Hur kunde Xbox All-Digital Edition vara så billig under Black Friday?

Permalänk

Hur kunde Xbox All-Digital Edition vara så billig under Black Friday?

Xbox One S All-Digital Edition vikt: 2.45 kg
Kemikalieavgift: 160 kr/kg
Kemikalieavgift Xbox One S All-Digital Edition: 160*2.45 = 392 kr

Lägsta pris under Black Friday: 990 kr
Lägsta pris med momsen avdragen: 990/1.25 = 792 kr

Pris innan moms med kemikalieavgift avdragen. 792 -392 = 400 kr
(Kemikalieavgift läggs på innan moms)

Om Elgiganten (som sålde för priset 990 kr) inte gick med förlust måste dom alltså köpt in konsolerna för så lite som 400 kr, och det är innan avgifter för inköp och administration lagts på. Om dom gick med förlust, hur mycket och varför?

Permalänk
Medlem

En teori är att du kan dra paralleller till hur rakhyvel med blad ibland säljs billigt som startpaket. Sedan sker profiten när du behöver köpa nya (dyra) rakblad varje månad.

På samma sätt må själva konsolen vara billig. Men när du sedan blir låst till att köpa spelen på microsofts egen digital marknad så finns det en sannolikhet att de gör vinst efter 1-3 år.

(Kanske får elgiganten till å med betalt av microsoft för att sälja boxarna.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Tror inte EG gick såpass med förlust, de tjänar inget på det förutom eventuella extraköp. Anar snarast att de fick en fin kickback av Microsoft, som därmed tog den ekonomiska smällen. De kan på sin kant tjäna igen det dels på kort sikt via spelköp/game pass etc, dels på längre via en ökad närvaro i svenska hushåll som i sin tur kan bli mer villiga att gå Xbox nästa generation.

Mina fem cent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle väl anta att det är en kombination av att Microsoft ville bli av med enheter inför nästa års lanseringar, är ju ändå sent i denna generations cykel nu. Så de subventionerade säkert inpriset till Elgiganten (och andra kedjor också) samt att Elgiganten ändå sålde med viss förlust och använde den som en lockvara för att få in kunder i butiken. Där de beräknade att tjäna pengar på andra sålda artiklar.

Exakt hur mycket förlust Elgiganten och Microsoft har gått med är ju omöjligt för oss att svara på. Det vet säkert bara vissa anställda på Elgiganten och Microsoft.

Det var ju även andra kedjor som sålde Xboxsen väldigt mycket billigare än vanligt, t.ex. cdon och komplett låg väl på 1290kr om jag inte minns fel. Sedan fanns det många erbjudanden utomlands runt 150 USD.

Så som sagt det är i grund och botten Microsoft som har sänkt inpriserna till kedjor under blackfriday / blackweek för att öka försäljningen av en konsol som börjar närma sig slutet av livscykeln.

Sedan verkar det ju som att Elgiganten var billigast, kanske även globalt, tror inte jag såg något erbjudande för så lågt utomlands.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Okej, så då kan man se det som att Microsoft subventionerar Xbox till regioner med höga skatter/tullar eller andra avgifter för att sedan få igen det vid försäljning av spel, game pass och liknande? För annars borde Xbox också gått för 50 USD i USA?

Är detta något generellt Sony och Microsoft gör för att hålla konsolpriserna nere i regioner utanför USA? För jag tycker i alla fall i Sverige att vi brukar ha ganska bra pris om man drar av moms och kemikalieavgift om man jämför med USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Är detta något generellt Sony och Microsoft gör för att hålla konsolpriserna nere i regioner utanför USA? För jag tycker i alla fall i Sverige att vi brukar ha ganska bra pris om man drar av moms och kemikalieavgift om man jämför med USA.

Det har ju hänt tidigare att cdon sålde xbox one S för 1500:-, för övrigt bara precis veckan innan kemikalieskatten infördes...
Senare gjorde jag ett inbyte av min 1a gen xbox one mot en xbox one s 1 TB för 200:- på gamestop.

Jag tror att de sålt för lite och fått för många konsoller på lager i Norden som de behöver bli av med, kanske innan höjningen av skatten.
Nu varade det bara någon dag och de kan fortsätta ha 2500:- som listpris på de som de ändå kommer att sälja inför jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Xbox One S All-Digital Edition vikt: 2.45 kg
Kemikalieavgift: 160 kr/kg
Kemikalieavgift Xbox One S All-Digital Edition: 160*2.45 = 392 kr

Din uträkning tar inte hänsyn till att man får göra avdrag på 50% eller 90% beroende på mängden kemikalier som finns i produkten. Jag vet inte vad Xbox:en kvalar in som, men avgiften kan alltså i själva verket vara 39,2 kr om den inte innehåller någon av de kemikalier som avgiften gäller för (borde väl egentligen vara 0 kr i så fall, men det är en annan diskussion).

Permalänk
Medlem

En möjlighet som kan bidra är att dom bedömde att dom behövde bli av med X antal och att det var bästa sättet samt att lägger man på ett extra köp eller två så blir det inte så illa.

T.ex så kanske dom spår en dipp i Xbox försäljningen iom att de nästa konsollerna ser ut att komma nästa höst/vinter och att lager utrymmet är mer värt just nu. Att de möjligtvis då fick folk att passa på att köpa lite extra spel eller tillbehör iom det billiga priset så tror jag att något sådant här faktiskt kan ha bidragit.

Permalänk
Medlem

Xbox wants those GP users.

Visa signatur

Send me out... with a bang.