Varför tolkade du mitt inlägg som partipolitiskt alls?
Jag är gravt medelålders, och umgås med jämna mellanrum i politiska kretsar. Jag är också kemist, och kan både förstå, och genomskåda, underlaget till skatten. Det är politiskt skuggspel att överhuvudtaget koppla skatten till "kemikalier". Och jag ser tre problem med det - det ena är att folk faktiskt begriper att skatten inte har med grönt/miljö att göra. Elektronik är produkter med flera års livslängd i hemmen, de innehåller försvinnande små mängder av flamskyddsmedel (som ju faktiskt skyddar konsumenten från förödande olyckor) eller inget alls av de problematiska. Dessutom samlas elektronikskrot generellt in och kan tas om hand. ALLA fattar att skatten och skattehöjningen i princip helt saknar miljö eller hälsokoppling. Man behöver inte vara kemist som jag.
Det andra problemet är att det faktiskt finns sånt som verkligen borde tas tag i miljömässigt. Det är bara knepigt om det har med handel/företagande och göra, eller funktioner i samhället som man inte vill/kan krångla med. Att man istället för väsen om sånt som inte spelar någon riktig roll för att ha en ursäkt att beskatta befolkningen fungerar då också som rökridå för de verkliga problem som finns.
Det tredje problemet blir politiskt. Folk som jag är riktigt, riktigt trötta på politikers straw man arguments, snuttifiering, smutskastande och ovilja att föra en reell debatt. Den utåtriktade politiken idag handlar om någon slags medialt poserande. Jag är fullt medveten om att det är komplexare inåt. Men också internt har fasaden och "det politiska spelet" blivit allt viktigare till den punkt där det känns som att det är i huvudsak det rikspolitiker ägnar sig åt och intresserar sig för. (För att inte tala om de politiska observatörerna/journalisterna.)
Gemene man tittar på pajkastningen, tar två steg tillbaka och frågar sig vad vårt politiska frälse håller på med egentligen, samtidigt som alla kan se sig om och se verkliga problem. Och det späs på när vi påförs nya pålagor med Musse Pigg motiveringar. Vem tar våra politiker oss egentligen för?
Du övertolkar det hela, det säljs in som miljöskatter för att främst C, L och MP tror de vinner väljare på det och tror det är något som måste ingå i deras miljöpolitik. Alla tänkbara regeringar behöver stöd från dessa partier och de kan därför få igenom förslag. Det är du som sysslar med pajkastning här alltså.