Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Svammel. Att ansluta sig till jord är inte livsfarligt på något sätt..(annars skulle du ju behöva gå runt i gummistövlar på en gräsmatta) Motståndet i ett ESD-armband är för att skydda komponenterna, inte användaren. Och även om du nu skulle vara statiskt uppladdad med några tusen volt så är energin för låg för att skada något annat än just då elektroniska komponenter.

Det kan vara livsfarligt utan motståndet i ESD armbandet. Vad händer om du är kopplad till jord och tar i något strömförande?

Bra kanal om ellära föresten.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Dumt att ignorera....
Sannolikheten att något händer är säkert pytteliten.
Slutar något att funka så lär man aldrig få reda på om det är ESD heller men som sagt, det är en engångskostnad på ett par 10:or det handlar om, lite i sammanhanget när man skruvar sin 15k-rigg.

Var inblandad i ammunitionstillverkning med elektronik i spetsarna. För att gå in där var man tvungen att ha speciella skor, rock, hårskydd för att sedan kontrollera sig mot en maskin. Utöver det var hela golvet täckt med en matta.
Den branschen tar ESD på allvar iaf

Ingenting kommer säkert hända men dumt att vara dumsnål!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naque:

Det kan vara livsfarligt utan motståndet i ESD armbandet. Vad händer om du är kopplad till jord och tar i något strömförande?

Jordfelsbrytaren kickar in?

Att ha ett armband direktkopplat till jord är i princip samma som att ha ett chassi direktkopplat till jord. Är jorden strömförande så blir chassit strömförande. Inte bra. Elektriskt ekvivalent, mest olika rent psykologiskt, med ett armband ser man tydligt vilken risk det finns med en strömförande jord. Sedan finns skillnaden med att ta på något respektive att ha det runt armen men man kan fastna med handen på något strömförande också. Been there, done that, didn't buy the t-shirt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Det kan vara livsfarligt utan motståndet i ESD armbandet. Vad händer om du är kopplad till jord och tar i något strömförande?
https://youtu.be/njfB_B4cOPU?t=411
Bra kanal om ellära föresten.

Varför skulle du ta i något strömförande? Att ha ett armband kopplat till jord när man byter uttag utan att bryta spänningen är såklart mer livsfarligt än om du inte har lika bra jordförbindelse. Men jag förstår inte vad detta har ESD-skydd vid datorbygge att göra? Datorn är ju knappast nätansluten vid bygget?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Vituraz:

Varför skulle du ta i något strömförande? Att ha ett armband kopplat till jord när man byter uttag utan att bryta spänningen är såklart mer livsfarligt än om du inte har lika bra jordförbindelse. Men jag förstår inte vad detta har ESD-skydd vid datorbygge att göra? Datorn är ju knappast nätansluten vid bygget?

Det är ju vad elsäkerhet handlar om, att se till så att det osannolika inte inträffar. Varför ha jordfelsbrytare? Varför ha petskyddade eluttag? Varför ha IP-klassade armaturer i badrummet? Osv ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jordfelsbrytaren kickar in?

Att ha ett armband direktkopplat till jord är i princip samma som att ha ett chassi direktkopplat till jord. Är jorden strömförande så blir chassit strömförande. Inte bra. Elektriskt ekvivalent, mest olika rent psykologiskt, med ett armband ser man tydligt vilken risk det finns med en strömförande jord. Sedan finns skillnaden med att ta på något respektive att ha det runt armen men man kan fastna med handen på något strömförande också. Been there, done that, didn't buy the t-shirt.

Och om inte jordfelsbrytaren kickar in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Största felet som jag ser är att man jordar sigsjälv i exempelvis ett eluttag istället för i datorn/komponenten.

Du har ju ett ESD-armband för att minska potentialskillnaden imellan dig och pryler du hanterar med. Att du har samma potential som jorden i ditt hem spelar ingen roll om prylen du hanterar har en annan potential. Jorda(sätt esd-armbandets klämma) alltid direkt i chassi/moderkort/psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Största felet som jag ser är att man jordar sigsjälv i exempelvis ett eluttag istället för i datorn/komponenten.

Du har ju ett ESD-armband för att minska potentialskillnaden imellan dig och pryler du hanterar med. Att du har samma potential som jorden i ditt hem spelar ingen roll om prylen du hanterar har en annan potential. Jorda(sätt esd-armbandets klämma) alltid direkt i chassi/moderkort/psu.

