Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkshake91:

Så skumt! Borde ju tolkas som att mobilen skulle ingå kostnadsfritt med abonnemanget då, vilket dock varken Elgiganten eller Telenor säkerligen aldrig skulle erkänna. I mitt digitala kvitto står det inte +150kr utan +80kr, men får se vilket det är som gäller så fort Telenor lagt upp mitt avtal digitalt.

Skrivet av CazeW:

Skulle du kunna ta en bild på hur kvittot ser ut? Alltså kvittot från Elgiganten, för det där lät väldigt intressant.

Syftar ni på "kvitto" eller beställningsbekräftelse? För det bara en beställningsbekräftelse som har inkommit från Elgiganten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

För bra deal för att vara sann

Jag har följt denna tråd med intresse, Förstod ganska snabbt att det skulle bli en grej av det hela.

Jag passade på den här dealen då det inte verkade rimligt och jag inte orkade returnera etc om det skulle gå den vägen.

Är det en deal för bra för att vara sann så bör man också vara medveten om att det kan bli en del strul och att det är en risk man tar när man chansar på dessa typer utav köp.
För min del hade jag sett det som en stor bonus om jag fått telefonen för reapriset men inte tjafsat om det inte gått igenom.

varför ska vinstdrivande företag i princip ge bort saker och sen be om ursäkt när det uppenbart är en felskrivning. Alla online företag reserverar sig alltid mot felskrivningar. Om ni säger att säljaren har lovat etc så bör man veta att säljare vill sälja och inte bryr sig speciellt mycket om efterspelet.

Jag har haft med företag att göra som inte ens vill ge kundservice på en vara till ordinariepris under ångerrätten.Här va det ju uppenbart fel redan från början då det han bli en tråd redan innan köpare blev nekad uppsägning med telefonen kvar.
väntar mig en shitstorm av det här meddelandet men ha lite rimliga förväntningar när ni köper saker så slipper ni bli så besvikna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Syftar ni på "kvitto" eller beställningsbekräftelse? För det bara en beställningsbekräftelse som har inkommit från Elgiganten.

Syftar på det digitala kvittot som Elgiganten skickade ut till flera av oss. En sån här #18393865.

De har som sagt skött det här väldigt dåligt även fast de skyller på att det var en bugg. De har inte ringt och bekräftat abonnemanget som det stod att de skulle göra, de har tydligen inte skickat kvitton till alla eller avtalet som man gör med Telenor. Så känns lite konstigt att vissa här skyller på oss som beställt att vi borde ha fattat att priset var fel eller att vi borde ha undersökt bättre vilka avtal vi gick med på, när inte vi inte ens får tag på dessa avtal (förutom våra orderbekräftelser).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Syftar på det digitala kvittot som Elgiganten skickade ut till flera av oss. En sån här #18393865.

De har som sagt skött det här väldigt dåligt även fast de skyller på att det var en bugg. De har inte ringt och bekräftat abonnemanget som det stod att de skulle göra, de har tydligen inte skickat kvitton till alla eller avtalet som man gör med Telenor. Så känns lite konstigt att vissa här skyller på oss som beställt att vi borde ha fattat att priset var fel eller att vi borde ha undersökt bättre vilka avtal vi gick med på, när inte vi inte ens får tag på dessa avtal (förutom våra orderbekräftelser).

Något sådant kvitto har jag inte fått. Kan inget annat än hålla med i dina resonemang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@CazeW: Mitt meddelande är inte personligt mot någon, jag menar bara att man bör varit medveten om att det var en chansning.

det fanns ju två läger redan från början i den här soppan. De som avstod från att köpa pga att det verkade vara en felskrivning och sen finns det personer som väljer att köpa 4 telefoner till hela familjen och ska dra det vidare till ARN för att dom inte får telefonen för kaffepengar.

om tex ett 2080 ti hade varit ute för 5000 kr till nypris så hade nog många av oss här inne huggit direkt men inte blivit besvikna om vi inte fått grafikkortet.

synd att ni inte fick ta del av en värsting deal för sådana finns ju ibland också. Hoppar ut från tråden nu då jag inte tror att jag tillför mer framöver.

