Får ej retunera vara eftersom jag provkört den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Walkhome:

-har du handlat som företag eller privatperson?
-privatperson
-kan jag få ditt ordernr tack
-XXXXXXXX
-Ja juste, jaa, då kanske det kommer som en överaskning men vi tillämpar bara köplagen enligt våra villkor. Och då kan man inte returnera om varan är använd, även om det bara är en provkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är era kommunikation så bekräftar de ju att de säljer till privatpersoner och inte bara företag. Och som nämnt ovan kan de inte avtala bort lagen. I så fall så ska du inte behöva få 30%-avgiften för "felbeställning", men frakt åker du på. Eventuell värdeminskning är bara om det faktiskt finns något att anmärka på från din hantering av varan.

Men vidhåller de sin sak är det inte så mycket att göra än att gå via andra instanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast det är inte ett garantiärende, han har ångrat sitt köp, då är det alltid köparen som står för returfrakten.

Som du nämner är detta att beakta som en retur och inte en reklamation. I reklamations/garantiärendet så har företaget valt att laga kylen på plats, och efter den är lagad till nyskick vill jag simpelt returnera den.

Om dem därmot hade valt att laga den hos sig så hade dem regelrätt stått för frakten, och om jag i det läget valt att returnera, så tycker jag inte det är skäligt att jag skall betala frakten, men nu är det ju inte så.

Garantiärendet sitter inte ihop med min önskan att nyttja min returrätt, även om supporten (eller rättare sagt avsaknaden av support) spär på viljan att inte vilja ha med detta företag att göra längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Om det är era kommunikation så bekräftar de ju att de säljer till privatpersoner och inte bara företag. Och som nämnt ovan kan de inte avtala bort lagen. I så fall så ska du inte behöva få 30%-avgiften för "felbeställning", men frakt åker du på. Eventuell värdeminskning är bara om det faktiskt finns något att anmärka på från din hantering av varan.

Men vidhåller de sin sak är det inte så mycket att göra än att gå via andra instanser.

Jag kan acceptera att jag får betala frakten + en 500kr i returavgift, men där går min gräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

De får endast kräva ersättning om konsumenten orsakat en värdeminskning på varan genom att hantera den i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion enligt "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler".

"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för...
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket" (https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1)

Jag får uppfattningen att TS endast startat upp varan för att se om den funkar och sedan testat den, i enighet med dess användningsområde, en kort stund. Om detta stämmer så har säljaren ingen rätt till ersättning för värdeminskning.

Enligt lagen gäller:
"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren." (https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1)

Dock får säljaren kräva att konsumenten bekostar returfrakten:
"13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren." (https://lagen.nu/2005:59#K2P13S1)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

De får endast kräva ersättning om konsumenten orsakat en värdeminskning på varan genom att hantera den i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion enligt "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler".

"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för...
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket" (https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1)

Jag får uppfattningen att TS endast startat upp varan för att se om den funkar och sedan testat den, i enighet med dess användningsområde, en kort stund. Om detta stämmer så har säljaren ingen rätt till ersättning för värdeminskning.

Enligt lagen gäller:
"14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren." (https://lagen.nu/2005:59#K2P14S1)

Dock får säljaren kräva att konsumenten bekostar returfrakten:
"13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren." (https://lagen.nu/2005:59#K2P13S1)

Kylen är endast provkörd, sen nerpackad i sitt emballage igen.

Nog för att dem inte kan ta ut en avgift för värdeminskning, men en returhanteringsavgift tycker jag nog är skälig, och tror inte det går emot nån lag så var och varannat företag tar ut en sådan, dock i många fall handlar det om hundralappar, och ibland inte ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Kylen är endast provkörd, sen nerpackad i sitt emballage igen.

Nog för att dem inte kan ta ut en avgift för värdeminskning, men en returhanteringsavgift tycker jag nog är skälig, och tror inte det går emot nån lag så var och varannat företag tar ut en sådan, dock i många fall handlar det om hundralappar, och ibland inte ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går emot en lag, nämligen §14 i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, se länk i mitt förra inlägg.

Näringsidkaren skall betala tillbaks vad kunden betalat. Undantagen är nämnda i §15, även denna länkad i mitt förra inlägg.

