Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Har inte sett ett enda svenskt kreditkort som har prisgaranti, kan du länka?

https://www.remember.se/kreditkort/forsakringar/prisgaranti/
https://seb.se/privat/betala/kort/sebs-mastercard
https://www.skandia.se/vardagstjanster/kort/Kreditkort/

Detta är bara de tre första som dök upp på google när jag sökte på Kreditkort prisgaranti.

Heter Prisgaranti, prisskydd, köpskydd m.m

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

1. Nej, de har de inte. Eventuell fakturaavgift ser man till att undvika genom e-faktura.

2. Precis så man INTE ska göra. Köp endast med pengar du har, utnyttja cash-back och att betala månaden efter för att planera ekonomin bättre.

Till TS, enligt övriga rekommendationer om Preem/Okq8 osv fungerar bra. Ev SAS eurobonus osv kräver högre summor för att löna sig.

Jo de har ofta det. Så har jag gjort ett par gånger, det har fungerat alldeles utmärkt och det är vad man har en kredit till. Om men sen inte förstår att man måste betala in det utnyttjade beloppet så fort som möjligt så får man givetvis skylla sig själv. Jag kollade även på detta med cashback men det skulle ge så lite pengar så det blir rätt menlöst. Exempelvis om jag skulle använda kortet för att köpa all min bensin och mat som jag köper i månaden så skulle det bli 3500:- ungefär. Jag skulle då få tillbaka 35:-. Skulle man köpa en thailandsresa för 40.000:- så skulle man få tillbaka 400:-, inte så illa men jag köper inga thailandsresor så meningslöst för mig.

Jag kommer även ihåg när jag hade ett bensinkort för många många år sen med ca 30 öre rabatt/ liter. Kändes ju skitbra tills man kom på att det bara gav typ 30 spänn i månaden i rabatt.

De korten som ger poäng som man sen kan utnyttja för gratis hotellnätter och liknande eller har självriskreduktion på försäkringar om man handlar saker på kortet är betydligt mer värda.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Norwegian eller Re:member More verkar vara bästa kreditkortet med bonus just nu, har själv ett Norwegian redan som jag använder till lite ströbetalningar och backup då det inte har en årsavgift.

Re:member more har dock intresserat mig trots deras årsavgift från år 2. Spenderar man minst 30000kr per år på kortet så har man tjänat in årsavgiften. Och smidigheten att få bonusen avdragen på fakturan istället för att hålla på med värdekuponger som preem/okq8 kör verkar trevlig.

Det jag spontant inte gillar med de är att man får poäng i någon poängshop istället för pengar direkt.
Angående årsavgiften tror jag man kan förhandla bort den varje år med ett enkelt samtal.
Det du säger angående PREEM och OKQ8 stämmer inte då man bara behöver ringa dem för att få bonusen insatt på sitt konto utan att åka till macken... men som sagt, nu sänker dem cashbacken så det blir nog byte ändå pga det.

Vi spenderar ca 250tkr varje år på kortet... Ska snart göra en djupdykning men SAS AMEX verkar hittills vara vinnaren ändå. Kan ändras såklart!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Inaktiv

Tillbaka till TS: fråga. Första frågan du borde fråga dig är: Kan du hantera din ekonomi? Eller tillhör du de som måste handla upp till sista kronan varje månad. Om du vill ha ett gratis VISA-kort Debit så kan du köra med Forex. 2018 blir försämringarnas år för kreditkort. IKANO-kortet blir helt värdelöst om man inte tänker satsa på deras månadsrabatter. Deras restaurangrabatt, först 5% som sänktes till 3% 2017 för att helt försvinna från 2018. Jag tecknade upp mig för ett Everydaycard.

Permalänk
Medlem

Kör med Norwegian och har gjort det i ett par år (bytte från Supreme när de började ta årsavgift). Har inte betalat ett öre i ränta på över 10 år. Får ett par tusenlappar att resa för varje år.

Däremot tror jag det finns en viss risk att man konsumerar mer med kreditkort omedvetet när det inte direkt påverkar ens konto utan märks först månaden efter. (Inte så att man köper en motorcykel extra, men att man kanske inte är lika prismedveten när man tex handlar livsmedel)

Amex har ju ofta bra förmåner för konsumenten, men alla butiker tar de inte och är allmänt negativa till dom pga skyhöga avgifter

Enda nackdelen med Norwegian är att komplett inte stödjer det av någon anledning.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Följer tråden med stort intresse. Har hittills undvikit allt vad kreditkort heter, men är smått sugen nu när e-kort försvunnit (varför vet jag inte, kreditkort är ju ingen ersättare för e-kort).

Finns det något kort där man kan ha två fysiska kort kopplade? Typ så att både jag och sambon kan nyttja våra köp för att uppnå ev nivåer för extra bonus, etc?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kör med Norwegian och har gjort det i ett par år (bytte från Supreme när de började ta årsavgift). Har inte betalat ett öre i ränta på över 10 år. Får ett par tusenlappar att resa för varje år.

Enda nackdelen med Norwegian är att komplett inte stödjer det av någon anledning.
Skickades från m.sweclockers.com

Har också Norwegian och man kan inte betala med det i Mios nätbutik.
Köpte en soffa och skulle betala, men tror de bara tar emot kort från svenska banker.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Följer tråden med stort intresse. Har hittills undvikit allt vad kreditkort heter, men är smått sugen nu när e-kort försvunnit (varför vet jag inte, kreditkort är ju ingen ersättare för e-kort).

Finns det något kort där man kan ha två fysiska kort kopplade? Typ så att både jag och sambon kan nyttja våra köp för att uppnå ev nivåer för extra bonus, etc?

Vet inte om det är så nu, men när vi hade Supreme Card för ~3 år sedan så kunde man ha två kort kopplade till samma konto.

Permalänk
Medlem

SAS Mastercard fungerar på samma sätt att man kan ha flera kort kopplade till samma konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Följer tråden med stort intresse. Har hittills undvikit allt vad kreditkort heter, men är smått sugen nu när e-kort försvunnit (varför vet jag inte, kreditkort är ju ingen ersättare för e-kort).

Finns det något kort där man kan ha två fysiska kort kopplade? Typ så att både jag och sambon kan nyttja våra köp för att uppnå ev nivåer för extra bonus, etc?

Skrivet av joakim99:

SAS Mastercard fungerar på samma sätt att man kan ha flera kort kopplade till samma konto.

SAS Amex har även det så man kan ha varsitt kort.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Vet inte om det är så nu, men när vi hade Supreme Card för ~3 år sedan så kunde man ha två kort kopplade till samma konto.

Skrivet av joakim99:

SAS Mastercard fungerar på samma sätt att man kan ha flera kort kopplade till samma konto.

Skrivet av SunQ:

SAS Amex har även det så man kan ha varsitt kort.

Innebär "kopplade till samma konto" att korten agerar som "ett kort" vad det gäller bonusar, etc?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: ja, i varje fall är det så på SAS-korten.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Det finns nog för de flesta. Funkar med två kort på Preem också.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren! Då gäller det bara att hitta kortet som ger mest bang-for-the-buck

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ok, tack för svaren! Då gäller det bara att hitta kortet som ger mest bang-for-the-buck

Handlar ju lite om vad man är ute efter med, kort som ger pengar tillbaka, som har poängshop eller ger poäng att flyga med tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Handlar ju lite om vad man är ute efter med, kort som ger pengar tillbaka, som har poängshop eller ger poäng att flyga med tex.

Skickades från m.sweclockers.com

"It's all 'bout money, honey!", eller hur nu uttrycket går Mao pengar tillbaka är det som gäller. Poängshop eller flygturer står rätt lågt i kurs.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Har aldrig förstått varför många är så rädda för kreditkort här i Sverige. Vi kör på SAS Amex i familjen (alla kopplade till samma huvudkonto) och även om vi inte handlar för extrema summor så får man ändå en eller två flygresor t/r till hela världen, ibland business/plus om man ser till att optimera poängintjäning genom att nyttja erbjudanden och köpa på hemsidor via deras e-handelsportal (affiliate-länkar). Jag skulle aldrig betala 20-30 lax för en resa i business men om du kan optimera poängintjäning kan du få in en sån resa vartannat år med en spend på 150K SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

"It's all 'bout money, honey!", eller hur nu uttrycket går Mao pengar tillbaka är det som gäller. Poängshop eller flygturer står rätt lågt i kurs.

