Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya Nvidia Shield TV finns att köpa nu

Permalänk
Avstängd

Låter trevlig men ruskigt dyr, ska se om jag kan få tag på en jetstream från USA istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Emby server, kan inte bli lättare

Men det är väl som plex, dvs jag måste ha något skit som körs på datorn för komma åt sakerna.
Då kan jag lika gärna köra plex typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur använder man ens en sån där? Plex? Är det för folk som piratar filmer för att sen strömma filmerna från en dator i nätverket till den där? Eller sitter folk seriöst och köper film som de först rippar och sen strömmar över nätverket? Om man nu köper film kan man väl stoppa filmen i en vanlig bluray-spelare istället? Och om du piratar film så är det ju skräpkvalitet i alla fall, så då behöver man ju knappast någon värstingpryl som den där? Vissa nischade nördprylar fattar jag inte.

Det är sååå mycket lättare att titta på film i Plex eller Kodi istället för att behöva gå till bokhyllan, leta fram filmen, stoppa den i spelaren, klicka mig fram via menyer och trailers och sen börja titta.
Ett klick så är det igång, det är en otrolig skillnad. Jag har använt min blu-ray spelare 1 gång dom senaste 2 åren.
Dessutom är det så smidigt att kunna sortera och filtrera och titta igenom vad en är sugen på, göra spellistor osv.
Dessutom skitsmidigt att kunna titta på alla filmer osv på mobilen, eller hemma hos vänner, eller var jag än är där det finns internet.

Jag hade ett program tidigare som var ett index över alla DVD-filmer jag hade, men det var inte alls lika smidigt.
Jag håller på och flyttar och gör mig av med det mesta av min DVD-samling: https://i.imgur.com/77zBIGb.jpg
Tar upp så otroligt mycket onödig plats.
Sparar fortfarande mina favoriter, men hemmastreaming är så mycket smidigare.

Dessutom, om du piratar så kan du själv välja vilken kvalitet du vill ha, alltifrån 100% Blu-ray kvalitet ner till 360p, och typ allt däremellan. Vet inte hur det kommer sig att du tror att det är skräpkvalitet, DVD-kvalitet har funnits i 20 år liksom och blu-ray kvalitet har funnits nästan lika länge som blu-ray funnits...

Eller ja, det finns ju rent av 100% UHD-kvalitet också om en vill ha det!

Permalänk
Medlem

Därför jag inte rippar bluray,det är för det blir dyrt att ha lagring på flera hundra filmer i framtiden så :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är det ens lönt att köpa nya Shield pro över Apple4k ? Apple tv 4k är ju flera 100-lappar billigare , och har stöd för fler streaming tjänster.

Om man nu inte tänker på streama spel.

Olika användningsområden, har bägge hemma och Nvidia-boxen kan man koppla en SSD till via USB 3.0 och sätta som primär lagring, då installerar den OS på SSDn.

Apple TV är hundra gånger bättre att kolla på streamingtjänster på, som Netflix, HBO, Viaplay med flera. Där ligger Nvidia extremt långt efter, smidigheten i A-TV är galet bra.

Hade Apple lagt till USB för lagring hade alla andra lika gärna kunnat kastat in handduken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

4K TV, USB dongle med RJ-45 den klarar ej vara idle länge för när du startar upp den sen så laggar allt.
Den krashar ibland i tunga 4K as jobbigt
Buffrar för länge för kunna tycka det är trevligt titta film.

Både konsult på jobbet och 2 polare samma problem på 4K

Plex det som ger problem och det jag kör.

Jag har MI box utan S och har samma problem. Om den är idle över natten laggar det som fan till man rebootar. SVT play appen laggar typ alltid och TV4 play appen buffrar alltid utom vid reklam. Viaplay, netflix och HBO har funkat bra. 1080p tv och bara streaming tjänsterna som nämns har använts på den. Avvaktar test på nya shield annars blir det Apple TV 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

HBO finns även på Shield nu faktiskt, men däremot så var det mindre än ett år sen det kom dit så skillnad på utbud förekommer iaf.

Gör den nu det? Jag får inte installera den efter någon uppdatering på Shielden, men sideloada den så det fungerar ju ändå men..

Skrivet av tvelander:

4K TV, USB dongle med RJ-45 den klarar ej vara idle länge för när du startar upp den sen så laggar allt.
Den krashar ibland i tunga 4K as jobbigt
Buffrar för länge för kunna tycka det är trevligt titta film.

Både konsult på jobbet och 2 polare samma problem på 4K

Plex det som ger problem och det jag kör.

Det är inte gamla välkända att Plex forsöker transcoda? Anledningen till varför jag använder Emby på server delen. Fast det kanske är bättre nu med Plex och undertexter?

Hadde det varit i dag hadde jag nog installerad Jellyfin istället.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Känns lite 2010 över detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Gör den nu det? Jag får inte installera den efter någon uppdatering på Shielden, men sideloada den så det fungerar ju ändå men..

Jag har inte installerat den nyligen men jag installerade den när den kom och det fungerar än iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Var har du läst detta? Är själv också intresserad av denna fjärren.

https://9to5google.com/2019/10/28/nvidia-shield-tv-remote-old...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Känns lite 2010 över detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. När skall man ha tid att titta på alla dessa filmer? Jag jagar fatt i en film och ser den, sen har jag sett den. Min TV streamar 4K utmärkt via alla dom stora streaming tjänsterna, vill jag se något riktigt udda kan jag casta från telefonen, behövs inte ens en dator. Nischprodukt, därför inget pompa och ståt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Håller med. När skall man ha tid att titta på alla dessa filmer? Jag jagar fatt i en film och ser den, sen har jag sett den. Min TV streamar 4K utmärkt via alla dom stora streaming tjänsterna, vill jag se något riktigt udda kan jag casta från telefonen, behövs inte ens en dator. Nischprodukt, därför inget pompa och ståt.

återigen som tidigare nämnts flera gånger, folk är inte ute efter enbart 4K, utan att få ut okomprimerat ljud till sina ljudsystem, fungerar ej med "de stora streaming tjänsterna" osv.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd

Trött på min Apple TV efter bara två månader, touch skiten är ingen höjdare + ingen native spotify app gör att man måste använda en annan enhet och casta - ganska löjligt. Sen saknar jag Emby i vissa fall även om jag främst kör Plex. Visst nu sålde jag min gamla shield TV för kontrollen var riktigt kass, men den nya verkar helt ok trots en Netflix knapp.
Att man får bättre ljud kompabilitet med denna gör det till ett självklart val.

Dom som säger att detta är en nisch produkt så no shit - den är inte till för Svensson som kollar på Netflix och HBO Nordic via sin TV med en soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Håller med. När skall man ha tid att titta på alla dessa filmer? Jag jagar fatt i en film och ser den, sen har jag sett den. Min TV streamar 4K utmärkt via alla dom stora streaming tjänsterna, vill jag se något riktigt udda kan jag casta från telefonen, behövs inte ens en dator. Nischprodukt, därför inget pompa och ståt.

Jo kör man inte med ett hemmabiosystem med lossless Dolby Atmos så kan man sitta med sina tv-apparater och dess inbyggda appar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Vad har denna att erbjuda som en Android TV inte kan? Spelar inget vid projektorn och den klarar ändå bara 720p. Har inte orkat köpa ny då jag inte kollar så ofta. Så finns det någon vettig anledning (utöver att det är kul med nya prylar) att uppgradera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en TV från 2008 så inga sådana funktioner inbyggt men jag körde med en mini ITX burk kopplad innan och numera med en Intel NUC med Linux. Föredrar det mot sådana här enheter man kan göra så mycket mer inte bara strömma video utan surfa generellt med trådlöst tangentbord med touchpad fungerar det bra myxket bätte än med en TV box.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är sååå mycket lättare att titta på film i Plex eller Kodi istället för att behöva gå till bokhyllan, leta fram filmen, stoppa den i spelaren, klicka mig fram via menyer och trailers och sen börja titta.
Ett klick så är det igång, det är en otrolig skillnad. Jag har använt min blu-ray spelare 1 gång dom senaste 2 åren.
Dessutom är det så smidigt att kunna sortera och filtrera och titta igenom vad en är sugen på, göra spellistor osv.
Dessutom skitsmidigt att kunna titta på alla filmer osv på mobilen, eller hemma hos vänner, eller var jag än är där det finns internet.

Jag hade ett program tidigare som var ett index över alla DVD-filmer jag hade, men det var inte alls lika smidigt.
Jag håller på och flyttar och gör mig av med det mesta av min DVD-samling: https://i.imgur.com/77zBIGb.jpg
Tar upp så otroligt mycket onödig plats.
Sparar fortfarande mina favoriter, men hemmastreaming är så mycket smidigare.

Dessutom, om du piratar så kan du själv välja vilken kvalitet du vill ha, alltifrån 100% Blu-ray kvalitet ner till 360p, och typ allt däremellan. Vet inte hur det kommer sig att du tror att det är skräpkvalitet, DVD-kvalitet har funnits i 20 år liksom och blu-ray kvalitet har funnits nästan lika länge som blu-ray funnits...

Eller ja, det finns ju rent av 100% UHD-kvalitet också om en vill ha det!

Okey, jag kan förstå poängen med att bygga sitt eget biblotek eftersom det tycks bli svårare och svårare att hitta specifika titlar som kanske inte ens tillverkas på fysisk media längre. Dessa riskerar uu att falla i glömska nu när man inte kan hyra film i videobutiker längre. Det jag ändå förundras över är väl kanske den tid det skulle ta att bygga upp ett eget biblotek av en storlek som gör att det känms värt att sätta upp en server och skaffa enheter av det här slaget. Jag slutade pirata för länge sen eftersom det är för tidskrävande. När streamingtjänsterna kom så tycker åtminstone jag att det var svårt att hitta vissa filmer som inte hade ljudet helt förstört. Typ AAC och AC3-rippar kontaminerade alla torrentsajter. Jag gissar att dessa entusiast/lossless-pirater inte håller till hos den största aktören thepiratebay?

Morsan brukar ibland be mig leta upp någon film åt henne. Ofta lite äldre, kanske svenska filmer som har funnits på DVD. Oftast finns de inte kvar hos ginza m.fl. då de sista tryckta exen har tagit slut. De finns i princip aldrig på konventionella streamingsajter. Heller inte piratesajter/piratestreamingsajter.

Det känns som det borde finnas någon plan från statens sida att bevara film och också göra den tillgänglig för medborgarna? Typ som vanliga biblotek. Någon som har koll på om det finns någon sådan plan?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Kan du köra Kodi direkt från en tv och få ut okomprimerat ljud till förstärkaren?

Nä men varför kör man Kodi idag år 2019? Det är väl ingen som laddar ner längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Jag har kört en v1 sen den släpptes och kan inte vara mer nöjd. Enligt mig så är detta den bästa mediaenheten som finns på marknaden idag. Snabb, enkel och väldigt mycket bra appar. Jag har helt slutat att titta på tablåTV och kör denna helt. PLEX funkar klanderfritt (streamar från min filserver, 4k och lossless ljud) och dom felsta Playkanalerna finns att tillgå

Att streama spel från speldatorn och spela dom på TVn funkar riktigt bra det också!

...

//Tobbe

Hur är input lagget när du streamar spel från din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur är input lagget när du streamar spel från din dator?

Jag tycker att det är mer än OK Jag sitter på trådad 1 gbit lina, både Shielden och speldatorn är kopplade på samma router. Däremot så skulle jag inte spela "competitive" så, utan det är mer casual

Jag kör för tillfället igenom Shadow of the Tomb Raider, 4k och HDR med allt annat lull lull och det är magiskt!

//Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Olika användningsområden, har bägge hemma och Nvidia-boxen kan man koppla en SSD till via USB 3.0 och sätta som primär lagring, då installerar den OS på SSDn.
Skickades från m.sweclockers.com

Hur får du den att installera Android TV (operativsystemet) på SSDn istället för interna minnet? Rootad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nä men varför kör man Kodi idag år 2019? Det är väl ingen som laddar ner längre?

Av rena bekvämlighetsskäl rippar jag mina Blu-Ray och lagrar dem på en server. Kör Kodi på en Vero 4k+, hur bekvämt som helst. Samma kvalitet som om skivan satt i spelaren men man slipper vänta på att filmen ska börja och det är lätt att bläddra igenom filmbiblioteket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Största bristen med den gamla modellen är bristen på automatisk switch till rätt upplösning och framerate beroende på källan. Funkar ju i Kodi men inte i andra appar som tex Netflix vilket gör att man fortfarande tvingas använda tvns inbyggda appar ibland. Något som är löst i nya modellen?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Största bristen med den gamla modellen är bristen på automatisk switch till rätt upplösning och framerate beroende på källan. Funkar ju i Kodi men inte i andra appar som tex Netflix vilket gör att man fortfarande tvingas använda tvns inbyggda appar ibland. Något som är löst i nya modellen?

ja det är löst, kommer till äldre Shields också.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4908

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Jag tycker att det är mer än OK Jag sitter på trådad 1 gbit lina, både Shielden och speldatorn är kopplade på samma router. Däremot så skulle jag inte spela "competitive" så, utan det är mer casual

Jag kör för tillfället igenom Shadow of the Tomb Raider, 4k och HDR med allt annat lull lull och det är magiskt!

//Tobbe

Fast om du kör trådad 1Gbit lina så tappar det ju lite syftet? Syftet är ju att kunna köra streaming TRÅDLÖST. Annars finns det ju ingen poäng att köpa en sådan produkt då du lika gärna kanske bygga en liten mini pc själv eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Fast om du kör trådad 1Gbit lina så tappar det ju lite syftet? Syftet är ju att kunna köra streaming TRÅDLÖST. Annars finns det ju ingen poäng att köpa en sådan produkt då du lika gärna kanske bygga en liten mini pc själv eller?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Varför skulle syftet vara trådlöst? Jag har dragit nätverk i hela min lägenhet så jag kör trådat till alla mina enheter vid min mediasetup (TV, förstärkare, PS4, PS3, Shield, DVD) och självklart kör jag trådat till min gamingburk.

Att bygga en "mini pc" som skulle klara av 4k HDR i 60 FPS skulle kosta betydligt mer än vad en Shield kostar, så syftet för mig blir att undkomma den kostnaden, men kunna uppleva 4k HDR i 60 FPS på min TV (från min dator som jag redan lagt ut den kostnaden på)

Stavfel
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis detta jag tänker med, vad tillför denna produkt någon med en halvmodern smart TV? Den Skara som har nytta av det fåtal features som gör produkten intressant för de med speciella behov är liten. Ingen risk att trängas med folk i butik för att få tag i ett exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med smart TV är att det sitter inbyggt i TVn och går inte att byta ut när det blir gammalt som med en extern konsol med dessa funktioner. En TV har folk ofta i flera år och då hinner smartdelen bli omodern medans TVn som skärm funkar fint fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det jag ändå förundras över är väl kanske den tid det skulle ta att bygga upp ett eget biblotek av en storlek som gör att det känns värt att sätta upp en server och skaffa enheter av det här slaget. Jag slutade pirata för länge sen eftersom det är för tidskrävande.

Man kan ju göra på många olika sätt, om en kompis har ett bibliotek så räcker det att köpa en sån här enhet och koppla upp sig mot kompisens bibliotek osv.
Sen funkar den ju med massa olika streamingtjänster...

Citat:

När streamingtjänsterna kom så tycker åtminstone jag att det var svårt att hitta vissa filmer som inte hade ljudet helt förstört. Typ AAC och AC3-rippar kontaminerade alla torrentsajter. Jag gissar att dessa entusiast/lossless-pirater inte håller till hos den största aktören thepiratebay?

Det kan vara svårt att hitta bra ljud till många filmer oavsett om en tittar bland lagliga fysiska kopior, streaming eller piratat.

Och sen beror det väl lite på hur viktigt ljudet är för upplevelsen.
Det handlade nog mest om att du var dålig på att leta, sedan DVD-brännarna kom så har det funnits med original DD eller DTS-ljud att ladda hem.
Jag minns rent av att piratkopior ibland hade bättre ljud, när svenska utgåvor bara haft DD ljud medan det funnits DTS-utgåvor i USA och pirater tog ljudet ifrån den utgåvan och undertexterna ifrån svenska utgåvan...

Dom flesta av dessa fann sin väg till piratebay på den tiden också.

Sen är det ju alltid svårt att hitta vissa specifika filmer, oavsett hur. Beroende på hur populära dom är i piratkretsar, hur det är med olika avtal och rättigheter.

T.ex. finns det ett par kända storfilmer som ägs av bland annat läkemedelsföretag som inte är intresserade av att släppa dom på blu-ray, och begär helt orimliga priset för rättigheterna till dom.
Så dom är i limbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis detta jag tänker med, vad tillför denna produkt någon med en halvmodern smart TV?

Det finns ju folk som köpt en smart-tv och sen har hälften av streamingapparna i TVn slutat funka efter 2 år då det kommit nya DRMs och codecs som inte stöds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

2 papp för en liten burk som tillåter en att strömma 4K? Ööööh...Det finns väl inbyggt i varenda TV apparat redan numera?

Enligt utländska recensioner lär den stora anledningen till att skaffa den vara bättre uppskalning till 4k. Många har 4k tv men tittar på källor med lägre upplösning. Huruvida deras nya AI faktiskt är märkbart bättre eller inte återstår att se. Någon som skaffat och kan tänka sig att testa?

Skickades från m.sweclockers.com