Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@jaquezz: Jag håller med @huttala. Får du plats med 2x TP-kablar mellan pumphus och tvättstuga, då behöver du inte flytta fibern.
Dra TP-kabel ifrån fiberkonverter till pumphus, in i router sedan switch om du behöver. Dra sedan en kabel tillbaka till tvättstugan och montera switch, AP etc.

Om du vill ha mer hjälp, rita gärna upp hur du vill ha ditt nätverk. Alt, vilka enheter du vill koppla in och hur det ser ut.

Ja, jag känner att jag börjar luta mer och mer åt det hållet. Jag ska rita lite själv och se hur det skulle se ut.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jaquezz:

Dra en nätverkskabel från pumphuset till tvättstugan i befintligt rör. Då kan jag ha en switch och en AP bara i tvättstugan - och slipper ha min NAS osv där.

Vad handlar det om för slang, du kan troligen inte själv dra en nätverkskabel i en tom fiberslang för den är för smal och det är förbjudet att dra den i samma slang som el pga elsäkerhetsreglerna så har du en lämpligt stor tom slang mellan byggnaderna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad handlar det om för slang, du kan troligen inte själv dra en nätverkskabel i en tom fiberslang för den är för smal och det är förbjudet att dra den i samma slang som el pga elsäkerhetsreglerna så har du en lämpligt stor tom slang mellan byggnaderna ?

Om det är en slang med bara fiber så får man dra i tp-kablar där också (om det ryms), men om det är el där får man inte dra vanlig tp-kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vituraz:

Om det är en slang med bara fiber så får man dra i tp-kablar där också (om det ryms), men om det är el där får man inte dra vanlig tp-kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det jag syftar på är att om den som drar fibern har lagt slang för fiber till huset så är den kanske så tunn att det inte ryms en nätverkskabel i den, man bör alltså ha koll på att det finns ett rör som funkar tillgängligt så att man inte förutsätter att det funkar med en fiberslang och sen upptäcker att den är för smal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo, det jag syftar på är att om den som drar fibern har lagt slang för fiber till huset så är den kanske så tunn att det inte ryms en nätverkskabel i den, man bör alltså ha koll på att det finns ett rör som funkar tillgängligt så att man inte förutsätter att det funkar med en fiberslang och sen upptäcker att den är för smal.

Aha, ja nä det krävs ju någon form av markrör, fiberdukten ska man inte dra något extra i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du anlitar ett företag som har koll på fiber så är lösningen detta:

Fibern dras tillbaka och nytt uttag (likadant) monteras i pumphuset.
Där monteras din inkommande utrustning, router, NAS etc.
En ny fiber blåses fram till huset och svetsas in i det nuvarande uttaget.
I pumphuset respektive huset så monterar du en switch med SFP/fiberport.
Klart.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.