FRC fixar färgerna som inte finns – teknikstund om färgdjup på skärmar

Permalänk
Bildexpert 📺

@marcusOCZ: Det är olika program som gör olika saker i olika situationer och därför måste du själv testa och se hur resultatet blir. Vad innebär "Partial"? Kanske ännu ett förvirrande namn på videonivåer för 16-235-omfång... Då måste du testa och se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem

Välskrivet! Har suttit och lusläst hela texten. Däremot dök en massa frågor upp.

Hur många kristaller används per pixel? En? Är dessa kristaller prismor? Hur fungerar det i praktiken på det fysilogiska planet? Alltså hur kan en så pass hög precision (som det ändå är) regleras med endast kristaller och spänning? Dessa vridningar som uppstår, hur många grader rör det sig om från ena ytterligheten till den andra? Vrider de sig 360 grader, 180? Eller är det bara extremt små variationer?

Vad är det som gör att exempelvis TN och VA har dåliga betraktningsvinklar jämfört med IPS? Har det med kristallernas utformning eller vridningar att göra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Korrekt, det är nog "color range" har jag för mig. Min tanke är att det sällan är en bra ide att mixa dom men det kanske är min OCD som är onödig i detta fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: LCD använder polariserat ljus och kristallerna är ämnen som när de utsätts för spänning vrider sig och riktar om det polariserade ljuset. Har inte koll på kemin men tekniken är känd sedan 1800-talet där man använde kolesterol från morötter i de första experimenten. Wikipedia har mer detaljerat: https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display

Olika panel-tekniker har olika lösningar. IPS är en helix-struktur som "skruvar" ljuset och VA är ofta struktur som påminner om takplåt. Bättre på att blockera ljus i en vinkel, sämre i en annan. Det som utgör subpixlarna är kombinationen av transistorlagret och färgfilter.

Vridningen är generellt 90 grader med polariseringen där du har inledande vertikal polarisering följt av lodrätt polarisering. Kristallen som vrider ljuset 90 grader ger då "vitt". Den som inte vrider sig kommer därmed låta ljuset blockeras av polariseringsfiltret. Sedan varierar detta enormt med olika patent och paneltekniker.

Här finns i alla fall en komplexitet nog för att räcka en hel yrkesliv. Tyvärr sällan man får tag på info av den riktigt djupa karaktären. Min lyxposition är att bedöma slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: LCD använder polariserat ljus och kristallerna är ämnen som när de utsätts för spänning vrider sig och riktar om det polariserade ljuset. Har inte koll på kemin men tekniken är känd sedan 1800-talet där man använde kolesterol från morötter i de första experimenten. Wikipedia har mer detaljerat: https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display

Olika panel-tekniker har olika lösningar. IPS är en helix-struktur som "skruvar" ljuset och VA är ofta struktur som påminner om takplåt. Bättre på att blockera ljus i en vinkel, sämre i en annan. Det som utgör subpixlarna är kombinationen av transistorlagret och färgfilter.

Vridningen är generellt 90 grader med polariseringen där du har inledande vertikal polarisering följt av lodrätt polarisering. Kristallen som vrider ljuset 90 grader ger då "vitt". Den som inte vrider sig kommer därmed låta ljuset blockeras av polariseringsfiltret. Sedan varierar detta enormt med olika patent och paneltekniker.

Här finns i alla fall en komplexitet nog för att räcka en hel yrkesliv. Tyvärr sällan man får tag på info av den riktigt djupa karaktären. Min lyxposition är att bedöma slutresultatet.

Tack! Nu har jag nåt å grotta ner mig i. Blev däremot hjärntrött eftet fem minuters wikipedialäsning. Så det får bli kvällsläsningen istället.
Men morots-exrakt känns ju jävligt OLED... eller åtminstone känns jävligt "O". Gissar att morötterna olyckligtvis själva inte kan alstra ljus.

Nä, jag borde nog fokuserat lite hårdare både på kemi och fysik under mina ungdoms glada dagar. Tyvärr var det alldeles för roligt med brudar och hårdrock vilket man får nu får sota för. Tur att vi åtminstone har en ibland oss med sin IQ, tillsynes intakt.

Men det här med polariseringen avser väl främst, eller bara hur mycket ljus som släpps igenom? Fast det är klart, när jag tänker efter... det är polarisringen av enskilda subpixlar som avgör den slutliga färg vi uppfattar? Är det korrekt?

Edit: Den här bilden hjälpte min trötta hjärna.

Det blir ganska uppenbart varför eftersläpningar på tvn uppstår främst när något svart rör sig på vit bakgrund om det innebär en 100 procentig vridning av kristallerna från ena ytterligheten till den andra, när man inser att det just är en analog "vridning" som måste till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

Polariseringen och vridningen fixar ljusgenomsläppet. Färgiltret för varje subpixel fixar färgen.