Man minskar potentialskillnaden mellan sig själv och kretskortet eller vad man nu håller på med. Om du kopplar in dig genom att jorda i chassit så är effekten nästan densamma som att köra utan. Vill nog påstå att vanliga ESD-handskar gör ett bättre jobb. Jobbar man seriöst så kör man via en jordningsenhet som i sin tur är kopplad via eluttaget. antistatmatta är också bra att koppla in men då skall du koppla dig i mattan. Bra är även om du kör med ESD-handskar och ESD-skor. Vill du vara på den säkra sidan så skall man mäta resistensvärdet innan man börjar med jobbet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Man minskar potentialskillnaden mellan sig själv och kretskortet eller vad man nu håller på med. Om du kopplar in dig genom att jorda i chassit så är effekten nästan densamma som att köra utan. Vill nog påstå att vanliga ESD-handskar gör ett bättre jobb. Jobbar man seriöst så kör man via en jordningsenhet som i sin tur är kopplad via eluttaget. antistatmatta är också bra att koppla in men då skall du koppla dig i mattan. Bra är även om du kör med ESD-handskar och ESD-skor. Vill du vara på den säkra sidan så skall man mäta resistensvärdet innan man börjar med jobbet.

När antistatpåsen öppnas så är komponenten nära två saker, dig och chassit. Mellan dom två sakerna kan det inte finnas någon stor potentialskillnad eftersom dom är förbundna med varandra via ett ESD-armband.
Att man är mer ambitiös i elektronikindustrin betyder inte att ovanstående inte är ett enkelt sätt att minska riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Man minskar potentialskillnaden mellan sig själv och kretskortet eller vad man nu håller på med. Om du kopplar in dig genom att jorda i chassit så är effekten nästan densamma som att köra utan. Vill nog påstå att vanliga ESD-handskar gör ett bättre jobb. Jobbar man seriöst så kör man via en jordningsenhet som i sin tur är kopplad via eluttaget. antistatmatta är också bra att koppla in men då skall du koppla dig i mattan. Bra är även om du kör med ESD-handskar och ESD-skor. Vill du vara på den säkra sidan så skall man mäta resistensvärdet innan man börjar med jobbet.

Tänk igenom dethär ordentligt en gång till. Vilken potential du har spelar ingen roll. Huvudsaken är att din potential är densamma som grejen du arbetar med. Ifall detta inte stämde så skulle jag vara rätt så död iom att jag har blivigt uppladdad till många hundra tusen volt i mitt yrke.

Om grejen du jobbar med ligger på en filt och gnuggas runt lite och du är jordad i ett uttag, så kan du eventuellt bara förvärra ESD:n.
Min poäng är att alla saker är olika laddade och ditt jorduttag kommer eventuellt inte ha samma potential(spänning) som prylen du håller på med. Om nu inte prylen du håller på med också är kopplat mot ett jorduttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Haha då är det inte bara jag.
Slutar att man sitter i fillingar och tjejen undrar va fan som hänt 😂

En alternativ form av internet-porr

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jordfelsbrytaren kickar in?

Varsågod och gör detta i ett serverrum eller serverhall.
Livestreama gärna innan och meddela i tråden så att jag kan poppa fram lite popcorn.

Kan meddela dig att där är jordfelsbrytare det sista man vill ha.

För att hålla mig till ämnet, det är potentialutjämning som gäller mellan en själv och prylarna man skall jobba med. Man skall ha samma potential och utjämningen skall ske långsamt, annars lär något få sig en smäll.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Artikeln fick mig att minnas när jag som yngre tidig 00-tal brukade damsuga rent mina datorer. På insidan. Roligast var att sätta munstycket mot CPU-fläkten och se den "varva upp".

Hade tur och klarade mig utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

nu har jag inte läst alla kommentarer för att dom är för många.
men om allt handlar om potentialutjämning, räcker det inte då med ett ESD band mellan dator och människa? om dator eller människa ändrar laddning så kommer väl den även ändras på motpart? varför måste då datorn ligga på ESD matta?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Bara för man kan bygga datorer betyder det inte att man har en aning om hur saker fungerar. Detta är vad det verkar som när lögner sprids, de har förmodligen ingen aning.
En sak som detta är ju så jävla fakta baserat att det är helt sjukt att folk lyckas sprida lögner om ämnet. Men folk kan ju till och med övertala varandra om att jorden är platt såatte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Artikeln fick mig att minnas när jag som yngre tidig 00-tal brukade damsuga rent mina datorer. På insidan. Roligast var att sätta munstycket mot CPU-fläkten och se den "varva upp".

