Är inte detta tillräckligt för lite gaming?

Permalänk

Är inte detta tillräckligt för lite gaming?

Hej!

Har en laptop som tydligen inte håller särskilt bra när det kommer till prestandan.
Min dotter vill spela diverse spel men det lirar väl "ok" antar jag.
Vet inte om det är grafikkortet, ram, eller annat som gör att datan "hackar" under högre inställningar.
Det flyter liksom inte.

Är inte super insatt i datorer för övrigt, vad borde denna dator klara?

CPU Intel Core i7 4:e gen. 4710HQ / 2.5 GHz
Max. turbohastighet 3.5 GHz
Antal kärnor Fyrkärnig
Cache 6 MB
64-bitars datorkapacitet Ja
Chipuppsättning Mobile Intel HM86 Express
Funktioner Intel Turbo Boost Technology 2.0
RAM 8 GB (2 x 4 GB)
Huvudlager 128 GB SSD SATA 6Gb/s
Sekundärt lager 1 TB HDD SATA 3Gb/s / 5400 rpm
Grafikprocessor NVIDIA GeForce GTX 850M
Videominne 2 GB DDR3 SDRAM

Sen ska tydligen den här processorn kunna clockas upp till 3,5 (Turbo) men hur?
Det är en Asus.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad det är hon ska spela. Mera lättdrivna spel klarar den nog av om du ställer ned ögongodiset lite.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Flaskhalsen är nog grafikkortet som är mobilvariant (energisnålare vilket det nästan uteslutande är på samtliga laptops) samt har 6 år på nacken.
Det beror mycket på vilket spel hon vill spela som kokkojambo nämner; dock så bör det inte vara större problem om du drar ner inställningarna ett par snäpp.
Turbon sköter sig själv helt och hållet, så den behöver du inte tänka på.

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Beror helt på vad det är hon ska spela. Mera lättdrivna spel klarar den nog av om du ställer ned ögongodiset lite.

Okej, om jag petar i 8gb ram, kan det hjälpa tro?

Permalänk
Skrivet av nordrassil:

Flaskhalsen är nog grafikkortet som är mobilvariant (energisnålare vilket det nästan uteslutande är på samtliga laptops) samt har 6 år på nacken.
Det beror mycket på vilket spel hon vill spela som kokkojambo nämner; dock så bör det inte vara större problem om du drar ner inställningarna ett par snäpp.
Turbon sköter sig själv helt och hållet, så den behöver du inte tänka på.

Okej, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dribblarn:

Okej, tack för svar!

Om du kan få tag i minnet väldigt billigt.
Men det kommer nog tyvärr inte påverka prestandan nämnvärt. Det är helt enkelt en väldigt sub-optimal laptop för spel.

Vad är det hon spelar? Enklare att utvärdera om vi vet vilken prestanda spelen kräver.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

vad är det för spel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lobba för dottern att spela Minecraft så ska nog datorn lösa det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Om du kan få tag i minnet väldigt billigt.
Men det kommer nog tyvärr inte påverka prestandan nämnvärt. Det är helt enkelt en väldigt sub-optimal laptop för spel.

Vad är det hon spelar? Enklare att utvärdera om vi vet vilken prestanda spelen kräver.

Hon spelar sims, minecraft, fortnite, roblox, och nått häst spel.

Permalänk
Hjälpsam

Går bra i de spelen med låga inställningar. Roblox och Minecraft behöver inte mycket grafikkort eller processor. Fortnite blir lite segt men går att köra på lågt, sims går OK om man inte drar på för mycket ögongodis.

Dra ner inställningarna på de spel som går segt.

860m presterar ungefär som ett VEGA 11, dvs den integrerade grafiken i AMD Ryzen, vilket är nog för instegsgaming.

Mer än 8GB minne är knappt värt det på den maskinen.

För att få en vettigare bärbar dator behöver du investera ca 9K.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@dribblarn:

Enkelt kan man säga att en dator begränsas precis som en kedja, det är den svagaste länken som bestämmer hur stark den är. Spelar ingen roll om du har 5 superstarka länkar i järn ifall du har 1 länk som är gjord av plast. Du kan uppgradera dina järn-länkar till titan, men du kommer fortfarande ha en gjort i plast som bestämmer hur stark kedjan är. Plast-länken i ditt fall är ditt grafikkort. Här har du en video som visar ungefär vad du kan förvänta dig.

Din skärm på laptopen går i 60hz, eller 60 bilder/sekund. Om grafikkortet bara orkar visa 45 bilder/sekund så får bilden det som kallas "screen tearing", att man får halva av två bilder. För att ta bort det problemet så har många spel något som kallas V-sync. Det gör att när datorn inte kan visa 60 bilder/sekund så går den istället ner till 30 bilder/sekund, kan den inte visa det så 15 bilder/sek, det finns inget mellanting. Det tar bort "screen tearing" problemet, med nackdelen att du får halverad bildfrekvens för varje steg. Detta är en inställning som går att stänga av i spel, och finns under grafikinställningarna.

Jag kan tänka mig att i många spel så pendlar din dator mellan 15/30 FPS (bilder/sekund) och det kommer utan tvekan upplevas som väldigt "hackigt".

--------------------

När det kommer till spel så är det väldigt svårt att säga vad som kommer fungera bra. Enkelt skulle jag nog säga att alla spel som verkar ha en "realistisk" 3d grafik kommer att fungera väldigt dåligt på din dator, medan spel som är mindre realistiska kommer att fungera bättre. Spel som antingen är mer 2D, eller har en mer tecknad stil brukar vara mycket lättare att driva. Det finns dock "tecknade" spel som ser väldigt bra ut och de kommer därför inte heller att fungera.

-------------------

Sidnotis: Stationär>Laptop när det kommer till spel, det har att göra med att en laptop inte har samma kylförmåga som en stor burk och därför kan man inte ha samma hög-presterande delar i en laptop. Är budgeten lite stram och man har lite kontakter så kan man ofta hitta en gammal kontors PC med en i5/i7 processor mer eller mindre gratis. Skärm/mus/tangentbord lika så, ofta någon som har stående på vinden och dammar. Sedan lägger man 1000kr på ett grafikkort och 500kr på ett nytt nätaggregat så har man en fullt fungerande gaming dator.

Permalänk
Medlem

Rent krasst är graffakortet riktigt gammalt och dessutom var kortet en budgetvariant redan vid release.
Så ny dator är det som gäller.
Köp något som åtminstone har ett GTX 1060 oavsett laptop eller stationärt.
Köper du stationärt får u mer prestanda per kona.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb