AMD:s intäkter ökade med 50 procent fjärde kvartalet 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD:s intäkter ökade med 50 procent fjärde kvartalet 2019

När AMD redovisar resultaten för fjärde kvartalet 2019 är det med en skarp uppgång. Samtidigt spås ljusa tider för år 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaja, jättebra men dags att släppa dom utlovade chipseten...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Kul!

Nu kanske dom har råd skaffa en avdelning för marknadsföring!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul!

Nu kanske dom har råd skaffa en avdelning för marknadsföring!

Eller kanske har råd att börja ge sin GPU-verksamhet samma omvandling som deras CPU-verksamhet sett. Som konsument hade jag blivit väldigt lycklig om man även där började pressa lite.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter! Kul att det går bra för dem.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kul!

Nu kanske dom har råd skaffa en avdelning för marknadsföring!

Jag skulle vilja att de öppnar kontor på fler ställen i Europa så att de kan öka sina åtaganden mot "allmänheten".
Tex högskolor, Sweclockers etc

Permalänk
Medlem

Hur går det med Epyc?
Det är min uppfattning att den inte är den kioskvältare den borde vara.
Jag vet att vi tagit in Epyc Gen 2 för utvärdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur går det med Epyc?
Det är min uppfattning att den inte är den kioskvältare den borde vara.
Jag vet att vi tagit in Epyc Gen 2 för utvärdering.

Företagsmarknaden är väldigt mycket trögare. Inget konstigt med det.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur går det med Epyc?
Det är min uppfattning att den inte är den kioskvältare den borde vara.
Jag vet att vi tagit in Epyc Gen 2 för utvärdering.

Tillgång är ren skit.
Svårt få priser / bid, allt går som sirap.

Med en intel server kan jag lyfta luren och ha den hos mig från Holland på 4 timmar om jag vill bidad betald confad.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tillgång är ren skit.
Svårt få priser / bid, allt går som sirap.

Med en intel server kan jag lyfta luren och ha den hos mig från Holland på 4 timmar om jag vill bidad betald confad.

Man kan ju ser det som att allt dom tillverkar säljs direkt. Kan inte vara så dåligt för AMD även om det suger som kund.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Min nya dator är en nål i höstacken men många bäckar små, leder ut till en stor å! Bra jobbat Amd!

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Man kan ju ser det som att allt dom tillverkar säljs direkt. Kan inte vara så dåligt för AMD även om det suger som kund.

Det är aldrig bra när en tillverkare inte kan möta efterfrågan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cloudstone:

Det är aldrig bra när en tillverkare inte kan möta efterfrågan.

Lite det som blir problemet Intel har nu ska vi ha nya serie workstation 2933 minne mobo cpus sår det 4-10 veckor på volym köp då dom inte kan mäta efterfrågan heller men gamla serien finns jävla massor av oftast lite rabbaterad nu då säljare vill inte sälja nyaste pga lev tider och inga lager

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Implor:

Man kan ju ser det som att allt dom tillverkar säljs direkt. Kan inte vara så dåligt för AMD även om det suger som kund.

Kan absolut vara dåligt för AMD också! De säljer inte lika mycket som de skulle kunna ha sålt om tillgängligheten var bättre.

Ett exempel: På mitt jobb köpte jag nyligen in 4 nya servrar, med 2 st Intel Xeon Gold 6240 var. (Totalt 8 processorer.) Detta för en virtualiseringslösning där en chiplet-design inte spelar särskilt mycket roll. Även Epyc Naples hade sannolikt funkat bra för oss.

Jag ville gärna köra Epyc-processorer eftersom jag tror att i förlängningen så ser framtiden för detta bättre ut. I ett virtualiseringssystem vill man helst inte blanda processorer från olika tillverkare.

Att välja AMD-processorer var dock omöjligt eftersom vår servertillverkare inte tillverkar servrar i rätt "modellserie" med AMD-processorer, i förlängningen beror det på en kombination av att AMD fortfarande är "nytt" (särskilt när jag skulle köpa några månader sedan), och att tillgång på AMD är dålig. (Sedan har ju Intel också dålig tillgång, men det påverkar de billigare SKU:erna från Intel mer än de i mellanklassen/dyrare).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut för AMD men det roliga är att aktien ser ut att gå ner 4% när börsen öppnar idag pga sämre än förväntat resultat på Enterprise, Embedded and Semi-Custom delen i rapporten .
Tycker själv inte det är så konstigt då konsol marknaden måste vara helt död i väntan på MS och Sony nya konsoler.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pv2b:

Kan absolut vara dåligt för AMD också! De säljer inte lika mycket som de skulle kunna ha sålt om tillgängligheten var bättre.

