Skriva testamente sambo med barn

Permalänk
Medlem

Skriva testamente sambo med barn

Hej
Jag är sambo sedan länge och har nyligen fått barn, vi skulle vilja skriva ett testamente så att vi sambos ärver varandra, och att sonens arvslott "betalas ut" när han fyllt 25år. Om något skulle hända någon av oss så vill man ju inte att ens efterlevande sambo blir lottlös. Har visserligen en livförsäkring via bliwa där sambo står som första arvstagare men ändå. Vi bor i hyresrätt idag och om vi köper ett hus så vill man ju även att efterlevande sambo får ta över bostad och bohag, tänkte teckna försäkring vid ev bolån så att vid ev dödsfall så att inte efterlevande blir tvungen att flytta. En lösning är ju att gifta sig förstås, tänkte att det skulle finnas överflöd av såna mallar att få tag i då det måste vara bland det vanligare dokumenten man skriver men inte hittat något tillförlitligt har någon nåt förslag eller är det jurist som gäller?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Relik 📜

Jag skulle nog helt ärligt köra på juristspåret. Värt de pengarna för att vara säker på dokumenten blir och tolkas som ni önskar. Att hamna i negativ snurr runt formuleringar känns som det sista man vill riskera om det nu skulle hända något tragiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Anlita jurist helt klart, samboavtal och testamente är inte jättedyrt.
Däremot hjälper det inte om sonen vill kräva ut sin laglott tidigare, då måste ni gifta er.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig testamentera bort barn(ens) laglott eller fördröja den utan barn(ens) laglott hamnar under förmyndarförvaltning, i värsta fall börjar ”svärföräldrarna” bråka (man kan aldrig förutse hur människor reagerar om deras barn går bort)

Som sambo är det som du gjort livförsäkring med förmånstagare som gäller och testamente över det som går att styra över, är det viktigt att minimera problemen vid dödsfall och kunna sitta i orubbat bo... GIFT ER!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man kan aldrig testamentera bort barn(ens) laglott eller fördröja den utan barn(ens) laglott hamnar under förmyndarförvaltning, i värsta fall börjar ”svärföräldrarna” bråka (man kan aldrig förutse hur människor reagerar om deras barn går bort)

Som sambo är det som du gjort livförsäkring med förmånstagare som gäller och testamente över det som går att styra över, är det viktigt att minimera problemen vid dödsfall och kunna sitta i orubbat bo... GIFT ER!

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att testamentera bort barnens laglott, men om barnen klagar så får de ut sin laglott, såvida de inte gjort sig skyldiga till grovt brott mot föräldern. Tex. grov misshandel eller förorsakat förälderns död. Vanligtvis är ett sådant testamente gjort så att barnbarnen ärver.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Det går att testamentera bort barnens laglott, men om barnen klagar så får de ut sin laglott, såvida de inte gjort sig skyldiga till grovt brott mot föräldern. Tex. grov misshandel eller förorsakat förälderns död. Vanligtvis är ett sådant testamente gjort så att barnbarnen ärver.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Det går att testamentera bort barnens laglott, men om barnen klagar så får de ut sin laglott, såvida de inte gjort sig skyldiga till grovt brott mot föräldern. Tex. grov misshandel eller förorsakat förälderns död. Vanligtvis är ett sådant testamente gjort så att barnbarnen ärver.

Man har också 6 månader på sig att begära jämkning för sin del av lotten som bröstarvinge.

Annars kan man göra som vissa att man ger bort alla tillgångar och egendomar innan bortgång och på så sätt gör sina barn lottlösa, då man inte anser att ens barn är värda något och antagligen är en butter far som aldrig egentligen ville ha barn från första början.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@Donkey: Vilket inte heller håller utan det är bara att klaga så får man tillbaka sitt arv.

