AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Om den 16-kärniga nu kanske drar 300 W vid maxbelastning, så blir det tufft att hantera det med luftkylning. Inte ens värstingmodellerna bland tornkylarna klarar det, tror jag.

AMD kanske inte vill släppa en processor som i praktiken kräver vattenkylning för att fungera under belastning?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cyklonen:

Om den 16-kärniga nu kanske drar 300 W vid maxbelastning, så blir det tufft att hantera det med luftkylning. Inte ens värstingmodellerna bland tornkylarna klarar det, tror jag.

AMD kanske inte vill släppa en processor som i praktiken kräver vattenkylning för att fungera under belastning?

Det har dem å andra sidan redan gjort FX 9590 eller vad den nu hette levererades väl t.o.m. med en vattenkylare - eller hur var det nu?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

interessant liten bit av information some Buildzoid har teasat. 36:28 ät tiden i videon. för den som inte vill titta så säga han att Ryzen 3000 överclockning kommer vara mer som vid AM3+ tiden. altså att det finns mer at "leka" med och justera för att hämta lite extra ur CPU:n. men han kunde inte säga mer än så utan att folk som har givit han informationen skulle få problem.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Ozzed: hahahaha
Efter lite efterforskning så blir det nog ett MSI X570 ACE istället (vill ha Msytic light sync)
Godlike kommer uppenbarligen kosta 800(!?!?) dollar
Creation ser ut att vara E-ATX

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

OM man skall lita på vad Steve på Gamers Nexus påstår så bör du vänta om du "skall prompt ha det som är bäst."
https://www.youtube.com/watch?v=DDj-wwE5-64&feature=youtu.be&...

Men eftersom AMD inte själva sagt något än så är man nog klok om man avvaktar lite.

med den videon har GN förlorat mycket trorvärdighet för mig. att påstå att deras info från dagen innan där man säga att keynoten skulle mest handla om X570 och väldigt lite 3000 serien CPU:er och att dem inte kommer att släppa några detaljer eller priser var korrekt är ju helt fel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

med den videon har GN förlorat mycket trorvärdighet för mig. att påstå att deras info från dagen innan där man säga att keynoten skulle mest handla om X570 och väldigt lite 3000 serien CPU:er och att dem inte kommer att släppa några detaljer eller priser var korrekt är ju helt fel.

Well, åtminstone kommer ju GN att dumpa den källan framöver. GN förde bara vidare förmodade läckor. Jag tror att alla kan bli lurade, och man kan också tänka sig att AMD aktivt ser till att sprida falska rykten för att sänka förväntningarna så att det blir större överraskningsmoment när man trots allt presenterar produkterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

https://www.youtube.com/watch?v=ZbFQWwKEDec

interessant liten bit av information some Buildzoid har teasat. 36:28 ät tiden i videon. för den som inte vill titta så säga han att Ryzen 3000 överclockning kommer vara mer som vid AM3+ tiden. altså att det finns mer at "leka" med och justera för att hämta lite extra ur CPU:n. men han kunde inte säga mer än så utan att folk som har givit han informationen skulle få problem.

Jössses!.. jag trodde definitivt att den snubben var äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

https://www.youtube.com/watch?v=ZbFQWwKEDec

interessant liten bit av information some Buildzoid har teasat. 36:28 ät tiden i videon. för den som inte vill titta så säga han att Ryzen 3000 överclockning kommer vara mer som vid AM3+ tiden. altså att det finns mer at "leka" med och justera för att hämta lite extra ur CPU:n. men han kunde inte säga mer än så utan att folk som har givit han informationen skulle få problem.

Jag är ju sjukt intresserad av att se hur bra de kommer överclocka.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv

Se om man kan skrämma upp den till 4.8GHz.
Min 1600x har tuffat på i 4.3GHz på alla kärnor sen lanseringen @ 1.67V

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: @Ozzed: @Icte:

Det var mycket snack om 16c/32t för runt $499 osv. Nu lägger de sig aningen bättre till än Intel, utan att överdriva. Precis som jag sa.

12c/24t är i princip bara ett steg högre än 8c/16t då det inte ens funnits några 5c/10t processorer om jag inte är helt borta. 10c är alltså ett "mellan steg" samtidigt som 12t har funnits på HEDT plattformarna sen X58 tiden och även antagligen varit den bäst säljande(?) Ryzen CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@sweisdapro: @Ozzed: @Icte:

Det var mycket snack om 16c/32t för runt $499 osv. Nu lägger de sig aningen bättre till än Intel, utan att överdriva. Precis som jag sa.

12c/24t är i princip bara ett steg högre än 8c/16t då det inte ens funnits några 5c/10t processorer om jag inte är helt borta. 10c är alltså ett "mellan steg" samtidigt som 12t har funnits på HEDT plattformarna sen X58 tiden och även antagligen varit den bäst säljande(?) Ryzen CPUn.

Du har hela tiden sagt att om 3000-serien var bättre än intel (vilket det nu finns indikationer på att den är i de flesta fall) så kommer de att ta betalt därefter.
vilket jag åtmistonne tolkar som att priset per kärna kommer vara liknande intel, vilket det inte är på långa vägar; 9900k har ett MSRP på 530$ och 3900X har 499$ för 4 extra kärnor

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Ja, och med därefter menade jag såklart att de skulle lägga sig billigare än Intel men inte alltför mycket mer än så. Ingen 16c/32t för $499 t.ex hade ju varit idioti. Nu inväntar man Intels drag istället och behåller kanske ett ess eller två i rockärmen på flertrådigt. Precis som jag sa.

Sen får vi ju invänta prestandatesterna också, jag är fortfarande inte helt övertygad om att de slår eller ens lägger sig på samma nivå som Intel gällande prestanda per kärna/tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@sweisdapro: @Ozzed: @Icte:

Det var mycket snack om 16c/32t för runt $499 osv. Nu lägger de sig aningen bättre till än Intel, utan att överdriva. Precis som jag sa.

12c/24t är i princip bara ett steg högre än 8c/16t då det inte ens funnits några 5c/10t processorer om jag inte är helt borta. 10c är alltså ett "mellan steg" samtidigt som 12t har funnits på HEDT plattformarna sen X58 tiden och även antagligen varit den bäst säljande(?) Ryzen CPUn.

Jag kan inte minnas det, och jag har verkligen gått tillbaka och verkligen tittat men har inte hittat. Tvärtom är det så att jag har hävdat att AMD inte kan klafsa in med leriga stövlar och tro sig och ta "bra betalt" för de extra kärnorna, vilket du gick i polemik emot.

Nu har vi svart på vitt att 3900X har 4 extra kärnor jämfört med 9900K, och kommer vara billigare, så det är inte bara så att de prissätter toppmodellen vettigt, som jag hävdade, utan man kan också se det som att man får 4 extra kärnor på köpet när man köper AMD. Om de skulle "tagit bra betalt för de extra kärnorna" så skulle ju MSRP legat på $748,5 och då hade de verkligen gjort bort sig i mitt tycke. Vilket dåligt affärsbeslut det hade varit och vad jag hade skämts för att ha köpt deras prylar förut. Men nu gjorde de ju som jag förutspådde och prissatte roppmodellen nästan på öret som lanseringspriset för 1800X, vilket jag tycker var ett moget och bra beslut av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr[M]:

Jag är ju sjukt intresserad av att se hur bra de kommer överclocka.

som entusiast är det den frågan som behöver besvaras

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

16 kärnor överklockad
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-16-core-overclocked-p...

PCWorld took part in the post-conference meeting with Dr. Lisa Su. AMD CEO confirmed that Threadripper is not canceled.

AMD CEO Dr. Lisa Su:

“You know. it’s very interesting, some of the things that circulate on the Internet—I don’t think we ever said that Threadripper was not going to continue—it somehow took on a life of its own on the Internet,” Su said, speaking to a small group of reporters following her keynote. “You will see more [Threadripper] from us; you will definitely see more.”

When asked about the core count she replied that Threadripper 3000 should definitely receive more cores, as the mainstream is going up.

“If mainstream is moving up, then Threadripper will have to move up, up—and that’s what we’re working on,”
https://videocardz.com/newz/amd-you-will-definitely-see-more-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@sweisdapro: Ja, och med därefter menade jag såklart att de skulle lägga sig billigare än Intel men inte alltför mycket mer än så. Ingen 16c/32t för $499 t.ex hade ju varit idioti. Nu inväntar man Intels drag istället och behåller kanske ett ess eller två i rockärmen på flertrådigt. Precis som jag sa.

Sen får vi ju invänta prestandatesterna också, jag är fortfarande inte helt övertygad om att de slår eller ens lägger sig på samma nivå som Intel gällande prestanda per kärna/tråd.

beror ju helt och hållet på vad man menar, i flyttalsprestanda är de redan långt före intel om jag kommer ihåg rätt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

16 kärnor överklockad
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-16-core-overclocked-p...

PCWorld took part in the post-conference meeting with Dr. Lisa Su. AMD CEO confirmed that Threadripper is not canceled.

AMD CEO Dr. Lisa Su:

“You know. it’s very interesting, some of the things that circulate on the Internet—I don’t think we ever said that Threadripper was not going to continue—it somehow took on a life of its own on the Internet,” Su said, speaking to a small group of reporters following her keynote. “You will see more [Threadripper] from us; you will definitely see more.”

When asked about the core count she replied that Threadripper 3000 should definitely receive more cores, as the mainstream is going up.

“If mainstream is moving up, then Threadripper will have to move up, up—and that’s what we’re working on,”
https://videocardz.com/newz/amd-you-will-definitely-see-more-...

Gott sei dank!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så viket märke som "presterar bäst" genom att få bäst siffror på någon graf spelar roll? Jag tror faktiskt inte det, och det vore sorgligt om AMD började jaga "prestanda på papper", utan det viktigaste är väl hur folk upplever sin upplevelse, och där är AMD oftast mest "smooth"

Det är inte bitterhet utan jag försöker bara bemöta det du säger på ett sakligt sätt utan känsloargument. Jag tycker inte prestanda på papper borde spela roll för folk utan det är ju prestanda i verkligheten som är viktigt

Så du tycker alltså inte vi ska använda mätbar data utan gå på anekdotisk upplevelse istället, det om något är väl ett känsloargument. Microstutter och dålig frame pacing (dvs "smooth:het") går alldeles utmärkt att mäta sig fram och presentera på graf.

Nu tycker jag också att spelargumenten kanske får för mycket utrymme ibland, men samtidigt är ett 720p test säkert betydligt mer relevant för många här på forumet än Cinebench siffror (som AMD visar i princip samtliga presentationer, som imo också går in under kategorin "prestanda på papper").

Många spelar spel, och många gör det på skärmar med hög refreshrate, låt dom tycka spelprestanda är viktigt för en CPU, för spel blir i många fall CPU-begränsade när man sänker inställningar för att nå 100+ fps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

7/7 kl. 07:07 GMT +07, första 777 exemplaren av Ryzen 7 3700X säljs för $77

You're in luck - verkar som att ASUS kommer att lansera ett mini-DTX moderkort, vilka får plats i NCASE M1:

https://www.techpowerup.com/255952/asus-shows-off-its-x570-mo...

"The ROG Strix X570-I Gaming qualifies as a true mini-ITX motherboard and impressed us the most, but there's also the ROG Crosshair VIII Impact. The ROG Impact brand has historically denoted mini-ITX, but this board isn't one, well not strictly. The board sticks out a good 1-inch longer than mini-ITX specifications. The idea behind this being that most mini-ITX gaming cases have room for 2-slot thick graphics cards anyway, so it could make sense to stretch the PCB a little lengthwise, so the precious real-estate gained could be used to cram more devices. This form-factor has been standardized as mini-DTX An elaborate dual-fan cooling solution pulls heat from both the X570 chipset as well as the CPU VRM, which is beefier than the Strix X570-I. You get more M.2 slots, a better onboard audio solution, 802.11ax and 5 GbE connectivity, and a few unique toys such as POST code read-out at the rear-panel."

Funderar nu på hur jag kan få in ett sådant i mitt Ghost S1 MKII (vill ogärna "nedgradera" mig tillbaka till mitt NCASE M1), måste nog kaske köpa en top-hat...

Lucky 7.

Oooh.... det där känns ju riktigt lockande faktiskt. 5GBe onboard är också riktigt tacksamt. Blir nog det moderkort jag kommer titta mest på framöver.

Nu gillar jag Ncase M1 skarpt fortfarande, även om jag nog kört Ghost S1 om jag köpt chassi idag. Ncase M1 är ju ett speciellt chassi som erbjuder förhållandevis unika byggen med liten formfaktor. Kört FlexATX i min (3-slot mATX) med totalt 4 minnen. Inte så jag kör idag dock.

