Sony WH-1000XM3 vs Bose QuietComfort 35 II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

@Exxovion:
Jag har nedsatt hörsel (p.g.a. hög musik på yngre dar) och kör ett par Sony WH-1000XMS2. På högsta volym är det obekvämt högt.
Har aldrig uppfattat att det är lägre ljud i bluetooth lurar vs vanliga analoga lurar med 3.5mm anslutning.

Det är inte så att du ha "Normalize Volume" inställningen igång på Spotify? eller ev. om det har någon system wide funktion för att normalisera ljudet?

Njae, tror inte någon inställning ska påverka eftersom jag jämförde dem med mina vanliga trådanslutna hörlurar. De kan jag endast höja volymen upp till ca 50 % på utan att det ska kännas obehagligt högt. Brukar normalt ha ca 20 - 25 % i Windows för normal lyssning.

De trådlösa lurarna är det svagt ljud i ända upp till 100 %.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Du är en jäkel på att hitta fyndvaror. Jobbar du på Webhallen? ;). Jag som norpade wh-1000xm3 för 2k på Webhallen... Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du är en jäkel på att hitta fyndvaror. Jobbar du på Webhallen? ;). Jag som norpade wh-1000xm3 för 2k på Webhallen... Tack för det!

Hehe näe jag jobbar inte där, däremot så har jag spanat efter dessa två hörlurar ett tag

Intressant gällande Sony, jag slog också till på ett par som skall komma imorgon.
Hade de flera tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

Hehe näe jag jobbar inte där, däremot så har jag spanat efter dessa två hörlurar ett tag

Intressant gällande Sony, jag slog också till på ett par som skall komma imorgon.
Hade de flera tro?

De hade kvar ett par i en butik nära mig. Lite flax ska man ju ha!

Edit: uppdatera inte lurarna till senaste FW. NC funkar inte som det ska samt att de tvingar på en Alexa. Du vill inte ha det fruntimmer i ditt liv!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon246659: Tack för info! Är du nöjd med dina?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

@Berrabub: Tack för info! Är du nöjd med dina?

Jag är rätt nöjd med dom. Dock stängde jag snabbt av adaptiv NC då det var riktift störigt när den slog om hela tiden. Sen tycker jag inte ljudet var så jäkla super som alla säger.. jag kanske bara har väldigt hög standard efter ha hållt på med ljud sen 98.
Det värsta enligt mig är att man inte kan uppdatera lurarna utan att undvika Alexa. Vem använder ens sådan dynga?

Permalänk
Medlem

@anon246659: Ok! Du får hugga Bose också och jämföra. 60 dagars öppet köp ju

Permalänk
Medlem

Vilken ljudprofil tror ni passar bäst för gaming?

Kör just nu ett par Bose QC 15, men tycker det börjar bli dags att uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ingen av dem passar särskilt bra för gaming. Bose går absolut att använda komfortmässigt på rift och smidigt naturligtvis utan extra sladd men ljudmässigt nej sämre ljud än koss porta pro.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ingen av dem passar särskilt bra för gaming. Bose går absolut att använda komfortmässigt på rift och smidigt naturligtvis utan extra sladd men ljudmässigt nej sämre ljud än koss porta pro.

Bose QC 15 funkar i alla fall utmärkt i FPS-spel, skulle dessa vara sämre? Sämre ljud än Koss Porta Pro?

Jag kommer i så fall köra trådat, inte över blåtand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bose QC 15 funkar i alla fall utmärkt i FPS-spel, skulle dessa vara sämre? Sämre ljud än Koss Porta Pro?

Inte hört QC 15. Vore förvånad om de lät bättre men konstigare saker har väl hänt. Det fungerar väl men varför betala över 2000 när du kan få bättre ljud för 200?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Då finns det betydligt billigare och bättre alternativ om du ska köra trådat. Dessa två hörlurar är lite mer för den vandrande människan så att säga.

Permalänk
Medlem

De finns de som inte tror på inspelning, men i mitt fall så förbättrades ljudet betydligt efter en veckas inspelning av MX2. Jag satte dem några timmar varje dag att spela rätt högt med min gamla telefon (med sladd för att slippa ladda dem) utan att lyssna. Mellanregistret blev mjukare och basen djupare, den aningen hårda ton de har som nya försvann.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Då finns det betydligt billigare och bättre alternativ om du ska köra trådat. Dessa två hörlurar är lite mer för den vandrande människan så att säga.

Det är just ANC jag vill ha, annars skulle jag inte kollat på dessa. Vad finns det för bättre alternativ?

Visa signatur

Permalänk

Tror jag läste nånstans att Bose senaste updatering för appen förstört lite av ANC, här är en av några videos som går igenom detta.

https://www.youtube.com/watch?v=PizgfRlKz_s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Det är just ANC jag vill ha, annars skulle jag inte kollat på dessa. Vad finns det för bättre alternativ?

Jag missförstod dig då jag tyckte det var lite udda med gaming, NC och trådat. Ber om ursäkt för det!

Hade du tänkt att använda inbyggda micken så kan jag inte riktigt rekommendera wh-1000xm3. Försökte ha telefonsamtal där samtliga beklagade sig över burkigt ljud. Annars är det bra hörlurar som sitter skönt och som ger ett varmt ljud.. vilket jag skulle säga är ljudet man föredrar till spel och film. Om jag ska chilla med musik så föredrar jag nog mina ATH-M50x då de har ett jämnare register.

Permalänk
Medlem

Jag hade då aldrig köpt M3:orna när de inte tål minusgrader, det har inte kommit någon ny FW sedan Januari och Sony forumen svämmar över med folk som har problem. Nej jag inväntar M3,5:orna istället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag missförstod dig då jag tyckte det var lite udda med gaming, NC och trådat. Ber om ursäkt för det!

Hade du tänkt att använda inbyggda micken så kan jag inte riktigt rekommendera wh-1000xm3. Försökte ha telefonsamtal där samtliga beklagade sig över burkigt ljud. Annars är det bra hörlurar som sitter skönt och som ger ett varmt ljud.. vilket jag skulle säga är ljudet man föredrar till spel och film. Om jag ska chilla med musik så föredrar jag nog mina ATH-M50x då de har ett jämnare register.

Jag har redan den trådlösa ModMicen som funkar utmärkt. Kanske får bli ett bar xm3 då. Skål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte mig Sony XM3 och under resan till polen hördes inte planet. Då var det med Ryan Air och utan lurar var det högt.

Tänk på att det INTE går spela med dessa om du ska snacka samtidigt. Bluetooth klarar inte av bägge samtidigt. Satt och blev tokig på mina Sony XM3 sen läste jag att det inte går lösa pga brister i BlueTooth.

Är inte så haj på touch, gillar inte det. Svårt att navigera. Men fick de för 2999 kr när webhallen hade 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har dem, de är inte 4400kr bra.

Har tidigare haft QC35 men köpte mig ett par fynd- XM3 under dagarna för 1999kr. Komforten är inte lika bra som QC35 dock är ljudet mycket bättre på Sonyn. ANC är jämlikt på dessa.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TheBodyLotion:

Jag har dem, de är inte 4400kr bra.

Har tidigare haft QC35 men köpte mig ett par fynd- XM3 under dagarna för 1999kr. Komforten är inte lika bra som QC35 dock är ljudet mycket bättre på Sonyn. ANC är jämlikt på dessa.

Gillar xm3 själv mer också.
Kör själv 1an men testat alla nya

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Enda nackdelen med XM3 är att man bara kan vara anlsuten till 1 enhet samtidigt, vilket gör det väldigt jobbigt om man jobbar med dessa och behöver ta samtal. Blir nog att jag använder XM3 för resor och forsätter med QC35 på jobbet.

Ska försöka hitta några sköna ersättningskåpor i velour eller i liknande textil för XM3:orna.

Permalänk
Medlem

Hämta ut mina XM3 igår och blev lite besviken, ljudet och NC tycker jag är bra men NC låter för mycket när inte musik spelas. Som ett svagt surrande, stänger man av NC så försvinner det.

Så det blir nog att skicka tillbaka, synd då 1995:- kändes som ett bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

En sak som inte kommit upp hittills i tråden är Bose' möjlighet att ansluta till två källor samtidigt. Suveränt att kunna ha tex både dator och mobil, eller både privat mobil och jobbmobil, anslutna samtidigt. Om jag minns rätt har inte Sony den möjligheten.

Helt rätt, det är en suverän funktion.
Jag hittade ett par Libratone Q adapt onear på elgigantens fyndavdelning för 995 kr!
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/horlurar/QADAPTOE...

Säkert inte i klass med Sony och Bose men ett suveränt ljud enl mig samt smidigare, dock något högt grundpris
Har lite svårt för overear, blir lätt för varmt, så dessa passar mig bra.
Bara ett litet tips

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

Hämta ut mina XM3 igår och blev lite besviken, ljudet och NC tycker jag är bra men NC låter för mycket när inte musik spelas. Som ett svagt surrande, stänger man av NC så försvinner det.

Kalibrerade du dom med appen? Hade liknande men det försvann efter kalibrering

Permalänk
Medlem

@anon246659: japp, körde kalibrering men det är kvar. Ett surrande som man hör när man inte spelar musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Synd, du måste ha fått en defekt vara. Jag har ingen "white-noise" på mina.

Håll in ANC-knappen i två sekunder för att köra optimeringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FreddyL:

@Berrabub: japp, körde kalibrering men det är kvar. Ett surrande som man hör när man inte spelar musik

Antar att du cyklat genom genomhörning osv med knappen på vänster kåpa? Jag har ju ett jäkla oväsen med genomhörning. Med NC hör jag väldigt, väldigt svagt vitt brus, vind osv.. vilket är omöjligt att bli av med.
Du kan testa att blåsa lätt i Mic hålen om utifall något ligger och stör.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Jo det verkar vara något som kommer med ANC, då dessa är mina första lurar förväntade jag mig inte den effekten.
Dock verkar det vara lägre/mindre ljud på Bose. Iaf om man läser här:

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/ac7cj3/white_noi...