Permalänk
Medlem

@mrE1 Mitt svar var inte riktat till dig, så tog inte det du skrev personligt.
Det var mer riktat till andra personer som tidigare skrivit i den här tråden som i princip skyllt Elgigantens misstag på oss.

När jag gjorde beställningen så visste jag att det var en chansning, men ärligt talat så tror jag inte att det hade blivit en sådan här shitstorm om Elgiganten hade skött det bättre. Hade de ringt innan de skickat beställningarna eller till och med bara skickat kopia på avtalet med Telenor där det står hur rabatten fungerade så hade vi inte haft 33 sidor av inlägg i den här tråden. Det som folk har varit sura över är att man har själv fått ringa fram och tillbaka och bli bollad mellan supporten för att komma fram till att telefonen kostar extra när man säger upp abonnemanget.

Jag är glad över att Cenorida faktiskt lyckats få sin telefon till de utlovade priset, men det gör som inte saken bättre när olika kunder tydligen fått olika avtal och blivit behandlade olika i den här röran.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

om tex ett 2080 ti hade varit ute för 5000 kr till nypris så hade nog många av oss här inne huggit direkt men inte blivit besvikna om vi inte fått grafikkortet.

synd att ni inte fick ta del av en värsting deal för sådana finns ju ibland också. Hoppar ut från tråden nu då jag inte tror att jag tillför mer framöver.

Nja. Det är som att beställa ett 2080 ti för 5000 kr, få det levererat och sedan efter några veckor, när du sålt ditt gamla grafikkort och använt ditt nya ett bra tag, så hör EG av sig och kräver att du ska betala totalt 10000 eller skicka tillbaka kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Något sådant kvitto har jag inte fått. Kan inget annat än hålla med i dina resonemang.

Man får den samband när Elgiganten skickar mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja. Det är som att beställa ett 2080 ti för 5000 kr, få det levererat och sedan efter några veckor, när du sålt ditt gamla grafikkort och använt ditt nya ett bra tag, så hör EG av sig och kräver att du ska betala totalt 10000 eller skicka tillbaka kortet.

Precis, det finns ju ingen rimlig reson i det där. Aldrig varit med om något liknande förut, jag menar sånt här händer väl bara i offentliga upphandlingar pga sämst rutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja. Det är som att beställa ett 2080 ti för 5000 kr, få det levererat och sedan efter några veckor, när du sålt ditt gamla grafikkort och använt ditt nya ett bra tag, så hör EG av sig och kräver att du ska betala totalt 10000 eller skicka tillbaka kortet.

Ja men det har du ju rätt i! precis så är det. Eller inte..

Vi vet ju alla hur telefonabbonemang fungerar och jag tror du förstod vad jag ville ha sagt med den jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja men det har du ju rätt i! precis så är det. Eller inte..

Vi vet ju alla hur telefonabbonemang fungerar och jag tror du förstod vad jag ville ha sagt med den jämförelsen.

Då jag har fått telefonen (i lördags) och abbonemanget och den enda informationen jag har fått från elgiganten är 80 kr/mån för mobilen så äre så jag uppfattar det iaf.

Hade varit en annan sak om de korrigerat eller makulerat ordern innan de skickat ut varan (som du skrev i ditt ursprungliga exempel).

Permalänk
Medlem

Jag fick bytt till telenor 250/250 fiber för samma pris som som mitt nuvarande 100/100. Samt att jag fick deras 16gb abonnemang för 119 plus p30 pro för 80. Hamnar på 200kr/mån för det. Jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

@LasseTM hur går det för dig som köpte den i butik?

För mig löste det sig ganska bra anser jag.
Pratade först med Elgiganten i kungens kurva om problemet och dom förstod direkt och var väldigt hjälpsamma efter 5-10min diskussion.
Det dem kunde erbjuda var ett presentkort på ca 1700:- om jag minns rätt för att kompensera mig eftersom mitt totalpris blev 250+36xx typ så jag betalar alltså runt 3850:- totalt om jag säger upp mitt abonnemang. Sedan får vi subtrahera 1700:- i presentkort så runt 2100 i totalpris det skiljde några kronor här och där så jag tror mitt totalpris blev runt 2170 men förhållning att en del av pengarna är låsta genom presentkort på Elgiganten vilket är ok för mig då jag handlar där för mellan 50-100k per år.