Ytterligare undantag än de som står i lagen är ogiltiga pga "4 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen." (https://lagen.nu/2005:59#K1P4S1)

Konsumenten har alltså rätt att få tillbaks kostnaden för varan, kostnaden för frakten mellan säljare och köpare (eller en del därav om köparen själv valt ett fraktalternativ dyrare än standardvalet) etc.

I det aktuella fallet lär det bara vara returfrakten köparen skall stå för.

Konsumentköplagen ger säljaren rätt att få viss ersättning för uppkomna kostnader vid en avbeställning (https://lagen.nu/1990:932#P37S1 https://lagen.nu/1990:932#P41S1), men i det aktuella fallet rör det sig inte om en avbeställning. Då varan redan levererats så handlar det istället om ångerrätten, som inte regleras av Konsumentköplagen utan av Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (ofta refererad till som distansavtalslagen).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Jag kan acceptera att jag får betala frakten + en 500kr i returavgift, men där går min gräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska absolut inte betala någon "returavgift", enda dom kan kräva är att du betalar fraktkostnad för att skicka tillbaka produkten.
Återförsäljaren kan eventuellt ta ut en avgift för värdeminskning, om du på något sätt förstört produkten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt 1 fall där du skulle kunna behöva betala vid ett ångrat köp. Det är om du beställt en produkt som normalt inte lagerförs. Det verkar inte vara fallet här dock. Känns mer som att de försöker slippa undan en retur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Hej!

Jag felanmälde via telefon och fick till svar att jag skulle gå in på deras hemsida och klicka service—>nytt ärende. Där fyllde jag i alla mina uppgifter, ordernr, beskrivning av felet + bilder.

Det var radiotystnad mer eller mindre tills igår då jag skrev att jag inte vill ha denna kyl längre och bad om en retursedel. då fick jag direkt svar att en kyltekniker kommer kontakta mig för lagning.

Orderdatum: 2019-04-23
Leveransdatum: 2019-05-06
Felanmälan: 2019-05-07

Så jag får alltså retunera?
Får dem lagligt ta en returavgift på 30% á 2000kr + att jag bekostar frakten? Det står nämnligen i deras köpvillkor under raden ångerrätt.
Å andra sidan står det också att dem inte godkänner returer på uppackade prylar, men som ni redan nämnt så är det alltså inte enligt konsumentköp/näthandellagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du använder dig av ångerrätt så har butiken i fråga helt rätt att ta ut en avgift, då det hade varit lite konstigt om folk bara köpt saker online och sedan ångrat sig efter 13 dagar och företag står där med begagnade varor som dom går förlust med utan att kunderna i fråga har betalat ett öre.
Annars är det ju som sagt garanti och dom får lösa felet åt dig helt enkelt.

Vad dom säger om returer eller ej spelar ingen roll. Du har rätt att pröva varan, så länge den ej tar skada på något sätt, och sådan ångra dig. Och då måste man mycket riktigt få packa upp en vara, annars blir det svårt!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Bara jag och 1 till som undrar vad det är för affär.

Vilken affär handlar det om? En mindre känd affär tänker jag ju anta?

Permalänk
Skrivet av Etilaclya:

Bara jag och 1 till som undrar vad det är för affär.

Vilken affär handlar det om? En mindre känd affär tänker jag ju anta?

https://www.restaurangmaskiner.net/

Står med i det här inlägget
#17908945

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du använder dig av ångerrätt så har butiken i fråga helt rätt att ta ut en avgift, då det hade varit lite konstigt om folk bara köpt saker online och sedan ångrat sig efter 13 dagar och företag står där med begagnade varor som dom går förlust med utan att kunderna i fråga har betalat ett öre.

Nej, de har inte rätt att ta ut en avgift vid utnyttjandet av ångerrätten, annat än i de undantagsfall som nämns i §15 (https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1) av Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kostnaden för att de får vissa returer som inte kan säljas som nya till fullpris är helt enkelt något säljaren får ta om denne väljer att bedriva distanshandel. Precis som med andra kostnader, såsom personalkostnader, lokalkostnader etc. så är det något de får ta höjd för vid prissättning av sina varor. Om detta är rätt eller ej kan man ha olika åsikter om, men det är så lagstiftningen ser ut idag.

