Permalänk
Medlem

Farsan fyller 60 - tips på whisky

Hej!

Far min fyller 60 nu här i början av december. Efter mycket funderande har jag landat på att whisky skulle bli en bra present som han hade uppskattat.

Far min gillar halvrökigt/rökigt och tycker det är kul med lite ovanligare typer som han kan bjuda vänner på.

Har ni några tips?

- Halvrökig/rökig
- Beställningssortiment eller någon beställa från någon annan site
- 1500-2000kr
- Tror inte han vill ha svensk whisky

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,
Fredric

Permalänk
Medlem

Port Charlotte MRC:01 2010 finns på systemet.
Inte min favorit , men helt klart en god whisky.
Min favorit är denna Ardbeg Uigeadail , det är som om himlen silats ner i en flaska
Finns en del trevliga från Japan också , men då är dom inte så rökiga.
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Föredetting

Spontant tänkte jag på Port Charlotte CC:01, men den är travel exclusive.

Går man över från rök till Sherry finns istället Kavalan Solist Sherry Cask att få tag på, en riktig höjdare: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kavalan-8531901

EDIT: Chichibu The Peated kan vara tight att få in i budget, men jäklar i min låda vad bra de är. 2014 var nog bäst, men 2015, -16 och -18 behöver inte skämmas för sig på långa vägar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Självklart ska han ha en whiskey kalender!
Finns från ca 1.500:- till 130.000:-

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Fick den 18 åriga i present själv. Min favorit.
Jag vet att han inte vill ha svensk wgisky....men den här är en bomb i munnen. Rökig och 63% och väldigt go! Svår att få tag på. https://images.app.goo.gl/em3hjYhLDVzjh9jV6 väldigt nice 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Octomore 10.1 & 10.3 är ju lite lagom exklusiva samt lagom rökiga.
Lagavulin har fina 12 & 16 åringar

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Hedersknyffel

Kan slå ett slag för Highland Park Fire Edition 15yo.
Någorlunda rökig, ser annorlunda/festlig ut och ingår i en hel serie med HP så att du enkelt kan fylla på med fler HP under kommande år

Annars kan jag absolut rekommendera att du kollar runt på Master of malt's hemsida, finns mycket att läsa, grotta ned sig och mängder med tips för alla nivåer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Port Charlotte MRC:01 2010 finns på systemet.
Inte min favorit , men helt klart en god whisky.
Min favorit är denna Ardbeg Uigeadail , det är som om himlen silats ner i en flaska
Finns en del trevliga från Japan också , men då är dom inte så rökiga.
Lycka till / Mange

Skrivet av Pierre72:
Skrivet av Meantek:

Spontant tänkte jag på Port Charlotte CC:01, men den är travel exclusive.

Går man över från rök till Sherry finns istället Kavalan Solist Sherry Cask att få tag på, en riktig höjdare: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kavalan-8531901

EDIT: Chichibu The Peated kan vara tight att få in i budget, men jäklar i min låda vad bra de är. 2014 var nog bäst, men 2015, -16 och -18 behöver inte skämmas för sig på långa vägar.

Skrivet av dansk1:

Självklart ska han ha en whiskey kalender!
Finns från ca 1.500:- till 130.000:-

Skrivet av KingCobra:

Fick den 18 åriga i present själv. Min favorit.
Jag vet att han inte vill ha svensk wgisky....men den här är en bomb i munnen. Rökig och 63% och väldigt go! Svår att få tag på. https://images.app.goo.gl/em3hjYhLDVzjh9jV6 väldigt nice 😀

Skrivet av Gamerouge:

Octomore 10.1 & 10.3 är ju lite lagom exklusiva samt lagom rökiga.
Lagavulin har fina 12 & 16 åringar

Skrivet av Freemax:

Kan slå ett slag för Highland Park Fire Edition 15yo.
Någorlunda rökig, ser annorlunda/festlig ut och ingår i en hel serie med HP så att du enkelt kan fylla på med fler HP under kommande år

Annars kan jag absolut rekommendera att du kollar runt på Master of malt's hemsida, finns mycket att läsa, grotta ned sig och mängder med tips för alla nivåer!

Otroligt tacksam för alla tips, nu har jag massa att undersöka.

Tack <3