Men sedan ringde jag även Telenor och pratade med dem om problemet inte för att få en bra del utan mest få feedback och säga upp mitt abonnemang, då fick jag en deal när jag skulle säga upp mitt abonnemang på 169:- i månaden för 8gb surf och 80:- för mobilen.

Idag betalar min fru 160:- månaden för Vimla 8GB så vi flyttar helt sonika över hennes nummer till Telenor istället.
På detta vis har jag i nästan telefonen gratis beroende på hur man räknar eftersom min fru har betalat 160:- för sitt abonnemang senaste 5-6 åren så jag betalar totalt 9x24+80x24+250-1700=686:- för en P30 pro give or take några kronor

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Inte ett ord från vare sig EG eller Telenor nu sedan i tisdags, trots att de skulle återkomma så snabbt de bara kunde.

Jag hoppade nu över till Fello istället (125 kr/mån för 16GB surf) så jag är nöjd ändå.

Telefonen får gå i retur och jag behåller min gamla P20 Pro istället. Kommer aldrig bli en betalande kund hos @Elgiganten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Då jag har fått telefonen (i lördags) och abbonemanget och den enda informationen jag har fått från elgiganten är 80 kr/mån för mobilen så äre så jag uppfattar det iaf.

Hade varit en annan sak om de korrigerat eller makulerat ordern innan de skickat ut varan (som du skrev i ditt ursprungliga exempel).

Eller åtminstone en heads up om att priset har blivit fel och nytt pris är xxx. Så man inte tror det man har fått i början och sen blev mycket dyrare än man har tänkt! Det visar bara hur dåligt EG behandlar deras kunder!

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt svar av Elgiganten, tydligen så kan man inte säga upp abonnemanget och få ut den minsta totala kostnad.

Så jag fick följande två alternativ av EG:

Vi kan dessvärre inte lösa ut mobilen till det priset och vi har då alltså två alternativ:

1. Du väljer att behålla mobilen med abonnemanget för 349kr/månaden.

2. Du väljer att returnera mobilen och säga upp abonnemanget.

Vi beklagar strulet med din order och vi ber dig återkomma med hur du önskar göra.

Ha en fortsatt trevlig valborg!

Med vänlig hälsning / Kind regards

Garret
Elgiganten Kundcenter

Lutar mer och mer mot att man kommer behöva vända sig till ARN. Förstår dock inte, hur jag inte kan få säga upp mitt abonnemang? Det kan inte stämma det som Garret på supporten säger.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Säga upp kan du göra, men då får du vända dig till Telenor som ger dig kostnaden enligt avtalet med dem.

Permalänk
Medlem

@muSashi

Den där Garret svarade även mig nu, med ett lika korkat svar.

Hej,

Minsta totalkostnaden var inte korrekt upplagd på sidan då den räknade med rabatten som skulle ligga på abonnemanget och inte själva mobilen. Detta resulterade i en felaktig minsta totalkostnad. Det betyder dessvärre att minsta totalkostnaden på 2171kr inte stämmer.

Däremot så påverkar detta inte själva månadskostnaden på 349kr/mån.

Skulle du vilja häva köpet så kan vi lösa en fraktsedel till dig via mail eller post.

Återkom gärna till oss om hutr du vill göra!

Med vänlig hälsning / Kind regards

Garret
Elgiganten Kundcenter

Dold text

Jag ska till järnhandeln och handla lite skrot, och då tänker jag be dem att skicka tillbaka telefonen så snart de kan, så jag slipper se mer från dessa avtalsbrytande klåpare. Ska knåpa ihop något till ARN också så de också får arbeta lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

@muSashi

Den där Garret svarade även mig nu, med ett lika korkat svar.