Värt att notera är att vissa typer av varor, av olika skäl, inte omfattas av ångerrätten. På https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1 finns en lista över sådana varutyper. Det handlar om exempelvis varor som fått personlig prägel (såsom ett smycke med gravyr), kroppsnära produkter (såsom tandborstar), evenemangsbiljetter m.m.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du använder dig av ångerrätt så har butiken i fråga helt rätt att ta ut en avgift, då det hade varit lite konstigt om folk bara köpt saker online och sedan ångrat sig efter 13 dagar och företag står där med begagnade varor som dom går förlust med utan att kunderna i fråga har betalat ett öre.
Annars är det ju som sagt garanti och dom får lösa felet åt dig helt enkelt.

Vad dom säger om returer eller ej spelar ingen roll. Du har rätt att pröva varan, så länge den ej tar skada på något sätt, och sådan ångra dig. Och då måste man mycket riktigt få packa upp en vara, annars blir det svårt!

Gällande lag är inte vad du själv anser skall vara. Man får inte ta ut avgift för att man testar varan så länge den återlämnas i fint skick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag håller på knåpar ihop ett mail men stötte på en fråga jag inte lyckas hitta svar på:

Kan dem kräva mig på dyrare fraktavgift till utlandet?
Är betydligt dyrare att frakta den till Danmark där den skickades ifrån än 10 mil hemifrån där dem har sitt bolag registrerat.

Det har inte någonstans framgått att detta handlar om en import.

Utan jag har simpelt köpt en produkt på en svensk nätbutik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Jag håller på knåpar ihop ett mail men stötte på en fråga jag inte lyckas hitta svar på:

Kan dem kräva mig på dyrare fraktavgift till utlandet?
Är betydligt dyrare att frakta den till Danmark där den skickades ifrån än 10 mil hemifrån där dem har sitt bolag registrerat.

Det har inte någonstans framgått att detta handlar om en import.

Utan jag har simpelt köpt en produkt på en svensk nätbutik.

Skickades från m.sweclockers.com

Först be dom om att retur fraktsedel, brukar bli mycket billigare, än att du själv bokar frakten!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Man får faktiskt ta ut en avgift för återställande av varan till nyskick i de fall det är applicerbart. Det rör sig dock inte om några 30% av värdet utan kostnaden ska vara skälig. Detta företaget verkar som andra sagt köra en rövare för att försöka slingra sig ur en retur.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Du kan ju låta dom laga produkten och sedan sälja den på blocket för väldigt nära inköpssumman så slipper du strulet.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk

Butiker som har nedanstående"köpvillkor" ska undvikas direkt. Även om du har lagen på din sida (som privatperson) kan det bli ett långrandigt ärende med tex ARN. Komiskt att de uppger "Vi arbetar endast mot företag" men samtidigt erbjuder Klarna delbetalning (enbart möjligt som privatperson).

Har din betalning gått via Klarna hade jag kontaktat dem direkt och uppgett att du vill ångra köpet. På så sätt får du extra påtryckning via dem mot butiken. Annars får du stå på dig och vara redo med att gå till ARN.

"Returer/Byten ‒ Lagervaror: Om kund har gjort en felbeställning och vill att Restaurangmaskiner.net skall återta produkten, debiteras kund (ni) 30 procent av ordervärdet, samt fraktkostnad.

Vi byter endast ouppackade produkter, som går att sälja som nya
Vid felbeställningar återbetalas 70 procent av beloppet
Frakter debiteras kunden
Produkter som ej ingår i vårt ordinarie lagersortiment kan ej bytas/returneras (för att kontrollera om varan ingår i ordinarie lagersortiment, kontakta säljaren före köp)
Returfrakt hanteras av kunden (tänk på att alla frakter skall skickas med spårbar transport)
Alla returer skall godkännas av Restaurangmaskiner.net

Ångerrätt: Restaurangmaskiner.net tillämpar reglerna i köplagen. Vi arbetar endast mot företag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man får faktiskt ta ut en avgift för återställande av varan till nyskick i de fall det är applicerbart. Det rör sig dock inte om några 30% av värdet utan kostnaden ska vara skälig. Detta företaget verkar som andra sagt köra en rövare för att försöka slingra sig ur en retur.

Ja, men endast om värdeminskningen orsakats av användande utöver vad som krävts för att fastställa varans egenskaper och funktion (https://lagen.nu/2005:59#K2P15S1).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD