Nya sårbarheter decimerar Intels integrerade grafikprestanda

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Nya sårbarheter decimerar Intels integrerade grafikprestanda

Intels åtgärder av säkerhetsbrister i processorer påverkar även prestandan hos integrerade grafikdelar med nära 60 procent.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö 🌆
Registrerad
Apr 2007

Första tanken var att det här är visserligen stora försämringar. Men det är på integrerad grafik som i dagsläget är ganska gammal. Inte sitter väl folk och spelar på intelgrafiken från haswell idag?
Används väl mest för att visa skrivbordsbild och rendera webläsare vilket de säkerligen fortfarande duger till.

Andra tanken - HEY! Det där är ju grafikkretsen som sitter i min surface pro 3 (haswellCPU)!
Och den spelar jag ju faktiskt på ibland.
Oj då...

Var tusan är den utlovade apokalypsen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Nähh verkligen tröttnat på detta.. Kommer då aldrig köpa intel processor igen..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2016

Och jag som sett fram emot att spela minesweeper på @60fps Epic.. "suck"

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Söderbäck:

Första tanken var att det här är visserligen stora försämringar. Men det är på integrerad grafik som i dagsläget är ganska gammal. Inte sitter väl folk och spelar på intelgrafiken från haswell idag?
Används väl mest för att visa skrivbordsbild och rendera webläsare vilket de säkerligen fortfarande duger till.

Andra tanken - HEY! Det där är ju grafikkretsen som sitter i min surface pro 3 (haswellCPU)!
Oj då...

Hur många kids sitter inte på gamla sletna latptops och spelar Minecraft och Fortnite?

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Intel har varit lata i över ett årtionde och tagit för många genvägar. Dem behöver en ny arkitektur. Problemen med Intels CPUer går tillbaka många år och med tanke på att hoppet mellan sandy bridge och skylake inte är så stort, så behöver dem en helt ny arkitektur som dem verkligen har fokuserat på säkerhet med.

Det kommer att blir flera säkerhetshål framöver som uppdagas men ingen lika illa som dem som varit.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Men drabbar inte dessa säkerhetshål bara de som gör något vettigt på datorn, vi som endast har datorn för att kolla på kattfilmer på youtube går säker.

Nå Intel har slarvat med säkerheten och Intel produkter finns överallt så de testas väldigt mycket.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Söderbäck:

Oj då...

Jag tänkte det samma, samt det faktum att jag använder quicksync en del 😩

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Söderbäck:

Oj då...

Jag både spelar och streamar på den gpun från 4670k

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Söderbäck:

Oj då...

Jag spelar på min Dell e6330 med en Ivy i3:a. Typ Terraria, Rimworld, Sunless Sea/Skies, Neo Scavanger... Droppar prestandan mycket blir Terraria ospelbart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

När man precis trodde att det hade tagit slut! Jag trodde inte att det skulle komma mer skit nu om Intels säkerhetshål...

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Lite surt för Intel men inte förvånad så som många stora företag satsar allt för att sälja fort och ta marknadsandelar då får säkerheten stryka på foten ..

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Hur många använder egentligen integrerad grafikdel i Intels processerer? Ska vara de med tajt budget.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004

Jag är som vanligt nyfiken på hur detta faktiskt ter sig för die hard Intel fans? Har synen på Intel som varumärke förändrats eller är det mest en axelryckning?

Det minsta en kan begära nu om tex en kompis eller person här på forumet frågar om råd inför köp av cpu är att vara påläst och informera om säkerhetshålen och vad det innebär tycker jag.

Det vore tacksamt om Sweclockers gjorde en sammanställning om säkerhetshålen och allt det kan innebära eller inte.
Så vi kan länka den. Då blir det mindre tjafs.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av AplAy:

Hur många använder egentligen integrerad grafikdel i Intels processerer? Ska vara de med tajt budget.

Laptops.. Och det är väl laptops som typ säljs bäst idag? Ytterst få personer har behov av externa grafikkort idag på deras laptop, speciellt när de blir så bra.
AMD har nu också satsat mycket på det integrerade grafikkortet för detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av AplAy:

Laptops. Det mesta bärbart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Rent teoretiskt, skulle man kunna reklamera en processor som nu har tappat en massa prestanda då den ursrungligen (när den släpptes) presterade mycket bättre?

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Min NUC kör integrerad grafik men 8th gen så förhoppningsvis påverkas det inte lika mycket. Spelar inte mycket på den dock.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av AplAy:

161 miljoner laptops såldes 2016. De flesta utan dedikerad grafikdel.
Tänk på att värden är stor, många är fattiga och har råd att köpa en rätt lowend modell men som de ändå kan spela några små spel på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Då tar jag den:

AMD Fine Wine

Intel Sour Wine

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av AplAy:

Rätt många små system, AIO's, Laptops, NUC's, konferensutrustning, Surface/tablets, monitoreringsutrustning mm.
Är väldigt ofta Intel-prylar i de systemen så det är nog inte helt utan påverkan.