Hej,

Minsta totalkostnaden var inte korrekt upplagd på sidan då den räknade med rabatten som skulle ligga på abonnemanget och inte själva mobilen. Detta resulterade i en felaktig minsta totalkostnad. Det betyder dessvärre att minsta totalkostnaden på 2171kr inte stämmer.

Däremot så påverkar detta inte själva månadskostnaden på 349kr/mån.

Skulle du vilja häva köpet så kan vi lösa en fraktsedel till dig via mail eller post.

Återkom gärna till oss om hutr du vill göra!

Med vänlig hälsning / Kind regards

Garret
Elgiganten Kundcenter

Dold text

Jag ska till järnhandeln och handla lite skrot, och då tänker jag be dem att skicka tillbaka telefonen så snart de kan, så jag slipper se mer från dessa avtalsbrytande klåpare. Ska knåpa ihop något till ARN också så de också får arbeta lite.

Skrev tillbaks till EG att jag visst måste kunna säga upp abonnemanget eftersom det inte har någon bindningstid och få ut den minsta totala kostnaden. Får se vad dom svarar

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Samma person svarade mig också i mitt ärende. Han bemötte givetvis inte synpunkterna utan gav goddag yxskaft-svar.. tidigare medarbetare har iallafall gett en liten antydan att hjälpa till.

Red..: Här kommer G´s svar på hur mycket jag skulle betala för att lösa ut telefonen "Totalbeloppet för att köpa ut telefonerna och säga upp abonnemanget blir då alltså 8376kr/telefon oavsett som avser en månadskostnad på 349kr. Vi kommer inte att erbjuda kompensation i det här ärendet då totalbeloppet är detsamma som utlovat och det missgynnar inte er på något plan då mobilerna inte kan köpas ut separat från abonnemanget till priserna ni har presenterat."

Sedan att Telenor säger att det är 3600 kr är en annan sak.. Skrev det till G, men fick inget svar..
Joråsåatt..

Permalänk
Medlem

Länk till Konsumentverket

Utöver ARN går det att anmäla företaget till KO för brott mot marknadsföringslagstiftningen.

Om det kommer tillräckligt många anmälningar så kan de starta ett tillsynsärende mot företaget..

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Oavsett om du anmäler ärendet till ARN för att få rätt, så är det inte fel att företag som bryter mot lagstiftningen granskas när de beter sig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattewik:

"Vi kommer inte att erbjuda kompensation i det här ärendet då totalbeloppet är detsamma som utlovat och det missgynnar inte er på något plan då mobilerna inte kan köpas ut separat från abonnemanget till priserna ni har presenterat."

Chefen: G, du har ju bara arbetat här i 4 dagar nu, men kan du jobba över med lite Supportfrågor? Du kommer bli utsedd till årets praktikant! Det ska jag se till. Du kan använda nonsense-svar, det är ändå ingen som anmäler oss!

G: Visst Chefen, det fixar jag!

35 min senare och ensam på kontoret

G: Det här går ju riktigt bra! *stolt*

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att ni som har fått till ett abonnemang loggar in på Telenor och ser till att ni betalar rätt summa.

Killen som jag pratade med på Telenor lovade 119kr i månaden för abonnemanget men på Telenors hemsida så ska jag tydligen betala 195,90kr? Totalsumman som står lite längre upp landar på 324,90kr för maj månad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ni som har hävt köpet, fick ni respons/bekräftelse direkt (vid kontakt via mail)? jag ångrade nämligen köpet för en vecka sedan men har fortfarande inte fått svar än, på söndag har det gått 14 dagar, vet inte om de kommer att slarva med det också.

Permalänk
Medlem

@AdAm25: Orkade inte med EG vs Telenor. Kontaktade EG på chatten och där bekräftade dem att retur var på gång och att inom kort skulle någon kontakta mig per telefon/mail för att ordna med retur/fraktsedel. Gick ett par dagar och hörde ingenting från dem. Kontaktade dem på chatten igen, då försvann personen från chatten då jag frågade om något var på gång med returen...

