AMD: "Källkoden för Xbox Series X stulen"

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det ha gått till som så att internetsladden låg på golvet och nån råkade kopplade in den i hårddisken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Smart att lägga ut på just Github, och sedan tro att den ska få vara kvar.

Fick uppenbarligen vara kvar tillräckligt många minuter för att få önskad uppmärksamhet, vilket säkert var den önskade effekten.
Publicera datan på en server som ingen besöker ger väldigt ineffektiv marknadsföring.

Permalänk
Medlem

så det finns en liten chans att vi har en fungerande xbox series x emulator lagom till lanseringen av den riktiga konsolen då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

så det finns en liten chans att vi har en fungerande xbox series x emulator lagom till lanseringen av den riktiga konsolen då

Nu är ju dom två enheterna( pc och xbox) så lika att man kan spela alla spel på pc?

Permalänk
Medlem

När man tittar storleken på filerna så funderar jag på om det är micro-koden som de kommit över.
Vore trevligt med öppen firmware men tror inte koden släpps så en "clean room reverse engineering" kan göras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ptah:

Stackars amd de har alltid uppförsbacke. Bättre om de drabbat Intel

Tycker det har varit precis tvärtom länge nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart vill jag också köra linux på xboxen. Men det mesta jag gör i Linux duger en raspberry pi 4 till. Där denna Raspberry pi kommer ha en drös fördelar som fler distar, bättre support, mer hjälp, tystare o.s.v.

Kvar är då den skara som framförallt vill kunna köra saker i linux som en Raspberry pi 4 ej klarar av och denna skara är mindre. Nu kommer självklart olika grupper jobba för att få igång linux på nästa xbox bara för rolighetens skull. Jag tror dock utbudet av praktiska lösningar kommer bli marginellt.
Jag ser det lite som linux till ps2 var stort, där majoriteten ville ha detta för att det var roligt. Ytterst få gjorde något vettigt arbete där.
-Vettigt arbete = arbete som de kan använda till något för att underlätta deras vanliga arbete. Det går att diskutera ordvalet vettigt arbete. Men enbart dra igång linux i 10 minuter, säga yeh detta var coolt och sedan aldrig använda linux på konsolen mer. Ja det var lite så folk gjorde på ps2an.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan jag stället mig till linux på nästa xbox är vad folk kommer göra på xboxen i linux som ej går på en Raspberry Pi 4? Och med göra, så menar jag ej köra en demo på 5 minuter och aldrig röra linux på konsolen igen.

Crysis. Raspberry Pi 4 kan inte köra Crysis.

Skämt åsido, med Linux kan både XBSX och PS5 bli riktigt prisvärda datorer. Om du vill ha en dator för lite lättare och/eller äldre PC-spel är de ju nästan perfekta. Kommer att finnas gott om billiga reservdelar efter ett par år också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tycker det har varit precis tvärtom länge nu

Nej? Intel blev dömda för konkurrensbrott för 10år sedan och AMD hade i samma veva bulldozer. Grafikkort har sålt men deras cpuer har ju varit dåliga i många år. Nu när zen kommit som de vänt för dom. Så tråkigt att Intel kan ta ut ockerpriser bara för den låga konkurrensen.

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Crysis. Raspberry Pi 4 kan inte köra Crysis.

Skämt åsido, med Linux kan både XBSX och PS5 bli riktigt prisvärda datorer. Om du vill ha en dator för lite lättare och/eller äldre PC-spel är de ju nästan perfekta. Kommer att finnas gott om billiga reservdelar efter ett par år också.

Vilket inte räcker för argument för konsoltillverkarna för att öppna upp de slutna systemet för en mängd nya angreppspunkter för att hacka systemet. Linux togs bort från ps3 av enbart denna anledning att folk började knäcka säkerheten därifrån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ptah:

Nej? Intel blev dömda för konkurrensbrott för 10år sedan och AMD hade i samma veva bulldozer. Grafikkort har sålt men deras cpuer har ju varit dåliga i många år. Nu när zen kommit som de vänt för dom. Så tråkigt att Intel kan ta ut ockerpriser bara för den låga konkurrensen.

Det var det jag menade, det har vänt i och med "Zen" och nu hyllas och nästan dyrkas AMD online medan Intel smutskastas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som jag skrev till personen ovanför så ligger det ej i tillverkarens intresse att subventionera konsoler till folk som ej kommer köpa spel till dem.

Din sista fråga är felformulerad. Det finns otroligt mycket krävande som man kan göra i linux.
Frågan jag ställer mig vad är det för något krävande i linux som någon större mängd köpare vill göra på sin nästa konsol och inte istället köra det på en vanlig dator? Speciellt i tider då raspberry pi 4 finns. Tar vi runt 2002 så var det skitcoolt att kunna surfa på tvn, det räckte som argument. Ja min och nog de flestas halvgamla tvaspparater i sverige har en inbyggd webbläsare för detta idag.

