Microsoft Defender släpps till Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det är så roligt att läsa alla högfärdiga och pretentiösa Linux-proffs här som stolt säger "Jag behöver minsann inte någon som säger åt mig hur jag ska hantera min dator!". Medan man som Linux-nybörjare är väldigt erfaren av att det är väldigt svårt att komma in som nybörjare i Linux-communityt, där svaret ofta blir "RTFM" om man ställer en för "dum" fråga. Ni kanske skulle inse att det finns olika segment av Linux-användare och att Microsoft kanske känner till sin kundkrets trots allt Bara för att de släpper något till Linux betyder det inte att de förväntar sig att *alla* Linux-användare ska använda det.

Vilket Linux-community har du försökt få hjälp av? 4chans? Alla Linux-communityn jag har haft erfarenhet av (kanske inte 4chan.org/g då), är väldigt snälla och hjälpsamma människor.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Så de släpper detta, men en klient för Teams, S4B eller Onenote som linuxfolk faktiskt behöver, nä det skiter vi i.

Thanks

Jag googlade efter Teams för ett tag sedan för att se om det fanns till Linux då vi använder det på YH programmet jag läser, och tydligen så finns det på att-göra-tavlan. Hur lång tid det kommer att ta är däremot en helt annan sak :/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jag googlade efter Teams för ett tag sedan för att se om det fanns till Linux då vi använder det på YH programmet jag läser, och tydligen så finns det på att-göra-tavlan. Hur lång tid det kommer att ta är däremot en helt annan sak :/

https://microsoftteams.uservoice.com/forums/555103-public/sug...

Citat:

We’re pleased to confirm the Teams client for Linux will be available in preview by the end of this calendar year, enabling people who use Linux client at work or in educational institutions to collaborate with others on Teams. Users will be able to install native Linux packages in .deb and .rpm formats.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Oj! Ja då har det hänt saker sedan förra gången jag kikade Väldigt lovande, då t.om. webbläsar-versionen av Teams lider av problem i linux. Oerhört svårt att få till video/ljud om det öht går.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Kan nog bli bra. Kanske inte för den genomsnittlige linux-desktopanvändaren men för företag som har blandade miljöer så blir det trevligt att kunna administrera allt på samma ställe.

Skrivet av SleepstreameR:

Så de släpper detta, men en klient för Teams, S4B eller Onenote som linuxfolk faktiskt behöver, nä det skiter vi i.

Thanks

MS är ganska bra på att göra webbversioner av många av sina program. Alltså kan du köra OneNote, Word och liknande i din webbläsare oavsett OS. Inte alltid med riktigt all funktionalitet och tyvärr inte alla applikationer, men i alla fall. I mina ögon är de mer funktionella och bättre än exempelvis Google Docs när det gäller ordbehandling, excel-saker och liknande. Teams funkar också i en browser, dock vet jag inte hur bra riktigt för vi har just börjat använda teams och jag har inget team att ansluta till (mitt företag tillåter mig inte att skapa ett team), sen verkar teams inte stöda Vivaldi som är min browser of choice, men i Edge ser det ut att funka bra. Skype for business vet jag inte dock, men det ska ju ersättas av teams ändå.

Permalänk
Medlem

Kan inte Microsoft ta och fixa en smidig fönsterhanterare till Linux också? Har försökt köra med de Windows themes som finns till Cinnamon, men tycker inte alls att de är behagliga att arbeta i. Jag menar, som gammal Windows-räv behöver jag grafisk lull-lull för att känna mig trygg.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Fint, behövs fler plattformsöverskridande ATP lösningar.
Linuxburkar hackas i parti och minut, dom är på intet sätt immuna mot nått. Tvärtom är det hos oss vanligare att Linuxburkar åker dit just för att man har en övertro, och med det följer slapp patchhantering och bristande övervakning.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är linux immunt mot virus?

Kanske inte immunt, men betydligt mer resistent mot malware än ex Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vilket Linux-community har du försökt få hjälp av? 4chans? Alla Linux-communityn jag har haft erfarenhet av (kanske inte 4chan.org/g då), är väldigt snälla och hjälpsamma människor.

