Vad är detta för skalbagge?

Permalänk
Medlem

Vad är detta för skalbagge?

Såg denna ute vid lekparken bredvid huset nyss.
Gissar att den var ~30-40mm lång.

Lite orolig att det är någon slags kackerlacka... Ska man beställa en eldkastare nu direkt eller kan jag lugna ner mig?

https://imgur.com/a/EFyVyBJ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jepp, en "vattenbagge" den är ett rovdjur och är inte släkt med kackerlackor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@mizzarrogh @telperion
Tack för snabbt svar, då kan jag sova inatt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gkod:

@mizzarrogh @telperion
Tack för snabbt svar, då kan jag sova inatt!

Dendär äter kackerlackor så trampa inte på den...

Det finns dock några inhemska arter av kackerlackor i Sverige, de är dock små och lever i skogen, samtliga inhemska arter är ofarliga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Såg denna ute vid lekparken bredvid huset nyss.
Gissar att den var ~30-40mm lång.

Lite orolig att det är någon slags kackerlacka... Ska man beställa en eldkastare nu direkt eller kan jag lugna ner mig?

https://imgur.com/a/EFyVyBJ
https://i.imgur.com/nyw153E.jpg

Gulbrämad dykare, lever som larv i vatten och även skalbaggen är ett vattendjur. Den har dock möjlighet att flyga och tar sig på så vis vidare mellan olika vattendrag.
Rovdjur som lever främst på grod- och fiskyngel.

/Supernörd på vatteninsekter som barn 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Gulbrämad dykare, lever som larv i vatten och även skalbaggen är ett vattendjur. Den har dock möjlighet att flyga och tar sig på så vis vidare mellan olika vattendrag.
Rovdjur som lever främst på grod- och fiskyngel.

/Supernörd på vatteninsekter som barn 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Har de olika framben jämfört med vattenbaggarna?
En av dem har väl dedär klubbformade frambenen, Äkta dykare har väl "riktiga" framben?
(Gulbrämade är den mindre varianten om jag inte minns fel)

Funfact är att de kan förflytta sig långa sträckor över land, minns man ibland hittade dem långt efter vägen då man var liten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Har de olika framben jämfört med vattenbaggarna?
En av dem har väl dedär klubbformade frambenen, Äkta dykare har väl "riktiga" framben?
(Gulbrämade är den mindre varianten om jag inte minns fel)

Funfact är att de kan förflytta sig långa sträckor över land, minns man ibland hittade dem långt efter vägen då man var liten.

Finns Bredkantad dykare också, skulle kunna vara en sådan. Är lite svårt att avgöra på bilden, den är dock sällsynt i Sverige och är största av sin art, varav min gissning kvartstår på den Gulbrämade!
Tror Gulbrämade brukar ligga runt 2 - 3.5cm och den Bredkantade kan bli upp mot 4.5cm.

Beror på vad du menar med riktiga framben, generellt har de större bakben då de använder dessa till att "paddla". Tror frambenen är rätt normala?

Sedan finns det mindre varianter som tillhör ett annat släkte men är snarlika, Ryggsimmare och Buksimmare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Finns Bredkantad dykare också, skulle kunna vara en sådan. Är lite svårt att avgöra på bilden, den är dock sällsynt i Sverige och är största av sin art, varav min gissning kvartstår på den Gulbrämade!
Tror Gulbrämade brukar ligga runt 2 - 3.5cm och den Bredkantade kan bli upp mot 4.5cm.

Beror på vad du menar med framben, generellt har de större bakben då de använder dessa till att "paddla".
Sedan finns det mindre varianter som tillhör ett annat släkte men är snarlika, Ryggsimmare och Buksimmare.

Någon jag sett hade framben som slutade i en "klubba" därför jag gissade på vattenbagge, har dock aldrig hört talas om vattenbaggarna förut, bara dykarna. Jag visste inte att dykarna var släkt med jordlöpare (?) Intressant detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Någon jag sett hade framben som slutade i en "klubba" därför jag gissade på vattenbagge, har dock aldrig hört talas om vattenbaggarna förut, bara dykarna. Jag visste inte att dykarna var släkt med jordlöpare (?) Intressant detta.

Tror det är samma sak, vattenbaggar är nog bara ett vardagligt namn av Dykare. Visst är insektsvärlden fascinerande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Tror det är samma sak, vattenbaggar är nog bara ett vardagligt namn av Dykare. Visst är insektsvärlden fascinerande?

Aha, intressant.
Ja, det håller jag med om, jag hade hela rummet fyllt med gamla akvarier, hinkar och fågelburar då jag var liten ha ha! Saknar det litet ibland...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Aha, intressant.
Ja, det håller jag med om, jag hade hela rummet fyllt med gamla akvarier, hinkar och fågelburar då jag var liten ha ha! Saknar det litet ibland...

Låter som mig! Jag fick dock inte ta in något så det var byttor hela gräsmattan haha xD

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg ut som Laila Bagge först men vid närmare titt så är det nog som de andra säger; en vattenbagge

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Låter som mig! Jag fick dock inte ta in något så det var byttor hela gräsmattan haha xD

Jag frågade aldrig...
Mamma berättar fortfarande om då jag försökte smuggla in en orm innanför brallorna då jag gick på dagis... ha ha!

Minns de sålde någon typ av larver på djuraffären för oerhört länge sedan som var tänkta till mat åt spindlar och ödlor (inte vanlig mjölmask, utan någonting annat, troligen närbesläktad tropisk art...) om man kläckte fram dem så blev de stora svarta skalbaggar, hade man tur så fick man ihop både hanar och honor så att de kunde föröka sig, vilket de gjorde ganska flitigt när man väl startat upp farmen, minns man kunde ge dem det mesta som fruktbitar, havregryn, mm de skulle också ha ett fat med vatten.

Saker vi (jag och en polare) däremot inte fick ha nära huset var flugodlingen (min far brukade normalt vara väldigt tolerant då han ansåg djuren vara bra pedagogik att lära sig sköta dem, men tror måttet var rågat med den... ha ha!) och experimenten med getingkupor... (bin fanns ju inte där så vi fick improvisera litet... )

Detta torde vara preskriberat nu, men minns när vi var ute och tältade och kom tillbaka med en stor hink med paddor, naturliga flugfångare och polaren ville ta med dem hem så jag skickade med honom en stor ica kasse fylld med paddor, tur hans morsa också var relativt förstående... (De återbördades dock till friheten några dagar senare då vi insåg att det inte var realistiskt att samla mat till så många paddor...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag frågade aldrig...
Mamma berättar fortfarande om då jag försökte smuggla in en orm innanför brallorna då jag gick på dagis... ha ha!

Minns de sålde någon typ av larver på djuraffären för oerhört länge sedan som var tänkta till mat åt spindlar och ödlor (inte vanlig mjölmask, utan någonting annat, troligen närbesläktad tropisk art...) om man kläckte fram dem så blev de stora svarta skalbaggar, hade man tur så fick man ihop både hanar och honor så att de kunde föröka sig, vilket de gjorde ganska flitigt när man väl startat upp farmen, minns man kunde ge dem det mesta som fruktbitar, havregryn, mm de skulle också ha ett fat med vatten.

Saker vi (jag och en polare) däremot inte fick ha nära huset var flugodlingen (min far brukade normalt vara väldigt tolerant då han ansåg djuren vara bra pedagogik att lära sig sköta dem, men tror måttet var rågat med den... ha ha!) och experimenten med getingkupor... (bin fanns ju inte där så vi fick improvisera litet... )

Detta torde vara preskriberat nu, men minns när vi var ute och tältade och kom tillbaka med en stor hink med paddor, naturliga flugfångare och polaren ville ta med dem hem så jag skickade med honom en stor ica kasse fylld med paddor, tur hans morsa också var relativt förstående... (De återbördades dock till friheten några dagar senare då vi insåg att det inte var realistiskt att samla mat till så många paddor...)

Herregud, du slår mig med råge. Tror värsta jag hade var när mina vandrande pinnar rymde och förökade sig i alla blomkrukor 😂

Det jag fick ta in var salamandrar och grodor, hade några i ett terriarium. Insekter fick nöja sig på gården, brukade släppa tillbaka de dagen efter, i utbyte mot nya 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Herregud, du slår mig med råge. Tror värsta jag hade var när mina vandrande pinnar rymde och förökade sig i alla blomkrukor 😂

Det jag fick ta in var salamandrar och grodor, hade några i ett terriarium. Insekter fick nöja sig på gården, brukade släppa tillbaka de dagen efter, i utbyte mot nya 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Hade också vandrande pinnar, minns de älskade Santapaulior, så vi (jag och polaren) odlade sådana då de var ganska lättodlade (gick att föröka med ett blad) men måste ha varit en annan sort, de de hade när brorsan var liten åt inte sådana blomblad så vi fick aldig hans att föröka sig på samma sätt... ha ha

Önskade mig länge vandrande löv, men de var för dyra.

Ja, hade man inte råd med tjusiga husdjur, så fick man väl använda fantasin och improvisera litet antar jag... Skalbaggarna hade man ju råd med och de var litet exotiska jämfört med sådant som redan fanns ute... ha ha!

Fick dock ett begagnat akvarium senare (gissningsvis för att dra intresset bort från spyflugor och getingar...), det var väl ungefär då rummet började fyllas med hinkar i stället (byggde om en gammal luftpump så att den kunde syresätta vattnet i hinkarna), även om skalbaggarna var kvar i ett hörn...

Många roliga minnen nu när man tänker tillbaka på det.
Lyckan var ju total när man fick låna hem ett riktigt microskop, senare lånade vi en bit av polarens farsas åker där vi kunde göra experiment i större skala och försökte rida på grisarna (grisarna hade dock andra synpunkter på företaget... Minns polarens farsa undrade vad i fridens namn det var som lät så illa när vi stod med ett långt lassorep vid svinstian och grisen som bäst höll på med att försöka dra ned polaren i dyngan medan jag fösökte hindra det, han förklarade lugnt och pedagogiskt att detdär nog inte skulle fungera... )

Hade dock tyvärr ingenstans att hålla till med allt detdär när man började studenten så var tvungen att göra mig av med allt roligt då, men blir nog återfall åtminstone på ett akvarium kanske nu när man jobbar närmare hemma och har mer tid...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number