Hej! Söker en 4k skärm, ska främst användas till arbete dvs excel, Word och programmering. Vad rekommenderar ni? Och vad använder ni som har 4k för skärm ? Och vad tycker ni om den?
Min budget är någonstans mellan 3000-5000.
Hej! Söker en 4k skärm, ska främst användas till arbete dvs excel, Word och programmering. Vad rekommenderar ni? Och vad använder ni som har 4k för skärm ? Och vad tycker ni om den?
Min budget är någonstans mellan 3000-5000.
Generellt för allmänt arbete rekommenderas IPS-paneler som bör landa inom din budget. En del klarar sig på TN-paneler för textarbete och liknande, men det är verkligen personligt och bör vara något man undersöker och själv bildar sig uppfattning om. IPS är i alla fall det säkrare valet för den här typen av skärmar.
@Datagubben123: Det mesta inom kategorin av IPS-panel/60 Hz fungerar och får plats på en budget inom 5000 kr, särskilt om du räknar 27-tummare. 32-tum och 4K är fortfarande över budget. Du kan dock få 2560x1440-paneler med 32-tum. Blir en fråga om att matcha hur du kan och vill köra program som skalar. Office-paket och sådant som texteditorer brukar vinna på bättre textrendering tack vare 4K-paneler med 150-200% skalning i Windows.
@Laxpudding: tack för ditt svar, i dagsläget har jag en dell u2515h som är 25 tum qhd skärm, (har kört windows på den) men sen jag köpte en MacBook som bara har usb c, så tänkte skaffa en till skärm, skärmen ska främst användas till min MacBook då det är min primiära arbetsdator men kan hända att jag kopplar in min stationära också. Har kollat på två skärmar som är egentligen över min budget,
UltraSharp 25 USB-C: U2520D https://www.dell.com/sv-se/shop/bildskärm-ultrasharp-25-usb-c...
Fördelen med dessa är att de laddar över usb C med 90 watt = kan ladda min MacBook då (behöver aldrig plocka upp laddaren ur väskan). Men till min fråga, vad skiljer tex dell 4k skärmen för ca 7700 mot tex en samsung skärm för ca 3-4500kr i bildkvalité? har förstått att anslutningar och själva ställningen skiljer sig.
Sedan är undrar jag också om 27 tum är lite för litet för 4k, kan poängtera att jag är en filk / fönster människa, (älskar att ha flera fönster och flikar uppe samtidigt), tycker att det fungerar bra att ha 2 flikar på min nuvarande qhd skärm, går att ha 4 (men blir 4 små fönster då).
@Datagubben123: Talar vi om en Samsung 4K-skärm för 3-4000 kronor? Då är det troligtvis (Samsung har många modeller, svårt att tala generellt om dem) en modell som använder en TN-panel. De kan fungera för text-behandling, men lär vara problematisk om du är van med IPS-panel sedan tidigare.
@Datagubben123: Talar vi om en Samsung 4K-skärm för 3-4000 kronor? Då är det troligtvis (Samsung har många modeller, svårt att tala generellt om dem) en modell som använder en TN-panel. De kan fungera för text-behandling, men lär vara problematisk om du är van med IPS-panel sedan tidigare.
@Datagubben123: Omöjligt att säga något om bildkvalitet utan att se dem. Generellt brukar de enklare modellerna inte ha samma precision i färgåtergivningen med högre nivå av posterisering, färginställningar som är lite mer off – och försöker man justera detta ökar posteriseringen. Enklare IPS:er kan också ha något sämre betraktningsvinklar. Generellt då.
Det är också två olika produkter, så det är ofta mer som utgör prisskillnaden med sådant som funktioner, reflexfilter, anslutningar och konstruktion med stativ. Samsungen har inte USB-C som Dell:s 27-tummare och verkar ha ett fast stativ där Dell har Dells typiska och beprövade stativ. Specarna på Samsungen utmärks av att de inte specar så mycket alls. De är väldigt lösa/öppna vilket kan tyda på en större tolerans för variationer mellan exemplaren.
Att det är 27 och 28 tum betyder i alla fall på att det är olika paneltillverkning. Generellt brukar skillnaden på de enklaste/billigaste IPS-skärmarna mot de mer påkostade vara en kombination av just detta: Enklare panel med större toleranser mot exemplaravvikelser inuti enklare chassin och man sparar ett par tusenlappar på slutpriset.
Kolla det jag skrev i ovanstående inlägg - titta också på produkten som helhet. Finns ett par tusen skärmmodeller på marknaden och ofta är det rätt snarlika produkter som paketeras på olika sätt. De flesta lär fungera så länge man har förväntan på rätt nivå. Och för allroundbruk är kraven inte allt för höga.