Hade tur och klarade mig utan problem.

Haha, jag brände ett grafikkort på det sättet!

Kör alltid med tryckluft och ESD-armband efter det.

tryckluft
Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

brukar ta i ett element (Radiator) eller chassit, har inte haft några problem än. Peppar, peppar.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Största felet som jag ser är att man jordar sigsjälv i exempelvis ett eluttag istället för i datorn/komponenten.

Du har ju ett ESD-armband för att minska potentialskillnaden imellan dig och pryler du hanterar med. Att du har samma potential som jorden i ditt hem spelar ingen roll om prylen du hanterar har en annan potential. Jorda(sätt esd-armbandets klämma) alltid direkt i chassi/moderkort/psu.

Skrivet av hakan78:

Man minskar potentialskillnaden mellan sig själv och kretskortet eller vad man nu håller på med. Om du kopplar in dig genom att jorda i chassit så är effekten nästan densamma som att köra utan. Vill nog påstå att vanliga ESD-handskar gör ett bättre jobb. Jobbar man seriöst så kör man via en jordningsenhet som i sin tur är kopplad via eluttaget. antistatmatta är också bra att koppla in men då skall du koppla dig i mattan. Bra är även om du kör med ESD-handskar och ESD-skor. Vill du vara på den säkra sidan så skall man mäta resistensvärdet innan man börjar med jobbet.

Skrivet av issue:

nu har jag inte läst alla kommentarer för att dom är för många.
men om allt handlar om potentialutjämning, räcker det inte då med ett ESD band mellan dator och människa? om dator eller människa ändrar laddning så kommer väl den även ändras på motpart? varför måste då datorn ligga på ESD matta?

Nu börjar det sägas exakt samma saker som sagts ungefär hundra gånger i både artikel och kommentarer - blir väldigt repetitivt att läsa fler identiska potentialutjämningskommentarer. (Skyller bitterheten på att det är måndagsmorgon.)

Vad gäller ESD-matta innebär det ju att du kan lägga ut lösa kretskort på den för att utjämna potentialen mellan dem, dig och chassi redan innan du bygger, exempelvis. (Givetvis förutsatt att du och mattan är ansluten till samma referens - chassit.) Ytterligare en trygghet om du skyfflar runt flera prylar - ska du bara i och pilla i en befintlig rigg kanske det känns mer overkill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu har jag inte läst alla kommentarer för att dom är för många.
men om allt handlar om potentialutjämning, räcker det inte då med ett ESD band mellan dator och människa? om dator eller människa ändrar laddning så kommer väl den även ändras på motpart? varför måste då datorn ligga på ESD matta?

Om alla delar får ligga på ESD mattan före montering i burken blir potentialutjämningen sakta och kontrollerad. Nu händer det inte ofta att man är så pass laddad att komponenterna också får en stöt efter man jordat sig mot chassit. Så är tanken i alla fall, vad jag kan tolka från artikeln.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det största problemet är att den allmänna åsikten i genomsnitt verkar vara att det är struntsamma. Ser nästan alltid hur folk gör fel på videos, men även här i marknaden när folk fotograferar sina komponenter för försäljning som då ligger oskyddade utanför ESD-påsen (vilket jag på sätt och vis kan förstå, hur löser man detta bäst? Komponenter ska ju alltid förvaras i påsen om de inte är monterade), eller klassikern, ovanpå påsen som brukar vara elektriskt ledande på utsidan.

Det är jättebra att ni skriver artiklar om det, för jag känner själv att jag fortfarande inte har 100% koll efter alla år, och har haft felaktigt trott att jag hade det, tidigare.

Jag brukar linda in komponenterna i en fleece tröja och förvara dem i en fuktigt källare !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Haha, jag brände ett grafikkort på det sättet!

Kör alltid med tryckluft och ESD-armband efter det.

