Populära Nvidia Shield TV får ersättare – Shield TV Pro

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Kör via hdmi då. Och undvik HDCP, det är djävulens påfund.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Inaktiv

@MrM3: Jag har använt min Shield i flera år nu med 16gb lagring och det är långt ifrån något problem. Vad använder du lagringen till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mel:

Onödig produkt, mediaspelare finns inbyggt i var och varannan TV nu för tiden.

Vilken dum kommentar, det finns massor av orsaker att välja Shield före TVns egna. Jag hade hellst köpt en 75" skärm för att sedan få välja vilken box jag vill till.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nino:

@Mordekai: Kör via hdmi då. Och undvik HDCP, det är djävulens påfund.

HDMI har stöd för HDCP vilket är en del i det som gör det möjligt att skicka hög kvalité på ljudet via HDMI från filmer. Det folk försöker förklara för dig är att optiskt (S/PDIF) ger sämre kvalité på ljudet, det har inte bandbredden till att skicka högre kvalité. S/PDIF är för långsamt helt enkelt och klarar endast av två kanaler (stereo) okomprimerat. Vill du ha 5.1 eller 7.1 är det komprimerat ljud som gäller via toslink.

Visst duger det säkert som du säger för vissa men det är, utan diskussion, sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Grymt! Blir till att uppgradera min gamla från 2015. Oerhört bra mediaspelare, och nu äntligen med Dolby Vision!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

@Mordekai: Kör via hdmi då. Och undvik HDCP, det är djävulens påfund.

#ERROR# Cirkelreferens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Inga nackdelar. HTPC är uråldrigt då du får ut samma kraft från android boxar nu mera när det gäller filmtittande och ljud om du kör optiskt.

Uråldrigt? Jag kan spela alla senaste spelen på min HTPC i vardagsrummet på min supergamla Pioneer Kuro.

Allt annat än en PC har en massa begränsningar. Plex appen på PC är dessutom överlägsen.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Uråldrigt? Jag kan spela alla senaste spelen på min HTPC i vardagsrummet på min supergamla Pioneer Kuro.

Allt annat än en PC har en massa begränsningar. Plex appen på PC är dessutom överlägsen.

försök spela upp en HDR film via PC.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

försök spela upp en HDR film via PC.

Ja kör ju min Pioneer Kuro tills det finns grafikkort med HDMI 2.1. Jag tycker det är lite för mycket slit och släng med monitor/skärm, istället för att köpa en billig vart tredje år köper jag en dyr vart nionde år. HDR är inte lätt att få till någonstans, det finns minst fyra olika format och ingen tjänst/mediaspelare/TV klarar alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Jag skulle säga bara för att där är en netflix knapp så skulle jag köpa den då det är super användbart att bara trycka knappen utan att gå igen en massa andra menyer för att komma till netflix.

Det blir inte ett dugg bättre av att knappen är låst till Netflix istället för programmerbar till att öppna valfri app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

försök spela upp en HDR film via PC.

Va menar du? Funkar hur bra som helst.
Jag kör med DvdFab, kör både Hdr och Dolby atmos utan problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Va menar du? Funkar hur bra som helst.
Jag kör med DvdFab, kör både Hdr och Dolby atmos utan problem.

https://i.imgur.com/Z8qJFec.png

Jag syftade på Plex.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag syftade på Plex.

Ok. Har min main dator kopplad till tv.n så behöver varken plex eller nån Nvidia Shield.
Verkar vara en bra produkt annars.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Ok. Har min main dator kopplad till tv.n så behöver varken plex eller nån Nvidia Shield.
Verkar vara en bra produkt annars.

jo samma här men de skillnad på gränssnittet, man vill ju ha ett vettigt gränssnitt och inte gå igenom utforskaren där filerna ligger.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Panasonics OLEDs från i år har stöd för HDR10, HDR10+, Dolby Vision och HLG

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

@Mordekai: Panasonics OLEDs från i år har stöd för HDR10, HDR10+, Dolby Vision och HLG

Sweet. Önskar verkligen att alla dessa (high end OLEDS & Quantum dot LCDs) kom som monitorer istället, dvs med DisplayPort, ingen jvla inbyggd mediespelare. full HDMI 2.1 spec.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Sweet. Önskar verkligen att alla dessa (high end OLEDS & Quantum dot LCDs) kom som monitorer istället, dvs med DisplayPort, ingen jvla inbyggd mediespelare. full HDMI 2.1 spec.

LGs senaste OLEDs kommer med full HDMI 2.1.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

LGs senaste OLEDs kommer med full HDMI 2.1.

