Permalänk
Medlem

Gaming och jobb, 15k

Hade en tråd ute för ett tag sedan men köpet blev uppskjutet pga corona. Nu börjar det bli aktuellt igen och jag har tänkt om lite gällande chassi och gått upp lite i storlek så kändes lika bra med en ny tråd.

Vill gärna att den skall klara köra nya AAA-spel och kommande, t.ex cyberpunk med bra settings. Känner inget behov för 4k ännu men bra om det går att uppgradera för det i framtiden genom t.ex nytt grafikkort. Men just nu kör jag med en 1080 skärm och kommer så småningom uppgradera till en 1440p skärm inom rimlig framtid så det är väl bra om det går bra att spela i 1440. 1 tb SSD är krav på lagring. Sen kör jag gärna en HDD tills jag kan köpa ytterligare en SSD.

Jag kör idag följande:

Moderkort: Asus z68
Grafikkort: HIS radeon 6950 HD, 2gb
CPU: Intel i7-2600k, 3.4 ghz

Ovanstående klarar det jag behöver i jobbväg, mest Photoshop & Adobe XD. Som ni ser är kräver det inte så mycket. Men går det lite smidigare att redigera video så är det ju bra. Mest krävande kommer vara spel helt enkelt.

Har plockat ihop följande genom att inspireras av andras listor. Men kan vara helt fel ute. Känner mig bestämd gällande chassit och jag tror inte jag får ett bättre grafikkort för samma pengar? Mer osäker på CPU & moderkort. Skall man välja en sämre CPU så bör vinsten dock läggas på något annat eftersom jobbet betalar datorn.

Att gå upp ännu högre i pris är inte så intressant, budgeten är 15k - give or take några hundra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13525430/inet-ihopplock

Vad kan man ändra/förbättra här? Samt passar allt verkligen ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kek80:

Hade en tråd ute för ett tag sedan men köpet blev uppskjutet pga corona. Nu börjar det bli aktuellt igen och jag har tänkt om lite gällande chassi och gått upp lite i storlek så kändes lika bra med en ny tråd.

Vill gärna att den skall klara köra nya AAA-spel och kommande, t.ex cyberpunk med bra settings. Känner inget behov för 4k ännu men bra om det går att uppgradera för det i framtiden genom t.ex nytt grafikkort. Men just nu kör jag med en 1080 skärm och kommer så småningom uppgradera till en 1440p skärm inom rimlig framtid så det är väl bra om det går bra att spela i 1440. 1 tb SSD är krav på lagring. Sen kör jag gärna en HDD tills jag kan köpa ytterligare en SSD.

Jag kör idag följande:

Moderkort: Asus z68
Grafikkort: HIS radeon 6950 HD, 2gb
CPU: Intel i7-2600k, 3.4 ghz

Ovanstående klarar det jag behöver i jobbväg, mest Photoshop & Adobe XD. Som ni ser är kräver det inte så mycket. Men går det lite smidigare att redigera video så är det ju bra. Mest krävande kommer vara spel helt enkelt.

Har plockat ihop följande genom att inspireras av andras listor. Men kan vara helt fel ute. Känner mig bestämd gällande chassit och jag tror inte jag får ett bättre grafikkort för samma pengar? Mer osäker på CPU & moderkort. Skall man välja en sämre CPU så bör vinsten dock läggas på något annat eftersom jobbet betalar datorn.

Att gå upp ännu högre i pris är inte så intressant, budgeten är 15k - give or take några hundra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13525430/inet-ihopplock

Vad kan man ändra/förbättra här? Samt passar allt verkligen ihop?

Moderkortet är långt ifrån prisvärt med dålig VRM, jag skulle välja något från MSI, till exempel MORTAR MAX

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING må vara ett väldigt trevligt moderkort men har bristfällig kylning av VRM.

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING VRM Cooling

Jag hade kollat på ASRock B450M Pro4, MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX eller MSI B450M MORTAR MAX.

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

• Motherboard is bland but will suit many colour schemes

• Great performance

• As good as X470 boards in many tests

• Good value for money

• Twin M.2 slots

• Simple and easy to use BIOS

• Good energy efficiency

Cons

• Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

• High performance

• High compatibility

• Inexpensive

• StoreMI support

• 3 graphics outputs / support for 3 monitors

• 2 M.2 sockets

Cons:

• Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Och det har inte WiFi vilket du väl behövde.

Skrivet av kek80:

Edit 2: Önskar wifi, antingen i moderkortet eller som ett separat kort.

Skrivet av kek80:

be quiet! Pure Rock

Wraith Prism som kommer med AMD Ryzen 7 3700X är nästan lika bra som be quiet! Pure Rock.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING må vara ett väldigt trevligt moderkort men har bristfällig kylning av VRM.
Jag hade kollat på ASRock B450M Pro4, MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX eller MSI B450M MORTAR MAX.

Och det har inte WiFi vilket du väl behövde.

Wraith Prism som kommer med AMD Ryzen 7 3700X är nästan lika bra som be quiet! Pure Rock.

Tack!
Kanske något sånt här då? Tog bort Be Quiet-kylaren och bytte moderkortet till ett av de du rekommenderade. Blev lite billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13525854

Gällande wifi:et så tänkte jag eftersom jag ändå kör lite större chassi och har plats för större moderkort så kanske jag bara kan komplettera med ett PCI E wifi-kort sen? Typ detta eller något liknande som fungerar bra.
https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900

Tror det finns plats för ett sådant i lådan och på moderkortet? Tills vidare har jag ett ett USB-wifi som duger för jobb och spel som inte kräver topp ping – kör med denna usb just nu. Och jag kan dra fram en kabel vid behov tills jag kompletterat med wifikortet.

Med det här större moderkortet har jag dessutom plats för fler ram-stickor sen när jag har lite extra pengar som bränner i fickan

Vad tycker du om ram-minnena samt PSU:n och paketet i övrigt? Något annat du hade ändrat?

Skall se om jag kan få ihop motsvarande för samma eller bättre pris via webhallen sen också. Kunde t.ex inte hitta ASRock B450M Pro4 i Inets sortiment men verkar finnas hos webhallen - ävenom det är slut i lager.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

Tror det finns plats för ett sådant i lådan och på moderkortet?

Jadå! Sätt det så långt ned du kan bara så att det inte blockerar luftflödet.

Skrivet av kek80:

Vad tycker du om ram-minnena samt PSU:n och paketet i övrigt? Något annat du hade ändrat?

RAM minnena är bra. Du kan välja 3600MHz om du vill, men eftersom att det är CL20 kommer det inte att göra någon större skillnad.

Nätaggregatet är bra!

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

• Extremt stabil spänningsreglering

• Rippelvärden i världsklass

• Väldigt hög verkningsgrad

• Mycket bra anslutningsmöjligheter

• Semipassivt och tyst

• Tio års garanti

• Kompakta yttermått

Nackdelar

• Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av kek80:

Kunde t.ex inte hitta ASRock B450M Pro4 i Inets sortiment

Nä, de har bara tagit in ett av ASRocks moderkort av någon anledning.

Skrivet av kek80:

men verkar finnas hos webhallen - ävenom det är slut i lager.

Jo, så fort det kommer in så säljer det slut. Så blir det när det är allt för prisvärt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson

Jadå! Sätt det så långt ned du kan bara så att det inte blockerar luftflödet.
RAM minnena är bra. Du kan välja 3600MHz om du vill, men eftersom att det är CL20 kommer det inte att göra någon större skillnad.
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13526056

Inets kampanj på grafikkortet tog slut så jag plockade detta istället, verkar ha fått bra kritik och kanske är bättre än gigabyte-kortet?

https://www.inet.se/produkt/5410461/sapphire-radeon-rx-5700-x...

Tyvärr drog ju totalen iväg lite med denna höjning så jag överväger på ner till en ryzen 5 3600x istället för 3700x.

Bytte också ram-minnet mot
https://www.inet.se/produkt/5301223/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Mest för att priset var i princip samma och för att de ser trevliga ut, likvärdiga i övrigt kanske?

Vad tycker du om dessa ändringar?

Nu ser det alltså ut så här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13531720

Vill helst hamna på max 15, vet inte om detta paket kan göras bättre för den budgeten?

Permalänk
Medlem

@kek80:

R5 3600

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13531787

R7 3700x

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13531771

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO

Tack! missade den GPU:n, skall kolla upp det lite. Klart billigare och med den gpu:n har jag nog råd att gå på 3700x CPU:n.

Är det något som gör moderkortet du plockat bättre än MSI B450 GAMING PLUS MAX?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av kek80:

Inets kampanj på grafikkortet tog slut så jag plockade detta istället, verkar ha fått bra kritik och kanske är bättre än gigabyte-kortet?

Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC är bättre än Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC.
Men om man vill hålla nere priset hade jag kollat på Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB, Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC eller Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil.