Är det någon av dessa cadprogram tro som mängder av konsolköpare kommer sitta och köra för fullt på sin konsol? https://www.fossmint.com/best-cad-software-for-linux/
Det är konstigt då gruppen som köper konsol har ytterst få personer som ens vet hur man öppnar programmet på deras pc och de har absolut inget intresse av att lära sig det heller.

Höll med dig fram till sista meningen. Konsoler är inte till för barn och tekniska noviser i första hand utan det finns massvis av konsolanvändare som har väldigt djupa tekniska kunskaper. Stångas man hela dagarna med en dator vid ett skrivbord på jobbet så är det ganska trevligt att komma hem och lägga sig i soffan för att spela och allt bara fungerar som det ska direkt. Bland mina kollegor som är utvecklare, IT-arkitekter och liknande så skulle jag säga att det är ganska jämt fördelat mellan de som har en gaming-PC och de som har en konsol, sen är det en ganska stor grupp som har varken eller också, och många är som jag som har både och.

Skrivet av CubaCola:

så det finns en liten chans att vi har en fungerande xbox series x emulator lagom till lanseringen av den riktiga konsolen då

Så bra, då kan vi spela spel, som dessutom redan finns på PC, långsammare på mycket dyrare hårdvara. Win?

Skrivet av Djhg2000:

Crysis. Raspberry Pi 4 kan inte köra Crysis.

Skämt åsido, med Linux kan både XBSX och PS5 bli riktigt prisvärda datorer. Om du vill ha en dator för lite lättare och/eller äldre PC-spel är de ju nästan perfekta. Kommer att finnas gott om billiga reservdelar efter ett par år också.

Jo, och det är ju därför de är nedlåsta. Varför ska MS gå med förlust eller väldigt liten vinst på en maskin för att folk ska köpa spel via Steam till den liksom?

Sen vet jag inte varför man skulle ha den till lättare/äldre PC-spel, XBSX kommer ju att prestera bättre än typ 95% av steamanvändarnas datorer.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Höll med dig fram till sista meningen. Konsoler är inte till för barn och tekniska noviser i första hand utan det finns massvis av konsolanvändare som har väldigt djupa tekniska kunskaper. Stångas man hela dagarna med en dator vid ett skrivbord på jobbet så är det ganska trevligt att komma hem och lägga sig i soffan för att spela och allt bara fungerar som det ska direkt. Bland mina kollegor som är utvecklare, IT-arkitekter och liknande så skulle jag säga att det är ganska jämt fördelat mellan de som har en gaming-PC och de som har en konsol, sen är det en ganska stor grupp som har varken eller också, och många är som jag som har både och.

Jag skrev: Det är konstigt då gruppen som köper konsol har ytterst få personer som ens vet hur man öppnar programmet på deras pc och de har absolut inget intresse av att lära sig det heller. Som motargument är det då fel att säga liknande att 100% av alla Nobelpristagare har en spelkonsol hemma, då det inte har något med saken att göra.
Samma sak gäller annat. 100% av mina polare IRL har kopplat in ethernet på deras mobil och anslutet den till olika datanät för kommunikation. Men dessa 100% av mina polare säger inte ett skit om hur stort behovet är bland vanliga köpare. Ska Apple kanske skicka med en ethernetport adapter till deras iPhone, varför inte en rs232 eller rs485 port när de håller på?

Om man enbart kollar på användargruppen som har en pc så är det väldigt få som gör något krävande förutom spel, på konsol så blir denna grupp extremt mycket mindre när den redan är liten. Så avrundningsmässigt kan man nästan säga att det är "ingen" som har behovet.
Och riskerna för konsoltillverkarna att öppna upp konsolerna är enorma, för vad som avrundningsmässigt "ingen" av deras köpare ändå kommer ha behov av. Visst kommer många dock testa linux på deras konsoler och säga yeh eller liknande, detta var 5 roliga minuter i mitt liv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev: Det är konstigt då gruppen som köper konsol har ytterst få personer som ens vet hur man öppnar programmet på deras pc och de har absolut inget intresse av att lära sig det heller. Som motargument är det då fel att säga liknande att 100% av alla Nobelpristagare har en spelkonsol hemma, då det inte har något med saken att göra.
Samma sak gäller annat. 100% av mina polare IRL har kopplat in ethernet på deras mobil och anslutet den till olika datanät för kommunikation. Men dessa 100% av mina polare säger inte ett skit om hur stort behovet är bland vanliga köpare. Ska Apple kanske skicka med en ethernetport adapter till deras iPhone, varför inte en rs232 eller rs485 port när de håller på?