Edit: För dem som inte har helt koll (inkl. mig själv) på grafikkortsfronten så har Intel även i dagsläget -och sedan flera år tillbaka- räknats inneha den absolut största andelen av grafikmarknaden för PC: -Dock gäller det givetvis integrerade grafiklösningar och inte diskreta.

https://gfxspeak.com/2019/09/02/market-exceeds-nvidia/

Så potentiellt sett, om nu prestandan även på Windows är lika illa eller sämre än vad Phoronix uppmätt för Linux-plattformen, kan nyheter som dessa vara rätt dyster läsning.
-Speciellt från företagsperspektiv där system ofta får leva supporttiden ut i.o.m. förnyelsestrategier mm. och ibland även längre samt för dem som inte bemödar sig köpa nytt hela tiden.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av PalmiNio:

Då tar jag den:

AMD Fine Wine

Intel Sour milk

Fixade.

Intel lär ju komma på banan med nyare arkitekturer, men många företag har ju diverse datorer med Intel-proppar i.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Ford Kuga 2014 @150
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av AplAy:

Är nog en otroligt stor del som faktiskt gör det. Även företag som har kontorsdatorer, då man inte behöver en dedikeradGPU, så då kan man ju på integrerade.

Main
MOBO: ASUS ROG STRIX B450-I Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 3600, RAM: 2x8GB 3000MHz @ 3333MHz, GPU: ASUS GTX1070 Dual OC 8GB, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: CoolerMaster Mastercase 5 PRO, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Snarare än "vem spelar på sin igpu" ska vi komma ihåg att igpu:er är den vanligaste GPUn och används till lite av varje, utöver spel.

Det är inte ovanligt att hitta en iGPU från Intel i laptopar. Så hur kommer prestandaförändringen påverka batteritid vid filmuppspelning, hw-accelerad webbläsare eller hw-accelererad grafik i ditt OS?

Finns det fall där maskiner som innan var fullt kapabla till exempelvis 4K-avkodning, nu inte längre är det?

Hur är det med prestandaförlusten när GPUn används till GPGPU som quicksync?

Skrivet av AplAy:

Det är den vanligaste setupen. Intel säljer flest GPUer, inte nvidia eller amd.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB
MBP 13" Retina 2014 | iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Det känns som att det är mycket mer fokus på att hitta sårbarheter hos Intel än AMD med tanke på hur mycket som hittas i Intelcpuerna. Men det kanske bara är så enkelt att Intels arkitektur är mycket äldre i grunden och när den utvecklades så va säkerhetsfokus lägre på hårdvara eller så har "hackers" haft många år på sig att lära sig arkitekturen i detaljt och hittar sårbarheterna nu.

Kanske finns massa luckor i Bulldozer arkitekturen också men då inga nya cpuer baseras på den så undersöker ingen den heller.

Eller så är det så att alla de som jobbar med hitta sårbarheter är AMD fanboys eller ha AMD aktier .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Hmm min macbook kör broadwell intel iris nånting. Undrar vilken gen det tillhör. Då den renderar desktop i 3360x2100 och downsamplar till 2560x1600 så finns det fanemej ingen prestandamarginal att ta på. Detta skulle förstöra laptopen om Apple rullar ut en drivrutin med liknande prestandatapp.

i9-7920X Delid | 64GB DDR4 | ASUS WS X299 PRO | GTX 1080 Ti | Define C | 5x 500GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av AplAy:

Ja det kan vara svårt att tänka att folk spelar annat än call of duty och battlefield.
Eller för den delen gör annat på datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av PalmiNio:

Då tar jag den:

AMD Fine Wine

Intel Sour Wine

AMD åldras som vin, Intel som vindruvor

Skämt åsido så börjar man bli rätt trött på hur ofta någon prestandapåverkande bugg upptäcks. Tyvärr tror jag man kommer se mer av båda lagen i framtiden. Tror inte AMD är så förskonade från denna typ av designmissar, dock ligger mer fokus på Intel då det helt enkelt är mer lukrativa att hitta fel i det som sitter i flest system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är som vanligt nyfiken på hur detta faktiskt ter sig för die hard Intel fans? Har synen på Intel som varumärke förändrats eller är det mest en axelryckning?

Det minsta en kan begära nu om tex en kompis eller person här på forumet frågar om råd inför köp av cpu är att vara påläst och informera om säkerhetshålen och vad det innebär tycker jag.

Det vore tacksamt om Sweclockers gjorde en sammanställning om säkerhetshålen och allt det kan innebära eller inte.
Så vi kan länka den. Då blir det mindre tjafs.

Jag har faktiskt axelryckt för de flesta säkerhetshålen, då de i väldigt liten grad påverkat vanliga konsumentmaskiner. Prestanda har fortfarande vart god och fortfarande inte sett några rapporter om några utbredda attacker som utnyttjat svagheterna. För att få in lite klassisk what aboutism så kan vi ju kolla på Microsoft som dagligen har sönder jag vet inte hur många system pågrund av deras produkt och deras säkerhetsproblem vilket stör mig betydligt mycket mer.

Detta är nog första gången jag ser det som riktigt illa. Vi får väl se hur mycket prestanda vi kommer förlora på detta och framförallt hur omfattande prestandaförluster vi ser utanför spel (dvs på webbsidor, quicksync, videouppspelning, 4k ui rendering etc). Men som konsument och lekman låter detta som den värsta situationen hitintills.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Sorry om detta kanske redan diskuterats, men är bara nyfiken- är dessa säkerhetshål som alltmer börjat dyka upp i tid o otid, något som endast/främst drabbar Intel?
Är AMDs motsvarigheter förskonade mao, eller finns det en risk för att liknande brister där helt enkelt inte kommit upp till ytan/rapporterats om än?