Permalänk

Klocka i5 760 2,8Ghz = Problem?

Hej!

Efter 9år bestämde jag mig för att "hotta" upp min gamla "burk" genom att köpa mig ett nytt grafikkort och CPU-kylare.

------------------
.:Info:.

Chassi:
Antec Nine Hundred II

Nätaggregat:
Corsair HX 750W 80+

Moderkort:
Gigabyte GA-P55A-UD4

Processor:
Intel Core i5 760, 2.8 GHz

CPU-kylare:
Cooler Master Hyper 212 EVO

RAM-minne:
Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3

Grafikkort:
ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 3GB (bytte från Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB)

DVD-brännare:
Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Hårddiskar:
Corsair SSD Force Series 60GB 2.5"
Samsung HD642JJ 640GB
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD103SJ 1TB
Samsung HD103UJ 1TB
Samsung HD204UI 2TB

Chassifläktar:
2st 120mm - Fram
1st 120mm - Bak
1st 200mm - Topp
------------------

Tempen på både GPU och CPU sjönk oerhört!
Mitt gamla GTX 480 låg mellan 60-80c
CPU (med stock-kylare) på ca 40-60c

Nu med GTX 1060 samt CPU-kylare så ligger det mellan 22 upp till 55 (GPU) och 22-40 (CPU).

Bestämde mig (för någon dag sen) för att överklocka CPU:n i BIOS:
Ändrade endast "BCLK" från 133 till 181 = 3,8GHz
(181x21)
Spelade lite GTA IV, RocketLeague, CS:GO utan problem.
Sen läste jag nånstans (kanske här på SC?) att man ej bör ha "Auto" under CPU-Voltage. Så ändrade till 1,200V. Inga problem nu heller.
Tills igår när jag körde CS:GO samt Rocket League!

Då frös bilden fast samt att ljudet hakade upp sig. Fick tvång-stänga av datorn på strömbrytaren.
Tänkte då att "garanterat spänningen på CPU:n som är fel". Höjde till 1,3V. Samma sak då... Efter ca 10minuters spelande = samma sak.
Ändrade till "Auto" under V i BIOS = Samma sak... Frös fast.
Tempen är riktigt bra (GPU max 55c samt CPU:n max 40-45c under belastning.

Inga problem med FurMark, inga problem med Intel Burn Test.
Händelseloggen ser jag inget kritiskt förutom Kernel Power Error 41 (men säkerligen för att jag va tvungen att stänga av datorn)?

Någon som har något förslag? Något jag missat i BIOS?
Har "klockat" tillbaka till BCLK 133 (standard) igen, och haft GTAIV på i ca 45minuter och belastat rätt rejält utan problem.
Kan väl omöjligt vara att PSU inte räcker till? Speciellt med tanke på att mitt nya GPU drar mindre W än mitt gamla GTX 480?
Samt att tempen är betydligt bättre nu än innan, trots överklock?

MemTest har jag inte gjort, men otroligt om det skulle vara problem i samma veva som jag överklockar CPU:n? Låter osannolikt?

Mvh
TheBeerHunter

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: Din cpu kanske inte klarar att köra i 3.8ghz. Jag körde en likvärdig xeon ett tag i 3.6ghz vilket funkade fint.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Skrivet av morronrost:

@TheBeerHunter: Din cpu kanske inte klarar att köra i 3.8ghz. Jag körde en likvärdig xeon ett tag i 3.6ghz vilket funkade fint.

Läst folk som klockar till 4-4,2Ghz med samma CPU. Men övervägande 3,8Ghz, så tänkte hålla mig "safe" och välja just 3,8Ghz.
:/

Känns som jag missar att ändra något i BIOS... Lägger upp screens imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Provat justerat volten? Skulle vara bra med bilder.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

Provat justerat volten? Skulle vara bra med bilder.

Justerat volten hela vägen upp till 1,3 (vilket jag fattar är i väl överkant).
Fixar bilder imorgon på hur BIOS ser ut, och vad man kan ändra osv.!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheBeerHunter:

Då frös bilden fast samt att ljudet hakade upp sig. Fick tvång-stänga av datorn på strömbrytaren.
Tänkte då att "garanterat spänningen på CPU:n som är fel". Höjde till 1,3V. Samma sak då... Efter ca 10minuters spelande = samma sak.
Ändrade till "Auto" under V i BIOS = Samma sak... Frös fast.
Tempen är riktigt bra (GPU max 55c samt CPU:n max 40-45c under belastning.

Inga problem med FurMark, inga problem med Intel Burn Test.
Händelseloggen ser jag inget kritiskt förutom Kernel Power Error 41 (men säkerligen för att jag va tvungen att stänga av datorn)?

Någon som har något förslag? Något jag missat i BIOS?
Har "klockat" tillbaka till BCLK 133 (standard) igen, och haft GTAIV på i ca 45minuter och belastat rätt rejält utan problem.
Kan väl omöjligt vara att PSU inte räcker till? Speciellt med tanke på att mitt nya GPU drar mindre W än mitt gamla GTX 480?
Samt att tempen är betydligt bättre nu än innan, trots överklock?

MemTest har jag inte gjort, men otroligt om det skulle vara problem i samma veva som jag överklockar CPU:n? Låter osannolikt?

Mvh
TheBeerHunter

Det du beskriver är relaterat till spänningen. Att du klarar av stresstester tyder på att det är Vdroop eller överspänning när du stänger av lasten.

Nu vet jag inte vad Gigabyte har för inställningar på detta men leta efter VDroop CTRL eller Load-line Calibration (LLC). Sätt sedan denna inställning till 75% av maximalt värde (ibland är det low/medium/high/ultra, ibland är det 1-9, och ibland är värden procentuellt istället).

Detta bör lösa ditt problem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag behövde höja spänningen för VTT/IMC förut när jag överklockade liknande CPUer som din, kan vara värt att testa.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: När du klockar en sån här äldre CPU så gör man inte på riktigt samma sätt som nyare CPU.

Men det har du nog förstått då du använder BLCK, men du får tänka på att normalt är även minnesfrekvensen kopplad till BLCK, så minnet åker också upp, innan du klockar behöver du ställa ner minnet till 1333Mhz eller kanske ännu lägre, när du sen klockar CPU åker RAM frekvensen upp igen.

Misstänker att det är minnet alltså som ställer till det inte CPU, så håll koll på detta att minnet inte går över sin spec.

EDIT: vad har satt på för kylare på din CPU? dina temperatur känns "fel" är det stockkylaren är de definitivt felvisande speciellt på CPU, men även på GPU..
22-40 samt 22-55 tror jag inte en sekund på, har du bytt program att mäta med kanske?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@TheBeerHunter: När du klockar en sån här äldre CPU så gör man inte på riktigt samma sätt som nyare CPU.

Men det har du nog förstått då du använder BLCK, men du får tänka på att normalt är även minnesfrekvensen kopplad till BLCK, så minnet åker också upp, innan du klockar behöver du ställa ner minnet till 1333Mhz eller kanske ännu lägre, när du sen klockar CPU åker RAM frekvensen upp igen.

Misstänker att det är minnet alltså som ställer till det inte CPU, så håll koll på detta att minnet inte går över sin spec.

EDIT: vad har satt på för kylare på din CPU? dina temperatur känns "fel" är det stockkylaren är de definitivt felvisande speciellt på CPU, men även på GPU..
22-40 samt 22-55 tror jag inte en sekund på, har du bytt program att mäta med kanske?

"CPU-kylare:
Cooler Master Hyper 212 EVO"

CPU i skrivande stund (datorn varit igång ca 120minuter) = 22c
Intel Burn Test, Stress Level: Very High = 57c som absolut mest.
GPU i skrivande stund = 31c

Använder mig av EVEREST Ultimate Edition:
"CPU: 22c"
"CPU 1/Kärn 1: 32c"
"CPU 1/Kärn 2: 30c"
"CPU 1/Kärn 3: 32c"
"CPU 1/Kärn 4: 31c"
"Moderkort: 32c"
"GPU: 30c

Bilder kommer här:
OBS! Dessa är bilder på "standard", d.v.s oklockad (133 BCLK)

BIOS första sida:

MB Intelligent Tweaker (M.I.T):

M.I.T Current Status:

Advanced Frequency Settings:

Advanced CPU Core Features:

Advanced Memory Settings:

Advanced Voltage Settings:

PC Health Status:

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: Efter klockning vad får du för minnesfrekvens? Om den blir över 1600 bör du ändra från auto multipeler där till ett snäpp lägre.

Dina temperaturer ser för låga ut för att vara rätt, kolla även med nått mer program..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det du beskriver är relaterat till spänningen. Att du klarar av stresstester tyder på att det är Vdroop eller överspänning när du stänger av lasten.

Nu vet jag inte vad Gigabyte har för inställningar på detta men leta efter VDroop CTRL eller Load-line Calibration (LLC). Sätt sedan denna inställning till 75% av maximalt värde (ibland är det low/medium/high/ultra, ibland är det 1-9, och ibland är värden procentuellt istället).

Detta bör lösa ditt problem.

"Load-Line Calibration"
Finns att välja mellan "Auto", "Disabled", "Enabled".

Skrivet av ggustavsson:

@TheBeerHunter: Efter klockning vad får du för minnesfrekvens? Om den blir över 1600 bör du ändra från auto multipeler där till ett snäpp lägre.

Dina temperaturer ser för låga ut för att vara rätt, kolla även med nått mer program..

Standard (oklockad) BCLK: 133 = 1333Mhz:

Med BCLK: 181 (som jag vill ha, 3,8Ghz) blir Memory Frequency 1810 Mhz med "Auto":

Under "System Memory Multiplier (SPD)" finns det att välja mellan:
Auto
6.0
8.0
10.0

Väljer jag "6.0" så blir frekvensen 1086 Mhz:

"8.0" blir 1448 Mhz:

"10.0" blir 1810 Mhz:

Ang. temperatur:
CPUID HWMonitor visar följande, i skrivande stund (nu oklockad, precis som föregående temp som jag nämnde via Everest):
PCH: 28c
CPU: 26c

Core #0 = 29c
Core #1 = 28c
Core #2 = 29c
Core #3 = 28c

GPU: 27c

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk

Kan ju även tillägga:
Detta är temp i idle.
Fönstret som är ca 50cm från datorn, är öppet (visserligen varmt ute fortfarande, trots "svensk sommar").
Antec 900 v2 är (eller va) känd för bra kylning. Åtminstone år 2010.
Samtliga chassifläktar går på max.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TheBeerHunter:
Kör igång LLC (enable).
Välj en minnesmultipel som resulterar i lägre minnesfrekvens än märkfrekvens på minnesstickorna du har.

Skrivet av TheBeerHunter:

Kan ju även tillägga:
Detta är temp i idle.

IDLE-Temps är 99% helt meningslöst att prata om. Är egentligen endast när kylaren inte sitter på som det är bra att höra.
Vad har du för lasttemperatur?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@TheBeerHunter:
Kör igång LLC (enable).
Välj en minnesmultipel som resulterar i lägre minnesfrekvens än märkfrekvens på minnesstickorna du har.

IDLE-Temps är 99% helt meningslöst att prata om. Är egentligen endast när kylaren inte sitter på som det är bra att höra.
Vad har du för lasttemperatur?

Okej, det och/eller som ggustavsson nämnde? ("SPD")

Intel Burn Test, Stress Level: Very High = 57c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: Kör ett tag CPU klockat, med 1448 Mhz: på minnet, blir det stabilt då?
Och om stabilt så kan du testa klocka mer...