Om du som Linux-nybörjare sitter och söker på internet efter lösningar på vanliga problem och scenarion som man stöter på i till exempel terminalen, så är attityden väldigt ofta "RTFM". Jag har erfarit detta själv under studietiden då vi hade hela kurser i att antingen lära oss Linux eller använda Linux vid programmeringen. Antingen stöter man på befintliga forumtrådar där bemötandet varit "RTFM" eller så upplever man det i första hand genom att skapa trådar själv. Tror faktiskt aldrig att jag har besökt 4chan, bara sett bilder på det. Så jag kan inte uttala mig om hur deras Linux-användare är

Det finns ju ett populärt skämt om Linux-communityt som handlar om att det effektivaste sättet att få nybörjarhjälp till Linux är att medvetet påstå något felaktigt och säga att det suger, bara för att få en massa Linux-nördar på sig som rättar en och skriver hur man faktiskt gör. Igenkänningsfaktorn för mig är stor i det skämtet.

Så min poäng är att det minsann finns en stor målgrupp för Microsoft. De flesta som skriver i den här tråden verkar höra till "jag kan bäst själv"-lägret och det är givetvis inte de som Microsoft i första hand riktar sig åt. Att de personerna inte har självinsikt nog att inse det tycker jag är komiskt, vilket är det jag skrev i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om du som Linux-nybörjare sitter och söker på internet efter lösningar på vanliga problem och scenarion som man stöter på i till exempel terminalen, så är attityden väldigt ofta "RTFM". Jag har erfarit detta själv under studietiden då vi hade hela kurser i att antingen lära oss Linux eller använda Linux vid programmeringen. Antingen stöter man på befintliga forumtrådar där bemötandet varit "RTFM" eller så upplever man det i första hand genom att skapa trådar själv. Tror faktiskt aldrig att jag har besökt 4chan, bara sett bilder på det. Så jag kan inte uttala mig om hur deras Linux-användare är

Det finns ju ett populärt skämt om Linux-communityt som handlar om att det effektivaste sättet att få nybörjarhjälp till Linux är att medvetet påstå något felaktigt och säga att det suger, bara för att få en massa Linux-nördar på sig som rättar en och skriver hur man faktiskt gör. Igenkänningsfaktorn för mig är stor i det skämtet.

Så min poäng är att det minsann finns en stor målgrupp för Microsoft. De flesta som skriver i den här tråden verkar höra till "jag kan bäst själv"-lägret och det är givetvis inte de som Microsoft i första hand riktar sig åt. Att de personerna inte har självinsikt nog att inse det tycker jag är komiskt, vilket är det jag skrev i mitt första inlägg.

Söker jag för hjälp med linuxproblem så brukar jag hitta svar på tex forumet för ubuntu, arch, eller något av stackexchange-forumen. Brukar jag ställa frågor så brukar jag inte ha några som helst problem att få svar heller.
Du kanske skall testa igen?

Dock... "högfärdiga och pretentiösa Linux-proffs". Jag tror du har andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Så min poäng är att det minsann finns en stor målgrupp för Microsoft. De flesta som skriver i den här tråden verkar höra till "jag kan bäst själv"-lägret och det är givetvis inte de som Microsoft i första hand riktar sig åt. Att de personerna inte har självinsikt nog att inse det tycker jag är komiskt, vilket är det jag skrev i mitt första inlägg.

Jag instämmer i det du skrivit. Jag tycker fortfarande Linux bara kan sägas vara användarvänligt om det man vill använda finns i Software center.

Vill man t.ex. installera Dolphin på Linux så är detta de officiella instruktionerna för de distributioner som har officiellt stöd. Jag skulle säga att Arch, Debian och Fedora är bäst här, men kan lätt förstå varför Windows-användare tycker det bara är onödigt.
https://wiki.dolphin-emu.org/index.php?title=Installing_Dolph...

För oss som växt upp med Windows är det så ingrott att bara söka på ett program och köra exe-filen. Sen är det även svårmotiverat att välja Linux då spelprestandan nästan alltid är sämre än på Windows.

Går man in i ett Linux-forum och frågar varför man inte bara kan ladda ner och installera deb-filer, på samma sätt som exe-filer i Windows, så tar det hus i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag instämmer i det du skrivit. Jag tycker fortfarande Linux bara kan sägas vara användarvänligt om det man vill använda finns i Software center.

