Permalänk
Medlem

Server i garderoben! [bilder]

Efter att under lång tid bara haft brandväggen (gammal P90), web/mailservern (Dual P2-350), adsl-modem, switch och en herrans massa kablar inne i garderoben bestämde jag mig för att bygga en liten(?) låda i garderoben som dels dämpar ljudnivån och dessutom gör det hela lite snyggare där inne.
Här följer några bilder på resultatet så här långt:

Som ni ser är temperaturen ganska hög inne i lådan, den påverkas inte speciellt mycket ifall jag öppnar garderoben. Processortemperaturen är inte speciellt mycket högre för P2'an. 43 grader visar lm_sensors (om det nu är tillförlitligt). För att sänka temperaturen i lådan tänkte jag sätta varsin 80 mm fläkt på de platser jag nu har små lufthål så genomströmningen blir bättre.

Har ni några andra förslag på förbättringar på lådan? Något jag borde tänka på innan jag går och handlar... Ljudisoleringsmattan är det enda jag behövt bekosta hittills (70 kr) så det har inte varit ett dyrt bygge.

Permalänk
Medlem

Ser snyggt och prydligt ut, har också en garderob med server, router-burk, hub, AP osv... Men det bara står och skräpar och kablarna hänger lite hur som helst.

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Medlem

Ja, ljudnivån blev betydligt lägre, men den är fortfarande hörbar (dovt brummande). Jag ska prova sätta något vibrationsdämpande under datorerna och se ifall det hjälper något.

Permalänk

snyggt? Lite plywood och furu/gran. Inte speciellt mycket arbete nedlagt på det.

Men sen är jag kräsen för att jag studerar trä och design och har tillgång till en träverkstad. Men lite mer arbete hade du kunna lagt ner på utséendet...

Permalänk

Snyggt!

Lightwave, det är inne i en garderob! Det spelar fasiken ingen roll hur det ser ut därinne, mer än att det ska vara praktiskt.
Du är FÖR kräsen.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt! Har du ljudisoleringsmatta i "taket" också? Kanske du skulle
sätta ett litet utblås i "taket" också?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

*hmm

Att du har ork.. visserligen får du ju bort skiten från golvet men... garderoben har man väll till annat va?

Visa signatur

If you ai´nt afraid you ai´nt goi´n fast enough!

Permalänk

Fint =P sätt lite färg på det oxå =P

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Avstängd

betsa med något mahogny aktigt och kläm in flera lager biltema-ljuddämpningsmattor

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Snyggt!

Lightwave, det är inne i en garderob! Det spelar fasiken ingen roll hur det ser ut därinne, mer än att det ska vara praktiskt.
Du är FÖR kräsen.

Men du säger ju att det är snyggt, spelar ingen roll vart det står med det är i alla fall inte snyggt. Sen är det ju inte speciellt svårt att göra något snyggare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Men du säger ju att det är snyggt, spelar ingen roll vart det står med det är i alla fall inte snyggt. Sen är det ju inte speciellt svårt att göra något snyggare.

alla har vi våra färdigheter och behov. Det kanske duger bra åt honom, så varför lägga tid och pengar på någonting onödigt?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

Fegt att bara ställa burkarna i en stor trälåda! Du skulle byggt in datorerna (det är väl 2?) i trälådan, allstå skippat chassina om ni förstår vad jag menar, blir säkert bättre kylning då oxå

Annars är det en smart idé då man får bort datorn och den medföljande sladdhärvan.

Visa signatur

Just remember to buy the components that have a proven history of conflicts and problems.

Permalänk

jag har byggt in alla min datorer i garderoben även skärm osv... router, linuxserver , windowsserver och windows workstation.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

Precis som de flesta här har förstått så var det inte någon skönhetstävling denna låda skulle medverka i. Själv tycker jag tankarna mest far åt en vedlår när jag tittar på den. Den ska nog målas eller kläs in med någon sorts tyg när jag får tid... Men vad tror ni? Processorerna tar väl inte direkt någon skada av den där temperaturen, men övriga saker, typ hårddiskarna? Nåja, lite bättre flöde så sjunker nog temperaturen några grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [BB]
Fegt att bara ställa burkarna i en stor trälåda! Du skulle byggt in datorerna (det är väl 2?) i trälådan, allstå skippat chassina om ni förstår vad jag menar, blir säkert bättre kylning då oxå

Låter ju onekligen som en ganska cool idé! Kanske man kan fundera på inför semestern Det finns ju ganska mycket plats i lådan och stora möjligheter för att göra det snyggare och roligare. Någon dag kanske tom Lightwave tycker det ser stiligt ut

Permalänk
Medlem

sätt in lite fläktar och feta flänsar så ska det nog gå bra. Köp en riktig atomtermometer så att du får rätt på tempen, det är viktigt.
Happy Moddin'

Visa signatur

50 pimp

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på ett par 120 fläktar på typ 7 volt så de också är tysta?

En längst ner i vänster(luft in) och en längst upp i höger (luft ut) borde la du får bra genom strömning....

Permalänk
Medlem

Hehe, det där skulle du kunna försöka med i min garderob... den är överfylld med gamla kablar, 486:or och annat skräp. Wow, hittade en gammal walkman från 80-talet...

Snyggt var det iaf, inte fantastiskt snyggt men funktionsmässigt och dugligt. Det enbart kan göra det snyggt.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk

jag ska ta o och fixa bilder på min garderob så for jag bara kan

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
alla har vi våra färdigheter och behov. Det kanske duger bra åt honom, så varför lägga tid och pengar på någonting onödigt?

Nä har man inte tillgång till diverse enkla verktyg och kunskapen om hur man ska köra det snyggare så finns det ju kanske ingen mening. Men då behöver man ju inte heller påstå att det är snyggt utan istället ta det för vad det är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Låter ju onekligen som en ganska cool idé! Kanske man kan fundera på inför semestern Det finns ju ganska mycket plats i lådan och stora möjligheter för att göra det snyggare och roligare. Någon dag kanske tom Lightwave tycker det ser stiligt ut

Vill du ha lite tips och enklare ritningar så säg bara till! Du kan få det riktigt snyggt med små medel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Wow, hittade en gammal walkman från 80-talet...

Det ultimata miniPC bygget?

Permalänk
Citat:

Nä har man inte tillgång till diverse enkla verktyg och kunskapen om hur man ska köra det snyggare så finns det ju kanske ingen mening. Men då behöver man ju inte heller påstå att det är snyggt utan istället ta det för vad det är.

Klart det finns snyggare byggen, självklart.
Men jag skulle bli jätteglad om jag hade sådär i min garderob, därför tyckte jag det var snyggt. Skulle det målas och kanske spaklas och lite sånt skulle det höja snygghetsfaktorn mycket.
Men då är vi där igen, den står i en garderob!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ultimata miniPC bygget?

Den som får in en PC i en walkman är bra! Den är inte så stor ändå...

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

lättare att köpa en pocket-pc?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

kan låta en hel del när det går på full gas.

http://www.angelfire.com/on/rektum/