1810 på minnet om det är 1600 specat kan vara för mycket och du får problemen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheBeerHunter:

Okej, det och/eller som ggustavsson nämnde? ("SPD")

Intel Burn Test, Stress Level: Very High = 57c

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du kan slå igång XMP om du vill (läsa värden ur SPD). Dock måste du fortfarande ha en lägre minnesfrekvens konfigurerat mot vad märkfrekvens är.

Är temperaturen nu i 3.8 GHz?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: Nu va det ett tag sedan man lekte runt med dessa platformar... men ska försöka vägleda dig så gott det går.

Några generella saker som gäller för Lynnfield, Bloomfield och Clarkdale är att Uncore frekvensen måste vara dubbelt upp ifrån RAM minnet, 2:1 Ratio. Så om du kör 10x multi på RAM så måste Uncore vara på minst 20x. För Gulftown så är det en 3:2 Ratio som gäller, alltså 1.5x frekvens av RAM.

Du kommer få konstiga stabilitets problem om du inte följer detta, du kan såklart köra uncore högre än 2x RAM men du kommer behöva mata CPUns Uncore med mer spänning för att få den stabil, inget att rekommendera om du inte vill pressa absolut max prestanda.

Sen så måste Uncore spänningen vara inom 0.5V av RAM spänningen, borde inte vara svårt med tanke på att du har 1.5V stickor. Risk för att du förstör CPUn annars.

Standard vägen att gå när man vill hitta en bra OC är att först plocka ut vad för BCLK moderkortet klarar som max (eller det du behöver) och vilken spänning som behövs. Man gör detta genom att ställa RAM till lägsta multi, uncore till lägsta som är 2x RAM och CPU multi till 12x eller liknande för att utesluta allt förutom BCLK. QPI/VTT spänningen är det som gäller vid BCLK OC, IOH kan du ställa till 1.3V direkt om du bara kör en PCIe GPU.

Testa BCLK stegvis 10MHz ifrån 150MHz upp till 180/190 sen kan du gå ner tilll 5MHz ökning, kör valfritt stressprogram för CPUn mellan varje ändring. Max spänning är ca. 1.3V+ för VTT om jag inte minns fel.

Sen kan man om man vill testa max OC för RAM också på samma sätt som ovan men vi hoppar det nu tycker jag. Vi kommer bara köra RAM i stock spec ändå.

Så nu borde du ha lite koll på hur mycket BCLK ditt moderkort klarar och vad du behöver för VTT spänning.

Ställ in CPUn på önskad multi, likså RAM och uncore multi, sänk din BCLK till 140MHz så att vi inte börjar med CPUn på max OC. Sen jobbar vi oss uppåt med BCLK och CPU Vcore tills vi når gränsen för värmeutveckling eller spänningen som du är okej med. Använd OCCT/IBT/Prime95 för att testa stabilitet.

Jag hade rekommenderat att ha detta som mål: (Var väldigt vanligt när dessa var populära)

  • BCLK @ 200MHz

  • Uncore @ x16 multi (3200MHz)

  • RAM @ x8 Multi (1600MHz)

  • CPU @ x19 Multi (3800MHz)

Alla moderkort jag har testa har utan problem fixat 200MHz+ på BCLK, vissa var dock betydligt mer kräsna med spänningen. För hög VTT spänning kan också medföra instabilitet.

Sorry för en så lång post, blev en liten mini guide. Hoppas det går bra och lycka till, ska försöka hålla mig uppdaterad hur det går.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja du kan slå igång XMP om du vill (läsa värden ur SPD). Dock måste du fortfarande ha en lägre minnesfrekvens konfigurerat mot vad märkfrekvens är.

Är temperaturen nu i 3.8 GHz?

Detta blir med XMP på:

...allt blir "konstigt"?

Skrivet av Chricke46:

@TheBeerHunter: Nu va det ett tag sedan man lekte runt med dessa platformar... men ska försöka vägleda dig så gott det går.