är lite renlighetsfreak, men kör tryckluft (kompressor)...minst 1g i månaden

torkar först med mikrofiberduk (går fint, slänger den på golvet för att få den jordad först)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:
Kostnaden att dra in 2,5 istället för 1,5 är minimal i förhållande till fördelarna om det är till uttag/konsument, till belysning däremot så räcker 1,5 om det nu inte är en massa armaturer.
Du vinner ju mycket med en större area, lägre resistans som då ger en mindre uppvärmning av kablar för att inte säga möjligheten att säkra upp när det behovet kommer.
I förra huset som ex. kunde jag folja kablarna i väggen när jag hade ett oljefyllt element inkopplat, då blev man lite nervös

Sen hemmapolare som tänker före, läser på och låter det smälta in gör många gånger en bätre installation än ett "pro" som bara ska göra ett jobb. Man är noggrannare då det är till en själv. Men man behöver en elektriker som godkänner installationen.

Sen ESD det brukar bli att jag undviker diskutioner då även "pro" gör fel, då mest på rekommendationer från etablerade företag.

Kort kan man säga att en icke-jordad faraday bur hade löst det mesta

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

torkar först med mikrofiberduk (går fint, slänger den på golvet för att få den jordad först)

Mikrofiberdukar använder väl statisk laddning som ett sätt att dra åt sig damm osv? Det låter inte direkt optimalt!
Det finns dock antistatiska mikrofiberdukar att köpa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Intressant hur många det är som är rent livrädda för skyddsjord, hur många av er begriper att merparten av all jordad elektronisk utrustning för inomhusbruk faktiskt låter skyddsjord gå ut i chassit som du i slutändan tar i? Om det nu vore direkt dödligt så kanske vi skulle sluta tillåta detta kanske?

Eller är det enklare att köra med en bra jordfelsbrytare och se till att elsystemet i lght/hus är i gott skick till att börja med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Thomas: nä jag vet...
tantan har mani på såna dukar, vi har väl en 500st...
jag torkar mest på plana ytor, typ nätagget, backplates osv.
alla våra uttag är dessutom jordade så det har väl en liten betydelse att agget är jordat

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag brukar sitta i diskhon när jag bygger datorer.

Permalänk
Medlem

@Pettson88
@Drickz

Tack för svar

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Tror det sitter 1MOhms motstånd på i princip alla skyddsjordar som går till höljet på en apparat. Annars hade det givetvis kunnat bli farligt om sladden på något sätt är skadad så att fas kommit i kontakt med skyddsjorden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Intressant hur många det är som är rent livrädda för skyddsjord, hur många av er begriper att merparten av all jordad elektronisk utrustning för inomhusbruk faktiskt låter skyddsjord gå ut i chassit som du i slutändan tar i? Om det nu vore direkt dödligt så kanske vi skulle sluta tillåta detta kanske?

Eller är det enklare att köra med en bra jordfelsbrytare och se till att elsystemet i lght/hus är i gott skick till att börja med?

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste förstå skillnaden mellan skyddsjord i ytterhöljet till en apparat och att ansluta sig själv till jord och vilka faror det innebär. Det hela handlar om strömmens väg från fas till jord och det är när du är den länken som faran uppstår och särskilt när strömmen går genom hjärtat. Värsta scenariot är att din ena hand är jordad och du tar i en fas med den andra och strömmen går rakt igenom ditt hjärta till jord, det kan räcka för att rubba hjärtrytmen och i värsta fall orsaka hjärtstillestånd.

Skyddsjorden i apparater är till för att höljet aldrig ska kunna bli strömförande eftersom om en fas kommer i kontakt med höljet så löser säkring/jordfelsbrytare. Skyddsjorden är säker så länge som du inte öppnar apparaten med kontakten i och sticker in handen samtidigt som du håller med den andra i höljet.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tänk igenom dethär ordentligt en gång till. Vilken potential du har spelar ingen roll. Huvudsaken är att din potential är densamma som grejen du arbetar med. Ifall detta inte stämde så skulle jag vara rätt så död iom att jag har blivigt uppladdad till många hundra tusen volt i mitt yrke.
...

Som du säger så är man ute efter potentialskillnad 0. De flesta IC-kretsar specar ESD-skydd för runt 500-5000V. Om vi nu leker med tanken att du som linjemontör och en IC-krets ligger på samma 100 000V potential (potentialskillnad 0): vad tror du händer när kretsen ansluts? Potentialskillnaden är garanterat > 5000V.

Det finns en poäng (well, flera) med att man använder PE som referens vid ESD-arbete.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux