Riksdagen klubbar höjning av kemikalieskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Då får jag väl länka till denna
https://www.youtube.com/watch?v=_xnCxeq0rCA
Det är snart år 2020. Det ska vara möjligt nu tycker (jag). Vi gör så mycket genom nätet nu, betalar räkningar, handlar, deklarerar etc.

743 visningar. Du hittade ingen med färre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

743 visningar. Du hittade ingen med färre?

Vilka krav du har

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284586:

*borttaget* /Mod

Detta har dock inte med klimatet att göra. Syftet är att minska förekomst, spridning och exponering av farliga flamskyddsmedel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: På vilket sätt minskar denna skatt förekomsten av dessa farliga flamskyddsmedel?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Venezuela går dåligt på grund av de låga oljepriserna läste man på svt. Någon dag senare beror de höga bensinpriserna i sverige på grund av oljepriset och inte den höga skatten på svt.

Vem ska man lita på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Dessutom har den svaga kronan utöver skatter och moms gjort att priserna på importerad elektronik är högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Nioreh83: På vilket sätt minskar denna skatt förekomsten av dessa farliga flamskyddsmedel?

Mvh

Ingen aning. Jag tror personligen inte den gör det nämnvärt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Venezuela går dåligt på grund av de låga oljepriserna läste man på svt. Någon dag senare beror de höga bensinpriserna i sverige på grund av oljepriset och inte den höga skatten på svt.

Vem ska man lita på?

Skickades från m.sweclockers.com

Venezuela har finansierat hela sin stat med oljepengar, försatt sig i våldsamma lån och med svindlande korruption. En kombination gjord för att misslyckas. När oljepriset sjönk tillräckligt för att bryta landets ekonomiska rygg kan man inte vända landet i en enkel gest när oljepriset går upp ett par korn igen.

Så båda beskrivningarna stämmer.
Landet går för övrigt inte dåligt, det är bankrutt.

Skrivet av Xverminator:

Dessutom har den svaga kronan utöver skatte och moms gjort att priserna på importerad elektronik är högre.

Ja, ändå är våra priser rätt slagkraftiga för vår region.

Permalänk
Medlem

@Klyrre: Flytta till Ryssland och betala 15 % i skatt, Putin tar nog emot dig med öppna armar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Om jag ska vara helt ärlig, hade denna skatten lett till att det forskas och används miljövänligare kemikalier så hade jag gladeligen betalat skatten, men som det är nu vet alla redan att den inte förbättrar miljön på något sätt. Ännu ett exempel på hur pantade politiker är. Hong Kong har 7 miljoner invånare, Alltså mindre än Sverige, ändå Demonstrerade 2 miljoner av dem mot en Utlämningslag som skulle röstas igenom, resultatet? Det kommer inte gå igenom. Fattar ingen att detta är enda sättet demokrati fungerar. Och demontration på Facebook hjälper inte, det måste synas, mitt i stan, på gator, helst i en storstad. Jag kommer inte supporta det här. Vad jag än ska ha om det så är Tvättmaskin så ska den importeras hädanefter.

mm.... njaa... du får inte demonstrera hur som du vill i sverige.. vi är för övrigt inte en demokrati (på papper ja.. men irl nej) i sverige då minoriteter styr landet och tvångstystar opinioner och förslag som minskar maktuthavandet av sittande makt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Då får jag väl länka till denna
https://www.youtube.com/watch?v=_xnCxeq0rCA
Det är snart år 2020. Det ska vara möjligt nu tycker (jag). Vi gör så mycket genom nätet nu, betalar räkningar, handlar, deklarerar etc.

Såg också denna, han bemöter dock inte alla problem tyvärr.

"For people who are making a comparison to electronic banking, please note there is one crucial difference: banking transactions can be individually verified after they are processed. I can fetch my bank statement and verify that all transactions are correct. Of course, the bank could display a wrong statement. But in the end, you can always trace an error and correct/shut down the system. You cannot do this with an electronically cast vote because they are anonymous. So you might not know when your results are manipulated."

