Permalänk

Ny gamingdator 15-20k budget

Hej!

Har nu kommit fram till ett bygge jag hoppas funkar efter lite tids läsande på detta forum, och undrar därför hur detta ser ut. Jag spelar mest Paradox spel som är ganska CPU intensiva som jag förstått det, men kommer nog spela de nya stora släppen som typ Cyberpunk.

Har dock lite frågetecken jag hoppas kunna få uträtade:

  • Vill ha in wifi, vad är bästa sättet att få in det? Borde jag byta moderkort till nått med wifi eller lösa det på nå annat sätt?

  • Behövs en extra CPU fläkt?

  • Förslag på andra delar som inte finns i lager hos inet dvs moderkortet/psu.

Vill egentligen inte bygga själv men är en ganska stor prisskillnad på samma komponenter inet vs beställa från olika leverantörer och bygga själv. Stora prisskillnaden kommer från SSDn som är 1300 kr dyrare hos inet jämfört med Dustin, förslag på motsvarande SSD som inte är så mycket dyrare hos Inet?.

Tacksam för alla förslag

https://www.inet.se/datorbygge/b1147794/datorbygge

Permalänk
Medlem

@Larso2009:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13544324

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD Ryzen 7 3700X är den mest prisvärda högpresterande produktivitets CPUn. 8C/16T. Överklockningsbar. Kommer med en bra kylare.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17888?key=9b63f1c0ffeca51c7600d7d815d8834e

AMD Ryzen 7 3700X

3200MHz är sweetspot.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

RAM minnena har stöd för alla moderkortstillverkares RGB styrning.

ADATA XPG SPECTRIX GREY D41 DDR4 2x8GB 3600MHz

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

https://i.imgur.com/Kk7APza.png

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Skrivet av Larso2009:

Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC

Radeon RX 5700 XT presterar nästan lika bra till ett mycket lägre pris.

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Skrivet av Larso2009:

Fractal Design Meshify C

Det finns Fractal Design Meshify Mini C. Likadant fast Micro-ATX. Mindre och behändigare.

Skrivet av Larso2009:

Behövs en extra CPU fläkt?

Wraith Prism som kommer med Ryzen 7 3700X är bra. Nästan lika bra som Cooler Master Hyper 212.

Skrivet av Larso2009:

Vill egentligen inte bygga själv men är en ganska stor prisskillnad på samma komponenter inet vs beställa från olika leverantörer och bygga själv.

Varför vill du inte montera ihop datorn själv? Det är kul och enkelt!

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

Skrivet av Wicker:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Jag hade kollat på de billigare MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX som bara förlorar en USB Type-C port jämfört med MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Tack för svar!
Har tagit dina rekommendationer i beaktning. Blir nog ett Radeon kort, verkar mer prisvärt.

Kanske ska våga mig på att bygge den själv, kan nog vara värt det i längden. En fråga kvarstår dock, jag vill gärna hav Wifi i datorn, vilken lösning är bäst, ett annat moderkort eller skaffa en pci-wifi adapter? I sådana fall några förslag på vilken?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Larso2009: Ser inte att du svarat mig om du inte klickar på svara eller citera.

  • Moderkort med WiFi

    Mitt funkar bra. Vissa har problem med dem.

  • PCIe trådlösa nätverkskort. ASUS PCE-AC68 skall vara bra, men kostar också därefter. Jag har själv ett 200 kronors PCIe trådlöst nätverkskort från 2010 i mammas dator och de funkar ok det med.

  • USB trådlösa nätverkskort finns också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|