Jag vet men inte HDR10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

HDMI har stöd för HDCP vilket är en del i det som gör det möjligt att skicka hög kvalité på ljudet via HDMI från filmer. Det folk försöker förklara för dig är att optiskt (S/PDIF) ger sämre kvalité på ljudet, det har inte bandbredden till att skicka högre kvalité. S/PDIF är för långsamt helt enkelt och klarar endast av två kanaler (stereo) okomprimerat. Vill du ha 5.1 eller 7.1 är det komprimerat ljud som gäller via toslink.

Visst duger det säkert som du säger för vissa men det är, utan diskussion, sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack men det var därför jag skrev kör HDMI. Undvik allt som har med hdcp att göra.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Uråldrigt? Jag kan spela alla senaste spelen på min HTPC i vardagsrummet på min supergamla Pioneer Kuro.

Allt annat än en PC har en massa begränsningar. Plex appen på PC är dessutom överlägsen.

När det gäller att titta på filmer som jag skrev. Inte alla som vill ha en stor burk brevid sin mediabänk bara för att se lite filmer. Och vad spelar du på din TV? Då säger jag allt annat än en gaming skärm begränsar spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Tack men det var därför jag skrev kör HDMI. Undvik allt som har med hdcp att göra.

Alltså du känns lite förvirrande just nu, HDCP körs ju på allt nytt material mellan enheter för ljud och bild via hdmi, det är ju en kryptering, ska det gå mellan tv och receiver, är enda sättet att få ut vettig bild och ljud enheter som klarar hdcp men det finns ju på alla moderna enheter. Du kan inte undvika HDCP om du ska använda hdmi kabel eller vad är det du försöker förmedla, känns som du blandar hdcp och htpc.

Och som nämnt tidigare, du får inte alls ut de senaste ljudformaten via optiskt, då krävs hdmi.

Skrivet av nino:

När det gäller att titta på filmer som jag skrev. Inte alla som vill ha en stor burk brevid sin mediabänk bara för att se lite filmer. Och vad spelar du på din TV? Då säger jag allt annat än en gaming skärm begränsar spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Att spela ex Witcher 3 på en toppklass tv i typ 65" klasen som en oled eller bättre lcd är ju betydligt trevligare än en "gaming skärm. Beror ju givetvis på spel inte skulle jag sitta och spela ett snabbt fps spel i soffan, likaså vill jag inte sitta framför datorskärmen när jag kör med storslagna rpg spel som är trevligare med kontroll.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Alltså du känns lite förvirrande just nu, HDCP körs ju på allt nytt material mellan enheter för ljud och bild via hdmi, det är ju en kryptering, ska det gå mellan tv och receiver, är enda sättet att få ut vettig bild och ljud enheter som klarar hdcp men det finns ju på alla moderna enheter. Du kan inte undvika HDCP om du ska använda hdmi kabel eller vad är det du försöker förmedla, känns som du blandar hdcp och htpc.

Och som nämnt tidigare, du får inte alls ut de senaste ljudformaten via optiskt, då krävs hdmi.

Att spela ex Witcher 3 på en toppklass tv i typ 65" klasen som en oled eller bättre lcd är ju betydligt trevligare än en "gaming skärm. Beror ju givetvis på spel inte skulle jag sitta och spela ett snabbt fps spel i soffan, likaså vill jag inte sitta framför datorskärmen när jag kör med storslagna rpg spel som är trevligare med kontroll.

Fast då kör jag hellre Gamestream, så slipper jag ha en stor ful dator vi tv'en, sedan stöder inte min tv g-sync ändå, så datorskärmen har endå ett syfte. Ej gillar jag surfa på tven, bättre sitta ordentlig med ett tangentbord och mus på ett riktigt bord.
Men alla är vi olika.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@roosterx:

Nu var inte huvudfrågan just spelandet, men en kontroll för rpg spel så sitter jag hellre fram tvn, framhävde också att jag inte skulle få för mig att sitta i soffan vid ett fps spel då föredrar jag också tangentbord och mus.

Sa inget att surfa framför tvn, föredrar också framför bord, var enbart med kontroll i soffan vid vissa spel.

Det som egentligen var frågan var som det blev blandat mellan htpc och hdcp frågan och optiskt, kändes som det blev ihop blandat där

Och absolut, vi har olika preferens vad vi föredrar när vi spelar

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Alltså du känns lite förvirrande just nu, HDCP körs ju på allt nytt material mellan enheter för ljud och bild via hdmi, det är ju en kryptering, ska det gå mellan tv och receiver, är enda sättet att få ut vettig bild och ljud enheter som klarar hdcp men det finns ju på alla moderna enheter. Du kan inte undvika HDCP om du ska använda hdmi kabel eller vad är det du försöker förmedla, känns som du blandar hdcp och htpc.

Och som nämnt tidigare, du får inte alls ut de senaste ljudformaten via optiskt, då krävs hdmi.

Att spela ex Witcher 3 på en toppklass tv i typ 65" klasen som en oled eller bättre lcd är ju betydligt trevligare än en "gaming skärm. Beror ju givetvis på spel inte skulle jag sitta och spela ett snabbt fps spel i soffan, likaså vill jag inte sitta framför datorskärmen när jag kör med storslagna rpg spel som är trevligare med kontroll.

Jag blandar inte ihop någonting. Jag vet precis vad HDCP är och hur det fungerar. HDCP är ett steg bakåt i utvecklingen och har mer nackdelar än fördelar. Titta omkring på nätet så ser du hur mycket problem det ger, därför skriver jag igen: undvik det om du kan, och det går visst med tex en splitter utan att förlora bild&ljud kvalitét. Och om du inte förstår vad jag menar så kan du googla på det.

Jag skrev redan flera inlägg före att han kan köra HDMI via Shield istället för optisk för att får ut det mesta av ljudet.

Skrivet av NatureBoyyy:

@roosterx:

Nu var inte huvudfrågan just spelandet, men en kontroll för rpg spel så sitter jag hellre fram tvn, framhävde också att jag inte skulle få för mig att sitta i soffan vid ett fps spel då föredrar jag också tangentbord och mus.

Sa inget att surfa framför tvn, föredrar också framför bord, var enbart med kontroll i soffan vid vissa spel.

Det som egentligen var frågan var som det blev blandat mellan htpc och hdcp frågan och optiskt, kändes som det blev ihop blandat där

Och absolut, vi har olika preferens vad vi föredrar när vi spelar

Smaken är som baken, delad. Jag spelar mest fps spel och kan inte tänka mig att spela utan minst 1ms, 165hz och G-sync.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Hdcp är en av djävulens påfund, men går inte att komma ifrån om man kör en seriös anläggning med Dolby Atmos/dts:x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är synd att den inte går att använda precis som en steam link om en vill det.
Då vore ett köp aktuellt och motiverat för mig.

Det går utmärkt att använda shield på samma sätt som steam link. Vilket jag gör emellanåt. Du behöver starta appen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Det går utmärkt att använda shield på samma sätt som steam link. Vilket jag gör emellanåt. Du behöver starta appen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte vad jag har läst. Jag undersökte det noga innan jag kom fram till att en Link var grejen för mig.
Film o spel utan problem
Sjukt smidigt är det. Som om jag har en klon av min speldator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Vad är det som är så speciellt med Shield som mediaspelare? Är det inte lättare att ha det direkt i TVn istället för en separat enhet?
Samsung Tizen kan ju ha Plex, Kodi, Apple TV och alla streaming tjänster man kan tänka sig.

Har själv en Tizen TV men ej brytt mig om dess appar ännu.
Du nämner Kodi och ett par andra. Är det fullskaliga mediacenter-versioner, eller är det endast mottagare där man ändå blir tvungen att streama från tex laptopen till TV'ns Kodi / Plex?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

@e3henri: Tror inte Shield TV v.1/v.2 har hårdvarustödet som Netflix / Dolby kräver.
Dolby Multistream Decoder MS12, och våra gamla enheter har bara Dolby MS Decoder 10.
Och jag tror inte Nvidia lär uppdatera IC:n på våra gamla enheter för stödet på Netflix, även om det skulle gå att göra det, det kostar nog en hel del i licenskostnader.
Men att Atmos fungerar på castangait:s Netflix app I Kodi beror ju på att dom kör passthrough på insignalen, men det får nog inte Nvidia göra, tyvärr. Dom måste nog har det i decodern så det är DRM:at hela vägen.
Atmos fungerar ju som passthrough genom alla externa spelare så som Kodi/Plex, för att det är just passthrough. Och inte hårdvarustöd på IC krets nivå.
Samma som på PC, där fungerar ju Atmos sedan flera år med MPCHC tex, för klarar HDMI:n att skicka igenom TrueHD/DTS-HDMA så fungerar även Atmos/DTS:X, men inte i Windows egna appar, typ Netflix/Edge. då måste man använda Dolby/DTS apparna, för annars skulle MS måsta licensera alla sålda Windows 10.
Men det vore ju snällt av Nvidia att uppdatera IC:n om det går, till MS Decoder 12.
Eller alternativt, att Dolby/DTS släpper sina appar även till Shield v.1/v.2 och Android 9.
Dolbys verkar finnas till Android 9, men svår att få igång.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Har själv en Tizen TV men ej brytt mig om dess appar ännu.
Du nämner Kodi och ett par andra. Är det fullskaliga mediacenter-versioner, eller är det endast mottagare där man ändå blir tvungen att streama från tex laptopen till TV'ns Kodi / Plex?

Ingen aning, jag använder inte själv Plex eller Kodi. Det är så sällan jag behöver se på lagrade filmer, så när det väl blir av lägger jag filmen på en minnepinne och stoppar i TVn.