Ett exempel: På mitt jobb köpte jag nyligen in 4 nya servrar, med 2 st Intel Xeon Gold 6240 var. (Totalt 8 processorer.) Detta för en virtualiseringslösning där en chiplet-design inte spelar särskilt mycket roll. Även Epyc Naples hade sannolikt funkat bra för oss.

Jag ville gärna köra Epyc-processorer eftersom jag tror att i förlängningen så ser framtiden för detta bättre ut. I ett virtualiseringssystem vill man helst inte blanda processorer från olika tillverkare.

Att välja AMD-processorer var dock omöjligt eftersom vår servertillverkare inte tillverkar servrar i rätt "modellserie" med AMD-processorer, i förlängningen beror det på en kombination av att AMD fortfarande är "nytt" (särskilt när jag skulle köpa några månader sedan), och att tillgång på AMD är dålig. (Sedan har ju Intel också dålig tillgång, men det påverkar de billigare SKU:erna från Intel mer än de i mellanklassen/dyrare).

Mm det är segt vi har orders legat 7 veckor nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är aldrig bra när en tillverkare inte kan möta efterfrågan.

Beror ju på orsak också. Om ens efterfrågan skjuter upp med 300% (påhittad siffra) t.ex. så kan det tas något positivt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en annan sida på myntet om dålig tillgänglighet. Att det finns plats för tillväxt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amd har tack vare att vara först i stor skala med en tillverkningsteknik på cpu sidan lyckats vända en oerhört långvarig såväl ekonomisk som innovationsmässig svacka. Det ska bli intressant att se om det nyvunna kapitalet (här avses även mindshare) kan användas till mer än ren hårdvaruutveckling. Amd behöver satsa stort på mjukvaruutveckling för sina produkter, serversidan behöver en mjukvarudivision som storsatsar på optimering av mjukvara vilket skulle göra att det känns mindre riksfyllt för presumtiva kunder att välja just Amd, gpu sidan behöver en expansion för att kunna utveckla väl fungerande mjukvara, det behövs dessutom som tvelander alltid är noga med att påpeka en logistisk plan för att kunna tillmötesgå ökad efterfrågan på servermarknaden, om det innebär vidarutvecklat samarbete med någon oem som HP/Dell eller en satsning inhouse spelar mindre roll. Jag tror att mjukvaruutveckling är svaret för att kunna behålla det momentum Amd faktiskt mot alla odds lyckats bygga upp, skeppa kod till olika programvarutvecklare för att optimera just deras kod mot Amd hårdvara. Ta som exempel Matlab, det har i åratal varit känt att intel "vattenstämpeltestet" i programmet gör att icke intel cpuer blir suboptimerade i programmet (oerhört lätt avhjälpt med en bat fil) men Amd har inte gjort något åt saken och användare tror därföt att Amd cpuer är odugliga i den mjukvaruiljön vilket de inte är.

Blev lite rant, inte meningen, summa summarum, Amd har ett oerhört stort arbete framför sig om de ska klara av att förvalta arvet från Zen.

Permalänk
Medlem

Bra AMD! Ser fram emot kommande generationer CPU's. Senaste chipset med fläkt behöver de göra något åt. Och på GPU-fronten behöver de innovera mera om de ska kunna komma ikapp Nvidia.

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för dem Var väl så sent som förra eller förrförra kvartalsrapporten som vissa gapade om att det "aldrig" kommer gå bra för AMD för de kommer "alltid" vara skuldtyngda". Men minns inte vem som sa det och orkar inte gräva heller, så... Ja ja.. Nämen jättekul att de går med bra vinst Mer pengar till RnD och sådant ju

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur går det med Epyc?
Det är min uppfattning att den inte är den kioskvältare den borde vara.
Jag vet att vi tagit in Epyc Gen 2 för utvärdering.

Det är en trög marknad och det tar ca 5år innan många företag ens ser Epyc som ett alternativ.
Den tiden krävs för att mjukvara ska anpassas samt att plattformen ska bli stabil nog.
I år ska en del superdatorer (HPC) rullas ut vilket är en bra början för Epyc plattformen samt att mjukvaru delen då får en välbehövlig skjuts.
Då Epyc lanserades juni 2017 så lär det dröja tills ungefär sommaren 2022 innan Epyc börjar ses som ett riktigt alternativ och därefter tillkommer tid för att faktiskt ta sig in i serverrummen.
I många branscher räknas att man får en ny server efter ca 12år medan det i andra byts lite oftare men hur som helst så tar det tid att ta sig in i serverrummen även om de ses som ett alternativ.
Därefter så kan serverhårdvara vara planerad och bestämd långt tidigare där man tagit fram en policy för hur servrar ska byggas och det kan ta väldigt lång tid innan innan en policy ses över samt att utföra förstudier osv.
Lägg därtill att det i många företag byggts en struktur kring intel med supportavtal, inköpskanaler, utbildningar och kunskap samt eventuellt andra avtal och streamlining av serverpark.
Det spelar ingen roll om AMD Epyc vore mångfalt effektivare än de är det tar en viss tid oavsett.

