Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Delbetalning och kreditupplysning där inget fysiskt brev blir hemskickat?

Permalänk

Delbetalning och kreditupplysning där inget fysiskt brev blir hemskickat?

Jag ska köpa nya datorkomponenter men vill helst göra en delbetalning. Jag vet att en uppläggningsavgift och en liten aviavgift varje månad ingår men detta är jag okej med. Jag undrar om det finns ett bra delbetalningssätt där jag inte får hem fakturor med brev utan allt sker digitalt. Bor fortfarande hemma tyvärr och vill inte oroa päronen med kreditköp om dem skulle se t.ex. klarna fakturor/kreditupplysningar hemskickat. Detta är en engångsgrej för min del så vill helst slippa eventuell "drama".

Har kollat på Elgiganten delbetalning som använder sig av Ecster, tydligen får man ett Ecster kort hemskickat med första kreditköp hos dem så jag undviker nog detta. Inet använder sig av Klarna där allt sker digitalt men jag vet inte om en eventuell kreditupplysning/prövning skickas med brev hem eller email som standard. Samma sak hos Webhallen. Vet inte hur det är hos Komplett. Hos NetonNet kan man delbetala med Resurs bank och om man är ansluten till Kivra sker allt digitalt tydligen, finns det någon som kan bekräfta detta?

Har någon en rekommendation på ett fullt digitalt betalsätt där jag kan använda mig av delbetalning där inget fysiskt brev blir hemskickat till sin adress? Klarna verkar vara vettigast men vet fortfarande inte om kreditupplysning/prövning skickas med brev hem eller email.

Tack

Permalänk
Medlem

Fakturan kan du få som både brev och digitalt men för att vara på säkra sidan måste du kontakta dem. Men en kreditupplysning (en gång) kommer alltid som brev vad jag vet.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Skaffa Kivra, så kan kreditupplysning komma dit. Kolla vilka som kreditupplysningen o se om dessa är anslutna till Kivra.

Permalänk
Medlem

Komplett delbetalning har helt digitala fakturor, dock är dom nog en av dom med högst räntor. Svea Ekonomi har endast pappersfakturor.

Har ingen erfarenhet av andra företag men det lättaste är nog bara att mejla/ringa och fråga. Ditt största "problem" är nog om du inte är medlem på Kivra och får hemskickat en kreditupplysning.

Skrivet av Lorault:

Fakturan kan du få som både brev och digitalt men för att vara på säkra sidan måste du kontakta dem. Men en kreditupplysning (en gång) kommer alltid som brev vad jag vet.

Jag kan inte minnas att jag fått en kreditupplysning på posten sedan jag blev medlem på Kivra.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Digital delbetalning

Permalänk

@stesor: Frågade Klarna och dom använder sig av CreditSafe för att göra kreditupplysningar. Vad jag ser så är CreditSafe anslutna till Kivra så detta verkar bra. Jag undrar dock eftersom jag gör ett kreditköp för första gången om jag kommer att få den första fysiskt eller inte, även fast jag är ansluten till Kivra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavius:

@stesor: Frågade Klarna och dom använder sig av CreditSafe för att göra kreditupplysningar. Vad jag ser så är CreditSafe anslutna till Kivra så detta verkar bra. Jag undrar dock eftersom jag gör ett kreditköp för första gången om jag kommer att få den första fysiskt eller inte, även fast jag är ansluten till Kivra.

Om du är osäker får du väl kontakta CreditSafe och fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du på Netonnet och har kivra så kommer fakturan där, kreditkollen brukar komma både i kivra och brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavius:

@stesor: Frågade Klarna och dom använder sig av CreditSafe för att göra kreditupplysningar. Vad jag ser så är CreditSafe anslutna till Kivra så detta verkar bra. Jag undrar dock eftersom jag gör ett kreditköp för första gången om jag kommer att få den första fysiskt eller inte, även fast jag är ansluten till Kivra.

Skrivet av twk:

Om du är osäker får du väl kontakta CreditSafe och fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad han skrev, men gissar på att den kommer till din digitala brevlåda

Permalänk

Kivra digital kreditupplysning

Jag ringde både Kivra och Creditsafe och frågade om kreditupplysningen kommer digitalt eller både med post och digitalt eftersom att det är mitt första kreditköp. Kivra hade information om att kreditupplysningsföretagen alltid skickar en kreditupplysning i pappersform om det är första gången man gör ett kreditköp och att eftersom jag är ansluten till Kivra kommer jag få den där också. Creditsafe kunde inte bekräfta detta, de sa att allt ska komma digitalt men att det kanske också kommer i pappersform eftersom att det är mitt första kreditköp, men de var inte helt säkra.
Jag ringde även UC som Resurs bank (Netonnets delbetalningsalternativ) använder sig av för att göra kreditupplysningar. De sa att allt kommer digitalt om man har Kivra och att de inte "hört av" att det skulle kunna skickas i pappersform och digitalt om man gör ett kreditköp första gången. Jag är fortfarande förvirrad hur det egentligen ligger till, men det lutar mot att jag använder mig av Netonnets delbetalningsalternativ.

Finns det någon som använder Kivra som kan bekräfta om en kreditupplysning kommer både digitalt och i pappersform eller bara digitalt om man gör ett kreditköp för första gången?

