Hur få moderkort att hitta hårddisk

Permalänk
Medlem

Hur få moderkort att hitta hårddisk

Jag har köpt en begagnad dator utan hårddisk (hen ville behålla den, så plockade bort den). Det jag då testat är att dels helt enkelt koppla in en hårddisk (vanlig, gammal 3,5” SATA) med operativsystem på (plockade helt enkelt ut den från en annan dator jag har). Då säger datorn vid uppstart att den inte kan boota och vill ha en system disk. Dels har jag testat med en hårddisk utan operativsystem, bootat från USB och försökt installera Windows. Jag kommer en bit in i installationen tills den inte hittar någon hårddisk att installera på och frågar om jag har några drivers.

Har klickat runt lite i BIOS och fattar det som att datorn inte fattar att hårddiskar är inkopplade. Så, vad är nästa steg. Jag kör lite learning by doing här. Förklara gärna enkelt. Ska jag ställa in något i BIOS (hittar inte riktigt något jag kan ändra), installera drivers (hur)...?

Moderkortet är ett Gigabyte GA-A75-D3H. Hårddiskarna några gamla typ Seagate 250 GB (kan dubbelkolla).

Väldigt tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej, har du någon annan stationär dator där du kan stoppa in diskarna och sedan köra t.ex. Crystaldiskinfo för att se status på diskarna?

Oavsett drivrutiner osv så ska diskarna dyka upp i bios där ska du kunna se att den är inkopplad och om den inte gör det är den/dom förmodligen inte friska.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem

Syns disken i bios, är sataporten den är ansluten till i ahci läge och inte i raid ?
Du kan ju prova göra en cmos reset av moderkortet, se manualen för instruktioner så att du vet att det inte hänger med nån gammal inställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@gavagai: Ganska gammalt system detta, så plockar du ut en befintlig disk från en modern dator så nej den kanske inte vill boota.

Vilket Windows OS försöker du installera? troliga är att den windows du försöker med inte har drivare för moderkortets kontroller för HDD/SSD, innebär att du behöver läsa in extra drivare först under installationen. tex denna http://download1.gigabyte.eu/Files/Driver/mb_driver_amd_satar... men beror som sagt kan bero på vilken Windows version också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

@gavagai: Ganska gammalt system detta, så plockar du ut en befintlig disk från en modern dator så nej den kanske inte vill boota.

Vilket Windows OS försöker du installera? troliga är att den windows du försöker med inte har drivare för moderkortets kontroller för HDD/SSD, innebär att du behöver läsa in extra drivare först under installationen. tex denna http://download1.gigabyte.eu/Files/Driver/mb_driver_amd_satar... men beror som sagt kan bero på vilken Windows version också.

Man ska aldrig försöka flytta en vanlig wininstallation, det finns bara en version som är flyttbar och den såldes inte till privatpersoner, Windows 10 Enterprise har Windows to go men alla andra win ska installeras på den dator de ska användas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@gavagai: Ganska gammalt system detta, så plockar du ut en befintlig disk från en modern dator så nej den kanske inte vill boota.

Vilket Windows OS försöker du installera? troliga är att den windows du försöker med inte har drivare för moderkortets kontroller för HDD/SSD, innebär att du behöver läsa in extra drivare först under installationen. tex denna http://download1.gigabyte.eu/Files/Driver/mb_driver_amd_satar... men beror som sagt kan bero på vilken Windows version också.

Gammal hdd, så det ska nog inte vara problemet. Försöker med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@gavagai: Ganska gammalt system detta, så plockar du ut en befintlig disk från en modern dator så nej den kanske inte vill boota.

Vilket Windows OS försöker du installera? troliga är att den windows du försöker med inte har drivare för moderkortets kontroller för HDD/SSD, innebär att du behöver läsa in extra drivare först under installationen. tex denna http://download1.gigabyte.eu/Files/Driver/mb_driver_amd_satar... men beror som sagt kan bero på vilken Windows version också.

Gammal hdd, så det ska nog inte vara problemet. Försöker med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gavagai: Är det ett nyare UEFI? Eller ett gammalt BIOS?

I den äldre BIOS, måste man gå in i BIOS under "BOOT" där skall diskarna synas. Men du måste välja i vilken ordning datorn skall läsa från enheterna. Välj då din disk med operativ systemet på som "boot device 1"
Behöver du först installera OS på den, väljer du den som nummer två och tex USB som nummer ett, om det är USB du har installations filerna på.

I nyare UEFI, måste du fortfarande tala om vilken disk OS ligger på , så att den vet var den skall läsa ifrån. Här kan det se lite olika ut, men förfarandet är ungefär likadant. Du måste tala om för datorn var den skall börja läsa in OS ifrån (Boot disk)

Om moderkortet är äldre än fem år, kan ett tips vara att du passar på att byta batteriet. Så slipper du råka ut för samma problem i framtiden. Tar batteriet slut, så återgår BIOS till ursprungsläge, då den tappar minnet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@gavagai: Testa drivaren jag länka till, Windows 10 gjorde sig av med support (drivare) för många äldre system, kan vara det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tror att jag löst problemet nu genom att åka och köpa en billig SSD istället för att använda mina gamla hårddiskar. Den verkar installera Windows snällt nu. 🙂

Tack för alla svar. Jag kollar igenom dem om jag gör nya försök att få de gamla hårddiskarna att funka.

Skickades från m.sweclockers.com