Permalänk
Medlem

Pratade med en HP-säljare som berättade att de även säljer Elitebooks med AMD-processor för den som vill ha det.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det är aldrig bra när en tillverkare inte kan möta efterfrågan.

Så är det. Kan dock inte säga att jag gillar alternativet, lägg allt på serversegmentet...
Hellre att de pytsar ut lite till de olika segmenten.
En perfekt kompromiss, dvs alla är lika missnöjda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är en trög marknad och det tar ca 5år innan många företag ens ser Epyc som ett alternativ.
Den tiden krävs för att mjukvara ska anpassas samt att plattformen ska bli stabil nog.
I år ska en del superdatorer (HPC) rullas ut vilket är en bra början för Epyc plattformen samt att mjukvaru delen då får en välbehövlig skjuts.
Då Epyc lanserades juni 2017 så lär det dröja tills ungefär sommaren 2022 innan Epyc börjar ses som ett riktigt alternativ och därefter tillkommer tid för att faktiskt ta sig in i serverrummen.
I många branscher räknas att man får en ny server efter ca 12år medan det i andra byts lite oftare men hur som helst så tar det tid att ta sig in i serverrummen även om de ses som ett alternativ.
Därefter så kan serverhårdvara vara planerad och bestämd långt tidigare där man tagit fram en policy för hur servrar ska byggas och det kan ta väldigt lång tid innan innan en policy ses över samt att utföra förstudier osv.
Lägg därtill att det i många företag byggts en struktur kring intel med supportavtal, inköpskanaler, utbildningar och kunskap samt eventuellt andra avtal och streamlining av serverpark.
Det spelar ingen roll om AMD Epyc vore mångfalt effektivare än de är det tar en viss tid oavsett.

Tvivlar att det är 12år, tror det är tillgången på kisel.
I serverhallarna kör man så länge man har support, 3-5 år. Sedan stoppar man in nya servrar, kör vmotion och migrerar över, plockar ut de gamla servrarna. Rinse and repeat.

Det bästa som hänt AMD är att Apple gått till 5nm vilket gjort den kapaciteten de hade hos TSMCs 7nm tillgänglig till den som vill ha det.
Har för mig att detta syns även i AMDs leveransplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är en trög marknad och det tar ca 5år innan många företag ens ser Epyc som ett alternativ.
Den tiden krävs för att mjukvara ska anpassas samt att plattformen ska bli stabil nog.
I år ska en del superdatorer (HPC) rullas ut vilket är en bra början för Epyc plattformen samt att mjukvaru delen då får en välbehövlig skjuts.
Då Epyc lanserades juni 2017 så lär det dröja tills ungefär sommaren 2022 innan Epyc börjar ses som ett riktigt alternativ och därefter tillkommer tid för att faktiskt ta sig in i serverrummen.
I många branscher räknas att man får en ny server efter ca 12år medan det i andra byts lite oftare men hur som helst så tar det tid att ta sig in i serverrummen även om de ses som ett alternativ.
Därefter så kan serverhårdvara vara planerad och bestämd långt tidigare där man tagit fram en policy för hur servrar ska byggas och det kan ta väldigt lång tid innan innan en policy ses över samt att utföra förstudier osv.
Lägg därtill att det i många företag byggts en struktur kring intel med supportavtal, inköpskanaler, utbildningar och kunskap samt eventuellt andra avtal och streamlining av serverpark.
Det spelar ingen roll om AMD Epyc vore mångfalt effektivare än de är det tar en viss tid oavsett.

Stämmer verkligen det? Man brukar ju inte vilja ha servrar rulla utan Support-avtal och ett sådant avtal för 12År lär blir rätt så saftigt. Brukar väl vara 3-7år iaf dom ställena jag varit på och talat med.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Aktien dök nästan 7% på redovisningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Aktien dök nästan 7% på redovisningen....

Se det som rea och passa på att köpa på dig mer!

Permalänk
Medlem

Grymt roligt att det går bra för AMD! Blev en 3600X före jul och är riktigt nöjd.