Några generella saker som gäller för Lynnfield, Bloomfield och Clarkdale är att Uncore frekvensen måste vara dubbelt upp ifrån RAM minnet, 2:1 Ratio. Så om du kör 10x multi på RAM så måste Uncore vara på minst 20x. För Gulftown så är det en 3:2 Ratio som gäller, alltså 1.5x frekvens av RAM.

Du kommer få konstiga stabilitets problem om du inte följer detta, du kan såklart köra uncore högre än 2x RAM men du kommer behöva mata CPUns Uncore med mer spänning för att få den stabil, inget att rekommendera om du inte vill pressa absolut max prestanda.

Sen så måste Uncore spänningen vara inom 0.5V av RAM spänningen, borde inte vara svårt med tanke på att du har 1.5V stickor. Risk för att du förstör CPUn annars.

Standard vägen att gå när man vill hitta en bra OC är att först plocka ut vad för BCLK moderkortet klarar som max (eller det du behöver) och vilken spänning som behövs. Man gör detta genom att ställa RAM till lägsta multi, uncore till lägsta som är 2x RAM och CPU multi till 12x eller liknande för att utesluta allt förutom BCLK. QPI/VTT spänningen är det som gäller vid BCLK OC, IOH kan du ställa till 1.3V direkt om du bara kör en PCIe GPU.

Testa BCLK stegvis 10MHz ifrån 150MHz upp till 180/190 sen kan du gå ner tilll 5MHz ökning, kör valfritt stressprogram för CPUn mellan varje ändring. Max spänning är ca. 1.3V+ för VTT om jag inte minns fel.

Sen kan man om man vill testa max OC för RAM också på samma sätt som ovan men vi hoppar det nu tycker jag. Vi kommer bara köra RAM i stock spec ändå.

Så nu borde du ha lite koll på hur mycket BCLK ditt moderkort klarar och vad du behöver för VTT spänning.

Ställ in CPUn på önskad multi, likså RAM och uncore multi, sänk din BCLK till 140MHz så att vi inte börjar med CPUn på max OC. Sen jobbar vi oss uppåt med BCLK och CPU Vcore tills vi når gränsen för värmeutveckling eller spänningen som du är okej med. Använd OCCT/IBT/Prime95 för att testa stabilitet.

Jag hade rekommenderat att ha detta som mål: (Var väldigt vanligt när dessa var populära)

  • BCLK @ 200MHz

  • Uncore @ x16 multi (3200MHz)

  • RAM @ x8 Multi (1600MHz)

  • CPU @ x19 Multi (3800MHz)

Alla moderkort jag har testa har utan problem fixat 200MHz+ på BCLK, vissa var dock betydligt mer kräsna med spänningen. För hög VTT spänning kan också medföra instabilitet.

Sorry för en så lång post, blev en liten mini guide. Hoppas det går bra och lycka till, ska försöka hålla mig uppdaterad hur det går.

Tack för info, men vilken djungel för att få detta gamm-as till processor, aningen snabbare! Skulle bara ha funnits en "OC-edition" så all V, Mhz etc. ändras automatiskt till korrekt...
Suck...!!!

Hur som helst, så följde jag det du skrev i slutet "Jag hade rekommenderat att ha detta som mål: (Var väldigt vanligt när dessa var populära)"
...vilket bör se ut så här (?):

Ändrade LLC till "Enabled" samt ändra CPU Vcore till 1.22500V

Och det är absolut det enda jag ändrat.

Körde därefter Intel Burn Test (IBT) på "Stress Level: Very High":

Tempen under detta stress-test:
Från vänster till höger=
1, Rosa = kärna 4
2, Svart = CPU
3, Röd = kärna 3
4, Rosa = kärna 2
5, Röd = kärna 1
6, Grön = Moderkort
7, Mörkgrön = GPU

"IBT - Success":

IBT resultatet:

...och så här ser det ut i Everest:

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: Allt ser bra ut, kör du auto på de flesta inställningar så finns det ingen garanti för att du får bra nivåer på alla spänningar.