Redigering p.g.a. sammanfogning av tråd
Permalänk
Hedersmedlem

@gustavius *Trådar sammanfogade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavius:

Jag ringde både Kivra och Creditsafe och frågade om kreditupplysningen kommer digitalt eller både med post och digitalt eftersom att det är mitt första kreditköp. Kivra hade information om att kreditupplysningsföretagen alltid skickar en kreditupplysning i pappersform om det är första gången man gör ett kreditköp och att eftersom jag är ansluten till Kivra kommer jag få den där också. Creditsafe kunde inte bekräfta detta, de sa att allt ska komma digitalt men att det kanske också kommer i pappersform eftersom att det är mitt första kreditköp, men de var inte helt säkra.
Jag ringde även UC som Resurs bank (Netonnets delbetalningsalternativ) använder sig av för att göra kreditupplysningar. De sa att allt kommer digitalt om man har Kivra och att de inte "hört av" att det skulle kunna skickas i pappersform och digitalt om man gör ett kreditköp första gången. Jag är fortfarande förvirrad hur det egentligen ligger till, men det lutar mot att jag använder mig av Netonnets delbetalningsalternativ.

Finns det någon som använder Kivra som kan bekräfta om en kreditupplysning kommer både digitalt och i pappersform eller bara digitalt om man gör ett kreditköp för första gången?

Jobbar du och uppbär lön ? Om inte så tror jag inte något kreditbolag är intresserad av dig.

Permalänk

@anton studs: Ja, jag har en stadig inkomst

Permalänk
Medlem

@gustavius: Dina föräldrar har ingen rätt att öppna din post om/när du är myndig. Det är till och med straffbart.
Beställ något smått mot faktura hos Klarna så får du hem fakturan första gången (såhär i juletider kan du ju alltid säga att det är en julklapp) sen skaffar du bara ett konto på klarna.se och resten av dina transaktioner (avbetalningar osv.) hamnar endast på ditt konto hos Klarna.se och trillar inte hem i lådan mer.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Öppenhet o transparens är nyckeln till lugn.
Du vill inte ha drama påstår du, men jag ser ju tydligt att det är en hel del drama internt i dig över det här. Så köp det du vill, för dina pengar, o bara säg att det är en faktura som kommer om de nu mot förmodan undrar vad som är i brevet från Klarna.

De fattar ju ändå att du köpt en dator i slutändan. Och dessa betalas ofta via Klarna. Ser inget konstigt med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bedragare som stulit din identitet kan ansöka om krediter och köpa massor av prylar. Därför är det bra att kreditupplysningar skickad hem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Jobbar du och uppbär lön ? Om inte så tror jag inte något kreditbolag är intresserad av dig.

Inkomst är inget krav för att få använda faktura som betalalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Inkomst är inget krav för att få använda faktura som betalalternativ.

Vilket kreditbolag menar du ger kredit till någon som inte uppbringar någon som helst inkomst? Visst, har du en stor hög pengar på banken så kan det gå igenom. Men det torde vara en helt annan process än att bara "välja faktura", då man vid en kreditprövning inte får information om sparat kapital. Det är förövrigt obligatoriskt att ta en kreditprövning, oavsett hur litet eller kort lånet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vilket kreditbolag menar du ger kredit till någon som inte uppbringar någon som helst inkomst? Visst, har du en stor hög pengar på banken så kan det gå igenom. Men det torde vara en helt annan process än att bara "välja faktura", då man vid en kreditprövning inte får information om sparat kapital. Det är förövrigt obligatoriskt att ta en kreditprövning, oavsett hur litet eller kort lånet är.

Klarna och SVEA är väl de största, som flest affärer använder sig av... men det har aldrig varit några problem att välja faktura som betalalternativ oavsett vilket företag jag beställt saker ifrån.

På de kopior av kreditupplysningarna jag mottagit kan man klart se att ingen inkomst finns registrerad, samt inga betalningsanmärkningar/skulder.

Har inte sparat några kreditupplysningar, annars hade jag kunnat visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Klarna och SVEA är väl de största, som flest affärer använder sig av... men det har aldrig varit några problem att välja faktura som betalalternativ oavsett vilket företag jag beställt saker ifrån.

På de kopior av kreditupplysningarna jag mottagit kan man klart se att ingen inkomst finns registrerad, samt inga betalningsanmärkningar/skulder.

Har inte sparat några kreditupplysningar, annars hade jag kunnat visa.

Fast Klarna tar definitivt en kreditupplysning om en ny kund önskar kredit. De är förpliktigade att göra så.
Varför tar Klarna en kreditupplysning på mig

Klarna använder sig utav Creditsafe för sina kreditupplysningar. Som av en händelse så gjorde just Klarna en kreditupplysning på mig nu efter Black Friday. Den innehåller allt. Alltså inkomst, samt eventuella skuldsaneringar, betalningsanmärkningar, etc.

Vad menar du man skulle ta för kreditupplysning, som varken tar med inkomst eller betalningsanmärkningar? Eller missuppfattar jag dig och du menar att du saknar inkomst, vilket syns i kreditupplysningen, men att du ändå får krediten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast Klarna tar definitivt en kreditupplysning om en ny kund önskar kredit. De är förpliktigade att göra så.
Varför tar Klarna en kreditupplysning på mig

Klarna använder sig utav Creditsafe för sina kreditupplysningar. Som av en händelse så gjorde just Klarna en kreditupplysning på mig nu efter Black Friday. Den innehåller allt. Alltså inkomst, samt eventuella skuldsaneringar, betalningsanmärkningar, etc.

Vad menar du man skulle ta för kreditupplysning, som varken tar med inkomst eller betalningsanmärkningar? Eller missuppfattar jag dig och du menar att du saknar inkomst, vilket syns i kreditupplysningen, men att du ändå får krediten?

Just så menade jag. Att det inte finns något krav på en registrerad inkomst för att få handla mot faktura.

Skickades från m.sweclockers.com