Permalänk

Hur funkar denna multifjärrkontroll?

Jag har köpen en One For All URC 1913 universalfjärrkontroll. Men fattar inte hur man ställer in den. Fattar inte ens när jag läser bruksanvisningen: http://www.bilddump.se/bilder/20200506192653-81.236.219.222.j... (det till höger)

Det verkar som om man ska föra över varje sak för sig, volym, kanaler osv... Men hur ska man då kunna ha volym från tre olika fjärrkontroller, det är ju inte som om man kan skifta mellan olika inmatningar. Jag trodde att man för över en hel fjärrkontroll.

Dessutom funkar det inte att föra över min TV-box fjärrkontroll.

I värsta fall får man väl köpa en sån där dyr multifjärris som kostar minst 1000kr.

Tog bort svordomen/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@coconutconfetti: Universella fjärrkontroller av enklare sort är ofta ungefär lika användbara som deras instruktioner är tydliga. Det finns en anledning till varför en del saker är dyrare än andra när det gäller kvalitetsnivå.

Permalänk
Medlem

Den där fjärren verkar ju vara typ en ersättningsdosa till en enhet, så det lär ju inte fungera som du vill.

Permalänk
Medlem

Finns många videor på Youtube

Permalänk

@Simon^L: Ja det kanske är så...

Är det skillnad på "universal-fjärrkontroll" och "multi-fjärrkontroll"?

Permalänk
Bildexpert 📺

@coconutconfetti: Handlar nog mer om vad någon kallar det. Vill du uppnå en specifik funktion och användning behöver man som regel först undersöka vilka produkter som ger den funktionen och användningen genom att läsa på innan. Då brukar det landa på de mer kostsamma men också beprövade fjärrkontrollerna likt Harmony där det finns ett community och ett bibliotek av information att ösa ur.

Permalänk

Denna kostar bara 499 kr.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tillbehor-tv-bild/L...
"Kombinera upp till 8 fjärrkontroller i 1 med Logitech Harmony 350. Detta innebär att du bara behöver en enda kontroll till TV:n, digitalboxen, DVR, Blu-ray-spelaren och ljudsystemet."

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@coconutconfetti: Handlar nog mer om vad någon kallar det. Vill du uppnå en specifik funktion och användning behöver man som regel först undersöka vilka produkter som ger den funktionen och användningen genom att läsa på innan. Då brukar det landa på de mer kostsamma men också beprövade fjärrkontrollerna likt Harmony där det finns ett community och ett bibliotek av information att ösa ur.

Jo, men konstigt att dom inte kunde informera om det i affären då. Jag nämnde att jag skulle föra över flera.

Permalänk
Bildexpert 📺

@coconutconfetti: El-giganten har kanske tusen anställda som säljer allt från Haribo-godis till eltandborstar, mikrovågsugnar och datorer. Väg deras råd därefter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@coconutconfetti: El-giganten har kanske tusen anställda som säljer allt från Haribo-godis till eltandborstar, mikrovågsugnar och datorer. Väg deras råd därefter.

Personalen på så stora butiker brukar ha sina specialavdelningar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@coconutconfetti: ...och där försvarar du ett koncept som sålde på dig en produkt som inte motsvarar din förväntan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coconutconfetti:

@Simon^L: Ja det kanske är så...

Är det skillnad på "universal-fjärrkontroll" och "multi-fjärrkontroll"?

Ja det finns universalfjärrar som ska ersätta en originalfjärr till en specifik apparat och det finns de som kan emulera flera olika fjärrkontroller.
Så det gäller det att kolla om fjärren stödjer de apparater man vill kontrollera och kompatibiliteten ökar generellt ju dyrare fjärren är men en del apparattillverkare har skyddat sin fjärrkontrollkoder på olika sätt så att man inte ska kunna använda icke originalfjärrar.
Fjärrar är som du märkt en djungel och än värre är det om man ska montera apparater dolt och behöver repeatrar eller måste kontrollera via kabel.
Inte så dyr men ganska bra https://www.logitech.com/sv-se/product/harmony-hub
Ett mer avancerad kontrollsystem som kan köra "hela huset"

https://www.control4.com/
Många hembioreceivrar har ganska kompetenta originalfjärrar som kan klara de flesta A/V produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det finns universalfjärrar som ska ersätta en originalfjärr till en specifik apparat och det finns de som kan emulera flera olika fjärrkontroller.
Så det gäller det att kolla om fjärren stödjer de apparater man vill kontrollera och kompatibiliteten ökar generellt ju dyrare fjärren är men en del apparattillverkare har skyddat sin fjärrkontrollkoder på olika sätt så att man inte ska kunna använda icke originalfjärrar.
Fjärrar är som du märkt en djungel och än värre är det om man ska montera apparater dolt och behöver repeatrar eller måste kontrollera via kabel.
Inte så dyr men ganska bra https://www.logitech.com/sv-se/product/harmony-hub
Ett mer avancerad kontrollsystem som kan köra "hela huset"
https://www.tele-ha.se/assets/uploads/page_blocks/142/750_info__bild.jpg
https://www.control4.com/
Många hembioreceivrar har ganska kompetenta originalfjärrar som kan klara de flesta A/V produkter.

Ska man byta kanal med sin mobiltelefon då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coconutconfetti:

Ska man byta kanal med sin mobiltelefon då?

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar men vissa mobiler går också att använda som fjärr men de bör ju i så fall ha ir-sändare om de ska vara "bra"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar men vissa mobiler går också att använda som fjärr men de bör ju i så fall ha ir-sändare om de ska vara "bra"
https://i.imgur.com/xyqyGuO.jpg

Jag såg bara en box och en mobil. Vad ska man trycka på (när man byter kanal tex)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coconutconfetti:

Jag såg bara en box och en mobil. Vad ska man trycka på (när man byter kanal tex)?

Vad pratar du om för kontroll, det går inte att förstå vad du menar om du inte förtydligar.
Det är dessutom ganska svårt att ger några exakta tips om multifjärrar för mycket beror på hur de programmeras, du kan typ kalla en programmering g för brödrost och ändå styra en tv från den eller lägga in flera apparater under samma namn typ vardagsrum.
Det bästa är att du laddar hem manualerna till de apparater du är intresserad av och lär dig vad de kan och om du själv inte gör det bör du kontakta nån lokal hembioinstallatör som kan hjälpa dig utifrån de apprater du har och prova att det fungerar på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@coconutconfetti: Ifall du blir förvirrad av bilden så handlar det om att det finns mer komplexa och utförliga system för att fjärrstyra elektronik. Du måste inte använda mobiltelefonen. Men du kan använda mobiltelefonen om du vill. Eller köpa till en mer traditionell fjärrkontroll om det upplevs bättre. Poängen med dessa system är att skräddarsy lösningen efter användarens önskemål.

För något som är enklare och betydligt billigare är det mest ett utbud att prylar likt den multifjärr du redan testat och ogillat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@coconutconfetti: Ifall du blir förvirrad av bilden så handlar det om att det finns mer komplexa och utförliga system för att fjärrstyra elektronik. Du måste inte använda mobiltelefonen. Men du kan använda mobiltelefonen om du vill. Eller köpa till en mer traditionell fjärrkontroll om det upplevs bättre. Poängen med dessa system är att skräddarsy lösningen efter användarens önskemål.

För något som är enklare och betydligt billigare är det mest ett utbud att prylar likt den multifjärr du redan testat och ogillat.

Min fråga var alltså vad trycker man på. Alltså var placerar man sitt finger när man ska reglera volymen eller byta kanal tex. Om man inte förstår den frågan kan jag nog inte förklara bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coconutconfetti:

Min fråga var alltså vad trycker man på. Alltså var placerar man sitt finger när man ska reglera volymen eller byta kanal tex. Om man inte förstår den frågan kan jag nog inte förklara bättre.

Menar du generellt om multifjärrar så väljer man oftast först apparat eller plats och sedan beror det på om du har en fjärr med display eller knappar.
Specificera vilken fjärr du frågar om för det går inte att svara på nått bättre sätt annrs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av coconutconfetti:

Min fråga var alltså vad trycker man på. Alltså var placerar man sitt finger när man ska reglera volymen eller byta kanal tex. Om man inte förstår den frågan kan jag nog inte förklara bättre.

På mobiltefonens skärm, där du vill har reglagen. Den här typen av system har egna appar för att själv skapa den layout man vill ha om man inte tycker standardlösningen fungerar.

Misstänker att du gör frågan mer komplex än vad den behöver vara. Det är rätt självklart när man väl ser hur det fungerar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det var denna jag pratade om.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av coconutconfetti:

Det var denna jag pratade om.

Den går att styra från olika saker så om du har en fysisk kontroll så trycker du på en knapp men du kan ju även köra via en app eller prata med sytemet om du byggt vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu har jag testat och vet jag att den inte hanterade min Telia digitalbox (Arris VIP4302, 598858-001-00).

Har svårt att föreställa mig dom där andra Logitech Harmony-fjärrisarna för över en tusenlapp gör det heller, om inte den för 500 kr gjorde det.

(Logitech Harmony var otroligt mycket enklare att installera dock. Men som sagt, dom verkar inte ta Telia digitalboxar. Konstig egentligen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Nu har jag testat och vet jag att den inte hanterade min Telia digitalbox (Arris VIP4302, 598858-001-00).

Har svårt att föreställa mig dom där andra Logitech Harmony-fjärrisarna för över en tusenlapp gör det heller, om inte den för 500 kr gjorde det.

(Logitech Harmony var otroligt mycket enklare att installera dock. Men som sagt, dom verkar inte ta Telia digitalboxar. Konstig egentligen.)

logitech och brodcom kan garanterat lära sig den boxen.
finns inte enheten redan så kan du programmera dom med den gamla dosan.
är det så att dosan inte använder ir så är broadcom ett bättre val som även stödjer rf

just nu använder jag 1 dosa till 4 enheter, 3 enheter sköts med röststyrning via logitech hub, den sista dosan är till shield tv
att jag inte kör den via röststyrning är för den används flitigt medans dom andra enheterna till 90% endast används för att slå på av eller byta kanal/ingång resterade sköts med shield fjärren, jag förmodar att i ditt fall är telia boxen din shield tv och du kan ställa ljud osv på denna? kan du det kan du tex ställa så när du startar den boxen med sin fjärr så aktiverar brodcom eller logitech dom andra enheterna, dvs slår på dom, ställer dom på önskad ingång osv.

Naturligtvis kan du även använda tex telefonen,platta/datorn för att styra sakerna på detta sätt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Verkar inte som Logitech Harmony kan hantera min digitalbox.
https://support.logi.com/hc/en-us/community/posts/36003246999...

Permalänk
Skrivet av aragon:

logitech och brodcom kan garanterat lära sig den boxen.
finns inte enheten redan så kan du programmera dom med den gamla dosan.
är det så att dosan inte använder ir så är broadcom ett bättre val som även stödjer rf

just nu använder jag 1 dosa till 4 enheter, 3 enheter sköts med röststyrning via logitech hub, den sista dosan är till shield tv
att jag inte kör den via röststyrning är för den används flitigt medans dom andra enheterna till 90% endast används för att slå på av eller byta kanal/ingång resterade sköts med shield fjärren, jag förmodar att i ditt fall är telia boxen din shield tv och du kan ställa ljud osv på denna? kan du det kan du tex ställa så när du startar den boxen med sin fjärr så aktiverar brodcom eller logitech dom andra enheterna, dvs slår på dom, ställer dom på önskad ingång osv.

Naturligtvis kan du även använda tex telefonen,platta/datorn för att styra sakerna på detta sätt

Det gick inte att hitta digitalboxen eller blu-ray:n i Logitech Harmony, inte heller gick det när jag försökte föra över det så där att man siktar dom mot varandra.

Jag vet inte vad ir, broadcom eller rf är.

Jag fattar ingenting, jag ger upp nu. Men tack för att ni försökte hjälpa mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coconutconfetti:

Det gick inte att hitta digitalboxen eller blu-ray:n i Logitech Harmony, inte heller gick det när jag försökte föra över det så där att man siktar dom mot varandra.

Jag vet inte vad ir, broadcom eller rf är.

Jag fattar ingenting, jag ger upp nu. Men tack för att ni försökte hjälpa mig i alla fall.

Då tror jag det är för den använder blåtand, dvs du behöver en brodlink (råkade skriva brodcom)
men det finns lösningar för att integrera med ir enligt

dra ur boxen innan du lär fjärren

https://getsatisfaction.com/irule/topics/controlling-arris-vi...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.