CPU temp verkar lite låg, testa att slänga på till 1.25 CPU Vcore och kör en runda till IBT, kolla vad du får för Gflops. Jag har märkt att dessa CPUer kan ta sig igenom IBT även om de inte får helt perfekt Vcore. Ökar Gflops markant så behövde CPUn mer Vcore.

Sen för att kunna säga att den är stabil så bör den klara IBT ett antal rundor till.

Skrivet av TheBeerHunter:

Tack för info, men vilken djungel för att få detta gamm-as till processor, aningen snabbare! Skulle bara ha funnits en "OC-edition" så all V, Mhz etc. ändras automatiskt till korrekt...
Suck...!!!

Det var mycket roligare att OCa på den tiden skulle jag säga, mycket svårare också. Jag har en liknande dator stående, tänkte dra igång den o kolla vad jag kör med på den.

EDIT: Tyvärr så låg inte inställningarna kvar på mitt MB, Körde ett Gigabyte UD4 precis som dig med 4.1GHz CPU (gissar på 196x21 men minns ej). Min gick upp till närmare 90 grader under IBT, iof så behöver man mycket mer spänning när man väl passerar ~3.8GHz så kan varit därför.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

@TheBeerHunter: Allt ser bra ut, kör du auto på de flesta inställningar så finns det ingen garanti för att du får bra nivåer på alla spänningar.

CPU temp verkar lite låg, testa att slänga på till 1.25 CPU Vcore och kör en runda till IBT, kolla vad du får för Gflops. Jag har märkt att dessa CPUer kan ta sig igenom IBT även om de inte får helt perfekt Vcore. Ökar Gflops markant så behövde CPUn mer Vcore.

Sen för att kunna säga att den är stabil så bör den klara IBT ett antal rundor till.
Det var mycket roligare att OCa på den tiden skulle jag säga, mycket svårare också. Jag har en liknande dator stående, tänkte dra igång den o kolla vad jag kör med på den.

EDIT: Tyvärr så låg inte inställningarna kvar på mitt MB, Körde ett Gigabyte UD4 precis som dig med 4.1GHz CPU (gissar på 196x21 men minns ej). Min gick upp till närmare 90 grader under IBT, iof så behöver man mycket mer spänning när man väl passerar ~3.8GHz så kan varit därför.

Okej, hoppas den håller ihop.
Har nu ändrat till 1.25 CPU Vcore, och kört IBT 1ggr.
Aha okej, synd att du inte hade kvar!

Voltage:

Temp under körning av IBT med 1.25V:
Svart = CPU
Grön = Moderkort
Mörkgrön = GPU
(resten är CPU-kärna 1-4)

Resultat av IBT med 1.25V

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk

1.225V
=
Time: 141.577
Gflops: 54.4419
---------------------
1.250V
=
Time: 140.542
Gflops: 54.8427

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter Ja det var ju ingen större förändring, testa att köra med datorn och se om den är någorlunda stabil i 1.25V. Vill du ha mer säkerhet så bör du såklart testa fler rundor av IBT.

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter
Jag har letat och letat men finner tyvärr inte de settings jag körde med, det enda jag hittar är en gammal valideringslänk från CPU-Z då jag körde 4.2GHz och kylde med hjälp av en NH-D14 NH-U12P SE2, körde detta 24/7.

https://valid.x86.fr/show_oc.php?id=2199821

Precis som @Chricke46 säger ovan så krävdes det en hel del spänning att dels nå 4GHz men framförallt för att klättra högre, har för mig att en vän som hade en likadan processor behövde 1.392v för att nå 4.1 stabilt.

Permalänk

min var en i5 750 men det skall nog inte spela någon roll. körde med dessa instälningar https://www.youtube.com/watch?v=Llqhe3N1cJA fast med 195 bclk. med llc låg min på 1.344v 3.9ghz i ca 10 år utan problem på ett gigabyte ud3 moderkort. bytte processor idag så den fick gå i pension trovärdig tjänare