Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Egentligen finns det väl ingen anledning att göra detta tidigt?

Jag har fått luren och använder den. Jag utvärderar om jag vill ha abbonemanget, är ju ändå ingen bindningstid och ingen uppsägningstid. Sen om jag efter några veckor tycker det är ovärt med abbet så avslutat jag det och får slutfaktura för telefonen (80*24 mån)

Jag har till dagens dato inte fått info från elgiganten att något fel har begåtts med min order. Jag har bara läst lite teorier på detta forum ex.

Din slutfaktura kommer landa på 150*(resterande månader) för telefonen, och sen har du abonnemanget en månad efter uppsägning.

Permalänk
Medlem

jag ringde kundtjänst till elgiganten som sa att jag ska kunna få det lägre priset utan problem, hon frågade även deras abonnemang-avdelning som sa samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag beställde 18/04 en p30 pro som jag skulle säga upp direkt och ge till min syster.
Jag har inte haft kontakt med någon på varken elgiganten eller telenor, endast väntat för att se hur det går för er.
23/04 får jag mejl av Telenor med info om mitt senaste köp där allt är godkänt och att kortet är skickad.
24/04 16:30 får jag mejl av Elgiganten att telefonen är skickad och att jag kan spåra den.
24/04 23:10 får jag mejl med kvitto där mobilen är avbeställd.
27/04 Idag dvs, får jag brev på kivra att det tagits kreditupplysning på mig.

Jag kontaktade idag vid 12 elgiganten på deras chat och ville avbeställa då jag inte ville betala 5000 för mobilen och agenten sa att den är redan avbokat och om jag får sms då ska jag inte hämta den på ulämningsstället.

Kommer hem från jobbet och simkortet ligger i postlådan och 5 min senare får jag sms att mitt paket kan hämtas från Bring.

Det verkar inte finnas någon ordning i detta företaget, och enda läxan jag lärt mig är att aldrig mer köpa från ett sånt företag. Hade jag haft tid så hade jag hållit på och jävlats som fan men tyvärr har jag bättre saker för mig.

Förmodligen lär ni er också en läxa och bojkottar skiten.

Permalänk

Har ni som fått ett bättre erbjudande på abonnemang + telefon fått någon skriftlig bekräftelse på det eller sett en ändring i appen? Jag skulle få 6gb för 119kr/mån + telefon för 80kr/mån men har inte sett någon skillnad ännu i appen eller fått något mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdarn:

jag ringde kundtjänst till elgiganten som sa att jag ska kunna få det lägre priset utan problem, hon frågade även deras abonnemang-avdelning som sa samma sak.

Vilket pris fick du av EG kundtjänst?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Konstigt, rabatten skulle inte försvinna för mig. Som tur är har jag det inspelat så om Telenor hävdar något annat har jag det. Oavsett är det ju bra pris, mitt slutar också på 249 fast 8 gb.

Precis som du säger så är det ju ett bra pris i slutändan. Jag har ju dock hellre ett billigt abonnemang än att telefonen blir billigare, då man kan ha kvar abonnemanget efter att telefonen är betald.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Kontaktade avslutsavdelningen på Telenor nu, men tydligen kunde de inte göra någon prisändring på mitt abonnemang med beställningen utan hänvisade mig till Elgiganten direkt och menar att de ska lösa det. Så inget erbjudande för lägre abonnemangspris, trots att jag ledde oss in på detta under samtalet. Verkar vara spridda skurar minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkshake91:

Kontaktade avslutsavdelningen på Telenor nu, men tydligen kunde de inte göra någon prisändring på mitt abonnemang med beställningen utan hänvisade mig till Elgiganten direkt och menar att de ska lösa det. Så inget erbjudande för lägre abonnemangspris, trots att jag ledde oss in på detta under samtalet. Verkar vara spridda skurar minst sagt.

Jag ringde avslutsavdelningen. De sa att normalt sett så gör de inga ändringar på nya abonnemang, tidigast en månad in, men att de med detta erbjudande (är uppenbarligen många som ringer) gör ett undantag och kan ändra direkt. Prova ring en gång till, jag ringde två gånger själv.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Din slutfaktura kommer landa på 150*(resterande månader) för telefonen, och sen har du abonnemanget en månad efter uppsägning.

Som sagt den informationen har varken telenor eller elgiganten kommunicerat till mig. Så jag utgår från att vad som står på ordern och deras hemsida stämmer (dvs 80*24). Har telefonen i min hand (sedan i lördags)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Som sagt den informationen har varken telenor eller elgiganten kommunicerat till mig. Så jag utgår från att vad som står på ordern och deras hemsida stämmer (dvs 80*24). Har telefonen i min hand

Det är enbart om du har abonnemanget i 24 månader som det står i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är enbart om du har abonnemanget i 24 månader som det står i annonsen.

Det stod inte i annonsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Det stod inte i annonsen.

@PlogarN97
Jo, 80kr mobil och 269kr abonnemang i 24 månader.

Bindningstid stod det inget om.

När man trycker på Köp med abonnemang så står det Telenor 8GB 24 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@PlogarN97
Jo, 80kr mobil och 269kr abonnemang i 24 månader.

Bindningstid stod det inget om

Där av sa du de själv, stod inget om de i annonsen :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boskovic:

Där av sa du de själv, stod inget om de i annonsen :).

@Boskovic
Jo om du har abonnemanget i 24 månader gäller detta pris.
Varför annars skriva att det är abonnemanget Telenor 8 24 månader.

Då kunde de skrivit Telenor 8 0 månader annars om det skulle gälla 0 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Som sagt den informationen har varken telenor eller elgiganten kommunicerat till mig. Så jag utgår från att vad som står på ordern och deras hemsida stämmer (dvs 80*24). Har telefonen i min hand (sedan i lördags)

Absolut, men det förändrar inte det faktum att både EG och Telenor menar att rabatten försvinner om man säger upp sig. Trots att det inte framgick. Så det kommer bli 150*24 och sen får du ta den striden ifall du orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Boskovic
Jo om du har abonnemanget i 24 månader gäller detta pris.
Varför annars skriva att det är abonnemanget Telenor 8 24 månader.

Då kunde de skrivit Telenor 8 0 månader annars om det skulle gälla 0 månader

Nja kan ju innebära att abbonemangets pris gäller i 24 månader?

Finns många fall där abbonemang försämras och/eller man får betala ett högre pris. Så i detta fall får man garanterat detta pris 8 gb för 269 kr i 24 månader

Men givetvis kan man avsluta abbet tidigare om man vill.

Står inget om att priset på mobilen skulle förändras om man avslutar abbonemanget. Annars borde de väl satt siffran 24 mån på raden för mobilen och inte för abbonemanget?

Och hur får de minsta totalkostnaden till cirka 2200 kr?

Föresten tycker jag det påminner om denna typ av erbjudanden.

Man erbjuder ett abbonemang och en lockvara på köp, med förhoppningen att man ska fortsätta sitt abbonemang (dock ej krav)
Random exempel:

Permalänk
Medlem

Det är den som bestrider ett avtal som har bevisbördan som sagt. Det räcker inte att gissa, peka på Tele2, KOVFS 2012:1 o.s.v.

Det är ett kombinationserbjudande, ARN och rätten vet vad ett kombinationserbjudande är och kommer inte förbise villkoren från Telenor/Elgiganten. Kan ni däremot bevisa att priset var något annat, så gör det, men av det som skrivits i tråden så tror jag ingen har lagt fram något som ARN eller rätten skulle gå på.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Bekräftelsen får du först när Telenor godkänt dig. Att du hämtade ut telefonen i butik betyder inte att du blir godkänd per automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är den som bestrider ett avtal som har bevisbördan som sagt. Det räcker inte att gissa, peka på Tele2, KOVFS 2012:1 o.s.v.

Det är ett kombinationserbjudande, ARN och rätten vet vad ett kombinationserbjudande är och kommer inte förbise villkoren från Telenor/Elgiganten. Kan ni däremot bevisa att priset var något annat, så gör det, men av det som skrivits i tråden så tror jag ingen har lagt fram något som ARN eller rätten skulle gå på.

Ja då äre ju telenor och elgiganten som har bevisbördan då de bestrider avtalet som vi har ingått (där det står 80 kr/mån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@PlogarN97: Bekräftelsen får du först när Telenor godkänt dig. Att du hämtade ut telefonen i butik betyder inte att du blir godkänd per automatik.

Jag har simkort (från telenor) och telefon (från elgiganten) i min hand. De har gjort en kreditkontroll genom bisnode.

Vad mer krävs för att få den bekräftelse du talar om?

Jag har inte fått info om annat än 80 kr mån för telefonen utan bindingstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja då äre ju telenor och elgiganten som har bevisbördan då de bestrider avtalet som vi har ingått (där det står 80 kr/mån)

Inte så det fungerar, är ju du som bestrider annars hamnar du hos Kronofogden. Den första "orderdetaljer" är ingen bekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte så det fungerar, är ju du som bestrider annars hamnar du hos Kronofogden. Den första "orderdetaljer" är ingen bekräftelse.

Vad är bekräftelsen och när får jag den?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är bekräftelsen och när får jag den?!

Du får den säkert när du kontaktar Elgiganten

Permalänk
Medlem

Blir bollad fram o tillbaka mellan Elgiganten och Telenor. Bägge säger att den andra skall lösa abonnemanget.

Fick faktisk också ett erbjudande från Telenor, utan att ha frågat, men mitt befintliga är billigare och täcker mitt behov. (Vimla)

Bollen ligger hos Elgiganten för tillfället. Jag yrkar att enligt deras egna kvitto blir totalpriset, utan abonnemang, 2171:- för min Iphone SE 64 som jag fick levererad förra fredagen. Har också fått men inte aktiverat abonnemanget från Telenor.

173115 iPhone SE 64GB Black 1,00 1 1,00 '
APPLE *******/A Smartphone
Garantinr *********************************
TN8GBMT TELENOR 8GB 0M NY MED TELEFON 0,00
TNBOOST1000 ***AVSLUTAD*** 0,00
TNBOOST TELENOR KAMPANJ NYTECKNING 0,00
TN8024 TELENOR FÖRHÖJD +80KR 24 MÅN 0,00
ENTRANCEFEE Abonnemangsprodukt 250,00 '
POSTALPICKUP Paket 0,00 1 0,00
PAYMENTFEE Payment fee 0,00
POSTALEXPRESS Leveranssätt: Express 0,00 1 0,00
TOTAL (Inkl. moms SEK 50,20) SEK 251,00
Betalningsmetod: Paypal 251,00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får den säkert när du kontaktar Elgiganten

Men så ska det väl inte gå till?

Säg att jag kör med abbet i 3 månader och sen känner att jag vill avbryta. Det kan väl inte vara rimligt att elgiganten först då ger korrekt orderbekräftelse?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men så ska det väl inte gå till?

Säg att jag kör med abbet i 3 månader och sen känner att jag vill avbryta. Det kan väl inte vara rimligt att elgiganten först då ger korrekt orderbekräftelse?!

Du har skyldighet att veta vad du går med på, kollar du med hur det varit för de andra skickar Elgiganten en bekräftelse efter de registrerat allt, och Telenor skickar också ut avtalet eller ger dig möjlighet att läsa det via deras hemsida/app.

Att vänta i ditt fall gör det inte enklare att få telefonen för 80 * 24.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackaman:

Talade med Telenor idag och var väldigt öppen med min syn på situationen (utan förväntningar).
Berättade att jag har ett väldigt bra abonnemang hos annan operatör som jag var nöjd med.
Men om de kunde erbjuda liknande var jag intresserad annars skickar jag tillbaka telefonen då det inte matchar vad jag ursprungligen tänkt.

Den trevliga killen erbjöd då 8GB för 119kr/mån + 80kr/mån för telefon, alltså precis som beställt fast billigare.
Jag dubblade sedan surfmängden med kombo-erbjudandet som erbjuds om man har fiber via Telenor: https://www.telenor.se/handla/erbjudanden/telenor-kombo/

Totalakostnad med 16GB surf över 24 månader:
251+199*24 = ca 5100kr

Är jättenöjd med 16GB för 125kr/mån + telefon för beräknade MTK 2100kr om man nu vill se det så..

Ringde Telenor idag och undersökte vad de kunde göra. Ovanstående var inget de kunde fundera på eftersom
1. Jag inte var kund hos Telenor på annats sätt (dvs bredband)
2. De tycker att Elgigantens skämt till MTK gäller på något underligt sätt och därför inte kan använda det som anledning till att matcha.

Värderar min tid högre än de eventuella hundralappar man kan vinna genom ARN etc så kommer lämna tillbaka genom ångerrätten.

Permalänk
Skrivet av narya:

Ringde Telenor idag och undersökte vad de kunde göra. Ovanstående var inget de kunde fundera på eftersom
1. Jag inte var kund hos Telenor på annats sätt (dvs bredband)
2. De tycker att Elgigantens skämt till MTK gäller på något underligt sätt och därför inte kan använda det som anledning till att matcha.

Värderar min tid högre än de eventuella hundralappar man kan vinna genom ARN etc så kommer lämna tillbaka genom ångerrätten.

Du gav upp alldeles för lätt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Ringde Telenor idag och undersökte vad de kunde göra. Ovanstående var inget de kunde fundera på eftersom
1. Jag inte var kund hos Telenor på annats sätt (dvs bredband)
2. De tycker att Elgigantens skämt till MTK gäller på något underligt sätt och därför inte kan använda det som anledning till att matcha.

Värderar min tid högre än de eventuella hundralappar man kan vinna genom ARN etc så kommer lämna tillbaka genom ångerrätten.

Ska också lämna tillbaka P30:n 👍🏼
Men det gick INTE att lämna in den på elgiganten 🤯

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag har ett abonnemang hos Telenor dock ingen mobil så jag undrar ifall det går att kombinera abonnemanget + mobil priset (80*24 + mitt abonnemang)? då blir det ju för mig iaf en dunder deal.