Hjälp med (spel) datorskärm till premiumdator

Permalänk

Hjälp med (spel) datorskärm till premiumdator

Sitter just nu i uppgraderingstankar.
Skärmen jag sitter på idag är en Acer GD245HQBID (23,6tum) 120Hz som är 9år gammal, så det mesta där ute bör väl slå denna

Jag tänkte passa på att även köpa en ny burk. Så tänker slå på stort där eftersom jag inte har belönat mig med någon ny dator sen 2010.
Så det blir en 9900K med 2080ti och 32gig i ram.

Skärmen skall vara till spel, även ifall jag förmodligen kommer att slå ihjäl några timmar i Excel så är det sekundärt.
Men på spelsidan så kommer det bli ganska allround, allt från Battlefield V till Hearts of iron IV. Men jag är nog främst inne på en hög Hz på skärmen. Upplösningar som jag har spanat in är 5120x1440, 3840x2160 och 3440x1440.
Men frågan är klarar man verkligen av att lira tex fps-spel med bra inställningar på 5120x1440 eller 3840x2160? Har hört att det är så pass krävande att gå upp i dessa upplösningar att det kan vara bättre att hålla sig till en 3440x1440 skärm, men vrida på mer ögongodis.

Så skärmar jag har spanat in är dessa:

3440x1440:
https://www.komplett.se/product/1130177/gaming/gamingskarmar/...

3840x2160:
https://www.komplett.se/product/1135779/gaming/gamingskarmar/... (Det som har fått mig att tveka till denna är att den verkar ha problem att visa text klart pgr av färgerna.)
https://www.inet.se/produkt/2213867/acer-27-predator-xb273k-4...

5120x1440:
https://www.komplett.se/product/1119314/gaming/gamingskarmar/...

Så min budget för skärm ligger mellan 10k-15k.
Någon som har några spelerfarenheter eller dylikt med någon av dessa skärmar eller kan komma med någon input avseende skärm så mottager jag dem tacksamt.

Mvh Mellankrigarn

Permalänk
Bildexpert 📺

@mellankrigarn: Du har ju ganska fritt fram att välja och vraka med den budgeten.

En vanlig uppfattning, tja missuppfattning, är att du alltid måste rendera spelen 1:1 mot skärmens fasta pixelmatris. Finns inget sådant krav. Du måste inte rendera spelen i 3840x2160 enbart för att skärmen kör 4K. Det fungerar att rendera i en mindre pixelmatris för att öka bildhastigheten och välja stunderna med 4K-spelande för spel som är tacksamma med den upplösningen.

Ju högre pixeltäthet desto mindre känsligt och problematiskt blir det med skalningen. Så idealiskt satt vi alla med 8K/240 Hz-skärmar runt 27 tum på våra skrivbord. Bara att köra vilken pixelmatris man vill då skalningsproblematiken ligger under gränsen för vår synförmåga.

Permalänk

Hade helt klart tagit samsungen .. Grym inlevelse i spel .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar 3440x1440, tycker det är grymt till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@mellankrigarn: Du har ju ganska fritt fram att välja och vraka med den budgeten.

En vanlig uppfattning, tja missuppfattning, är att du alltid måste rendera spelen 1:1 mot skärmens fasta pixelmatris. Finns inget sådant krav. Du måste inte rendera spelen i 3840x2160 enbart för att skärmen kör 4K. Det fungerar att rendera i en mindre pixelmatris för att öka bildhastigheten och välja stunderna med 4K-spelande för spel som är tacksamma med den upplösningen.

Ju högre pixeltäthet desto mindre känsligt och problematiskt blir det med skalningen. Så idealiskt satt vi alla med 8K/240 Hz-skärmar runt 27 tum på våra skrivbord. Bara att köra vilken pixelmatris man vill då skalningsproblematiken ligger under gränsen för vår synförmåga.

Tack så mycket för den inputen
Vet du ifall det kommer någon 4k panel i storleken ca 35 tum och 120Hz? Det som finns ute nu är verkar ju antingen vara 27tum eller 43tum...

Permalänk
Bildexpert 📺

@mellankrigarn: Har bara koll på produkter som finns att köpa. Orkar du inte vänta och kan köra 3440x1440 i 120 Hz någonstans finns det alternativ.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@mellankrigarn: Har bara koll på produkter som finns att köpa. Orkar du inte vänta och kan köra 3440x1440 i 120 Hz någonstans finns det alternativ.

Okay, tack ändå