Vill man t.ex. installera Dolphin på Linux så är detta de officiella instruktionerna för de distributioner som har officiellt stöd. Jag skulle säga att Arch, Debian och Fedora är bäst här, men kan lätt förstå varför Windows-användare tycker det bara är onödigt.
https://wiki.dolphin-emu.org/index.php?title=Installing_Dolph...

För oss som växt upp med Windows är det så ingrott att bara söka på ett program och köra exe-filen.

Går man in i ett Linux-forum och frågar varför man inte bara kan ladda ner och installera deb-filer, på samma sätt som exe-filer i Windows, så tar det hus i helvete.

Fast det är ju inte bara köra exefilen för att installera Dolphin under windows?

Citat:

Download the latest revision or version from the Download page and extract it into a new folder (preferably named after the revision) or to replace an existing Dolphin setup.

Det är ett tag sedan, men vill minnas att packa upp filer i program files foldern på windows inte fungerade direkt pga UAC, utan jag fick packa upp filen någon annanstans och sedan manuellt flytta filerna och godkänna när UAC triggades.

Sen kan man ju jämföra hur enkelt det är att ändra var sparningar och annat hamnar i Dolphin.

I Linux/MacOS så räcker det med att ange ett argument när man startar:

Citat:

/path/to/dolphin/build/dolphin-emu -u /path/to/user/directory

I Windows:

Citat:

Open the registry. Simply type "regedit" in the search bar of the Start Menu and hit enter.
Expand HKEY_CURRENT_USER.
Right click Software and select New > Key. Name the key Dolphin Emulator.
Right click the new Dolphin Emulator key, and select New > String Value. Name the value UserConfigPath.
Double click the "UserConfigPath" value and an Edit String dialog appears. Under "Value Data", enter the path to the custom User directory. Make sure that the "User" folder is explicitly specified, since Dolphin will assume whatever path it is directed to is the \User\ folder. If it is pointed to Desktop for example, the Desktop will be flooded with folders unnecessarily.
Linux and macOS

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju inte bara köra exefilen för att installera Dolphin under windows?

Det är ett tag sedan, men vill minnas att packa upp filer i program files foldern på windows inte fungerade direkt pga UAC, utan jag fick packa upp filen någon annanstans och sedan manuellt flytta filerna och godkänna när UAC triggades.

Sen kan man ju jämföra hur enkelt det är att ändra var sparningar och annat hamnar i Dolphin.

I Linux/MacOS så räcker det med att ange ett argument när man startar:
I Windows:
...

Jo där har du visserligen rätt. Det finns stabila versioner som bara är att installera exe-filen, men den senaste är tre och ett halvt år gammal nu.
Men även där skulle jag säga att Windows-användare är vana med att extrahera innehållet, och då är det bara att köra exe-filen efteråt.

Så är man Windows-användare får man vanligtvis köra en exe-fil eller extrahera en zip-fil, samma procedur för nästan allting. Och fördelen för Windows är att alla som använt Windows helt enkelt är vana med det.
Men som ny Linux-användare måste man isf lära sig rätt kommando för varje nytt program man vill installera som inte finns i Software center. Sen underlättar det ju inte att kommandona kan skilja sig mellan varje Linux-distro.

Sparningar är något jag inte kikade närmare på, men hade för mig att det fanns en inbyggd valfunktion i Dolphin. Eller så blandar jag ihop med PCSX2 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jo där har du visserligen rätt. Det finns stabila versioner som bara är att installera exe-filen, men den senaste är tre och ett halvt år gammal nu.
Men även där skulle jag säga att Windows-användare är vana med att extrahera innehållet, och då är det bara att köra exe-filen efteråt.

Så är man Windows-användare får man vanligtvis köra en exe-fil eller extrahera en zip-fil, samma procedur för nästan allting. Och fördelen för Windows är att alla som använt Windows helt enkelt är vana med det.
Men som ny Linux-användare måste man isf lära sig rätt kommando för varje nytt program man vill installera som inte finns i Software center. Sen underlättar det ju inte att kommandona kan skilja sig mellan varje Linux-distro.

Sparningar är något jag inte kikade närmare på, men hade för mig att det fanns en inbyggd valfunktion i Dolphin. Eller så blandar jag ihop med PCSX2 nu.

Du tog upp dolphin som exempel... Inte mitt fel...

Folk som använder operativsystem X är vana med det. Det gäller windows men även linux.