Skrivet av kek80:

Tyvärr drog ju totalen iväg lite med denna höjning så jag överväger på ner till en ryzen 5 3600x istället för 3700x.

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X

Skrivet av kek80:

Är det något som gör moderkortet du plockat bättre än MSI B450 GAMING PLUS MAX?

En USB Type C port. Skall du köpa allt från Inet är det hugget som stucket eftersom de nästan kostar samma där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC är bättre än Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC.
Men om man vill hålla nere priset hade jag kollat på Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB, Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC eller Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil.
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13533017

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

En USB Type C port. Skall du köpa allt från Inet är det hugget som stucket eftersom de nästan kostar samma där.

Tack! Då får det kanske bli ett sånt moderkort, en USB-C skadar ju inte.

Lutar också mot Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, tack för tipset. Har kollat lite recensioner och det verkar vara ett tyst och välpresterande kort!

Permalänk
Medlem

Redigering: Oj, det blev fel. Återkommer snart med uppdatering.

Permalänk
Medlem

Nä, de har bara tagit in ett av ASRocks moderkort av någon anledning.

Jo, så fort det kommer in så säljer det slut. Så blir det när det är allt för prisvärt.

Ok! Uppdaterad lista igen. Chassit hos Inet som jag siktat in mig på Be quiet! Pure base 500 tog slut så jag började pussla om lite. Gillar NZXT:s chassin, har tidigare kollat på 210i men eftersom jag nu ändå bestämt mig för att gå upp i storlek så kollar jag på 510i, mer utrymme i lådan och mer andrum och luft åt komponenterna. Gillar visuella designen av 510i, dessutom faktiskt lite mindre mått än Pure Base 500 som jag tittade på innan. Mindre plats för hårddiskar är det enda jag kan tänka mig men har ändå bara tänkt att max 2 st M2 SSD:ar i datorn.

Jag ser att chassit du talat så gott om, ASRock B450M Pro4, är ett Mitx - men jag tror inte jag behöver mer än så? Priset är grymt. Jag behöver plats för GPU ett PCIE wifi-kort (kommer köra USB wifi eller trådat nätverk till att börja med), 2 SSD-diskar. Då skall jag väl klara mig med detta?

Tack vare lite pressade priser på moderkort och lite kompromiss på SSD:n som inte är den absolut snabbaste så kan jag istället klämma in ett SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC. Hårddisken är inte den absolut snabbaste men jag tror den duger fint!

Så nu har jag en burk som ser ut så här. Tror det är slutgiltigt! Såvida du inte har några bra förslag på ändringar? Eftersom detta är precis på bristningsgränsen för budgeten från jobbet så kommer jag köpa monteringen som ett separat köp.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Skrivet av kek80:

Corsair TX650M

Seasonic FOCUS GX 650W kostar bara 50 kronor mer och är semi-passiv, helt modulär och har 10 års garanti.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

• Extremt stabil spänningsreglering

• Rippelvärden i världsklass

• Väldigt hög verkningsgrad

• Mycket bra anslutningsmöjligheter

• Semipassivt och tyst

• Tio års garanti

• Kompakta yttermått

Nackdelar

• Inga nämnvärda

https://i.imgur.com/Kk7APza.png

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av kek80:

Eftersom detta är precis på bristningsgränsen för budgeten från jobbet så kommer jag köpa monteringen som ett separat köp.

Inte helt säker på att du kan göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302707,302809,313927,236943,310045,306568,312031,236123?name=15K

Seasonic FOCUS GX 650W kostar bara 50 kronor mer och är semi-passiv, helt modulär och har 10 års garanti.

Inte helt säker på att du kan göra det.

Då tar vi ett sånt istället, tack för tipset!

Ang. monteringen så hoppas jag det går att lösa på något om jag besöker en butik och gör beställningen på plats och förklarar att jag behöver ett separat kvitto utan monteringen. Men annars får jag lösa det på annat vis

Permalänk
Medlem

@kek80:
Förmodligen inga som helst problem.
Kontakta inets kundtjänst.
Så kan du säkert lägga en order på komponenterna och en på monteringen,
sen lägger de ihop dem.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@kek80: Okej, besöker du butik så skall det säkert gå, alternativt om man krånglar ett bra tag med deras kundtjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kek80: Okej, besöker du butik så skall det säkert gå, alternativt om man krånglar ett bra tag med deras kundtjänst.

Tvärtommannen varför skulle man behöva krångla ett bra tag med kundtjänst?