"Fits like a glove", som någon sa på 90-talet.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Vill gärna se lite tester först men det luta mot 3700x eller 3900x

Båda är onödigt snabba i dagsläget... men varför inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, sant det.

Flest kärnor när man dör vinner, eller hur det nu var.

Permalänk
Medlem

Enligt Gamers Nexus så har i alla fall X570 AORUS XTREME ingen chipsetfläkt! <3

https://www.youtube.com/watch?v=yDA0zBR6MgA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Så du tycker alltså inte vi ska använda mätbar data utan gå på anekdotisk upplevelse istället, det om något är väl ett känsloargument. Microstutter och dålig frame pacing (dvs "smooth:het") går alldeles utmärkt att mäta sig fram och presentera på graf.

Nu tycker jag också att spelargumenten kanske får för mycket utrymme ibland, men samtidigt är ett 720p test säkert betydligt mer relevant för många här på forumet än Cinebench siffror (som AMD visar i princip samtliga presentationer, som imo också går in under kategorin "prestanda på papper").

Många spelar spel, och många gör det på skärmar med hög refreshrate, låt dom tycka spelprestanda är viktigt för en CPU, för spel blir i många fall CPU-begränsade när man sänker inställningar för att nå 100+ fps.

Och hur många höghertz-skärmar med 720P finns det där ute? Inte många. Hade i så fall varit mer relevant att testa i 1080P med lägsta möjliga inställningar så har du genast ett verkligt scenario för de som vill veta vilken processor som är bäst på att skyffla frames. Min invändning är att när man testar i 720P så är det inget verkligt scenario. Det sägs oftast att man då ser vilken CPU som är "starkast", i vad då, ett scenario som inte finns?

Se'n håller jag med om att CB15 är ett dumt test då det programmet är daterat och använder orealistiska laster, men CB20 använder ju moderna intruktionsuppsättningar och borde vara relevant för någon, men självklart skall man göra så många tester som möjligt, men de bör i så fall vara baserade på laster som folk faktiskt kan tänkas köra på sin dator.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Alla de läckorna ska vara från moderkortstillverkare och de har "bara" ES sampels, slår man samma vad de har läckt så är det X570 med en 16C/32T@4,xx@300W och en CB score på 4xxx. Sen var det en på youtube som har släppt mycket fakta som inte har stämt så bra som sa att det var 4,2GHz@CB4278. Troligt vis kommer AMD att visa en 16 kärnors CPU på Computex med en Cinebench benchmark, vad tror ni på för resultat?

Och för er som inte fick gå backstage och se 16C/32T@300W "monstret" RYZEN 16C/32T Computex

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

epyc förklarar varför 5ghz saknas i lineupen

https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/113304408377208832...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Attben: Priset är dock högt 600 USD men solid platta med värmerör och enormt snyggt gjort.

2ggr 8 pins till Cpu för extrem överklockning.

Tycker Gigabyte Mitx brädan är mest intreassant av dom jag sett.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Wow, om man skulle vänta på den istället.

Permalänk
Medlem

Fan vad Asrock Taichi var en besvikelse? X470/Z390 är ju mycket schysstare. Aurous och Godlike ser bäst ut.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag är fortarande intresserad av Crosshair Hero, Asus sägs ha jobbat extra hårt med minnesfrekvenserna och det är rejäl VRM. Ful som stryk dock, men det bekommer inte mig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hurra \o/ Ser ut som att officiellt stöd för Thunderbolt 3 äntligen kommer till AMDs plattform.

Exempelvis ASRock ( https://www.asrock.com/mb/AMD/X570%20Taichi/#Overview ) Taichi och Phantom Gaming X har följande i sina specs:
1 x Thunderbolt™ AIC Connector (5-pin) (Supports ASRock Thunderbolt™ AIC Card only)

Dvs detta TB3-kort, som tidigare bara fungerat med utvalda moderkort för Intel: https://www.asrock.com/mb/spec/product.asp?Model=Thunderbolt%...

Mer här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/btlxek/x570_supports_th...

Det dröjer väl innan det dyker upp moderkort med Intels TB3-controller direkt på brädan, men nu finns i alla fall stödet officiellt och inte bara som ett fulhack med tveksam funktionalitet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.