Zelda Nintendo switch för 8 åring?

Permalänk
Medlem

Zelda Nintendo switch för 8 åring?

Sonen har sparat ihop till ett switch och vill ha Zeldaspelet. Jag såg att det var 12 års gräns och sa nej. Sedan kom tusen motargument från sonen, som är rätt "härdad" med tittande på när storebror spelar Fortnite. Han är 13 år.

Eftersom jag inte vill vara rigid så undrar jag om jag det är någon som låter sina yngre barn spela Zelda?

Permalänk
Medlem

Folk låter sina barn spela betydligt mer brutala spel än zelda i den åldern. Är förvånad att zelda är 12 år, inga svordomar, inget blod, inga jump scares.

Tips är ju att kolla lite youtube-klipp där folk spelar spelet och göra en egen bedömning.

Permalänk
Medlem

Zelda hade jag inte oroat mig över. Tecknade karaktärer, inget blod, sex, övervåld etc. Mysigt spel!

Det är dock ganska mycket tänka själv och bitvis rätt svåra pussel och liknande. Jag hade nog varit mer fundersam över om en 8 åring får ut tillräckligt mycket glädje ur spelet som är rätt klurigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

12 år är väldigt högt för Breath of the Wild, och alla andra Zelda-spel för övrigt. Spelet är väldigt censurerat och har inget blod eller dylikt. Det enda är att han kommer nog inte förstå allting men finns många timmars underhållning där ändå.

Skulle säga att Fortnite är värre med mer realistiska vapen och att man skjuter andra människor.

Permalänk
Medlem

Hela grejen med åldergränser på spel är lite hysterisk. Ungefär som "videovåld" när man själv var yngre. Sedan på 80/90-talet kom åldergränser på spel som man hade skrattat åt idag. T.ex. så i Tyskland var ju spel som Doom totalförbjudna.
Mera exempel: https://feber.se/spel/art/154171/fortsatt_hetsjakt_p_spel_i_t...

Permalänk
Medlem

Våldsmässigt ser jag inga problem.
Däremot svårighetsmässigt tror jag det blir problem, det är inte vad jag skulle kalla ett "lätt" spel. Tror han hade haft bra mycket roligare med Mario Kart eller Pokemon Let's Go eller liknande. Min 7åring älskade Mario Oddysey.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av museo12:

Sonen har sparat ihop till ett switch och vill ha Zeldaspelet. Jag såg att det var 12 års gräns och sa nej. Sedan kom tusen motargument från sonen, som är rätt "härdad" med tittande på när storebror spelar Fortnite. Han är 13 år.

Eftersom jag inte vill vara rigid så undrar jag om jag det är någon som låter sina yngre barn spela Zelda?

I USA är det +10. Det bör inte vara några problem. Största problemet kan vara att det är en del text på engelska. I annat fall kan någon vuxen eller äldre syskon vara med och hjälpa till eller ha koll på om spelet är olämpligt.

"The game contains some mildly suggestive material: fairies with moderate cleavage and/or exaggerated-size breasts; dialogue such as "I get to see a young hunk draw a bow again?" and "If I have to have something pounce on me, why couldn't it be a lady?" During the course of the game, a shop owner tells Link that she only serves "...drinks that are definitely just for adults..."; players can also encounter a drunken character that occasionally hiccups."

https://www.igdb.com/games/the-legend-of-zelda-breath-of-the-...

Det finns recensioner från andra föräldrar som låter sina barn spela en del är endast 6 år gamla.

age 6+
"One of the greatest Zelda games ever!
This game is the best. There is not really anything bad. What you do is fight many villains and it is just super fun. I know it says use of alcohol, but there is not really any. Has some violence, but it is not graphic. BUY THIS GAME."

age 2+
"Breath of the Bullies
This game is just a scam to make you buy whatever Nintendo's new Gameboy is. It is a rip off because it isn't fun because my son cried for two hours because he kept dying because Nintendo made the game too hard for him. NINTENDO BE NICE TO 4 YEAR OLDS!!!"

https://www.commonsensemedia.org/game-reviews/the-legend-of-z...

Permalänk
Medlem

Precis som många andra redan tagit upp. Zelda är inte "läskigt" eller våldsamt i den bemärkelsen att en åtta-åring inte ska få spela det.
Det är dock många kluriga pussel och saker.

