Någon mer som fått Spotify-kontot hackat senaste dagarna?

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått Spotify-kontot hackat senaste dagarna?

Jag fick en inloggning från USA på mitt konto för ett par dagar sedan (fick mail på natten som jag missade). Senare på dagen fick en jag en inloggning från Malaysia. Idag fick min flickvän en inloggning på sitt konto från Ryssland. Jag funderar om det pågår någon attack eller om det är mitt nätverk här hemma som blivit hackat på något sätt? (min flickvän använder dock bara sitt konto på sin egen iPhone, så det borde inte vara relaterat). Någon mer som haft mystiska inloggningar på sistone?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 Pro | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Inget konstigt hos mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

nej, mitt är ok. hände dock mig tidigare i år. Skulle tippa på att email och lösenord blivit publikt tillgängliga via någon tidigare läcka. https://haveibeenpwned.com

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

gå igenom dina olika konton och ersätt enkla passord med långa sådana av slumpmässig karaktär och ha olika på olika konton - använd passwordmanager då det kommer vara omöjligt att hålla reda på olika passord av slumpad natur utantill

idag måste passord vara maskinslumpad minst 15 tecken stora-små bokstäver, siffror och symboler om de används i windows och 12 tecken lång för övriga OS.

skall man lära sig utantill - överväg använda passfraser - idag bör man ligga på 6 ord med skiljetecken om de är framslumpade från diceware ordlistor.

idag är beräkningsriggarna så kraftfulla att en 8-teckens passord förslår inte länge i motstånd om man angriper på en utläckt website/forum-databas och eftersom folk både använder samma namn och passord på flertal ställen så måste passordet vara så starkt att de ligger kvar i den sista procenten av passorden man inte lyckats cracka fram även efter flera års attack

Tar man kända läckor som linkedin så har man knäckt typ 97% av alla passord som användarna där hade.

Permalänk
Medlem

@Infiniti:
Tack för informationen. Har inte sett något misstänkt på mitt konto ännu, ska kolla lite mer noggrant dock och vara observant framöver.

Kan spotify's tips på hur du kan skydda ditt konto vara till någon hjälp?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.