Vet man allt direkt som ny windowsanvändare? Eller du kanske inte minns när du började använda windows och inte visste hur allt fungerade?

Linuxanvändare hoppar inte runt bland distributioner utan man väljer oftast en och stannar vid den.

Rätt kommando för varje nytt program man vill installera? Kommandot under ubuntu är "sudo apt install <namn på programfilen>" och man kan ju också dubbelklicka på filen i en filhanterare. Vilket då är precis vad man gör i windows. Ladda ner fil, leta upp filen lokalt, dubbelklicka på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du tog upp dolphin som exempel... Inte mitt fel...

Folk som använder operativsystem X är vana med det. Det gäller windows men även linux.

Vet man allt direkt som ny windowsanvändare? Eller du kanske inte minns när du började använda windows och inte visste hur allt fungerade?

Linuxanvändare hoppar inte runt bland distributioner utan man väljer oftast en och stannar vid den.

Rätt kommando för varje nytt program man vill installera? Kommandot under ubuntu är "sudo apt install <namn på programfilen>" och man kan ju också dubbelklicka på filen i en filhanterare. Vilket då är precis vad man gör i windows. Ladda ner fil, leta upp filen lokalt, dubbelklicka på den...

Min första dator hade Windows 95, minns att det var tämligen lätt att få grepp om. Lättnavigerad startmeny och enkla steg-för-steg-installationer. När man väl av någon anledning var tvungen att använda kommandotolken kändes det bara som ett helvete, på den tiden var det inte bara att googla upp rätt instruktioner heller.

Men fördelen blir ju ändå att Windows varit det dominerande operativsystemet för vanligt folk sen PCn tog mark. Och då blir det ett stort steg, som till stora delar känns onödigt,när man byer till Linux.

Jag tycker det är en stor skillnad mellan att bara allmänt googla firefox, kodi, bsnes eller vad det nu är, trycka ladda ned, välja kör/spara, än att kopiera/minnas kommandot + rätt filnamn.
Vad gäller att dubbelklicka på filen i en filhanterare så får man ändå skylla på att majoriteten av Linux-guider bara listar kommandon, utan att ens länka till en deb-fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Min första dator hade Windows 95, minns att det var tämligen lätt att få grepp om. Lättnavigerad startmeny och enkla steg-för-steg-installationer. När man väl av någon anledning var tvungen att använda kommandotolken kändes det bara som ett helvete, på den tiden var det inte bara att googla upp rätt instruktioner heller.

Men fördelen blir ju ändå att Windows varit det dominerande operativsystemet för vanligt folk sen PCn tog mark. Och då blir det ett stort steg, som till stora delar känns onödigt,när man byer till Linux.

Jag tycker det är en stor skillnad mellan att bara allmänt googla firefox, kodi, bsnes eller vad det nu är, trycka ladda ned, välja kör/spara, än att kopiera/minnas kommandot + rätt filnamn.
Vad gäller att dubbelklicka på filen i en filhanterare så får man ändå skylla på att majoriteten av Linux-guider bara listar kommandon, utan att ens länka till en deb-fil.

Du kanske borde testa typ ubuntu?

All förändring kostar. Skulle jag få för mig att byta till ios från android så skulle jag tvingas lära om mig hur saker fungerar, vilka saker jag inte längre kan göra och saker jag numera kan göra. Byter jag från gmail till någon annan mailtjänst så tvingas jag lära mig om saker. Köper jag ny tvättmaskin så beter sig den nya inte som den gamla. osv...

Men om du jämför något du kört i 20-25 år med något nytt och annorlunda... Klart att du är osäker.

Förövrigt så behöver jag inte ens hålla kolla och ladda ner firefox, kodi, osv från en massa sidor. Jag kör pacman -Syu och så får jag de senaste versionerna installerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Min första dator hade Windows 95, minns att det var tämligen lätt att få grepp om. Lättnavigerad startmeny och enkla steg-för-steg-installationer. När man väl av någon anledning var tvungen att använda kommandotolken kändes det bara som ett helvete, på den tiden var det inte bara att googla upp rätt instruktioner heller.

Men fördelen blir ju ändå att Windows varit det dominerande operativsystemet för vanligt folk sen PCn tog mark. Och då blir det ett stort steg, som till stora delar känns onödigt,när man byer till Linux.

Jag tycker det är en stor skillnad mellan att bara allmänt googla firefox, kodi, bsnes eller vad det nu är, trycka ladda ned, välja kör/spara, än att kopiera/minnas kommandot + rätt filnamn.
Vad gäller att dubbelklicka på filen i en filhanterare så får man ändå skylla på att majoriteten av Linux-guider bara listar kommandon, utan att ens länka till en deb-fil.

Nja i linux väljer du svårighets graden själv genom att välja distro, Manjaro t.e.x behöver du alldrig googla och tanka hem nått alls allt finns i pakethanteraren redan om du klickar i aur rutan. Ubuntu är det knepigare ja, men det är extremt mycket lättare att googla fram en lösning jämfört med i windows, för mycket skräp i söken och tar lång tid att sortera igenom informationen om man söker på ett windows problem.

Jo det är jobbigt att byta till nått nytt, men linux är extremt mycket enklare att använda än windows nuförtiden så steget är inte så svårt, power users kommer få det svårt men vanliga användare har det mycket enklare i linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Att du inte kör saker som root utan håller dig utanför priviligerat läge, samma princip håller man sig till i windows världen iaf proffionellt. Vilket dock är standard i endel linux distar och i windows är standard admin med UAC. Men båda har samma möjligheter att köra med PoLP.
Återigen så spelar det ingen roll för det som man attackerar och söker idag. PoLP stoppar tex inte filer från att krypteras om du inte gör ditt system helt "oanvändbart" genom att kräva lösenord för varenda fil ändring med ett annat konto vilket förstör användarupplevelsen förmycket..

Utan snarare handlar det främst om den större attack ytan med windows pga fler användare & Mjukvaror än att linux har mer säkerhet.

Tror du fullständigt missförstår vad jag pratar om här. Tittar du bara på lösenord eller UAC så spelar det ingen roll. Då blir det bara en jobbig popup. Ungefär som att ha 25 lås på sin ytterdörr, bara jobbigt att öppna och totalt värdelöst om inbrottstjuven använder bomb eller bazooka.

1: Det som gör Linux säkert är att Linux är kärnan (kernel) och att allt annat är lager ovanpå till skillnad från Windows där drivrutiner, GUI och Windowskärnan är delar av varandra. Bland annat därför man kan installera nya drivrutiner i Linux utan att starta om datorn. Du kan även installera en ny kernel, men måste starta om datorn för att använda den. Samma sak med program. Installerar du en uppdatering till ett program så är den inte aktiv på ett program som redan är startat utan "klonas" vilket kräver att du startar en ny instans av programmet. I Linux kan du byta både WM (fönsterhanterare) och DE (det grafiska utseendet) i princip oberoende av varandra.

2: Den andra delen som gör Linux säkert är att systemet är öppet, dvs jag kan läsa allt i klartext, även programkod. Vilket gör att det går extremt fort att se förändringar och att det i princip finns oändligt med ögon som hela tiden ser buggar och fel. Jag kan alltså alltid se vad ett program gör eftersom det kompileras på min dator, vilket kräver att viruset redan ligger i kernel eller kompilator för att dölja viruskod.

3: Den tredje delen är att man är lat i Linux-världen, det är väldigt sällan ett program "gör något själv" utan man anropar andra program som gör väldigt små steg. vilket i princip innebär att flera program måste skrivas om för att skapa ett virus. Bland annat därför Linux är så smått som det är då man hela tiden har full koll på vad som är installerat och inte och att man bara behöver lägga till sådant som saknas. Även om man tar bort stora delar av eller till viss del förstör /bin /etc /lib /lib64 och /sbin så kommer systemet att fungera på så vis att man fortfarande kan reparera det. Sedan går det oftast fortare att installera om, speciellt om man gör något stort fel, men oftast kan man bara starta från en USB och göra det man gjorde baklänges så försvinner felet.

4: Den fjärde delen är att Linux är byggt från grunden som ett multianvändarsystem där Windows i princip bara har olika användare som i princip bara är olika visuella inställningar för olika användare. Det finns till skillnad från Windows egentligen ingen serverversion av Linux, det finns distar som är "server" men det är i princip en distribution där man har optimerat inställningar och delar för att slippa sätta upp det själv. Installerar du apache II eller open SSH-server i vilken distribution som helst så är det per definition en server.

