Permalänk
Medlem

i9 9900k + Asus ROG Strix z390-F Gaming

Hej!

Jag har beställt en dator från inet som förhoppningsvis levereras nästa vecka. Nu till frågan, rekommenderar ni att jag ska installera senaste BIOS för mitt moderkort samt fixes och updates för att täppa igen säkerhetshålen för Spectre, Meltdown och så vidare eller ska jag skippa det? Nu kan det ju självklart vara så att senaste BIOS redan är installerat när datorn kommer och då behöver jag inte göra ett aktivt val men annars antar jag att inet valt den mest stabila versionen av BIOS.

Mitt moderkorts senaste BIOS update ser ut så här:

ROG STRIX Z390-F GAMING BIOS 0805 2019/02/01
01. Improved DRAM stability
02. Supported JEDEC standard DDR4 32GB memory
03. Updated RST driver
04. Update ME FW
05. Improve system performance
06. Improved DRAM stability

Det finns även en Intel ME update som går att ladda ner och ligger under samma nedladdningssektion som BIOS:

Version 12.0.22.1310 2019/02/12
MEUpdateTool
Intel has identified security issue that could potentially place impacted platform at risk.
Use ME Update tool to update your ME.
*We suggest you update ME Driver to the latest Version 12.0.22.1310 simultaneously.
Please download the file and check the MD5 code first.
MD5:9b8e6a965d9030f8ac1a6e6cc32bf3f5

Vänliga hälsningar,

Viktor

Permalänk
Medlem

@Virre_87:

Kan inte tänka mig att Inet går in och flashar BIOS åt dig, sånt får du göra själv. Det BIOS som moderkortet kommer med är det som gäller (vilket inte lär vara det senaste).

Upp till dig om du vill installera det senaste, men why not?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Skrivet av Virre_87:

Nu till frågan, rekommenderar ni att jag ska installera senaste BIOS för mitt moderkort

Ja och ja till att installera ME uppdatering.

Permalänk
Medlem

Har samma kort, jag körade uppdatering/Flash för bios via Asus program i windows. Inga problem alls för min del!

Permalänk
Medlem

@Virre_87: har samma kort och bara uppdaterat till den första uppdateringen som kom slutet 2018. Inser nu att jag kanske bör uppdatera igen men den jag har funkar fint.

Är ju inga direkta problem att uppdatera bios då man numera gör de inne i bios, laddas ner från nätet och uppdateras. Rätt stor skillnad mot när man satt skitnödig för 15 år sen och hoppades att moderkortet inte skulle dö

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

@virre_87: Du kan såklart göra det men rättningarna för alla (12st eller mer) Spectre och Meltdown sårbarheterna har ju påverkningar på prestandan negativt, sårbarheten ligger ju i den spekulativa exekveringen som därmed måste begränsas dvs du förlorar prestanda. Vet inte vad allt slutade på i prestandaförlust men det var snack om 10-7% ett tag. Det kanske finns rättningar för detta nu dock.