Permalänk
Medlem

Som du redan är inne på är giftemål ett bra alternativ, särskilt när ni idag redan verkar "leva som ett gift par".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Anlita jurist helt klart, samboavtal och testamente är inte jättedyrt.
Däremot hjälper det inte om sonen vill kräva ut sin laglott tidigare, då måste ni gifta er.

En arbetspolare anlitade alldeles nyligen jurist för samboavtal + testamente och det gick på 7000:-, vilket åtminstone jag tycker är ruskigt dyrt.

Borde vara betydligt billigare att gifta sig, åtminstone om man låter bli bröllopsfirandet och gör det borgerligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Borde vara betydligt billigare att gifta sig, åtminstone om man låter bli bröllopsfirandet och gör det borgerligt.

Vi gjorde det nyligen och det kostade 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi gjorde det nyligen och det kostade 500kr.

Ah, tänkte väl att det måste vara billigt.

Verkar för övrigt vara helt gratis i svenska kyrkan om man är medlem där och som sagt låter bli allt kringliggande krafs (som att anlita någon extern musiker, bröllopsfirande osv). Ok, helt gratis är förstås inte helt sant, men det ingår i medlemsavgiften/skatten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En arbetspolare anlitade alldeles nyligen jurist för samboavtal + testamente och det gick på 7000:-, vilket åtminstone jag tycker är ruskigt dyrt.

Borde vara betydligt billigare att gifta sig, åtminstone om man låter bli bröllopsfirandet och gör det borgerligt.

Låter mycket, betalade runt 1500 även om det är ett gäng år sen..

Skrivet av backfeed:

Ah, tänkte väl att det måste vara billigt.

Verkar för övrigt vara helt gratis i svenska kyrkan om man är medlem där och som sagt låter bli allt kringliggande krafs (som att anlita någon extern musiker, bröllopsfirande osv). Ok, helt gratis är förstås inte helt sant, men det ingår i medlemsavgiften/skatten.

Ca 1% av din årsinkomst i medlemsavgift, ingen billig klubb det där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter mycket, betalade runt 1500 även om det är ett gäng år sen..

Jo, det kan säkert variera stort från jurist till jurist, den här kanske bara var en skinnare som blåste arbetspolaren.

Skrivet av Json_81:

Ca 1% av din årsinkomst i medlemsavgift, ingen billig klubb det där.

Precis, det var därför jag avsade mig det medlemskapet för snart 20 år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, intressant. Helt klart det bästa skyddet är att gifta sig eller ta hjälp av en jurist och skriva ett testamente. Skriver vi ett testamente på 50% av mina ägodelar till min sambo och sedan står hon som förmånstagare på livförsäkringen som då hon kan använda att lösa ut sonen med. Vi har aldrig varit typen som ens tanken på att gifta oss, hela grejen har inte tilltalat oss. Ska helt klart fundera på saken.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Lego Master

Vi stod i samma vägval när vi skaffade hus (redan ett barn vid det laget), och fick ärligt frågan av banken "har ni nåt emot att gifta er?".
Vi fick istället prata med deras relationsjurist(?) och satte upp ett samboavtal, tillsammans med en livförsäkring som täcker halva husets värde, så vi kan "köpa loss" huset från barnen som ärver föräldern som dör, och alltså bo kvar utan alldeles för mycket klabb. Men det är ändå inte riktigt samma skydd som att vara gift, tyvärr.

Israelerna har tydligen en bra grej där om man "levt som gifta" ett antal år, så ses man juridiskt som gifta i form av arv och så vidare. Smidigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Varför detta motstånd mot att gifta sig, det är ingen religös grej om man gör det borgligt, det är inte dyrt om man inte gör en stor grej av det. Det är egentligen inte konstigare än att man registrerar namn på sina barn när de föds och det är bästa sätet att skydda varandra juridiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Borgerlig vigsel kostar inte en krona (Göteborgs kommun, kan kanske variera mellan kommuner). Om ni väljer att ha vigseln på alternativ plats så har vigselförrättaren rätt att ta ut en avgift för omkostnader för resan till/från platsen. Så en hundralapp eller två.

Tar ni korta varianten så tar vigseln 20 sekunder. Enda ni behöver är två vittnen med er. Man kan be personal på rådhuset vara vittne t.o.m.

Giftermål är skapat för att lösa era behov (ni är inte första paret med dessa behov ). Så som många sagt, gift er! Ni behöver inte ens berätta för folk att ni har gjort det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inga barn för oss men liknande tankar när vi skulle till att skaffa hus. Vi gifte oss, allting känns nu enklare och vi fick ha en rolig fest på köpet (även om vi nu fick betala för den).

Som andra sagt dock, kontakta någon som kan hjälpa er med samboavtal/testamente om inte annat. Har ett syskon som inte gift sig utan gått den vägen istället och det verkar fungera precis lika bra men kräva mer proaktiva åtgärder.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag bumpar en gammal tråd, men Sweclockers är typ det enda forumet där jag är helt anonym och jag vill inte fråga nära och bekanta eftersom jag skäms lite över allt det här.

Det är nämligen så att jag har barn sedan tidigare. Jag var ung och blev kontaktad av en tjej jag hade träffat flera månader tidigare. Hon ville verkligen behålla barnet och hade en pojkvän som ville agera som barnets pappa. Jag har alltså aldrig funnits där för barnet eller haft någon kontakt. Nu har jag en riktig familj och vill att min sambo ska ärva allt efter mig. Enligt https://www.signat.se/testamente/ kan jag inte ge bort allt till min sambo, samtidigt skriver vissa här att jag visst kan göra det och det är inga problem om inte barnet säger till. Jag skrev aldrig på några papper när barnet föddes men det är ju ändå biologiskt mitt barn. Är ni säkra på att jag kan ge bort allt till min sambo och det bara blir problem om barnet klagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför detta motstånd mot att gifta sig, det är ingen religös grej om man gör det borgligt, det är inte dyrt om man inte gör en stor grej av det. Det är egentligen inte konstigare än att man registrerar namn på sina barn när de föds och det är bästa sätet att skydda varandra juridiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en helt absurd ordning att det gäller olika regler för gifta. Att äktenskap borde helt rensas ut från all lagstiftning och bli som vilken ceremoni som helst inom det religiösa. Jämför med nattvard eller dop, som helt saknar juridisk vikt.

Jag hoppas verkligen att politiker snart vågar lyfta detta och göra det enda rätta: avskaffa äktenskapet juridiskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av azar:

Är ni säkra på att jag kan ge bort allt till min sambo och det bara blir problem om barnet klagar?

Nej, du kan aldrig ta bort barnens laglott och även vid testamente och 'orubbat bo' kan de kräva hälften. https://lawline.se/answers/arv-vid-sambo-respektive-make-om-d...
I ditt fall så ändrar sig inte reglerna ens om ni gifter er...

Men det är väl bra att tänka igenom det, kanske är en livförsäkring som diskuterades ovan en lösning.

Permalänk
Medlem

Om barnet adopteras av ”nya” pappan försvinner ditt biologiska barns rätt till laglotten. Annars kan han/hon alltid klaga på testamentet och få ut sin laglott.

Skrivet av pacc:

Nej, du kan aldrig ta bort barnens laglott och även vid testamente och 'orubbat bo' kan de kräva hälften. https://lawline.se/answers/arv-vid-sambo-respektive-make-om-d...
I ditt fall så ändrar sig inte reglerna ens om ni gifter er...

Men det är väl bra att tänka igenom det, kanske är en livförsäkring som diskuterades ovan en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azar:

Jag skrev aldrig på några papper när barnet föddes men det är ju ändå biologiskt mitt barn.

Hur funkar det egentligen om det inte finns nåt faderskapsintyg? Tänker om den här tjejen ex. inte ens hade kontaktat dig utan bara behållit barnet. Kan barnet ändå komma och kräva sin laglott efter att ha gjort typ ett faderskapstest?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nej, du kan aldrig ta bort barnens laglott och även vid testamente och 'orubbat bo' kan de kräva hälften. https://lawline.se/answers/arv-vid-sambo-respektive-make-om-d...
I ditt fall så ändrar sig inte reglerna ens om ni gifter er...

Men det är väl bra att tänka igenom det, kanske är en livförsäkring som diskuterades ovan en lösning.

Ponera att man är mamma och pappa.

Mamman har ett barn sedan tidigare.

Pappan kan då skriva i sitt testamente att mammans barn får ärva pappan förutsatt att pappan får bo kvar i orubbat bo om mamman dör först.

Är en lösning på ett sånt problem.

Annars stämmer det helt, man kan aldrig göra sina barn arvslösa, inte ens att 'ge bort' alla sina egendomar strax innan sin död fungerar. (https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dod...)

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Donkey: Vilket inte heller håller utan det är bara att klaga så får man tillbaka sitt arv.

Är det den så kallade "arvsfonden" eller vad det heter som får betala ut pengar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Om barnet adopteras av ”nya” pappan försvinner ditt biologiska barns rätt till laglotten. Annars kan han/hon alltid klaga på testamentet och få ut sin laglott.

Är det sant? Jag vet inte hur tjejen och hennes kille gjorde med faderskap eller hur deras situation ser ut idag. Vi har ju ingen kontakt som sagt. Jag har ju inte heller skrivit på något papper om att jag är pappa så det kanske aldrig ens kommer fram?
Tack allihopa för svaren, det kanske är bäst att kontakta en jurist och få alltihopa utrett. Inte direkt för att jag kommer lämna mycket efter mig som är värt att slåss om, men det vore skönt om min nuvarande familj slapp dras in i massa bråk över lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ca 1% av din årsinkomst i medlemsavgift, ingen billig klubb det där.

Värt varenda krona. Även om jag inte är religiös så vet jag vilket arbete kyrkan gör för utsatta i samhället. Jag fick ju gifta mig utan extra avgift, vi behöver inte göra ett testamente på grund av barnen och jag tycker ändå det är mysiga ceremonier runt dop osv.
Nä, jag blir kvar, det är värt pengarna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Är det den så kallade "arvsfonden" eller vad det heter som får betala ut pengar då?

Allmänna arvsfonden är dit arv går från personer som inte har några legala arvingar och inte heller har skrivit något (giltigt) testamente. Den delar ut pengar till allehanda saker och det har ingenting med att kräva ut arv i ett sammanhang där man anser att det gått till fel person(er). Sedan skulle förstås situationen kunna uppstå att det tros att det saknas arvingar, vilket visar sig vara felaktigt, och att någon därför skulle försöka få tag i ett arv som varit på väg till eller gått till Allmänna arvsfonden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Hej
Jag är sambo sedan länge och har nyligen fått barn, vi skulle vilja skriva ett testamente så att vi sambos ärver varandra, och att sonens arvslott "betalas ut" när han fyllt 25år. Om något skulle hända någon av oss så vill man ju inte att ens efterlevande sambo blir lottlös. Har visserligen en livförsäkring via bliwa där sambo står som första arvstagare men ändå. Vi bor i hyresrätt idag och om vi köper ett hus så vill man ju även att efterlevande sambo får ta över bostad och bohag, tänkte teckna försäkring vid ev bolån så att vid ev dödsfall så att inte efterlevande blir tvungen att flytta. En lösning är ju att gifta sig förstås, tänkte att det skulle finnas överflöd av såna mallar att få tag i då det måste vara bland det vanligare dokumenten man skriver men inte hittat något tillförlitligt har någon nåt förslag eller är det jurist som gäller?

Bara skaffa Livförsäkring utöver de vanliga så täcks återstående bostadsskuld i många fall

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7