Sitter jag och redigera en fil och någon annan tar bort den så påverkar det inte mig om jag inte väljer att avsluta utan att spara. Öppnar jag en fil i xed och sedan redigerar den i en tty så får jag en varning om att den är ändrad när jag kommer tillbaka och en fråga om jag vill läsa om den på nytt. Sparar jag filen så måste jag ändå spara den på mitt konto vilket gör att det skulle bli två versioner av den. Ändrar man en allmänt tillgänglig fil som exempelvis /ec/fstab så måste man ändå ha root-behörighet för att kunna göra det. Det är därför man inte redigerar en fil som är publik på en publik plats utan man kopierar den privat först. Hemma spelar det inte så stor roll, men på ett flera tusen användarsystem så...

5: Den femte delen är att man tagit bort / spärrat root-kontot helt och att man spärrar det konto som har sudo-behörighet för extern anslutning. I och med detta krävs det att man är fysiskt vid datorn för att kunna logga in med root-privilegier för att exempelvis kryptera en hårddisk (som ändå kräver att man gör det externt, dvs från en USB-sticka om man inte vill vänta i åratal).

Har man certifikat på den dator man kan logga in på och den dator man kan logga in från, vilket är en metod jag använder så är det omöjligt att logga in eftersom det inte finns något användarnamn eller lösenord att ange. Vilket innebär att man måste ha fysiskt tillgång till båda maskinerna. Skulle man klona maskinen eller flytta en av dom så skulle man få "ny" hårdvara alternativt ny plats vilket skulle göra inloggningen / certifikat ogiltig.

Det är denna del i kombination med del två och till viss del del tre som gör ett operativsystem säkert. Ändrar man något så syns det, och har man för avsikt att dölja det så syns det också, just för att det är dolt.

Det är den sista delen tillsammans med skiten bakom spakarna som gör att en dator kan attackeras. Formaterar du fel hårddisk så har du per definition utfört ett virus. Det är inget magiskt med viruskod, det är bara fel kod vid fel tillfälle.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tror du fullständigt missförstår vad jag pratar om här. Tittar du bara på lösenord eller UAC så spelar det ingen roll. Då blir det bara en jobbig popup. Ungefär som att ha 25 lås på sin ytterdörr, bara jobbigt att öppna och totalt värdelöst om inbrottstjuven använder bomb eller bazooka.

1: Det som gör Linux säkert är att Linux är kärnan (kernel) och att allt annat är lager ovanpå till skillnad från Windows där drivrutiner, GUI och Windowskärnan är delar av varandra. Bland annat därför man kan installera nya drivrutiner i Linux utan att starta om datorn. Du kan även installera en ny kernel, men måste starta om datorn för att använda den. Samma sak med program. Installerar du en uppdatering till ett program så är den inte aktiv på ett program som redan är startat utan "klonas" vilket kräver att du startar en ny instans av programmet. I Linux kan du byta både WM (fönsterhanterare) och DE (det grafiska utseendet) i princip oberoende av varandra.

2: Den andra delen som gör Linux säkert är att systemet är öppet, dvs jag kan läsa allt i klartext, även programkod. Vilket gör att det går extremt fort att se förändringar och att det i princip finns oändligt med ögon som hela tiden ser buggar och fel. Jag kan alltså alltid se vad ett program gör eftersom det kompileras på min dator, vilket kräver att viruset redan ligger i kernel eller kompilator för att dölja viruskod.

3: Den tredje delen är att man är lat i Linux-världen, det är väldigt sällan ett program "gör något själv" utan man anropar andra program som gör väldigt små steg. vilket i princip innebär att flera program måste skrivas om för att skapa ett virus. Bland annat därför Linux är så smått som det är då man hela tiden har full koll på vad som är installerat och inte och att man bara behöver lägga till sådant som saknas. Även om man tar bort stora delar av eller till viss del förstör /bin /etc /lib /lib64 och /sbin så kommer systemet att fungera på så vis att man fortfarande kan reparera det. Sedan går det oftast fortare att installera om, speciellt om man gör något stort fel, men oftast kan man bara starta från en USB och göra det man gjorde baklänges så försvinner felet.

4: Den fjärde delen är att Linux är byggt från grunden som ett multianvändarsystem där Windows i princip bara har olika användare som i princip bara är olika visuella inställningar för olika användare. Det finns till skillnad från Windows egentligen ingen serverversion av Linux, det finns distar som är "server" men det är i princip en distribution där man har optimerat inställningar och delar för att slippa sätta upp det själv. Installerar du apache II eller open SSH-server i vilken distribution som helst så är det per definition en server.

