Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Kolsvart Katt:
Nu är jag någon av de som du nog kan irritera dig på.
Men "Spara ner filen" var något som jag trodde hade med dålig översättning att göra. Save file? Download this file?

Förr var det bara 'ladda ner', direkt från download, har aldrig hört nån tidigare översättning. 'Spara ner' tillkom mig veterligen tillsammans med 'öppna upp programmet' och 'stäng ner!'

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

@FabriciusRex:
Sen finns de, som inte vet att enligt svenska akademin är dom godkänt istället för att skriva dem.

Svenska Akademien godkänner inget, de beskriver bara hur språket används.

Finns inget organ som bestämmer hur svenska "ska" vara, det är bara som vi säger.

Permalänk
Rekordmedlem

Språklag (2009:600)
Svenska språket
4 § Svenska är huvudspråk i Sverige.
5 § Som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.
6 § Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas.
11 § Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.
12 § Myndigheter har ett särskilt ansvar för att svensk terminologi inom deras olika fackområden finns tillgänglig, används och utvecklas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Var iofs 2003 någon gång jag hade en lärare i svenska. Skulle inte förvåna mig om det var då någon skulle lära mig skillnaden mellan Alltid och aldrig. Att man hörde på ordet att det skulle vara två ll eller ett l. Det ända han lyckades med var att göra mig mer förvirrad.
Däremot lyckades det delvis med muskel minne. Problemet är om man redan lärt sig fel.

Aldrig stavas aldrig med två l.
Alltid stavas alltid med två l.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Språklag (2009:600)
Svenska språket
4 § Svenska är huvudspråk i Sverige.
5 § Som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.
6 § Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas.
11 § Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.
12 § Myndigheter har ett särskilt ansvar för att svensk terminologi inom deras olika fackområden finns tillgänglig, används och utvecklas.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Vad är detta tänkt som ett svar på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Vad är detta tänkt som ett svar på?

Som ett inlägg om att det finns viss reglering av hur språket ska utformas även om det inte finns nån myndighet som i detalj reglerar stavningen, oförståeliga skrivningar och "svengelska" är i många lägen inte bara en styggelse utan kan alltså vara olagligt.
Man kan ju i det läget åtminstone teoretisk låta en domstol prova språket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skiter i hur folk skriver så länge jag förstår vad folk menar
Tänk om man kunde bry sig lika lite som en hund när man kastar iväg pinnen och säger "Hämta den"

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Suck, det finns väl värre saker än folk som inte kan skillnaden på de och dem. Det finns många som inte kan hantera vanlig punkt och frågetecken. Samma med folk som inte kan hantera enkel meningsuppbyggnad, utan skriver ihop meningar. Jag ser exempel på det i den här tråden.

Särskrivningar har en egen liten plats, tveklöst.

Oj oj, jag ser att den här tråden kan spåra...

Spåra ur, kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas:

Många regler i vårt Svenska språk är helt vridna enligt mig men så är det väl i nästan alla språk. Bara det går att förstå vad folk menar så är det lugnt enligt mig.
Det känns som att en del regler existerar enbart för att kunna se vem som tagit Svenska på allvar i skolan, det har ju knappast med intelligens att göra som vissa verkar tro.

Språkkänsla har mycket med intelligens att göra.

Permalänk
Avstängd

En sak jag har märkt allt mer, som ju inte är fel egentligen, är att en del säger ni istället för du. Jag tror de vill låta lite finare eller nåt men för mig låter det fånigt och gammalt. Än värre är dock att de tror att ni betyder plural, och det är ju verkligen fel. Exempelvis om jag går in (ensam) på ett kafé och köper en macka: Vill ni ha kaffe också? (Inte formellt fel men tar emot) ... Varsågoda. (Nej det heter varsågod. Jag är en person för i helvete.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Språkkänsla har mycket med intelligens att göra.

De flesta har ju intelligens över "tröskelvärdet" för att kunna lära sig språk. Det handlar snarare om intresse, värderingar osv.. Mer ett tecken på att man är bättre utbildad. Kunskap != intelligens.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak jag har märkt allt mer, som ju inte är fel egentligen, är att en del säger ni istället för du. Jag tror de vill låta lite finare eller nåt men för mig låter det fånigt och gammalt. Än värre är dock att de tror att ni betyder plural, och det är ju verkligen fel. Exempelvis om jag går in (ensam) på ett kafé och köper en macka: Vill ni ha kaffe också? (Inte formellt fel men tar emot) ... Varsågoda. (Nej det heter varsågod. Jag är en person för i helvete.)

