Gaming och jobb, 15k
Hade en tråd ute för ett tag sedan men köpet blev uppskjutet pga corona. Nu börjar det bli aktuellt igen och jag har tänkt om lite gällande chassi och gått upp lite i storlek så kändes lika bra med en ny tråd.
Vill gärna att den skall klara köra nya AAA-spel och kommande, t.ex cyberpunk med bra settings. Känner inget behov för 4k ännu men bra om det går att uppgradera för det i framtiden genom t.ex nytt grafikkort. Men just nu kör jag med en 1080 skärm och kommer så småningom uppgradera till en 1440p skärm inom rimlig framtid så det är väl bra om det går bra att spela i 1440. 1 tb SSD är krav på lagring. Sen kör jag gärna en HDD tills jag kan köpa ytterligare en SSD.
Jag kör idag följande:
Moderkort: Asus z68
Grafikkort: HIS radeon 6950 HD, 2gb
CPU: Intel i7-2600k, 3.4 ghz
Ovanstående klarar det jag behöver i jobbväg, mest Photoshop & Adobe XD. Som ni ser är kräver det inte så mycket. Men går det lite smidigare att redigera video så är det ju bra. Mest krävande kommer vara spel helt enkelt.
Har plockat ihop följande genom att inspireras av andras listor. Men kan vara helt fel ute. Känner mig bestämd gällande chassit och jag tror inte jag får ett bättre grafikkort för samma pengar? Mer osäker på CPU & moderkort. Skall man välja en sämre CPU så bör vinsten dock läggas på något annat eftersom jobbet betalar datorn.
Att gå upp ännu högre i pris är inte så intressant, budgeten är 15k - give or take några hundra.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13525430/inet-ihopplock
Vad kan man ändra/förbättra här? Samt passar allt verkligen ihop?