Samma gäller när man handlar, deklarerar eller gör dylika. Märkte nu att jag skrev att det är en dålig idé med elektroniska röster, det är snarare att det är en dålig idé just idag. Enheter kan bli hackade, ha skadlig kod på sig med mera. Finns ju länder som har provat på e-voting och det har inte fungerat alls, så finns det de länder som det har fungerat för, vad vi vet.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284586:

*Borttaget* /Mod

Detta är tyvärr blocköverskridande idioti. Hela konceptet startade med en utredning av Alliansen och togs sedan ”över” av den rödgröna röran och drevs igenom med generellt stöd från alla håll. Alliansen hade till och med kemikalieskatt i sitt gemensamma manifest 2014-2018... så även om MP troligen har drivit idiotin hårt är de inte ensamt ansvariga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

mm.... njaa... du får inte demonstrera hur som du vill i sverige.. vi är för övrigt inte en demokrati (på papper ja.. men irl nej) i sverige då minoriteter styr landet och tvångstystar opinioner och förslag som minskar maktuthavandet av sittande makt.

Demonstrationsrätten är i princip helt fri i Sverige. Det krävs mycket till för att neka en demonstrationsansökan. Och demonstrationsansökningarna finns till för att säkerställa [stora] demonstrationers säkra, ohindrade genomförande. Att tala om absoluta rättigheter eller friheter, vilket är känslan jag får att du har i åtanke, är ett vanligt misstag. Alla rättigheter och friheter har en yttre gräns, där de naturligt skaver mot varandra eller ovanstående värden.

Sverige är en representativ demokrati. Det du beskriver är företeelser som ingår inom ramen av begreppet.

Permalänk
Avstängd

Vi har så många olika typer av skatter så om man skulle skriva ner det i en bok så skulle den blir större än lagboken.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka:
Det konstiga är ju då att oljepriset var uppe i över 160 USD 2008, och då kostade bensinen i dagens penningsvärde ca 13.5kr / litern i Sverige.

idag är oljepriset runt 55 USD, och då kostar bensinen 16kr / litern.

Får inte ihop det då att det inte beror på den höga bensinskatten vi har.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det handlar helt enkelt om att mjölka befolkningen på pengar så gott det går.
Man skapar ångest genom att mata oss kontinuerligt med ord som jordens undergång/olika deadlines, vilket till slut ger en undermedveten acceptans till dessa absurda skattehöjningar. Bara det sker lite åt gången, men tur är att svenska folket börjar vakna upp och se igenom det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=H-jYEGHrc3s

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så de i tråden som klagar över skatteväxling. Jobbar de inte?

Permalänk

Det här känns mer som en skatt enbart för att generera intäkter till staten. Lilla Sverige har ingen som helst möjlighet att påverka andra länders tillverkningssätt av elektronik. Däremot hade nog ett beslut av EU kunnat påverka mer. Nackdelen med det hela blir att konsumenter beställer sin elektronik från andra länder som t.ex. Tyskland, och att Svenska staten förlorar skatteintäkter m.m. Samt att företag i Sverige drabbas av minskad försäljning. Det här är bara dumt.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd

Betalar EU bostads- och ömkanbidragen i Sverige också då? Verkar inte som så i och med denna senaste svepskälsskatt som nu har höjts.

Hursomhelst är höjningen idiotisk för det drabbar bara majoriteten av svenskarna i längden: fler köper utomlands -> folk förlorar jobb pga. nedskärningar pga. lägre intäkter -> företag flyttas/läggs ner -> fler jobb försvinner -> fler måste leva på bidrag -> ännu högre skatter och ännu fler skatter -> den onda nedåtgående spiralen accelererar -> Sverige blir nya Venezuela(?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Mr.Borka:
Det konstiga är ju då att oljepriset var uppe i över 160 USD 2008, och då kostade bensinen i dagens penningsvärde ca 13.5kr / litern i Sverige.

idag är oljepriset runt 55 USD, och då kostar bensinen 16kr / litern.

Får inte ihop det då att det inte beror på den höga bensinskatten vi har.

Det där kan jag svara på - oljepriset baseras i sig inte på dagspriset utan hur det ser ut väldigt många år framöver. Det finns avtal som garanterar att inköparen får köpa olja för ett visst pris under flera år framåt i tiden, alltså 20+ år. Priset på 160USD från 2008 kommer således påverka oss 2028 om vi är exakta.

Kan läsa mer här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Nioreh83: På vilket sätt minskar denna skatt förekomsten av dessa farliga flamskyddsmedel?

Mvh

Den ger produkter med mindre mängd farliga kemikalier en konkurrensfördel som gör att vi konsumenter i högre grad kommer att välja dessa. Argumentet som folk tar upp lite då och då och som går ut på att de som förespråkar denna skatt skulle tro att detta skulle tvinga producenterna att använda mindre kemikalier är en rejäl halmgubbe, skulle tro att de som tror det är en försvinnande liten minoritet. Poängen är just att driva konsumenter mot produkter med mindre mängd skadliga kemikalier.

Permalänk

Gäller detta på all elektronik, även den som inte innehåller flamskyddsmedel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Sverige har blivit ett jävla U-land, det trodde man aldrig skulle hända. Vi vet alla vad dom där pengarna egentligen går till.

Fri sjukvård, bättre miljö.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Gäller detta på all elektronik, även den som inte innehåller flamskyddsmedel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är skatt oavsett, men det går att ansöka om reducerad skatt om du kan bevisa det hela.

Hade personligen gärna sett att istället för skatt så försöker vi ta fram bättre alternativ som kan leda både till jobb och bättre välfärd istället för att flytta jobben till grannländer och öka det totala CO2-trycket genom fler transporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Den ger produkter med mindre mängd farliga kemikalier en konkurrensfördel som gör att vi konsumenter i högre grad kommer att välja dessa. Argumentet som folk tar upp lite då och då och som går ut på att de som förespråkar denna skatt skulle tro att detta skulle tvinga producenterna att använda mindre kemikalier är en rejäl halmgubbe, skulle tro att de som tror det är en försvinnande liten minoritet. Poängen är just att driva konsumenter mot produkter med mindre mängd skadliga kemikalier.

Ursäkta mig, men hur ska produkter med mindre mängd skadliga kemikalier få konkurrensfördel då alla beskattas lika? vi får inga skattelättnader om vi köper produkter som är mera miljövänliga, vi får bara betala mer för dessa produkter vilket innebär att dom hamnar ännu längre bort från försäljningen, mig veterligen så beskattas produkter efter kn kod och det spelar ingen roll om dom är miljövänliga eller inte (rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Ursäkta mig, men hur ska produkter med mindre mängd skadliga kemikalier få konkurrensfördel då alla beskattas lika? vi får inga skattelättnader om vi köper produkter som är mera miljövänliga, vi får bara betala mer för dessa produkter vilket innebär att dom hamnar ännu längre bort från försäljningen, mig veterligen så beskattas produkter efter kn kod och det spelar ingen roll om dom är miljövänliga eller inte (rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar).

Alla produkter beskattas inte lika, om man läser nyheten så stå det:

Citat:

Nämnvärt är att återförsäljare kan dra av 50 eller 90 procent av skatten, förutsatt att produkten innehåller tillräckligt låga nivåer av brom-, klor- och fosforföreningar. Det är dock inte möjligt att helt befria en produkt från kemikalieskatten.

Produkter med mindre kemikalier får då en konkurrensfördel i.o.m. lägre skattepåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Ursäkta mig, men hur ska produkter med mindre mängd skadliga kemikalier få konkurrensfördel då alla beskattas lika? vi får inga skattelättnader om vi köper produkter som är mera miljövänliga, vi får bara betala mer för dessa produkter vilket innebär att dom hamnar ännu längre bort från försäljningen, mig veterligen så beskattas produkter efter kn kod och det spelar ingen roll om dom är miljövänliga eller inte (rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar).

Det är en skatteväxling. Höjd skatt på miljöovänliga produkter mot sänkt skatt på arbete. Arbetar du inte?

Mer pengar i fickan. Använder du sedan dessa till att köpa mer miljövänliga produkter så går du mer plus.

Permalänk
Medlem

Om staten vill ha in pengar så finns det bättre ställen att fokusera på, såsom att bötfälla dem som skräpar ner(med flit). Vi kan ju börja med tobaksprodukter, något som står för majoriteten av skräpet i samhället. Lagen måste dock ändras så den inkluderar fimpar och snus, något som inte görs idag.

Det är estimerat att ca 80% av allt skräps är tobaksrelaterade produkter, d.v.s. snus, fimpar, dosor, paket mm. Det kostar oss 2 miljarder SEK varje år att städa upp. Inte miljoner, MILJARDER. Så där går det att spara pengar. Boten ligger på ca 800KR idag om man skräpar ner, t.ex. slänger en snabbmatspåse på backen. Dock är detta svårt att kontrollera och polisen har bättre saker för sig än att jaga nedskräpare. Känns ju rätt galet att det är lagligt att skräpa ner bara för att det är något mindre.

Tänk dig hur mycket pengar som kan dras in om vi har ett par civilsnutar som står utanför krogar, tågstationer, populära busshållplatser, affärer och andra ställen där folk tenderar att röka.

Vi rör oss redan nu mot ett samhälle där det eventuellt kommer att bli förbjudet att röka på allmän plats, så vi kan lika gärna försöka mjölka denna ondskan tills detta händer. Vi bör även kraftigt bötfälla folk som röker nära minderåriga. Desto yngre barn, desto större bot. En av tio svenskar röker idag, vilket blir över en miljon människor, och majoriteten slänger fimpen på gatan och en hel del bryr sig inte att andra står nära, vuxna eller inte. Finns mängder med pengar att dra in där.

Dessutom gynnas människors hälsa av detta, åtminstone de 9 miljoner människor som får stå ut med rökare dagligen. Och självklart gynnas djur och natur av mindre nedskräpning. Känns enligt mig som en sund förändring. Tvivlar dock på att någon politiker har stake nog att göra något åt saken.

Om man skall dra in pengar så är det smart om man fokuserar på det som skapar problem för samhällen. Nedskräpning är endast ett exempel. På så sätt så får man in pengar, skapar jobb och förbättrar samhället. Det är en ganska uppenbar win-win.

EDIT: Åh, BU för ökad kemikalieskatt.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Javisst ÅF kan dra av från skatten om dom kan bevisa det, men vad kommer ske i detaljhandelnt? Återförsäljare ställs inför ett krav där dom måste kontrollera att produkten innehåller tillräckligt låga nivåer av brom-, klor- och fosforföreningar vilket innebär att istället för att slösa resurser på detta så tar dom samma avgift enlig vad det är för produkt.
Hela tänket är ju felaktigt då dom kategoriserar en produkt istället för att kategorisera produkter efter mängder av skadliga kemikalier som är verifierade och godkända.

Mao det borde inte vara ett krav från ÅF att kontrollera detta om det ska ha någon effekt, det kommer inte ge resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Mr.Borka: Tror att du skriver förbi huvuden på väldigt många här. Finns alldeles för många arga män här som sitter i sin mancave och har räknat ut "hur det egentligen är" och därför blir också de flesta "politiska" trådarna låsta.

Fast han svamlar en hel del, förresten det blir roligt när du måste skriva "arga män"... suck, populism och PK!
Nej, trådar blir låste när kommentarer har "fel" värdegrund. Ungefär som när sanningen har fel värdegrund och man istället nu skriver; "Kommunerna har 90 miljarder i underskott nästa år pga den åldrande befolkningen". Jaha, är det därför kommunerna är så fattiga?

Vad vi vet är att sossarna med hjälp av MP och V har kunnat rida på en ovanligt lång högkonjunktur men ändå kört Sverige ner i "skiten". Nu har vi kommuner med höga skulder, kris i poliskår, kris i sjukvården med långa köer (precis som när de regerade gången innan), hög kriminalitet och utanförskap och man undrar varför. Samtidigt som vi har media med värdegrund åt vänster som ofta talar osanning och försöker hitta på olika förklaringar och lösningar. Folket vaknar och det väcker ilska. Lösningen på problemen man skapat är ökade skatter som vanligt.

Vi har klimathysteri som kostar enormt många miljarder globalt men den är ändå störst i Sverige. Pengar som tex hade kunnat läggas på fattigdom istället. Klimatfrågor är bra men det slängs bort så otroligt mycket pengar på trams vilket denna regering är mästare på.
Oavsett argument måste klimatnyttan ställas mot samhällsnyttan. I Sverige bestraffas svenska folket till mycket liten nytta.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.