Program för att hämta sportstatistik från internet

Permalänk
Medlem

Program för att hämta sportstatistik från internet

Hej!

Jag är väldigt intresserad av statistik till diverse sport, främst fotboll.
På nåt vis vill jag dagligen på ett automatiskt sätt hämta data från ett antal olika internetsidor och sedan presentera det på ett bra sätt. Tidigare har jag manuellt hämtat viss data direkt till excel fast det känns hopplöst jobbigt för det jag vill göra nu. Är det någon som har tips på hur jag kan gå till väga? Jag är inte duktig på att programmera fast är beredd att lära mig men ser helst att det är en ganska enkel lösning.

Mvh Andreas

Förtydligat rubrik
Permalänk

Med tanke på att fotboll är världens populäraste sport så finns det garanterat någon statistik sida som uppdateras dagligen.
Inte själv kollat på fotboll sen -96, så ingen aning om sidan själv, men det kommer säkert nån förbi snart med ett bättre svar

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Inte jätteinsatt men denna är rätt så informativ.
Intro to Web Scraping with Python and Beautiful Soup

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade kollat om det finns några bra API:er som du kan hämta data igenom. Ofta är detta enklare än att skrapa webbsidor, och tillåtet till skillnad från att skrapa webbsidor som ofta kan vara mot användningsvillkoren på sidorna.

Ett tips är att börja med en Google-sökning på "soccer stats api" eller något liknande.

P.S. Passade på att förtydliga din rubrik. "Program för att hämta data från internet" kan ju betyda vad som helst. En bra rubrik gör det enklare för de som har rätt svar eller samma fråga att hitta in i tråden. /Mod

Permalänk
Medlem

Som tipsat ovan så fungerar python+beautiful soup utmärkt till detta.
Har själv skrivit scrapers med dessa och det är relativt lätt.
Däremot lär det vara lättare att hitta ett öppet API att använda dig utav.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Jag har använt football-data.org, när jag gjorde en personlig webbapp för att följa vm 2018, en del ligor måste man betala för att kunna läsa av har jag för mig. Märkte inte av några avbrott och under vm uppdaterades datan inom någon timme efter matchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Med tanke på att fotboll är världens populäraste sport så finns det garanterat någon statistik sida som uppdateras dagligen.
Inte själv kollat på fotboll sen -96, så ingen aning om sidan själv, men det kommer säkert nån förbi snart med ett bättre svar

Jag har koll på väldigt många statistiksidor fast det finns ingen (mig veterligen) som ensam visar allt jag vill se, och vissa saker kräver väldigt många "tryck" för att få koll på så om jag kunde samla mycket på en sida skulle det underlätta väldigt mycket för mig.

Permalänk
Medlem

Har aldrig arbetat med API:er fast kan jag alltså med såna "bygga" en egen websida där jag plockar data från flera olika håll och presenterar den på ett bra sätt?
Nån som har koll på någon bra webutbildning vad gäller detta?

Permalänk
Medlem

https://blog.rapidapi.com/best-sports-apis-ranked/

Där verkar ju vara något att kika på. Att hämta data från APIer är enklare än att bygga något som skrapar.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA