Irriterande ljud från datorn - ej från fläktar eller HDD...

Permalänk
Medlem

Irriterande ljud från datorn - ej från fläktar eller HDD...

Hej jag har hållt på ett tag med att få datorn tyst

Lådan är ett Compucase som recenserades här för ett litet tag sedan...
Mitt radeon har zalman fläns, cpu kylning är en alpha pal med 12dBA Papst på...en 120mm Papst chassifläkt @ 5v bak och 2st tysta barracuda V o 1st Samsung 160GB (minst lika tyst)

Nätaggsfläkten låter lite granna men absolut inte mycket...

Dock har jag ett konstigt brummande från datorn som låter typ

brrrrruuuum......bruuum....brrrruuuum hela tiden...utan detta ljud så skulle jag vara en lycklig pöjk...

Jag har läst att seagate diskar kan framkalla såkallat "coil whine" från nätagg och även moderkort...

Ska man prova att byta nätagg eller byta diskar?

Kan man koppla ur seagate diskarna o se vad som händer? ena är windows disk...

Vore väldigt tacksam för hjälp för jag blir tokig på ljudet

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

Alltså, din bästa vän att hitta något som låter är förstås örat! Öppna lådan och stick in örat och hitta var det låter någonstans. Akta dig dock för att sticka in det allt för nära CPU-fläkten.

När du väl lokaliserat ljudet är det lättare att angripa problemet.

Själv lider jag av Seagate oljud. Har deras nya 7200-serie, och den har ett ringande ljud som kommer igång då och då. Irriterande, men jag överlever.

Permalänk
Medlem

Geezer> Det är en idle-scan som diskarna gör då och då när hårddisken inte jobbar. Det är en kvarglömd test-rutin och är onödvändig att ha kvar.
När jag jobbade med att få min dator så tyst som möjligt(vilket den nu är) så blev jag extremt irriterad på det där ljudet och harvade loss på div utländska forum.

Jag hittade en programvara/patch gjord av Seagate som tar bort den idle-scan-rutinen från hårddiskens styrmjukvara.

Ni kan ladda ner patchen härifrån:
http://himagine.s20.xrea.com/pc/smscan.zip

Starta systemet med en minimal bootdisk och kör programmet så skall era problem vara borta

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Gamblor: Jag har inte haft den så länge, så har inte brytt mig om att leta efter en lösning. Ska kolla in det, tack!

Permalänk

hmmm jag har med jobbat ett tag på att få tyst dator!
och jag har lyckats ganska bra.... men det är en sak jag
stör mig på, och det är ett evigt tjutande nånstans, jag
tror det kommer från psu:n... jag har lyssnat, och det kommer
inte bara där ifrån... hhd, är tyst en seagate barracuda V... och
den tjuter inte... har 1st 92mm på cpu @ 5v och
1st 92mm på gpu @ 3v... och i psu:n har jag 1st 80mm @ 5v

men vad i ****** e det som tjuter... känns som om man har
tinitus.

[ps. det är inget varnings tjut som tex. när man inte har
cpu fläkten ikopplad]

nån som har en aning vad det kan vara? //kentan^

Visa signatur

T-bird 1.4@1.533 | G-force 2 t / pro 64mb 250/400@335/481 | Seagate Barracuda IV 40.0Gb 7200rpm | 256ddr pc2100 Kingston | Lite annat smått och gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Agneta

tinitus.

cpu fläkten ikopplad]

Kör uteslutningsmetoden vetja! Ta loss (koppla ur strömmen) allt som går (chassifläktar,hårddisk/cdrom/flyppy, grafikkort) och lyssna. Sätt sedan i sak för sak tills du hittar källan till missljudet... Om det är PSU:n så borde missljudet fortfarande låta när du kopplat loss allt annat, såvida det inte är CPU-fläkten som slirar och börjat låta..

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Du kanske kan jobba lite för att verkligen ta reda på om det är dit nätaggregat som låter. För att göra det måste du "torrköra" det. Dvs koppla ur allting, tom moderkortet.

Dock måste man sluta två pinnar på ATX-anslutningen för att få nätagget att dra igång, det är pin 4 och 6. Det finns en bild på detta manualen till Koolance vet jag. http://koolance.com/support/files/manual_univ_v200eng_d.zip
OBS! Gör inte detta om du är osäker! Väljer man fel pins kan man paja nätagget.

Om det då låter, så vet du att det är nätagget. Enda problemet med torrkörning är att man inte belastar agget, så om problemet ligger där när du har högre belastning så hjälper inte detta.

Permalänk
Medlem

grafikkortet

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Om det brummar i svängar liksom så är det förmodlingen chassit som vibrerar.. Om du tar av lösa delar o det slutar låta har du funnit lösningen

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

I min dator är det nätagget som låter för tillfället, även fast jag har en papst 19 dB som är kopplad till en fanc. Om jag drar ner den till min så hör man fortfarande lite skumma lju, lite tickande och tjutande. Inte högljutt men iaf.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

i min burk var det garfikkortet som inte lät så skönt..

Visa signatur

"Var glad över att Nintendo Game Cube inte ser ut som en stor svart verktygslåda eller en kupévärmare på högkant"

Permalänk
Medlem

Fronten på min brännare vibrerar.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan vara någon fläkt som har obalans(ev. sliten) Kan bli sådana vibrationer som går till chassiet. (Kan åtgärdas med vibrations dämpare (gtek har)

just nu har jag en fäkt som mår lite dåligt ( men låter som en syrsa ungefär...chirp chirp..)

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med de där vibrationsdämparna för fläktar egentligen? Någon som har en bild på dem monterade, jag förstår inte riktigt hur de ska sitta. Är det dem man fäster fläkten med, eller sitter de bara i för att minska vibrationerna?

Permalänk
Medlem

Droppade i olja i några fläktar som började bli dåliga. Efter det låter de *slurp* lite ibland. Inte så högt, men skumt

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Agneta

tinitus.

cpu fläkten ikopplad]

säker på att det inte kommer från skärmen då?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Jahap då har jag kopplat ur mina 2 seagate hdd och ljudet försvann...
När jag koppla tillbaka dom så kom ljudet tillbaks och det kommer från nätagget...

Läst på www.silentpcreview.com att det har varit flera personer med samma problem...lösningen va tydligen att prova med annat nätagg...(kan bli tvungen o prove en hel del...) eller att linda in strömsladdarna till hårddiskarna med nån konstig magnetring...

Blir nog fasen till o köpa 2st nya samsung diskar istället...suck

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i min server (brrrrruuuumm bruuuuummm ljud ) det vissade sig att min seagate barracuda V orsakade vibrationer som fortplantade sig ut i chassiet, löste det genom att hänga upp den i gummiband (cykelslang)

Permalänk
Medlem

Gabrioth - det är inte vibrationer hdd:arna sitter i o-ringar o jag hör bestämt att ljudet kommer från Nätagget...

Nån som är intresserade av lite seagate diskar?
Ska prova med ett Nexus nätagg först o om det inte hjälper så blir det nya diskar...

Billigt...aja tur att ljudkortet paja igår i alla fall

Visa signatur