Grym Speldator till salu pga Jordent Runt resa

Permalänk
Medlem

Grym Speldator till salu pga Jordent Runt resa

Hej allihopa !
Nu säljer jag min otroligt bra speldator pga jag och flickvännen skall resa jorden runt i ett år. Då jag tyvärr inte kan släpa med mig min stationära dator måste jag sälja den så en annan kan njuta.
Köpt och byggd vid nyår så alla komponenter har garanti. Har kartonger samt kvitton. Fungerar felfritt och är otroligt tyst. Klarar allt på Ultra. Aldrig varit överklockad.

CPU - Intel Core i7-8700K @ 3.70 GHz (5008 kr)
Kylning - Be Quiet Puro Rock (379 kr)
GPU - MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming Trio (14528 kr)
Moderkort - Aorus Z390 Pro WIfi (2590 kr)
RAM - 2x8=16 GB Corsair Vengeance LPX (3000 mhz) (1390 kr)
Intel SSD 5 512 GB (2046 kr)
Chassi - Fractal Design Define XL R2 - Black Pearl (1449 kr)

Totala kostnaden för mig var 27 390 kr. Jag vill ha 23 000 kr.

Den finns att hämta i trelleborg MEN jag kan skicka den om ni står för frakten och förskottsbetalning.

finns även en skärm tillgänglig om ni skulle vara intresserad -
Skärm - Samsung S27B750V

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Btw så glömde jag skriva nätaggregatet som är en I 750 W modulär corsair

Skickades från m.sweclockers.com

Raderat svar på otrevligheter
Permalänk
Medlem

Något intresse av att sälja grafikkort separat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wow, vilket klipp. Typ 16%.

Grejerna är använda och monterade och hur det gjordes och hur många eventuella bristfälliga handhavanden gjorda är det ingen som vet. Kvitton finns, vilket är bra, men tittar man på majoriteten av återförsäljare/tillverkare så är garanti inget som följer med över till andrahandsköpare. Skulle till exempel grafikkortet för 15 papp duka under så har man sig ett överprisat dörrstopp, till exempel. Är du reko så ordnar du säkert det åt köparen, som ska skicka kortet till dig, som skickar det till ÅF/tillverkare, som skickar tillbaka det till dig, som skickar det till din köpare. Om allt ska gå "rätt" till. Bara det att du pratar om att dra utomsocknes i ett år.

Det är med andra ord en rätt risig sits köparen riskerar att hamna i. Eller så håller alla grejer i tre decennier och alla är glada, men det är en risktagning. Och att då lägga in den anmärkningsvärt blygsamma rabatt från nypris du begär, ja, då tycker jag att det ska highlightas.

Raderat otrevligheter, slagit ihop inlägg
Permalänk
Medlem

Ingår Windows?

Håller på att kolla efter en ordentlig gameing-setup till familjen, men, nu ska jag inte vara näsvis, dock så anser jag att priset är lite väl i överkant.
Här är folk överlag väldigt prismedvetna, även jag.
Med tanke på att dina komponenter också sjunkit i pris så blir den faktiska besparingen att köpa datorn av dig ännu mindre.
Du borde kolla vad komponenterna kostar nu och sedan sätta ett pris efter det.
Nypris är inget som är hållbart att jämföra med särskilt länge.
Sedan är ju riskerna Broder Truck beskriver faktiskt sanna.

Varför ska jag köpa en dator från dig med riskerna som finns med garantier osv, för ett pris som i princip inte innebär någon besparing.
Jag ser också det som besvärande att du ska iväg vilket gör, precis som Broder Truck beskriver eventuella garantiärenden svåra att lösa.
Det skulle dock underlätta om du beskrev var sakerna är köpta eftersom alla butiker inte är lika hårda på reglerna kring ursprungsköparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Raderat otrevligheter
Permalänk
Medlem

18 000:- + frakt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

** Uppmaning från moderator **

Det är helt okej att kommentera en vara och dess prissättning i diskussionstråden. Det är det den är till för, och den går att välja bort när man annonserar om man istället vill ta allt över PM. Det är dock inte okej att bete sig drygt eller otrevligt. Samma trivselregler gäller som på övriga forumet.

Därför har jag tagit bort en mängd inlägg i den här diskussionstråden som bröt mot våra trivselregler, och även redigerat andra.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Wow, vilket klipp. Typ 16%.

Grejerna är använda och monterade och hur det gjordes och hur många eventuella bristfälliga handhavanden gjorda är det ingen som vet. Kvitton finns, vilket är bra, men tittar man på majoriteten av återförsäljare/tillverkare så är garanti inget som följer med över till andrahandsköpare. Skulle till exempel grafikkortet för 15 papp duka under så har man sig ett överprisat dörrstopp, till exempel. Är du reko så ordnar du säkert det åt köparen, som ska skicka kortet till dig, som skickar det till ÅF/tillverkare, som skickar tillbaka det till dig, som skickar det till din köpare. Om allt ska gå "rätt" till. Bara det att du pratar om att dra utomsocknes i ett år.

Det är med andra ord en rätt risig sits köparen riskerar att hamna i. Eller så håller alla grejer i tre decennier och alla är glada, men det är en risktagning. Och att då lägga in den anmärkningsvärt blygsamma rabatt från nypris du begär, ja, då tycker jag att det ska highlightas.

Garanti och reklamationsrätt följer med produkten, inte med personen som har köpt produkten. Så länge du har ett riktigt kvitto så gäller det fortfarande.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Garanti och reklamationsrätt följer med produkten, inte med personen som har köpt produkten. Så länge du har ett riktigt kvitto så gäller det fortfarande.

Fel. Reklamationsrätt kan aldrig utövas av någon annan än den "förstaköparen". Garanti följer bara med produkten om butiken har uttalat det, det vill säga på ren goodwill och olika från butik till butik. Detta måste givetvis kontrolleras före köp.

Dock, har man ett vanligt kassakvitto utan namn eller liknande, har ju såklart butiken svårt att misstänka eller styrka att det inte är den första ägaren som vill åberopa rättigheter om det händer något. Detta kräver ju då att man köpt varan över disk, och allra helst med kontanter. I vissa fall kan återbetalning med pengar bara göras till det betalkort som genomfört köpet första gången, tror det har med stävjan av penningtvätt att göra.

Nu hittar jag för all del ingen text i lagstycket som styrker precis det jag säger, men följande tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1338730-varfor-tror-fo...
Avhandlar en hel del i det ämnet. Likaså körde SVT någon drive kring det hela för några år sedan.
https://www.svt.se/plus/galler-garantin-pa-andrahandskop/

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Garanti och reklamationsrätt följer med produkten, inte med personen som har köpt produkten. Så länge du har ett riktigt kvitto så gäller det fortfarande.

Ok, visst tvåa på detta, så blir det när man håller på för länge,,, men jag låter den ändå stå. Tycker mods att det blir upprepning får de rensa bort!

Du kan ju inte bara säga saker som inte stämmer på ett sätt som verkar självklart.

Enligt konsumentköpslagen så gäller reklamationsrätt endast ursprunglig köpare. Garanti är frivillig och erbjuds enligt handlarnas/tillverkarens egna regler, som dock inte får ha sämre villkor än reklamationsrätten.
Efter garantitiden med tillverkarens/handlarens villkor går ut så har man fortfarande från inköpsdatum 3 års reklamationsrätt.

Nu är det så att de flesta handlarna säger att garanti följer med produkten vid andrahandsförsäljning, men som sagt det är inget krav och det ska framgå av garantivillkoren.
Det har visat sig att det är svårare för en andrahandsägare att få igenom garanti eller reklamationsrätt.
Man får ju tänka på att det efter 6 månader är upp till ägaren att påvisa att felet varit ursprungligt, vilket kan vara svårt att intyga då man inte haft produkten i sin ägo hela tiden.

Det är inte särskilt länge sedan som till exempel Komplett tog bort kravet på att det endast var personen som var namngiven på kvittot som kunde lämna in för garanti eller reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Fel. Reklamationsrätt kan aldrig utövas av någon annan än den "förstaköparen". Garanti följer bara med produkten om butiken har uttalat det, det vill säga på ren goodwill och olika från butik till butik. Detta måste givetvis kontrolleras före köp.

Dock, har man ett vanligt kassakvitto utan namn eller liknande, har ju såklart butiken svårt att misstänka eller styrka att det inte är den första ägaren som vill åberopa rättigheter om det händer något. Detta kräver ju då att man köpt varan över disk, och allra helst med kontanter. I vissa fall kan återbetalning med pengar bara göras till det betalkort som genomfört köpet första gången, tror det har med stävjan av penningtvätt att göra.

Nu hittar jag för all del ingen text i lagstycket som styrker precis det jag säger, men följande tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1338730-varfor-tror-fo...
Avhandlar en hel del i det ämnet. Likaså körde SVT någon drive kring det hela för några år sedan.
https://www.svt.se/plus/galler-garantin-pa-andrahandskop/

Skrivet av Rospigg:

Ok, visst tvåa på detta, så blir det när man håller på för länge,,, men jag låter den ändå stå. Tycker mods att det blir upprepning får de rensa bort!

Du kan ju inte bara säga saker som inte stämmer på ett sätt som verkar självklart.

Enligt konsumentköpslagen så gäller reklamationsrätt endast ursprunglig köpare. Garanti är frivillig och erbjuds enligt handlarnas/tillverkarens egna regler, som dock inte får ha sämre villkor än reklamationsrätten.
Efter garantitiden med tillverkarens/handlarens villkor går ut så har man fortfarande från inköpsdatum 3 års reklamationsrätt.

Nu är det så att de flesta handlarna säger att garanti följer med produkten vid andrahandsförsäljning, men som sagt det är inget krav och det ska framgå av garantivillkoren.
Det har visat sig att det är svårare för en andrahandsägare att få igenom garanti eller reklamationsrätt.
Man får ju tänka på att det efter 6 månader är upp till ägaren att påvisa att felet varit ursprungligt, vilket kan vara svårt att intyga då man inte haft produkten i sin ägo hela tiden.

Det är inte särskilt länge sedan som till exempel Komplett tog bort kravet på att det endast var personen som var namngiven på kvittot som kunde lämna in för garanti eller reklamation.

Jag har jobbat med reklamationer inom hemelektronik i 6 år, och ja regler kan se ut på ett sett skriftligen, men jag har aldrig varit med om att något företag jag har jobbat med eller haft kontakt med har brytt sig om vem originalköparen var så länge man har ett riktigt kvitto. Vi har alltid haft nära kontakt med konsumentvägledare som råder butiker till att gynna konsumenten istället för att bestrida.
Men som sagt, jag talar ur egen erfarenhet och det kanske fungerar annorlunda i praktiken för butiker/företag utöver dem jag har erfarenhet av. Jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem

alla som INTE är spekulanter på datorn var så vänliga och gå vidare till FORUMET så att ni kan diskutera vad ni än vill. detta är endast för dom som är intresserade av köp.
och bara för att visa hur jävla onödigt denna diskussionen är - Kvittot jag har har INGET NAMN !!!! dvs vilken av er som helst kan använda den. detta skulle ni ha vetat om ni skrivit en pm till mig eller visat intresse för köp.

nu ber jag er för sista gången att ta ert snack vidare till andra platser. broder truck speciellt

Permalänk
Hedersmedlem

** Uppmaning från Moderator **

Diskussionen kring huruvida reklamationsrätt/garanti gäller är intressant, och det kan vara värt att diskutera i den mån det gäller det här specifika fallet, men en längre diskussion på detta tema rent generellt hör inte hemma i en annonstråd. Därmed uppmanar jag att ni släpper denna punkt i just denna tråd. Frågan har blivit tillräckligt belyst och har besvarats av annonsören.

Den som är intresserad av en längre diskussion om detta mer generellt får hitta en lämplig tråd om detta eller skapa en, föreslagsvis under forumet Konsumenträtt.

Det är fortfarande inte okej med påhopp eller annat som bryter mot våra trivselregler.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem

3000kr på 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

3000kr på 8700k

Den billigaste på marknads kostar just nu 4400kr. Jag tror du söker på en variant med betydligt lägre MHz. Länka gärna var du hittade den så billigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ysd:

Den billigaste på marknads kostar just nu 4400kr. Jag tror du söker på en variant med betydligt lägre MHz. Länka gärna var du hittade den så billigt

Jag tror inlägget du svarar på var ämnat som ett bud på komponenten i fråga.

Permalänk

Gränsen mellan att ge goda råd och att vara spydig är hårfin.

Tycker det är helt relevant att ge säljtips då man ibland springer på annonser där säljaren helt missat ett stort prisras eller att varan reas ut billigare än priset i annonsen.

Jag ger nu ett tips även fast säljaren inte ville ha det och försöker att inte verka spydig men tror det är fel forum att sälja den här för det priset. Man brukar prata om runt 25% för en oöppnad begagnad vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror inlägget du svarar på var ämnat som ett bud på komponenten i fråga.

Hahaha du har så så rätt. Jag missuppfatta det fullständigt !! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Gränsen mellan att ge goda råd och att vara spydig är hårfin.

Tycker det är helt relevant att ge säljtips då man ibland springer på annonser där säljaren helt missat ett stort prisras eller att varan reas ut billigare än priset i annonsen.

Jag ger nu ett tips även fast säljaren inte ville ha det och försöker att inte verka spydig men tror det är fel forum att sälja den här för det priset. Man brukar prata om runt 25% för en oöppnad begagnad vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan hålla med dig om prissättningen till en viss del. Men just denna riggen kostar ju nästan 30 (med nätaggregat) så priset enligt mig är resonabelt. Sen finns det ju också en del för prutning. Skicket på varorna är som nya. Jag tror inte jag har mer än 30 timmar på den nya ssd disken. Att diskutera på ett konstruktivt sätt är helt ok. Men det är inte vad jag upplevde här. Detta kändes som påhopp av en person som inte alls hade för avsikt att köpa utan endast var ute för att förstöra. Det är inte lätt för en person som mig att sälja min stationära dator. Jag kommer vara en data nörd resten av livet. Så påhoppen utöver alla känslorna fick det att rinna över.

Jag har bud på 20’000 så priset är ju inte helt fel. Men så har jag även fått bud på 7’000kr för hela riggen så jag har ju ingen aning om vad folk tänker med.

Jag vet hur sweclockers fungerar, och hur begagnad marknaden fungerar. Dock känns det väldigt tungt att sälja något som jag egentligen inte vill sälja pga att jag inte kommer använda den på ett år.

Permalänk

Har du seriöst bud på 20 är det inte mycket att fundera på då. Får gratulera till en snabb affär.

Det gäller det mesta som man säljer som är nybegagnat, andraägaren drar vinstlotten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Ysd: Tjena! Vill buda 18500 + upphämtning för datorn.

Permalänk
Medlem

Då var datorn såld. Tack för allt. Dock så är det troligen sista gången jag säljer något på sweclockers igen.

Permalänk
Medlem