Det beror lite på vilken generation man tillhör.

Men detta förklarar nog en del.
Pronomen och tilltal med Du/Ni eller Hen, vett och etikett

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Som ett inlägg om att det finns viss reglering av hur språket ska utformas även om det inte finns nån myndighet som i detalj reglerar stavningen, oförståeliga skrivningar och "svengelska" är i många lägen inte bara en styggelse utan kan alltså vara olagligt.
Man kan ju i det läget åtminstone teoretisk låta en domstol prova språket.

Det reglerar inte hur svenska språket är eller ska vara, bara hur det offentliga ska använda språket. Snarare är min tolkning av det du skickade att myndigheter som ska följa hur språket utvecklas av de som använder det och vara begripliga och välvårdade i sitt språkbruk i allmänhetens uppfattning. Är det något som är olagligt under denna lag är det oigenomtränglig kanslisvenska.

Skulle språket utvecklas till den grad att det vi ser som korrekt inte går att förstå av den svensktalande allmänheten är det myndigheterna som ska ändra sitt språkbruk, inte allmänheten. Rätt logiskt eftersom myndigheterna är till för allmänheten, inte tvärtom.

Ang. de/dem: Jag har inget emot om någon även i mer formella sammanhang skulle börja skriva "dom" istället. Det matchar bättre hur ordet uttalas, och tar bort ett onödigt förvirringsmoment. Jag skriver dock själv de/dem eftersom det är så jag lärt mig och det som känns naturligt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En skillnad jag noterat är att Engelsmän och Jänkare verkar mer ofta använda C som "k" vilket låter helt vrickat i tex latinska lånord

Jag trodde först att du skulle klaga på motsatsen! De uttalar ju t ex Cicero som Sisero, när han egentligen hette Kikero. Se även cerulean, caesar, etc, som från början uttalades med "k".

Permalänk
Medlem

Läste detta på ett annat teknikforum, i en recension.

Resurserna använder du för att kunna låsa upp dem upgrades du hittar.

Den här sortens språkvåld får igång mig, men jag tycker att "dom" är fullt godtagbart. Det är, om inte annat lättare. Hellre ett dom än som i meningen ovan... (och inga jäkla engelska ord instoppade hur som helst!).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Det beror lite på vilken generation man tillhör.

Men detta förklarar nog en del.
Pronomen och tilltal med Du/Ni eller Hen, vett och etikett

Jo, jag kan väl acceptera ni istället för du, om någon nu nödvändigtvis måste vara onödigt formell, även om jag är emot det och vi hade en du-reform av en anledning. Men jag blir inte i plural av detta, då har man missförstått hela poängen med niandet.

Dessutom var ju ni, på den tiden då ni var accepterat, inte för att visa sin underlägsenhet som det verkar vara idag, utan tvärtom. En överordnad tilltalade sina underordnade med ni medan de tilltalade denna med titel. Så vill restaurangpersonalen vara hövliga så bör de tilltala mig med herr, min herre eller liknande. Men du är ju så mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak jag har märkt allt mer, som ju inte är fel egentligen, är att en del säger ni istället för du. Jag tror de vill låta lite finare eller nåt men för mig låter det fånigt och gammalt. Än värre är dock att de tror att ni betyder plural, och det är ju verkligen fel. Exempelvis om jag går in (ensam) på ett kafé och köper en macka: Vill ni ha kaffe också? (Inte formellt fel men tar emot) ... Varsågoda. (Nej det heter varsågod. Jag är en person för i helvete.)

Till stor del antagligen inflytande från språk som franska eller tyska där man normalt använder pluralformen om man skall vara artig eller tilltala någon med högre social status.
En gång i tiden så fungerade det så även på engelska och svenska, men det är länge sedan den användningen försvann från de språken.

För inte fullt så länge sedan (fram till du-reformen på 1960-talet) så användes "ni" mest när man tilltalade tjänstefolk eller andra med lägre social status än en själv. De med högre social status tilltalades med titel istället.
De som använder "ni" idag i ett försök att vara artiga är oftast för unga för att komma ihåg hur det var före du-reformen, medan det bland äldre fortfarande finns många som mycket väl kommer ihåg den perioden - och inte alltid uppskattar att bli tilltalade med "ni" då det inte var artigt då de växte upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas:

De flesta har ju intelligens över "tröskelvärdet" för att kunna lära sig språk. Det handlar snarare om intresse, värderingar osv.. Mer ett tecken på att man är bättre utbildad. Kunskap != intelligens.

Att lära sig att behärska ett språk eller bara lära sig det hjälpligt kan bero på intresse. Men en del kan verkligen inte lära sig ett språk ordentligt även om de lägger hela sin själ i det arbetet. Då menar jag i vuxen ålder.

Drottning Silvia sägs ju ha (haft?) lätt för språk. Det kan man knappast tro när man hör henne prata svenska.

Om man har hög intelligens så har man också lättare att ta till sig kunskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Jag trodde först att du skulle klaga på motsatsen! De uttalar ju t ex Cicero som Sisero, när han egentligen hette Kikero. Se även cerulean, caesar, etc, som från början uttalades med "k".

Jo, jag undrade mest över ursprunget till denna intressanta "vattendelare" Båda är ju egentligen korrekta sätt att använda själva bokstaven, Brittisk Engelska känns ju som du säger, ligga närmast Latin generellt när det gäller uttalet av "C" utanför medelhavsområdena.

W har ju sin förklaring i gammeltyskans V="fau (F)" W= "V" såsom vi använder det, den (W) verkar ha anlänt permanent någon gång under 1500 talet (kanske tidigare). I Svenska används fraskt V, latiskt V ligger vad jag minns, närmare "U" än modernt "V" när det gäller generellt bruk i historisk tid.
(ÅÄÖ är förbättringar av alfabetet som jag hitintills spårat till 1600 talet såsom varande importerade från det ("nya") Franska alfabetet, när man väl lärt dem är det ju en pest att skriva många ord om de saknas... ).
X tror jag, utan att veta säkert, möjligen kan ha överlevt via Spanskan, där det ju har en litet annan funktion än i Nordiska språk.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, jag undrade mest över ursprunget till denna intressanta "vattendelare" Båda är ju egentligen korrekta sätt att använda själva bokstaven, Brittisk Engelska känns ju som du säger, ligga närmast Latin generellt när det gäller uttalet av "C" utanför medelhavsområdena.

Latin är ett språk som användes aktivt under många hundra år och ändrades en del med tiden, och dessutom hade olika dialekter på olika platser.
I klassiskt latin så uttalades "C" alltid som "k", men i sent latin (ung. 300 e.kr. - 700e.kr) så ändrades uttalet till ett mer "s"-liknande ljud i en del fall, och det är den formen av latin som låg till grund för både medeltida latin och kyrkolatin, och det är därifrån vi har vårt nutida uttal av latin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Latin är ett språk som användes aktivt under många hundra år och ändrades en del med tiden, och dessutom hade olika dialekter på olika platser.
I klassiskt latin så uttalades "C" alltid som "k", men i sent latin (ung. 300 e.kr. - 700e.kr) så ändrades uttalet till ett mer "s"-liknande ljud i en del fall, och det är den formen av latin som låg till grund för både medeltida latin och kyrkolatin, och det är därifrån vi har vårt nutida uttal av latin.

Intressant, men hur kommer det sig att det är såpass stora regionala skillnader idag?
Har det att göra med Kyrkan/universitet och liknande tro, eller har det andra orsaker?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att lära sig att behärska ett språk eller bara lära sig det hjälpligt kan bero på intresse. Men en del kan verkligen inte lära sig ett språk ordentligt även om de lägger hela sin själ i det arbetet. Då menar jag i vuxen ålder.

Drottning Silvia sägs ju ha (haft?) lätt för språk. Det kan man knappast tro när man hör henne prata svenska.

Om man har hög intelligens så har man också lättare att ta till sig kunskap.

På sin höjd har hög intelligens med att koppla samman kunskap lättare, det har inget allt med att ta till sig kunskap eller lära sig språk etc. Barn har lättare att lära sig språk än vuxna. Barn har speciellt lättare nyanser i språk då de inte har lika satta sätt att tänka, samt inte har filtrerat bort exempelvis vissa typer av ljud. Det kommer alltså inte ut intelligens.

Någon som har lärt sig mycket språk som ung har ofta lättare att lära sig språk som äldre då många språk har gemensamma rötter och liknande uppbyggnad av olika delar. Denna effekten är inte bara kopplad till språk, det gäller saker som koordination, syn, uppmärksamhet, fokus etc osv. Du kan ha jätte lätt för språk men problem med andra ämnen, du kan ha lätt för matte och ändå ha svårt med språk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aldric T:

Läste detta på ett annat teknikforum, i en recension.

Resurserna använder du för att kunna låsa upp dem upgrades du hittar.

Detta är ju också det av de/dem-misstagen som får ögonen att blöda allra mest, då "dem" inte ens är en artikel överhuvudtaget. En googling på frasen gav vid handen att det iallafall var i ett foruminlägg och inte redaktionellt innehåll, men också att skribenten konsekvent skrev "dem" genom hela texten, för såväl artikeln "de" som pronomenet "de".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Finns kanske en del som kan skillnaden, men sedan vet hen inte om det själva, hur duktiga di är. Men då man kan testa ens förmåga, på denna häringa länken.

SvD Quiz Kan du skilja på de och dem?

7 utav 10. Missade några "Både är rätt"-svar. Saknade naturligtvis "domma" som svarsalternativ

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant, men hur kommer det sig att det är såpass stora regionala skillnader idag?
Har det att göra med Kyrkan/universitet och liknande tro, eller har det andra orsaker?

Det fanns ju regionala skillnader (dialekter) i latin redan på den tiden det fortfarande var ett levande språk, och många av de skillnaderna levde kvar långt senare.
Katolska kyrkan har ju fortfarande latin som sitt officiella språk, men den latin som används där (kyrkolatin) är en egen variant av latin som inte är exakt samma som någon annan.
Latin användes flitigt på medeltiden, men medeltidslatin skiljer sig på många sätt från klassiskt latin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

7 utav 10. Missade några "Både är rätt"-svar. Saknade naturligtvis "domma" som svarsalternativ

Jag missade två "båda är rätt" ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Det fanns ju regionala skillnader (dialekter) i latin redan på den tiden det fortfarande var ett levande språk, och många av de skillnaderna levde kvar långt senare.
Katolska kyrkan har ju fortfarande latin som sitt officiella språk, men den latin som används där (kyrkolatin) är en egen variant av latin som inte är exakt samma som någon annan.
Latin användes flitigt på medeltiden, men medeltidslatin skiljer sig på många sätt från klassiskt latin.

Aha, Jo, katolska kyrkan finns ju trots allt inte så långt från Engelsmännen...
Det skulle kanske delvis förklara saken, intressant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av torbjorn_75:

Finns kanske en del som kan skillnaden, men sedan vet hen inte om det själva, hur duktiga di är. Men då man kan testa ens förmåga, på denna häringa länken.

SvD Quiz Kan du skilja på de och dem?

Resultat: 10 rätt av 10

Av 165589 personer har 1753 fått alla rätt. Du är bättre än 99% av alla som svarat på detta quiz.

Nå't ska man va' bra på. Men blev typ vettskrämd av den där blå mätaren, som jag först trodde indikerade en tidsbegränsning på den nuvarande frågan.

Tänker inte ta ditt bete, för övrigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att lära sig att behärska ett språk eller bara lära sig det hjälpligt kan bero på intresse. Men en del kan verkligen inte lära sig ett språk ordentligt även om de lägger hela sin själ i det arbetet. Då menar jag i vuxen ålder.

Drottning Silvia sägs ju ha (haft?) lätt för språk. Det kan man knappast tro när man hör henne prata svenska.

Om man har hög intelligens så har man också lättare att ta till sig kunskap.

Finns väldigt många som är duktiga på olika språk i skrift, men tyvärr inte kan tala det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Finns väldigt många som är duktiga på olika språk i skrift, men tyvärr inte kan tala det.

Ah, hon skriver bra svenska? Intressant. Om det är sant.