Hur har ni organiserat era cloudsynkmappar? synka foton mot google drive?

Permalänk
Medlem

Hur har ni organiserat era cloudsynkmappar? synka foton mot google drive?

Har installerat om windows på ena datorn och allt är lite rörigt nu med massa mappar uppdelade på tre olika hårddiskar och i samband med en tidigare ominstallation på en annan dator så hade fotomappen hamnat i dokumentmappen som google synkade och skapade utrymmeskris på andra datorer.

Jag vill få lite ordning på synkroniseringen. Har främst tre datorer, 2 desktops och en laptop.
Jag vill kunna ladda upp foton från datorerna till google foto men inte att synkas till datorerna är utrymmesbristen som då uppstår samt att de fotona som kommer från Drive är i lägre kvalitet pga att jag valt att inte ladda upp högsta kvalitet pga att det tar utrymme i drive.
Jag har onedrive (100gb) och google drive (200gb)

Hur är er cloudsynksetup?

Jag har också icloud...

Tips på bra artiklar om detta?

Permalänk
Inaktiv

Har skrotat Google helt, eftersom jag använder Windows och betalar för office paketet årsvis har jag gått över till OneDrive istället, jag kan enkelt välja i min huvud dator vad jag vill synka och om de ska finnas i molnet och i min dator men jag kan även välja att bara ha de i molnet vilket jag gör för vissa stora filer och i min telefon synkar jag dom bilder jag fotar och inget annat och i min läsplatta synkar jag inget, men jag kan ändå komma åt allt från alla mina enheter om jag vill, tycker OneDrive är mycket bättre en google och jag får mer för mina pengar, betalade 19 kr i månaden för 100 Gb men OneDrive kostar runt 700 per år och förutom office paketet får jag 1 Tb utrymme och de är så klart stor skillnad, sedan så är ju OneDrive inbyggt i Windows 10 så de är ett självklart val.

Permalänk
Medlem

Har slopat Google Drive helt och använder istället MEGA. Där har jag allt som jag vill lagra. Skärmdumpen nedan visar ett exempel på hur jag har det i hårddisken, där jag synkroniserar allt från. MEGA krypterar ens filer och du kan ladda hem krypteringsnyckeln. Molntjänsten är enligt mig billigare i längden (har även fler lagringsutrymmen), jämfört med Google Drive.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Jag har nyligen gått över till Tresorit som har fungerat väldigt bra (men den är dyr som attan).

Anledningen till att jag valde Tresorit är:

1. Man kan ladda upp filer utan att ha kvar dom på datorn

2. Raderade / ändrade filer sparas

3. Zero-knowledge (kryptering)

4. Bra desktop & mobil-app

Tidigare hade jag SpiderOak men deras programvara blev bara sämre och sämre tills jag tillslut hade stora sync problem som inte ens supporten kunde reda ut.

Kan även nämna att alla våra bilder finns i iCloud via Photos eftersom vi alla kör iPhone / Mac med standard syncen på (sen använder jag Tresorit för att backup:a alla orginalfiler från Photos via en Mac i källaren). Att lägga backupen på iCloud Drive var dock inte ett val för det fyller disken och du kan inte själv rensa lokalt och ha kvar filerna remote.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Har slopat Google Drive helt och använder istället MEGA. Där har jag allt som jag vill lagra. Skärmdumpen nedan visar ett exempel på hur jag har det i hårddisken, där jag synkroniserar allt från. MEGA krypterar ens filer och du kan ladda hem krypteringsnyckeln. Molntjänsten är enligt mig billigare i längden (har även fler lagringsutrymmen), jämfört med Google Drive.

https://edgren.blog/file/screenshots/path.jpg

OneDrive är billigare fast så klart har du bara 1 Tb men om du inte ska ha mera blir de billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

OneDrive är billigare fast så klart har du bara 1 Tb men om du inte ska ha mera blir de billigare.

Yepp, men då får du en tjänst där företaget kan komma åt dina filer "när de vill". Varje fil som lagras på OneDrive, krypteras med AES256, men avkrypteringsnyckeln ligger hos företaget (eller ja, Azure Key Vault, men Microsoft äger den tjänsten också) och du kan varken se eller ladda hem krypteringsnyckeln. Det medför till en osäker tjänst i dagens läge där allt fler blir mån om ens integritet.

Det kvittar om filerna skickas "krypterade" med HTTPS (anslutningen krypteras, men inte filerna) och sen bli krypterade med AES256 när de väl når Microsofts server. Filerna ska krypteras lokalt (ens egna enhet) innan de skickas till servern (molntjänsten). Det är annars oacceptabelt (enligt mig).

Källa: https://support.office.com/en-us/article/How-OneDrive-safegua...

MEGA krypterar filerna lokalt och skickar dem till molntjänsten med din egna krypteringsnyckel som du själv kan se och ladda hem. Alla filer som ligger lagrade hos MEGA som du äger, avkrypteras med din nyckel så fort du går in på webbsidan eller öppnar applikationen. Och som ett stort plus på kanten, så är MEGAs tjänster (inte själva huvudsystemet, tyvärr) open source, vilket Google Drive, OneDrive, Dropbox och fler, inte är.

Cirka 106 kr för 1 TB blev inte så fasligt dyrt nu, eller hur? Du betalar 41 kr mer för mycket högre säkerhet, och för den mellanskillnaden får du även en chatt som stödjer både röst- och videosamtal med enkel fildelning från molnet (allt krypterat med din krypteringsnyckel, såklart), samt mycket bättre funktioner än vad till exempel OneDrive har.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu betalar jag års vis för Office paketet och får då 1 tb på köpet, har ingen lust att kosta på ytterligare en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nu betalar jag års vis för Office paketet och får då 1 tb på köpet, har ingen lust att kosta på ytterligare en tjänst.

Jag skrev inte att du ska gå över till MEGA. Skrev bara fördelarna med MEGA, jämfört med de populäraste molntjänsterna (OneDrive inkluderad).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har gratisdelen av mega och de räcker, har 85 gb lagring men har noll där, har de bara för att jag laddar ner en hel del och med gratis abonnemang så blir de inte lika hårda begränsningar.