Antagligen väldigt sent svar. AMEX har kortet blue cashback på 1.25% och everyday har 1% (2% över en viss gräns och på olika varor om jag minns mig rätt)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

P.F.C kanske?
Hittade en app med det namnet och man får en betalkort från dem, man Swishar en summa pengar till kortet och kan betala med det online.
Fungerar bra för mig.
Absolut ingen kredit eller sparkonto med den kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Antagligen väldigt sent svar. AMEX har kortet blue cashback på 1.25% och everyday har 1% (2% över en viss gräns och på olika varor om jag minns mig rätt)

Everyday hittar jag ingen info om, men Amex Blue Cashback har ju en årsavgift på 420.-, så man måste handla för 33.600:- innan man har tillbaka årsavgiften. Fast jag kanske borde kolla vad banken tar för betalkortet jag har nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@meaow: förstår precis vad du menar. Jag satt i samma situation som dig i hela 6 månader innan jag hittade en bra lösning. Skaffa ett tvilling kort som är kopplad till ett hel tomt bank konto det vill säga helt skilt från ditt lönekonto. När du vill handla på nätet flytta pengar från det konto som du har pengar på till det konto som är helt tomt. Sätt endast in den summan som du skall handla för. Fungerar klockrent.

Tycker du det är krångligt. Skaffa ett rent kreditkort med låg kreditgräns. De flesta seriösa kreditkortsleverantörer godkänner inga köp online om du bara anger kreditkortsnumret, utan du måste godkänna varje köp med Bank ID. Fungerar också mycket bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Korverik81512:

Har aldrig förstått varför många är så rädda för kreditkort här i Sverige. Vi kör på SAS Amex i familjen (alla kopplade till samma huvudkonto) och även om vi inte handlar för extrema summor så får man ändå en eller två flygresor t/r till hela världen, ibland business/plus om man ser till att optimera poängintjäning genom att nyttja erbjudanden och köpa på hemsidor via deras e-handelsportal (affiliate-länkar). Jag skulle aldrig betala 20-30 lax för en resa i business men om du kan optimera poängintjäning kan du få in en sån resa vartannat år med en spend på 150K SEK.

Vi är över huvud taget rädda för alla former av individuellt ansvar men extra mycket om det rör den egna ekonomin. Om inte pappa staten eller morbror banken håller oss i handen står vi där och stirrar in i ljuset som en grävling på väg att bli överkörd.

Nu ett tips från coachen,
Många kortbolag låter dig ändra hur köpen aviseras om du bara frågar om det. Så istället för att de skickar en räkning på lägsta summan du kan betala, som du får ändra, räknas alla köp ihop innan de blir räntebärande. Kombinera det med e-faktura/autogiro och en kreditgräns som matchar din månadsinkomst så blir din kreditkortsupplevelse helt automagisk och smooth på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Everyday hittar jag ingen info om, men Amex Blue Cashback har ju en årsavgift på 420.-, så man måste handla för 33.600:- innan man har tillbaka årsavgiften. Fast jag kanske borde kolla vad banken tar för betalkortet jag har nu.

Har du som mig swedbank tar dem 250kr om året för ett betalkort Kreditkort har jag inget då jag fortfarande är student (ja 4 månader till iaf innan jag avslutat mina studier), och då blir det nog ett kreditkort!

33.600 kr är väll inte så farligt på ett kreditkort eller? Drygt 3k i månaden. Men ja, för kanske TS behov är det den del summa pengar

Här är info ang. everydaycard
- https://www.everydaycard.se/

Rika tillsammans gjorde en bra review på kreditkort.
https://rikatillsammans.se/basta-kreditkortet-2018/

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Har du som mig swedbank tar dem 250kr om året för ett betalkort Kreditkort har jag inget då jag fortfarande är student (ja 4 månader till iaf innan jag avslutat mina studier), och då blir det nog ett kreditkort!

33.600 kr är väll inte så farligt på ett kreditkort eller? Drygt 3k i månaden. Men ja, för kanske TS behov är det den del summa pengar

Här är info ang. everydaycard
- https://www.everydaycard.se/

Rika tillsammans gjorde en bra review på kreditkort.
https://rikatillsammans.se/basta-kreditkortet-2018/

Du har nog inget betalkort om du är student, du tänker nog på bankkort. Tyvärr är betalkort av utdöende art, fick själv gå över till kreditkort via Amex istället för mitt betalkort för att behålla samma bonus som innan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Betalkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du har nog inget betalkort om du är student, du tänker nog på bankkort. Tyvärr är betalkort av utdöende art, fick själv gå över till kreditkort via Amex istället för mitt betalkort för att behålla samma bonus som innan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Betalkort

Helt rätt. Jag som blandar ihop termerna. Tack!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014