Permalänk
Medlem

Val av ultrabook 14”?

Hej,

Har bestämt mig för att köpa en bärbar dator igen. Kommer användas för surfande, filmtittande och eventuellt nåt enklare spel.

Jag vill ha nåt smidigt, välbyggt med bra finish. Så storlek på 14” känns lämpligt. Helst Intel i5 CPU. En IPS skärm med bra färger.

Jag kollar mellan 8-10000:-. När jag kikat runt lite så gillar jag Asus zenbook, antar vivobook är ganska snarlik. En som jag inte klämt på men som ser intressant ut är Huawei Matebook D. MacBook Pro vore oxå intressant men då får man väl sikta in sig på en begagnad 2017 ungefär.

Här är några modeller jag kikat på. Någon som har nåt annat förslag? Känns som ja skannat av marknaden rätt hårt Tack på förhand!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.webhallen.com/se/product/306689-Asus-VivoBook-S14...

https://www.webhallen.com/se/product/298895-Asus-Zenbook-14-U...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för det tipset, jag var faktiskt och klämde på den igår. Konstigt jag inte tog med den...

Den var inte alls tokig, verkar vara ganska ljusstark skärm med. 10:e gen CPU är ju trevligt med. Den är ju helt klart mycket dator för pengarna.

Kan man få OS i lenovo ganska rent eller skickas det med mycket bloat?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

En bra dator precis enligt TS önskemål. Och missar? Det är rea t.o.m. imorgon ju

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Det skickas med en hel del bloat, men det är ju bara att göra en ominstallation själv.

Du har även snarlika s740 på netonnet för 9500:- med ice lake och iris plus, men ingen touchskärm.
Bara för att krångla till det lite.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pallexc:

Tack för det tipset, jag var faktiskt och klämde på den igår. Konstigt jag inte tog med den...

Den var inte alls tokig, verkar vara ganska ljusstark skärm med. 10:e gen CPU är ju trevligt med. Den är ju helt klart mycket dator för pengarna.

Kan man få OS i lenovo ganska rent eller skickas det med mycket bloat?

Mvh

Lenovo skickar med skit men det gör samtliga tillverkare nuförtiden, du kan ju enkelt köra en ren installation och bli av med det dock.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen 👍🏼 Får bli en tripp imorgon och känna på båda och bestämma sig. S740 är kanske något bättre specad men frågan är om det är värt dom 1500:- extra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pallexc:

Tack för tipsen 👍🏼 Får bli en tripp imorgon och känna på båda och bestämma sig. S740 är kanske något bättre specad men frågan är om det är värt dom 1500:- extra.

Har haft den dyrare varianten med i7 och mx250 hemma, den kändes inte värd det kan jag säga, alldeles för värmebegränsad. kändes mer som en dyr hårtork så fort man inte körde det nedklockade batterisparläget.

C740 kändes mer balanserad, jag antar att den billigare S740 också gör det.. men jag tyckte pekskärm var ganska najs att ha för vissa saker och det lägre priset gör ju inte ont direkt. Rean tar slut idag för övrigt.

And now for something completely different:
Eftersom det här är mitt niotusenförsta inlägg på forumet tar jag mig här friheten att fira 20 års ihärdigt ordbajsande med tveksamt underhållsvärde, med en liten video:

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Grattis till 9000+ inlägg 😊👍🏼

Kan tillägga att jag var och köpte mig en C740 iaf. Den kändes riktigt trevlig i butiken och än så länge är jag väldigt nöjd med den. Har installerat om Windows så rent som möjligt och den känns riktigt rapp.

Får tacka igen för tipset 👍🏼

Permalänk
Medlem

Letar efter en dator med samma krav,missade Rea n men hittade en C740 i Elgigantens outlet för 8700 som jag har beställt, men inte fått hem än.

Idag gick jag in på Elgiganten för att känna på datorer och tyckte Huawei matebook 13 hade bättre skärm och kändes väldigt välbyggd jämnfört med dom andra och den kan man oxå hitta för runt 9k i Elgigantens outlet .( fanns bara c730 inne ifrån Lenovo) men C740 har ju 10:e generationens Intel.
Hur mycket bör man värdera uppgraderade generationer ?

Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo har nästan alltid något 10% rabatt erbjudande på sin hemsida, om inte annat får man en kod när man reggar sig för deras nyhetsbrev.

Det är väl främst batteritiden som blivit bättre mellan de datorerna, prestandan har jag för mig var samma lika ungefär

Visa signatur