Om man enbart kollar på användargruppen som har en pc så är det väldigt få som gör något krävande förutom spel, på konsol så blir denna grupp extremt mycket mindre när den redan är liten. Så avrundningsmässigt kan man nästan säga att det är "ingen" som har behovet.
Och riskerna för konsoltillverkarna att öppna upp konsolerna är enorma, för vad som avrundningsmässigt "ingen" av deras köpare ändå kommer ha behov av. Visst kommer många dock testa linux på deras konsoler och säga yeh eller liknande, detta var 5 roliga minuter i mitt liv.

Jag säger inte emot att ytterst få har behovet eller intresset att köra CAD-program på sin konsol (eller ens på sin PC), däremot att det skulle vara ytterst få personer i gruppen "konsolköpare" som ens vet hur man öppnar programmet på en PC, än värre att de absolut inte skulle ha något intresse av att lära sig hur man öppnar programmet. Det är bara fördomar. Det har inget att göra med ethernetadaptrar till telefoner eller serieportar.

Tittar man på allmänheten så skulle jag säga att den stora merparten vet hur man öppnar ett program på PC. Konsolköpare är dock inte ett tvärsnitt av befolkningen utan män är väldigt överrepresenterade och den största gruppen är män 25-34 år, vilka generellt är mer teknikintresserade än snittet.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag säger inte emot att ytterst få har behovet eller intresset att köra CAD-program på sin konsol (eller ens på sin PC), däremot att det skulle vara ytterst få personer i gruppen "konsolköpare" som ens vet hur man öppnar programmet på en PC, än värre att de absolut inte skulle ha något intresse av att lära sig hur man öppnar programmet. Det är bara fördomar. Det har inget att göra med ethernetadaptrar till telefoner eller serieportar.

Tittar man på allmänheten så skulle jag säga att den stora merparten vet hur man öppnar ett program på PC. Konsolköpare är dock inte ett tvärsnitt av befolkningen utan män är väldigt överrepresenterade och den största gruppen är män 25-34 år, vilka generellt är mer teknikintresserade än snittet.

Visst lite överdrivet att inte kunna öppna programmet, men knappt så mycket mer. Och mina erfarenheter baseras ändå av folk som jobbar inom IT och har problem att använda olika cadprogram. Skickar man över en IFC fil och ber en tekniker hämta ut viss data så klarar de flesta seniora tekniker ej av detta.

Sedan finns det olika fördomar emot konsolköpare. Jag har sett många på forumet se ner på konsoler för att man ska spela på en pc. Det är dock en fråga utanför denna debatt och det kräver lite bättre statistik än påhittade siffror som man önskar fallet varit.

Det finns dock en tendens bland yngre personer att vilja särskilja sig från de ännu yngre. För vem bryr sig om att ens hobby mest utförs av ungdomar? Det är framförallt yngre folk som spelar innebandy, so what? Ska man inte göra det med sina kollegor en gång i veckan för det?

Det jag dock påstår är att gruppen konsolköpare är mer vanligt folk, där dessa vanliga personer inte gör så mycket på deras egen dator. Undra hur många på detta forumet som ens har en linux dist snurrande för jämnan? Kollar man in köprådet på en speldator så är det ytterst få som rekommenderar mer ram för att man ska ha linux snurrande i bakgrunden etc.
Men när det kommer till spelkonsoler. Ja då har behovet av en riktigt kraftig linuxmaskin plötsligt blivit så stort så att tillverkarna bör lägga in stödet på bekostnad av säkerhet. (säkerhet att deras drm skit och annat ej knäcks)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket inte räcker för argument för konsoltillverkarna för att öppna upp de slutna systemet för en mängd nya angreppspunkter för att hacka systemet. Linux togs bort från ps3 av enbart denna anledning att folk började knäcka säkerheten därifrån.

Det var en exploit som var lättast att starta genom OtherOS men vad jag minns hade gått lika bra att implementera genom en andra exploit i webbläsaren, alltså på liknande sätt som PS4 hackades. När Sony tog bort OtherOS så ökade de mängden personer som vila hacka sin PS3 med magnituder, till skillnad mot mängden personer som bara ville köra piratspel. De hade bromsat priatspelandet markant genom att täppa till de faktiska hålet som utnyttjades istället.

Det var ju särskilt irriterande när OtherOS togs bort kort efter att man till slut hade lärt Linux använda grafikminnet mer eller mindre ordentligt. Vägrade uppdatera ett ganska långt tag men till slut var det Heavy Rain: Move Edition som fick mig att uppdatera. Fortfarande lite bitter.

Skrivet av snajk:

Sen vet jag inte varför man skulle ha den till lättare/äldre PC-spel, XBSX kommer ju att prestera bättre än typ 95% av steamanvändarnas datorer.

Det återstår att se hur bra Linux fungerar på XBSX och PS5, men förhoppningsvis går det snabbt att patcha AMDGPU när stöd för vanliga RDNA2 dyker upp i trädet. Förhoppningsvis kommer det inte att vara ett problem men jag försker att inte ta ut segern i förskott.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810