Byta hårddiskelektronik?

Permalänk
Medlem

Byta hårddiskelektronik?

Är det nån här som har erfarenhet av att byta trasig elektroniken på en hårdisk mot elektroniken från en annan likadan, i syfte att rädda det som ligger på disken? Disken ifråga är en Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB. När jag försöker boota med disken ansluten låter den såhär:

http://www.student.itn.liu.se/~patjo553/hardware/maxtor.wav

Det är alltså disken, inte moderkortet, som spelar, trots att maxtor förnekar att deras diskar har vare sig högtalare eller akustiska felsignaler.

Well?

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

har för mig att jag gjort det på nån 1.2 gb för länge sen , osäker på om det även går att göra på nya diskar...

men vågar du inte testa själv?

Permalänk
Medlem

Om man har en likadan disk går det fint att byta. Ett par flatkabelkontakter och lite stift här och där. Pilla försiktigt lös allt, skruva lös kortet (utan att i onödan skruva ut en massa annat, du vill inte öppna disken), sätt dit det igen.

Men, är du säker på att det är elektroniken som är paj? Kan väl vara så att den piper därför att det är nåt fel på själva "disksnurran". Fast, det skadar ju inte att testa...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där var bland det konstigaste jag någonsin hört. Låter det alltså likadant oavsett vilken dator du prövar att starta disken från?

Permalänk

haha, den där disken var ju grym på det där!
Tror inte det är någonting att rekommendera, det är så superkänsligt det där med innehållet i en hdd.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalbonde
men vågar du inte testa själv?

Vänta bara... Grejen är att jag måste fixa en disk till och sumpar jag operationen sitter jag där med två trasiga diskar som jag förmodligen kan titta i sjön efter garanti på.

Citat:

Stack
Om man har en likadan disk går det fint att byta. Ett par flatkabelkontakter och lite stift här och där. Pilla försiktigt lös allt, skruva lös kortet (utan att i onödan skruva ut en massa annat, du vill inte öppna disken), sätt dit det igen.

Men, är du säker på att det är elektroniken som är paj? Kan väl vara så att den piper därför att det är nåt fel på själva "disksnurran". Fast, det skadar ju inte att testa...

Nej, öppna den ska man inte göra. Inget pilligt lödande? Jag hoppas det är elektroniken. Har hört att det är den som är känsligast för värme och disken har känts en aning varm ibland.

Citat:

velotex
Det där var bland det konstigaste jag någonsin hört. Låter det alltså likadant oavsett vilken dator du prövar att starta disken från?

Tyckte jag också. Fattade först inte det var datorn som lät. Startade den och gick ut i ett annat rum och hörde vad jag trodde var nåns glömda mobiltelefon ringa. Snurrade runt ett tag efter "telefonen" tills jag märkte att det kom från burken och att den fastnat i bios. Och ja, det låter likadant i andra datorer.

Citat:

Delarium
haha, den där disken var ju grym på det där!
Tror inte det är någonting att rekommendera, det är så superkänsligt det där med innehållet i en hdd.

Om du tycker den är så häftig kan du ju få köpa det som blir över när jag är klar med den.:)
Jag ska alltså inte IN i disken, bara byta elektroniken som sitter på utsidan. Det borde jag klara.

edit: Och tack för svaren!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk

öhh nåt sånt har jag aldrig hört förut, låter ju väre än min ibm...
Men altså är det fel på många Maxtor diskar för jag ska nämligen köpa en maxtor diamondmax plus 8 40 gig tror jag den heter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
öhh nåt sånt har jag aldrig hört förut, låter ju väre än min ibm...
Men altså är det fel på många Maxtor diskar för jag ska nämligen köpa en maxtor diamondmax plus 8 40 gig tror jag den heter....

Jag vet inte. Jag har hört en del jämställa Maxtor med IBM på sista tiden men jag har 2 st 3 år gamla 30 giggare som varit igång nästan oavbrutet och fortfarande funkar felfritt. Jag funderar dock på att gå över till speglade diskar.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad säger Maxtor om saken? De kan ju inte hävda att det är omöjligt.
Problemet är ju att de inte hjälper dig med att få ut datan på disken...

Permalänk
Medlem

Deras faq säger att deras diskar inte har högtalare:
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh...
"Maxtor hard drives do not contain audio speakers. Some failure mechanisms may make a regular repeating beep from the computer's internal speaker. This may or not be hard drive related. Check your system documentation for an explanation of system beep codes. If a drive failure is possible, it is always important to make an immediate backup."

Däremot vill dom gärna byta ut den. Har inte pratat med dom mer än så.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen