Bort med Likes på Instagram

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst andras svar, så andra kanske redan har sagt detta, men det är VERKLIGEN värt att repetera.

TA INTE BORT "BRA INLÄGG"-KNAPPEN!!!

Jag lurkar sweclockers varje dag, och har gjort det sen åtminstone 2005. Jag minns väl helvetet som var innan "bra inlägg"-knappen lades till.
Att läsa kommentarer i nyheter, eller foruminlägg överhuvudtaget, var fruktansvärt.
Jag vet inte varför folk gjorde detta, men forumet var SÖNDERSPAMMAT av "+1"-inlägg.
Det vill säga, någon kommer in och gör ett vettigt inlägg, och 1, 2, 25, 100+ personer gick då in och citerar inlägget, men det enda de skrev var "+1".

Ta för fan inte bort "bra inlägg"-knappen.
Den lilla funktionen tog bort så otroligt mycket spam att det utan tvekan är en av de bästa funktioner som har lagts till.

Permalänk
Medlem

Appropå det här med likes på SweClockers, varför är vissa likeantal oranga, och andra gråa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Nu har jag inte läst andras svar, så andra kanske redan har sagt detta, men det är VERKLIGEN värt att repetera.

TA INTE BORT "BRA INLÄGG"-KNAPPEN!!!

Jag lurkar sweclockers varje dag, och har gjort det sen åtminstone 2005. Jag minns väl helvetet som var innan "bra inlägg"-knappen lades till.
Att läsa kommentarer i nyheter, eller foruminlägg överhuvudtaget, var fruktansvärt.
Jag vet inte varför folk gjorde detta, men forumet var SÖNDERSPAMMAT av "+1"-inlägg.
Det vill säga, någon kommer in och gör ett vettigt inlägg, och 1, 2, 25, 100+ personer gick då in och citerar inlägget, men det enda de skrev var "+1".

Ta för fan inte bort "bra inlägg"-knappen.
Den lilla funktionen tog bort så otroligt mycket spam att det utan tvekan är en av de bästa funktioner som har lagts till.

Grejen med Instagram som jag vet är inte att knappen tas bort, utan att antalet döljs. Antalet likes fyller inte någon direkt funktion på Swec heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Appropå det här med likes på SweClockers, varför är vissa likeantal oranga, och andra gråa?

Nu spekulerar jag bara, men de orangea inläggen är väl för att markera att det är trådskaparen som har svarat, och helt enkelt råkat få några "likes" varav det ser ut som att det är "likes" som får det att se ut att det är vad som orsakar att vissa inlägg har en orange ram? Har aldrig tänkt på det själv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Grejen med Instagram som jag vet är inte att knappen tas bort, utan att antalet döljs. Antalet likes fyller inte någon direkt funktion på Swec heller.

Det håller jag helt med om (du får ju dock den lilla stjärnan bredvid ditt namn som visat att dina inlägg är uppskattade) Men den otroliga mängd spam-inlägg (eller, "+1"-inlägg) som försvann över natten efter att den lades till gör att denna knappen krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Nu spekulerar jag bara, men de orangea inläggen är väl för att markera att det är trådskaparen som har svarat, och helt enkelt råkat få några "likes" varav det ser ut som att det är "likes" som får det att se ut att det är vad som orsakar att vissa inlägg har en orange ram? Har aldrig tänkt på det själv dock.

Ja, ramen runt ett inlägg ska visa TS som jag förstått, men titta på detta och detta inlägg. Det första är orange, och det andra grått. Ingen av dem gjort av TS.

EDIT: görs "uppskattade användares" gillaknappar oranga? Ser både för och nackdelar med det, men jag letar knappast efter gillade inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, ramen runt ett inlägg ska visa TS som jag förstått, men titta på detta och detta inlägg. Det första är orange, och det andra grått. Ingen av dem gjort av TS.

Hummm... för mig är båda gråa.
De 2 exemplen du gav var väl av Mizzarrogh och HappyPie?
Frågar bara för att försäkra att det inte var fel inlägg som användes som exempel.
För mig så är den enda med orange ram från trådskaparen (i denna tråd åtminstone, denna enda jag är aktiv i just nu ) :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Hummm... för mig är båda gråa.
De 2 exemplen du gav var väl av Mizzarrogh och HappyPie?
Frågar bara för att försäkra att det inte var fel inlägg som användes som exempel.
För mig så är den enda med orange ram från trådskaparen (i denna tråd åtminstone, denna enda jag är aktiv i just nu ) :/

Precis. Mizzarrogh är "uppskattad", har en like och är orange. HappyPie är inte "uppskattad", har två likes och är grå.

Konstigt att färgningen inte är enhetlig.

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Aj, kunde inte låta bli att gilla ditt inlägg (skäms). Vettiga ord du sprider som jag inte tänkt på förut.

Du menar alltså att idag är det lättare att välja ut vilka som gruppen gillar och vilka de inte gillar eller är likgiltiga för? Då tycker jag att det är dags att vi lär oss anpassa oss till att det kan hända att man inte är omtyckt och försöka lära sig leva med det, inte försöka anpassa sig till att bli den omtyckta genom att förminska sig själv.

