Permalänk

Antec Sonata eller Aopen 600b Silent

Funderar på någon av dessa.
Min första prioritet är att den är tyst och lättmeckad.
Jag har tänkt köpa en AMD Barton 2500, inte säker på moderkort än. Troligtvis Asus A7N8X Deluxe Nforce2 (åsikter om det ?).
Kan ni tipsa mig om vilken av dessa chassin som är bäst i hänseende till tystnad. Jag kommer antagligen inte överklocka min så värst mycket, jag föredrar stabilitet och tystnad.

Permalänk
Medlem

har du läst om båda i Recensioner?!?

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

Hadde jag köpt nytt idag hade jag köpt detta:

http://www.datorprylar.com/produkt_detaljer.asp?ID=10442

Hört mycket bra om det..

Visa signatur

AMD 2100+ @ 1730Mhz | MSI KT3 Ultra2 | 512Mb DDR 1 256 TwinMos 1 256 NoName | 1 120Gb Maxtor Fluid 1 40Gb Seagate |

Permalänk

Jo jag har läst om båda men svårt att bestämma sig.
Lutar nog åt sonata även om jag gillade Aopens 120mm fläkt i nätagget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt Antec Sonata.. den är mindre och är också en smidig låda att lägga på golvet för att mecka.

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

Precis, det är lite synd att Antec inte själva gör ett nätagg med 120mm fläkt som AOpen har.

AOpens nätagg i Antecs Sonata låda hade varit smutt. 120mm överallt och dämpad HD montering.

Permalänk
Medlem

jag har bestält ett sonata...

klarlack äger hehehe...

och antec tog bort den andra fläkten i nätagget för att reducera ljud tror att det är en 120mm prolle som sitter där vanligtvis i deras tru power serie

så best by är sonata

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Återkom gärna med synpunker sen.

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska ta ett AOpen... har själv ett sånt och tycker det är skit bra.
Nätaggregatet är grymt tyst och det är mycket bra plats inne i chassit.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite nyfiken på AOpen chassit.

Är det denna du menade:
http://www.aopen.com/products/housing/A600-series.htm
?

Permalänk

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030218_h6sp.php...
Denna var det jag tänkte på.
Hittar inte exakt samma på aopen sida, det står iallafall inget om silent power.
Var köpte du/ni erat Aopen chassi

Permalänk
Hedersmedlem

Ville bara skicka en kort från en NÖJD Antec Sonata ägare. Jag har alltid varit nöjd med mina Antec chassin (har haft fyra) MEN med detta chassi har de helt enkelt överträffat sig själva. Det är litet, smidigt, och har förinstallerad 12cm fläkt i "aktern" med option för en i fronten. Allt är gummiupphängt. HDD-lösningen tillhör det bästa, NEJ fel. Det ÄR den bästa lösningen idag vill jag påstå. Min bästa låda hittils. Fem rävar får den

Permalänk

Ahhhh, nu blev det svårt igen =(
Hittade en recension till utöver den som finns här på sweclockers.com nämligen här -> http://www.pcnineoneone.com/reviews/other/sonata_1.html?.

Permalänk

Jag har själv köpt ell AOpen 600b. jag är mycket nöjd och skulle rekommendera att du tog ett sånt. det är en stor fläkt men den är ändå jätte tyst

Permalänk
Medlem

JvD: Låter väldigt trevligt. Man hoppas verkligen att fler tillverkare börjar anamma 120mm och gummiupphängningar på diskar. Själv köpte jag ett billigt chassi på rea nyligen, och jag blev inte nöjd. Får se hur länge jag tål det.

Permalänk
Medlem

sonatans hdd rack är ju bara så DET ska vara... defacto helt enklet
Detta chassie är helt enkelt så bra det ska va: cleant, snygt och jävligt bra lösning på hdd rack+dämpning (chassiefläkten är oxå dämpad)

Burken blir clean som fan minemum med sladdar framför cpu å div andra fläktar.... så fort jag fått alla mina prylar till burken å allt är installerat ska jag sätta upp lite bilder

jag har köpt lite cadodrör (blå) so jag kommer sätta i toppen på burken så det ska lysa ut lite mysigt ut vent.hålen i topen av chassiesidorna

så som sagt slänger up en ny tråd så forts som möjligt i egna byggen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var det någon annan än jag som reagera på att i Sweclockers recension satt hårddiskarna åt fel håll? Jag hade uppfattningen att de ska sitta med sladdarna framåt.

Jämför bilderna:
Sweclockers rec.

PC 911 rec.

Permalänk
Medlem

de ska va innåt tycker ja annars så kan han ju dra den mellan diskarna åsså om man vill ha kontakterna lätt åtkomliga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Var det någon annan än jag som reagera på att i Sweclockers recension satt hårddiskarna åt fel håll? Jag hade uppfattningen att de ska sitta med sladdarna framåt.

Jämför bilderna:
Sweclockers rec.

PC 911 rec.

det blir snyggare inåt som swec har gjort + att man kan ju ta ut racket så det spelar nog inte nå större roll

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Aopen h600silent.

Ja, Nätagget är faktiskt förvånadsvärt tyst.
Är hästlängder bättre på luftgenomströmning än tex. Chieftech.

Jag klippte av fläktgallren på bakre utblåsen dämpade taket (som är en liten miss i ljudsynpunkt, men det problemet har nästan alla chassin).

Lägg de hundralappar som Aopen är billigare än Sonata på två 12db papst som jag har och du får utmärkt bra luftgenomströmning och väldigt tyst system.

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk

Det blev ett antec sonata med en Alpha PAL8045T heatsink med fläkt Papst 8412NGL 1500rpm +/- 10% 12dBA som kylare till processorn samt en zalman zm80 till grafikkortet. Detta borde ju bli tyst som fanken. I värsta fall får man väl köra med ramdisk om diskarna låter för mycket =). Idag hör man ju redan i hissen om datorn står på.
P.S Gillar också bäst att ha HDD sladdarna utåt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Micke_Ost: En bra sak att tänka på är att det kan vara bra att ge Zalman HP-80A en liten boost genom att sätta en 92mm fläkt ovanför den, som t.ex. Zalmans egna FB123 fläktarm. Dock ökar det förstås ljudet en del, men kylningen på HP-80A blev enormt effektiv. Detta är bra om man kör mycket 3d spel, annars behöver du det nog inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimpus
Jag är nöjd med min Aopen h600silent.

Ja, Nätagget är faktiskt förvånadsvärt tyst.
Är hästlängder bättre på luftgenomströmning än tex. Chieftech.

Jag klippte av fläktgallren på bakre utblåsen dämpade taket (som är en liten miss i ljudsynpunkt, men det problemet har nästan alla chassin).

Lägg de hundralappar som Aopen är billigare än Sonata på två 12db papst som jag har och du får utmärkt bra luftgenomströmning och väldigt tyst system.

Håller med!!!

Dessutom så kommer H600B i Black Pearl oxå....:) http://www.aopen.com/company/ehall/trinity/housing.htm

Mvh
magnus

Visa signatur

Synology 713+, 3TB RAID 1 WD Red

Permalänk
Medlem

Finns något av dom två chassina med mer än 4st 5.25or?

Visa signatur

Micael Ehn