SweClockers drop!

Ny skärm: Full HD, minst 144Hz och större än 25 tum

Permalänk
Medlem

Ny skärm: Full HD, minst 144Hz och större än 25 tum

Hej lade upp en tråd här för några veckor sedan då jag ska köpa en ny gamingskärm men nu när de börjar trilla in många rabatter så har jag fått nya alternativ att välja mellan då min budget ligger runt 3000 kronor!

Mina önskemål är en skärm med 1080p, 144hz, 1ms responstid och gärna större än 25 tum. Spelar mest fps spel men vill ändå inte ha en skärm som är tråkig att titta på när de kommer till film och dylikt! Även om spel är det helt klart viktigaste

De alternativ som jag kikat på är som följer:

https://www.inet.se/produkt/2214701/acer-27-nitro-xv272p-144h...

https://www.inet.se/produkt/2212289/acer-27-predator-xf270hb-...

https://www.inet.se/produkt/2210952/asus-27-vg278q-144hz

https://www.inet.se/produkt/2214216/asus-27-vg278qr-165hz-fre...

Om ni har något annat förslag så det varmt välkommet! Tack på förhand!

Mvh: William

Förtydligade rubriken från "Gamingskärm"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

@WEK12: Den enda som passar bra för film som inte ser helt död ut i färgerna är Acer XF270HB för den har en IPS panel och alla andra har en TN som är värdelös i för färgåtergivning.

Permalänk
Hedersmedlem

1080p >24" kommer se ut tråkig ut oavsett då pixlarna blir så stora att de faktiskt syns. Hade inte rekommenderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEK12:

Hej lade upp en tråd här för några veckor sedan då jag ska köpa en ny gamingskärm men nu när de börjar trilla in många rabatter så har jag fått nya alternativ att välja mellan då min budget ligger runt 3000 kronor!

Mina önskemål är en skärm med 1080p, 144hz, 1ms responstid och gärna större än 25 tum. Spelar mest fps spel men vill ändå inte ha en skärm som är tråkig att titta på när de kommer till film och dylikt! Även om spel är det helt klart viktigaste

De alternativ som jag kikat på är som följer:

https://www.inet.se/produkt/2214701/acer-27-nitro-xv272p-144h...

https://www.inet.se/produkt/2212289/acer-27-predator-xf270hb-...

https://www.inet.se/produkt/2210952/asus-27-vg278q-144hz

https://www.inet.se/produkt/2214216/asus-27-vg278qr-165hz-fre...

Om ni har något annat förslag så det varmt välkommet! Tack på förhand!

Mvh: William

27tum i 1080p är inte trevligt, det blir lite pixligt men ditt första val är det bästa av alternativen här just pga IPS panelen som är mycket trevligare att kolla på än TN.

Skrivet av Axel95:

@WEK12: Den enda som passar bra för film som inte ser helt död ut i färgerna är Acer XF270HB för den har en IPS panel och alla andra har en TN som är värdelös i för färgåtergivning.

jag tror du menar xv272p den har IPS det har inte dom andra alternativen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Andreaz1:

1080p >24" kommer se ut tråkig ut oavsett då pixlarna blir så stora att de faktiskt syns. Hade inte rekommenderat.

Beror i hög grad på vilka produkter man jämför. Samt vem som tittar. En 24-tums 1920x1080-panel kan mycket väl ha synligare pixelstruktur än en 27-tums 1920x1080-panel baserat på den panelteknik som används och hur den är uppbyggd både med subpixelstrukturen, panelstrukturen med hur mycket tft-skiktet täcker ytan, och framför allt med hur skärmen sköter sådant halvtonsmönster.

Teknikstund om ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Permalänk
Medlem

Hej tack så mycket för era svar! Så skulle ni säga att det är mer värt att gå efter en 24 elle är 25 tummare isf? Är lite osäker på hur VA panelerna är men de jag har läst säger mig att man får bättre bild och färg men på bekostnad av responstid? Isf känns en VA panel helt utesluten då jag gärna undviker input lag eller liknande

Har ni något annat förslag på en skärm som ni anser skulle vara bättre i så fall?

Permalänk
Medlem

Olika mellan alla, jag har tittat på film och serier på min 24" TN som huvudskärm i alla år och aldrig tyckt illa om det.

Har även tittat en del film på Dell 34" UW ips och känner det som rätt meh i färgskillnad. Storleken bara som är härligare (speciellt om det är film i UW format).
Men färgerna är knappast något jag brytt mig om mellan dessa två (Ja det är skillnad men inget jag har stört mig på)
(Dellen är på en annan dator som är mer arbetsstation som jag inte sitter vid så ofta, samt det saknas bra ljudsystem på denna burk)

VA-panel hade jag undvikit som pesten om man spelar något mer än mega ultra casual spel.

Permalänk
Medlem

Jag har VG278q och jag är nöjd.
Färgerna är mil bättre än min gamla TN-panel så även om de inte är bra, så är de bättre än vad jag hade innan.
Enda dåliga med skärmen i mitt tycke är de inbyggda högtalarna. De låter jättedåligt
Både volym saknas, samt att hela basregistret är som bortklippt.
Inget jag använder, men ifall man behöver använda de inbyggda högtlarna ibland så är det värt att veta.

Hade kunnat gå upp till 1440P, men har bara ett RTX2070 och då klarar det inte av 144FPS i de flesta spel ändå och jag har ingen lust att dra ner på inställningar, så då hade jag ändå inte kunnat utnyttja det jag köpte skärmen för. (Hög fps)

elgiganten har rea på VG278q i helgen, 2790kr.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Olika mellan alla, jag har tittat på film och serier på min 24" TN som huvudskärm i alla år och aldrig tyckt illa om det.

Har även tittat en del film på Dell 34" UW ips och känner det som rätt meh i färgskillnad. Storleken bara som är härligare (speciellt om det är film i UW format).
Men färgerna är knappast något jag brytt mig om mellan dessa två (Ja det är skillnad men inget jag har stört mig på)
(Dellen är på en annan dator som är mer arbetsstation som jag inte sitter vid så ofta, samt det saknas bra ljudsystem på denna burk)

VA-panel hade jag undvikit som pesten om man spelar något mer än mega ultra casual spel.

Vad är problemet med VA fått höra från bl.a. Inet att det är ett riktigt bra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har VG278q och jag är nöjd.
Färgerna är mil bättre än min gamla TN-panel så även om de inte är bra, så är de bättre än vad jag hade innan.
Enda dåliga med skärmen i mitt tycke är de inbyggda högtalarna. De låter jättedåligt
Både volym saknas, samt att hela basregistret är som bortklippt.
Inget jag använder, men ifall man behöver använda de inbyggda högtlarna ibland så är det värt att veta.

Hade kunnat gå upp till 1440P, men har bara ett RTX2070 och då klarar det inte av 144FPS i de flesta spel ändå och jag har ingen lust att dra ner på inställningar, så då hade jag ändå inte kunnat utnyttja det jag köpte skärmen för. (Hög fps)

elgiganten har rea på VG278q i helgen, 2790kr.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Men du upplever inte att de blir pixligt eller så trots att det är en 27 tummare på 1080p? Va kör du för spel på den? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEK12:

Men du upplever inte att de blir pixligt eller så trots att det är en 27 tummare på 1080p? Va kör du för spel på den? 😊

Jag har huvudet ca 60-70cm ifrån skärmen, och upplever den inte pixlig.
Men till saken hör ju då även att jag är en bit över 40, och synen är väl inte som hos en 20åring som kanske upplever den på annat sätt.

Jag spelar Fortnite där uppdateringsfrekvensen är en stor fördel, annars Project Cars 2, Assetto Corsa, Dirt Rally etc. barnen spelar Overwatch, Fortnite, Sims4, roblox :/

Frågade dottern om hon upplevde att det var små fyrkanter på skärmen men hon frågade bara "vad menar du?" så antar att hon inte störs av det heller

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Alla TN har inte värdelös färgåtergivning, de har inte samma styrka och vibrance men det är inte samma sak.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Visst finns det bättre och sämre TN paneler. Men vill man ha en som kan ge lite extra bra färger ska man utesluta TN helt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Ferrat: Visst finns det bättre och sämre TN paneler. Men vill man ha en som kan ge lite extra bra färger ska man utesluta TN helt tycker jag

Ja förstår men vill samtidigt inte göra det på bekostnad av kvalité i form av responstid då jsg främst spelar fps spel, vet inte om den IPS skärmen från Acer som jag länkade i inlägget ger lika vass responstid som en TN panel gör även om de står att båda var 1ms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Alla TN har inte värdelös färgåtergivning, de har inte samma styrka och vibrance men det är inte samma sak.

Är nog inne på en Asus VG278Q eller Acer Nitron från ursprungsinlägget, vet bara inte om jsg får samma responstid i Nitron som i Asusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har huvudet ca 60-70cm ifrån skärmen, och upplever den inte pixlig.
Men till saken hör ju då även att jag är en bit över 40, och synen är väl inte som hos en 20åring som kanske upplever den på annat sätt.

Jag spelar Fortnite där uppdateringsfrekvensen är en stor fördel, annars Project Cars 2, Assetto Corsa, Dirt Rally etc. barnen spelar Overwatch, Fortnite, Sims4, roblox :/

Frågade dottern om hon upplevde att det var små fyrkanter på skärmen men hon frågade bara "vad menar du?" så antar att hon inte störs av det heller

Haha okej tack så nycker för hjälpen! Kanske kör på den o testar! 👍

Permalänk
Medlem

Jag är inte en kräsen kille och gick från 25" 1440p IPS 60hz till 27" 1080p 144Hz, min rekommendation är att inte ta det. Valde till slut en PG258Q.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag är inte en kräsen kille och gick från 25" 1440p IPS 60hz till 27" 1080p 144Hz, min rekommendation är att inte ta det. Valde till slut en PG258Q.

Rekommendationen är att inte ta 27 tum för 1080p menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEK12:

Rekommendationen är att inte ta 27 tum för 1080p menar du?

Yes
Jag störde mig på att det var pixligt. Så antingen 27" på 1440p eller 24-25 på 1080p

Men det är antagligen smaksak.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

@Dashio: tror du att Asus VG258QR är ett bra alternativ? ser att den har g sync vilket ska vara bättre än free sync vad jag har hört

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEK12:

@Dashio: tror du att Asus VG258QR är ett bra alternativ? ser att den har g sync vilket ska vara bättre än free sync vad jag har hört

Nopp, den du listade har ju Freesync men vad har du för dator och vad är det du främst kommer att lira?

Ett alternativ kan vara att beställa hem 3-5 skärmar på faktura och testa de i 30 dagar från Inet. Så kan du undersöka ifall du tycker att 1080p på 27" upplevs pixligt ifall du vill ha en större skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Nopp, den du listade har ju Freesync men vad har du för dator och vad är det du främst kommer att lira?

Ett alternativ kan vara att beställa hem 3-5 skärmar på faktura och testa de i 30 dagar från Inet. Så kan du undersöka ifall du tycker att 1080p på 27" upplevs pixligt ifall du vill ha en större skärm

Kommer ha ett 2060 och en tung processor antingen 9700K eller en av ryzens Nya, spelar främst fps spel men även andra genrer så vill ändå ha bra färger och så också även om responstid är de viktigaste! Är ganska petig. Lutar som sagt åt Asus VG258QR då den verkar passa bra in på kriterierna som jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEK12:

Kommer ha ett 2060 och en tung processor antingen 9700K eller en av ryzens Nya, spelar främst fps spel men även andra genrer så vill ändå ha bra färger och så också även om responstid är de viktigaste! Är ganska petig. Lutar som sagt åt Asus VG258QR då den verkar passa bra in på kriterierna som jag har

Nu såg jag att den var G sync kompatibel! Kör på den!

Min rekommendation är att regga dig på netonnet och beställ den därifrån, då har du 3 mån öppet köp ifall du inte skulle trivas med den efter 2½ månad.

Visa signatur