Permalänk
Medlem

prisvärd eller inte

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Undrar om denna kan vara något att ha eller om det finns bättre att få tag på för ungefär samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sourz:

Undrar om denna kan vara något att ha eller om det finns bättre att få tag på för ungefär samma pris?

Helt klart prisvärt, svårt att få ihop dom komponenterna + windows för under det där priset Speciellt med ett platinum agg

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Helt klart prisvärt, svårt att få ihop dom komponenterna + windows för under det där priset Speciellt med ett platinum agg

Hur är det med denna?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte köpt en processor med bara 6 trådar år 2019. Redan med dagens spel kan vi se lite tendenser till stuttering vid ett så lågt trådantal.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag hade inte köpt en processor med bara 6 trådar år 2019. Redan med dagens spel kan vi se lite tendenser till stuttering vid ett så lågt trådantal.

Du råkar inte ha en prismässigt likvärdig lista för en speldator? Den behöver inte vara färdigmonterad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kollidera:

Du råkar inte ha en prismässigt likvärdig lista för en speldator? Den behöver inte vara färdigmonterad.

Nej, men jag kastade ihop denna lite snabbt och löst:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (1 490 kr hos Webhallen)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 OC 6GB DUAL EVO (2 393 kr hos Elgiganten)
Chassi: Mission SG GGX 1.5 (299 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450M-A PRO MAX, Socket-AM4 (624 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (649 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 480GB 2.5" SATA (SA400S37/480G) (539 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair Vengeance 750M 750W 80 Plus Silver (649 kr hos Komplett)
Summa: 6 643 kr

Fokus har varit på lågpris, men ändå kompetent. Kriterierna var att matcha din "Legion" du länkade, men istället ha en CPU med fler trådar (6/12 istället för 6/6) och gå upp till 16 GB RAM (minimum för en vettig spel-PC idag anser jag)

CPU: Ryzen 5 2600X är en processor från AMD:s förra generation, d.v.s. utgående modell till lägre pris. Inte lika bra som uppföljaren Ryzen 5 3600/3600X, men ändå en kompetent 6/12:a som har klart bättre framtidssäkerhet än en i5-9400F. Valde en 2600X istället för 2600 för att den var billigare än 2600, annars hade jag valt en 2600 (eftersom merkostnaden för en 2600X inte brukar vara värt det, men är den billigare, hey why not.)

Moderkort: Valde bokstavligen billigaste B450-kortet...

Chassit: Populärt, enkelt, snorbilligt chassi. Inget att skriva hem om.

Grafikkort: Billigaste GTX 1660 som jag hittade.

RAM: Billigaste 16 GB-kittet jag hittade. Finns lite prestanda att hämta i att gå upp i hastighet.

SSD: Billigaste 500 GB-SSD:n jag hittade, populär modell.

PSU: 750W klart overkill för vad du ska göra. Bra pris för 80+ Silver. Går o köpa billigare, men detta är alldeles för bra pris/prestanda för att ignorera.

Finns flera sätt du kan välja bättre komponenter och betala mer för en bättre dator. Syftet här är alltså så billigt som möjligt men ändå en okej baseline.

Går att komma undan ännu billigare genom att istället välja ett GTX 1650 Super eller RX 570/580 grafikkort.

Hittade ett billigare moderkort
Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nej, men jag kastade ihop denna lite snabbt och löst:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X (1 490 kr hos Webhallen)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1660 OC 6GB DUAL EVO (2 393 kr hos Elgiganten)
Chassi: Mission SG GGX 1.5 (299 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450M-A PRO MAX, Socket-AM4 (624 kr hos CDON)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (649 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A400 480GB 2.5" SATA (SA400S37/480G) (539 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair Vengeance 750M 750W 80 Plus Silver (649 kr hos Komplett)
Summa: 6 643 kr

Fokus har varit på lågpris, men ändå kompetent. Kriterierna var att matcha din "Legion" du länkade, men istället ha en CPU med fler trådar (6/12 istället för 6/6) och gå upp till 16 GB RAM (minimum för en vettig spel-PC idag anser jag)

CPU: Ryzen 5 2600X är en processor från AMD:s förra generation, d.v.s. utgående modell till lägre pris. Inte lika bra som uppföljaren Ryzen 5 3600/3600X, men ändå en kompetent 6/12:a som har klart bättre framtidssäkerhet än en i5-9400F. Valde en 2600X istället för 2600 för att den var billigare än 2600, annars hade jag valt en 2600 (eftersom merkostnaden för en 2600X inte brukar vara värt det, men är den billigare, hey why not.)

Moderkort: Valde bokstavligen billigaste B450-kortet...

Chassit: Populärt, enkelt, snorbilligt chassi. Inget att skriva hem om.

Grafikkort: Billigaste GTX 1660 som jag hittade.

RAM: Billigaste 16 GB-kittet jag hittade. Finns lite prestanda att hämta i att gå upp i hastighet.

SSD: Billigaste 500 GB-SSD:n jag hittade, populär modell.

PSU: 750W klart overkill för vad du ska göra. Bra pris för 80+ Silver.

Finns flera sätt du kan välja bättre komponenter och betala mer för en bättre dator. Syftet här är alltså så billigt som möjligt men ändå en okej baseline.

Går att komma undan ännu billigare genom att istället välja ett GTX 1650 Super eller RX 570/580 grafikkort.

Alltså tack så jättemycket, uppskattas oerhört! Sitter och försöker mecka ihop lite listor själv också, men blir mest förvirrad.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kollidera:

Alltså tack så jättemycket, uppskattas oerhört! Sitter och försöker mecka ihop lite listor själv också, men blir mest förvirrad.

Tack!

Komponentkoll är skitbra för det syftet.