Köp Zelda-spelet Förhoppningsvis leder det till att han utvecklar sin egen fantasi och problemlösningsförmåga.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Zelda är absolut inte för våldsamt för en 8-åring tycker jag. Däremot som någon redan skrivit så kan det nog vara lite väl klurigt för ett så ungt barn, både svårigheten och att spelet inte är på svenska. Där kommer nog "12-års gränsen" mer till sin rätt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag låter min 9-åring spela Zelda BotW. Det är inte läskigt, blodigt eller något sådant.
Det är snarare att det är lite klurigare pussel och allt är på engelska som jag upplever som svårare.

Permalänk
Medlem

klart grabben ska få spela zelda, inte alls farligt, värre saker går ju på tv nuförtiden..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag funderade på spelet till en 7-8åring så funderade jag på om det var lite för svårt för att vara kul. Men andra på internet tyckte jag självklart skulle ge det till honom, och det gjorde jag efter att han provade mitt i 15min och tyckte det var jättekul och sa att han önskade sig det.

Han har yrat omkring på startområdet i typ 4h utan att komma vidare och tröttnat på spelet.

Mario Odyssey har han typ spelat 50h och kommit långt i och i fortnite rejält mer än så hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Själv lärde jag mig engelska som sjuåring med Zelda Link to the Past på SNES, låt sonen spela.

Permalänk
Medlem

Kan citera mig själv från en annan tråd:

Skrivet av Mirialia:

Till Super Mario Party kan du bara använda joy-cons, så köp en extra uppsättning sådana. Pro Controller (klassisk) funkar inte pga hur spelet är uppbyggt (och att Nintendo vill sälja Joy-cons ).

Jag skulle dock inte säga att en 6-åring inte klarar av Oddysey. Min 8-åriga kusin klarade av att ta sig till sista bossen (jag hjälpte till med någon boss - alternativt visade hur man gör), likadant med Zelda BoTW där hon klarade av att ta sig till Ganon (slutbossen och var nära på att slå honom, trots att min sköld-knapp inte funkar).

I Oddysey känns kontrollerna väldigt naturliga, men visst det kan bli en julklapp till nästa år.

Annars skulle jag rekommendera att vänta med inköpet då det kommer en Switch + Mario Kart 8 Deluxe bundle för samma pris som konsolen ensamt kostar idag. Då får ni med ett roligt bilspel på köpet.

Spelet är inte så svårt och de klarar av att klura ut saker. Om inget annat kan det vara bra hjärngympa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska spela Zelda! Inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Sonen har sparat ihop till ett switch och vill ha Zeldaspelet. Jag såg att det var 12 års gräns och sa nej. Sedan kom tusen motargument från sonen, som är rätt "härdad" med tittande på när storebror spelar Fortnite. Han är 13 år.

Eftersom jag inte vill vara rigid så undrar jag om jag det är någon som låter sina yngre barn spela Zelda?

Jag var 4 när jag varvade "A Link To The Past" utan att fatta ett ord engelska, eller vad jag spelade heller för den delen... men ganon blev dödad konstigt nog.
Bra att börja med Zelda, sätter igång kreativitet, han kommer ha mer logisk tänk än den som spelar Fortnite iaf

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Sonen har sparat ihop till ett switch och vill ha Zeldaspelet. Jag såg att det var 12 års gräns och sa nej. Sedan kom tusen motargument från sonen, som är rätt "härdad" med tittande på när storebror spelar Fortnite. Han är 13 år.

Eftersom jag inte vill vara rigid så undrar jag om jag det är någon som låter sina yngre barn spela Zelda?

En sak jag vill lägga till i den här tråden; något som gör mig väldigt impad är att din 8-årige son sparat ihop själv till ett Switch! Det ska han ha en eloge för Både för god smak och företagsamhet. De flesta föräldrar (inklusive mig själv) hade nog köpt honom ett istället.

Får jag fråga hur han lyckades spara ihop till något som ligger på cirkus 3.000 spänn? Jultidningar? Sparat födelsedagskuvert i flera år?

Permalänk
Medlem

Jag var 7-8 år när jag började spela Zelda - A Link To The Past till SNES, missade den tidigare generationen till NES. Kan ju lätt att säga att det fanns bra mycket värre spel jag kunde ha spelat istället, Zelda är ju mer ett äventyrsspel/serie och innehåller väl knappt nåt blod? Har inte spelat serien sen Twilight Princess till Wii, men särskilt våldsamt är det inte om det är det TS oroar sig för.
Go for it säger jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Håller med Subzero299 här, tror 12-års gränsen i Breath of the wild mer syftar på svårighetsgrad... Var det första Zelda spelet jag 'verkligen' spelade och fick flera gånger lov att fuska (slå upp på Youtube) gällande hur man löste pusslen... Och jag är 27 :/

Skickades från m.sweclockers.com