Skrivet av Majora:

TA INTE BORT "BRA INLÄGG"-KNAPPEN!!!
...
Den lilla funktionen tog bort så otroligt mycket spam att det utan tvekan är en av de bästa funktioner som har lagts till.

Jo, halkade visst in lite fel med min tråd där men överströk min parentes även om det kom från hjärtat. Instagram var huvudmålet (kan baka in FB mm också).

Lade in ett citat
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ja, "gilla-knappar" är fullständigt värdelösa och enbart ett mått på hur snygg någon är, hur förrädisk och bedrägligt lockande en rubrik är--dock ej brödtexten, som man inte läst om man enbart gillat något, osv. Det innefattar inget egentligt intresse eller investering och belönar folks åsikter, färdigheter, eller utseende, oavsett om det verkligen är nyttigt, eller bra, eller värdefullt, eller ens meningsfullt. Det är den late och uppmärksamhetsberoende personens sätt att påminna andra om ens existens.

SweClockers lyckas med sin egen version, tack vare medlemmarnas intresse och självkorrigerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jo, halkade visst in lite fel med min tråd där men överströk min parentes även om det kom från hjärtat. Instagram var huvudmålet (kan baka in FB mm också).

Ber om ursäkt, jag missförstod hela ditt inlägg
När det kommer till Sweclockers så är jag tyvärr lite passionerad Som tidigare nämnts så lurkar jag här varje dag, så i mitt huvud blev hela ditt inlägg ett "Ta bort bra inlägg-knappen från Sweclockers", och då den knappen löste spam-problemet med "+1" så gick jag på krigsstigen

Permalänk
Medlem

@Majora: Du är inte ensam Nja, jag gillar den på grund av vad du skrev och gillar inte inte för att vissa få använder den till att stärka svagsinta som hånar folk som uppfattat en teknikfråga fel. Vi är ju här för att hjälpa och få hjälp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vet inte om det är skoj eller inte men vore trevligt om Instagram (och också Swec) tog bort skiten med "likes". Vad tycker ni? Bort med "Likes" på hela Internet? Jag tar inget ställningstagande för eller emot, bara att jag tror det vore trevligare utan.

https://youtu.be/xnAjEZMPhJU

Får man inte ha dislikes så kan man även radera likes också på Sweclockers. Varför ska man bara få stryka medhårs?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Mer likes åt folket!
Föredrar dock Reddits system, där du kan rösta både upp och ner.

Halvt off; har det inte snackats om uppmärksamhet och "känna sig viktig" mani dagligen de senaste ~20 åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Små korrigeringar
Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

vet inte om det är likes på sociala medier som ska bort.... eller dessa sociala medium själva

Eller kanske användarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Mer likes åt folket!
Föredrar dock Reddits system, där du kan rösta både upp och ner.

Halvt off; har det inte snackats om uppmärksamhet och "känna sig viktig" mani dagligen de senaste ~20 åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet på Reddit är att det ofta används för att "hämnas" och för inlägg som i sig är bra men där folk helt enkelt inte håller med. Samt att det iaf på Reddit lätt blir flockbeteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@HappyPie: "Ironi" Men vad ska alla pensionärer fördriva tiden med utan sociala medier?

Problemet är inte vad alla pensionärer ska fördriva tiden till , sociala medier är en jätte bra sak! Men tyvärr så är det också den största plattformen för brott så som pedofili och andra tråkiga saker.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

[quote postid="17894096" userid="271432" name="yrfhar"]
@Pelegrino: Aj, kunde inte låta bli att gilla ditt inlägg (skäms). Vettiga ord du sprider som jag inte tänkt på förut.

Du menar alltså att idag är det lättare att välja ut vilka som gruppen gillar och vilka de inte gillar eller är likgiltiga för? Då tycker jag att det är dags att vi lär oss anpassa oss till att det kan hända att man inte är omtyckt och försöka lära sig leva med det, inte försöka anpassa sig till att bli den omtyckta genom att förminska sig själv.

Alltså vad jag menar är att antal likes kan ses som en popularitetstävling. Att försöka vänja sig vid tanken att man inte är omtyckt är inte någon särskilt trevlig tanke enligt många och tycker det känns onödigt att skylta om att man är det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

1-2st är grå, 3 och uppåt är orange för att det lättare ska synas att många gillat inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, ser bara i denna tråd flera 1or och 2or som är orange, och några som är gråa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Njae, ser bara i denna tråd flera 1or och 2or som är orange, och några som är gråa.

Om man är guru (stjärnan) får man orange direkt, annars är det på tredje poängen som det blir oranget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Problemet på Reddit är att det ofta används för att "hämnas" och för inlägg som i sig är bra men där folk helt enkelt inte håller med. Samt att det iaf på Reddit lätt blir flockbeteende.

Ja, jag är inte stort fan av Reddit som så, p.g.a det du nämner.

Hur som, knepig fråga detta...

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Där har vi svaret. Tack!

Permalänk

Känns som ett PR stunt. Om Instagram helt skulle ta bort likes mm så finns ju risken att man förlorar mer än halva sin klientel.

Skickades från m.sweclockers.com