Sitter jag och redigera en fil och någon annan tar bort den så påverkar det inte mig om jag inte väljer att avsluta utan att spara. Öppnar jag en fil i xed och sedan redigerar den i en tty så får jag en varning om att den är ändrad när jag kommer tillbaka och en fråga om jag vill läsa om den på nytt. Sparar jag filen så måste jag ändå spara den på mitt konto vilket gör att det skulle bli två versioner av den. Ändrar man en allmänt tillgänglig fil som exempelvis /ec/fstab så måste man ändå ha root-behörighet för att kunna göra det. Det är därför man inte redigerar en fil som är publik på en publik plats utan man kopierar den privat först. Hemma spelar det inte så stor roll, men på ett flera tusen användarsystem så...

5: Den femte delen är att man tagit bort / spärrat root-kontot helt och att man spärrar det konto som har sudo-behörighet för extern anslutning. I och med detta krävs det att man är fysiskt vid datorn för att kunna logga in med root-privilegier för att exempelvis kryptera en hårddisk (som ändå kräver att man gör det externt, dvs från en USB-sticka om man inte vill vänta i åratal).

Har man certifikat på den dator man kan logga in på och den dator man kan logga in från, vilket är en metod jag använder så är det omöjligt att logga in eftersom det inte finns något användarnamn eller lösenord att ange. Vilket innebär att man måste ha fysiskt tillgång till båda maskinerna. Skulle man klona maskinen eller flytta en av dom så skulle man få "ny" hårdvara alternativt ny plats vilket skulle göra inloggningen / certifikat ogiltig.

Det är denna del i kombination med del två och till viss del del tre som gör ett operativsystem säkert. Ändrar man något så syns det, och har man för avsikt att dölja det så syns det också, just för att det är dolt.

Det är den sista delen tillsammans med skiten bakom spakarna som gör att en dator kan attackeras. Formaterar du fel hårddisk så har du per definition utfört ett virus. Det är inget magiskt med viruskod, det är bara fel kod vid fel tillfälle.

1. Absolut finns det mindre sårbarheter vad gäller det eftersom det är praxis att köra saker separat & med olika konton.

2. Ja & Nej. Öppen källkod innebär också att eventuella fel(kanske medvetet) är släppta öppet att läsa och därmed kan nyttjas innnan någon annan hittar samma sak.

3,4,5.
"Sitter jag och redigera en fil och någon annan tar bort den så påverkar det inte mig om jag inte väljer att avsluta utan att spara. Öppnar jag en fil i xed och sedan redigerar den i en tty så får jag en varning om att den är ändrad när jag kommer tillbaka och en fråga om jag vill läsa om den på nytt. Sparar jag filen så måste jag ändå spara den på mitt konto vilket gör att det skulle bli två versioner av den. Ändrar man en allmänt tillgänglig fil som exempelvis /ec/fstab så måste man ändå ha root-behörighet för att kunna göra det. Det är därför man inte redigerar en fil som är publik på en publik plats utan man kopierar den privat först. Hemma spelar det inte så stor roll, men på ett flera tusen användarsystem så..."

Denna förstår jag inte samma gäller i windows världen ?

I övrigt missar du min poäng, vilket är att bla. Kryptering av filer kräver inte root access, det vanligaste "kända" som romar runt där ute just nu är "crypto virusen". De körs av användaren & med användarens rättigheter så allt den har rättighet att skriva till kan den kryptera men detta hade kunnat hända samma för linux. Dessa .exe:er körs igång av användarna själva iaf alla jag har träffat på & kan därmed inte förstöra en korrekt uppsatt miljö mer än att man får använda shadow copy på några mappar.

Att program & tjänster i windows ofta körs med för höga rättigheter? Absolut gör det de, men det går att ändra om man önskar & kör med ett sandboxkonto.
I linux kör man ofta mer separat som standard men det är ingen som tvingar dig att skapa separatakonton du kan köra dina services som root eller din användares pretext. Det är till viss del så att paket skapar användare vid installation, men det är också ofta så att det är upp till dig & då har det snarare med användares person än Linux VS windows att göra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9