Permalänk
Medlem

Gamla högtalar. Vilka?

Hej

Jag har ett par äldre högtalare, någon som känner igen dem och kan säga vilket märke det kan vara.
Funderar på a restaurera dem, någon som har förslag på någon bra firma i Malmö regionen?

Tacksam för svar

Speaker

Speaker2

Permalänk
Medlem

Samma bild på båda, har du några etiketter eller stansad text på den kanske?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på designen så är det nog inget hifimärke som gjort dem utan det är nån typ av pa som ska hängas i taket ?
Att byta kanter på dem är nog inte så svårt om det är det du menar med renovering, du får väl montera isär dem och kolla vad det är för element och om det är lönt att renovera, det kan ju även gå att modernisera dem om det handlar om att du gillar designen och bara ska ha dem att spela på för jag tror inte de har nått direkt samlarvärde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om kontakten är klassiska med runt och en flat stift (går inte att avgöra på bilden) så är det en gammal 70-tals högtalare.

förmodligen specialgjord för någon hörsal/kyrka eller liknande där man vill ha så rundstrålande högtalare som möjligt - har du en eller fler av dem?.

Denna har troligen ingen bas alls utan gjord för mellanregister och kanske låg diskant, med andra ord för tal främst och då kommer diskanten förmodligen rulla av en bit över 4-5 kHz.