Ringde upp på telefon telefon och där hade de ingen information om önskemål om retur. De ordnade det dock direkt och fick fraktsedeln på e-post efter några minuter.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

ni som har hävt köpet, fick ni respons/bekräftelse direkt (vid kontakt via mail)? jag ångrade nämligen köpet för en vecka sedan men har fortfarande inte fått svar än, på söndag har det gått 14 dagar, vet inte om de kommer att slarva med det också.

Avbröt via chat på torsdag, han skulle vidarebefordra till rätt avdelning. Fick sms 4 dagar senare på måndag med info "Bäste kund! Om du önskar avbryta din order 1234 så behöver vi först få tillbaka telefonen som redan skickats ut till dig. När vi mottagit den så kommer vi avbryta din order.".

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag rekommenderar att ni som har fått till ett abonnemang loggar in på Telenor och ser till att ni betalar rätt summa.

Killen som jag pratade med på Telenor lovade 119kr i månaden för abonnemanget men på Telenors hemsida så ska jag tydligen betala 195,90kr? Totalsumman som står lite längre upp landar på 324,90kr för maj månad.

https://i.imgur.com/jj1EJ1Y.png

Var står detta? Står att jag inte har några avtal eller brev ännu. Kanske för att jag inte har använt SIM-kortet ännu.

Står pappersfaktura där så är de 50 kr inlagda i ditt totala 325 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Var står detta? Står att jag inte har några avtal eller brev ännu. Kanske för att jag inte har använt SIM-kortet ännu.

Står pappersfaktura där så är de 50 kr inlagda i ditt totala 325 kr?

Du hittar det under "Mina fakturor". Det stämmer, 49kr från pappersfaktura ingår i totalkostnaden. Jag ska dock endast betala 199kr för abonnemang + telefon enligt det avtal jag fick av killen på telenor. Ska ringa dem på måndag och se så att det blir rättat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Elgiganten replikerar en vecka efter man kontaktat dem med en oerhört fin deal. Man ska tydligen få köpa telefonen för 8 376 kr nu istället för 3600 som Telenor hävdar att den kostar. Måste älska inkompetensen hos dessa individer på EG.

Tack för din återkoppling!

Vi kan erbjuda dig att behålla telefon med abonnemang i 24 månader för 349:- i månaden alternativt att ångra köpet, vi står då för fraktkostnaderna tillbaka till oss, vi ångrar då köpet samt återbetalar 251:- som ni betalat vid köpet.

Vi beklagar felet som skett, ovan alternativ är vad vi kan erbjuda er i detta tillfälle.

Efter den 1/1 2016 är vi som återförsäljare skyldiga att informera dig om att du alltid har möjlighet att vända dig vidare för att få ett ärende prövat vid oenighet. Det gör du hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) antingen via www.arn.se eller på adressen:

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Elgiganten har som policy att följa ARN:s rekommendationer och avser att medverka vid ett eventuellt förfarande vid ARN.

Med vänlig hälsning / Kind regards

Emma
Elgiganten Kundcenter

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

@Elgiganten replikerar en vecka efter man kontaktat dem med en oerhört fin deal. Man ska tydligen få köpa telefonen för 8 376 kr nu istället för 3600 som Telenor hävdar att den kostar. Måste älska inkompetensen hos dessa individer på EG.

Tack för din återkoppling!

Vi kan erbjuda dig att behålla telefon med abonnemang i 24 månader för 349:- i månaden alternativt att ångra köpet, vi står då för fraktkostnaderna tillbaka till oss, vi ångrar då köpet samt återbetalar 251:- som ni betalat vid köpet.

Vi beklagar felet som skett, ovan alternativ är vad vi kan erbjuda er i detta tillfälle.

Efter den 1/1 2016 är vi som återförsäljare skyldiga att informera dig om att du alltid har möjlighet att vända dig vidare för att få ett ärende prövat vid oenighet. Det gör du hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) antingen via www.arn.se eller på adressen:

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Elgiganten har som policy att följa ARN:s rekommendationer och avser att medverka vid ett eventuellt förfarande vid ARN.

Med vänlig hälsning / Kind regards

Emma
Elgiganten Kundcenter

Dold text

Go Felgiganten!