Importera txt-fil till html-dokument?

Permalänk
Medlem

Importera txt-fil till html-dokument?

Hejsan alla websnickare!

Jag håller på med en websida till ett företag som sommarjobb. Jag har tänkt lära mig databas-härvan och sånt snart, men så länge vill jag ändå att personalen ska kunna uppdatera sidan själva.

Finns det någon tag eller något litet javascript som importerar en txt-fil till sidan och lägger in den precis som vanlig html-kod? Det skulle vara mkt praktiskt, eftersom jag isf kunde lära personalen css-tagarna för rubrik, brödtext osv... om det inte går med taggar, får de nöja sig med att uppdatera utan formatering.

Och till sist, om jag vill kunna uppdatera priser, lagerstatus och nyheter enkelt från en databas, ska jag använda PHP, ASP, MYSQL eller en kombo?

Permalänk
Medlem

om du använder dig av asp kan du includera text filer med hjälp av:

<!--#Include file="filnamn.txt"-->

Men om du kan det med databas så kan du göra ett asp/php script där man enkelt kan ändra priser m.m. det är nästan enklast för personalen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

problemet just nu är att jag inte använder asp alls.. bara html :/ asp och databas får komma i ett senare skede

Permalänk
Medlem

delvis kan du det.. fast.. jadu..

<script language="Javascript" src="text.js"></script>

och i text.js så måste du använda

document.write "hej svej";

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

nöff... så det finns inget enklare sätt?

Shark^: om jag gör på ditt sätt, då läser inte webbläsaren av eventuell html-kod va?

Permalänk
Medlem

Jo, men all text måste skrivas inom document.write()...

Om du vill skriva ut

bla bla<br> hej jag heter "eighty"

måste detta stå i text.js:

document.write(" bla bla<br> hej jag heter \"eighty\" ");

Skriv alltså document.write(" på första raden, "); på sista raden och ersätt alla " med \". Det borde funka.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

allt blir mycket lättare om du tar och lär dig PHP eller asp att använda en databas med dessa språk är väldigt lätt
jag föredrar PHP då jag tycker det är MYCKET logiskt
Behöver du hjälp med att komma igång så finns det många här på forumet som kan ge dig bra svar.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

schysst nulleman! jag tänker börja med att låna ett par böcker, har ju hela sommarlovet på mig använder Shark^s och eightys tips så länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
allt blir mycket lättare om du tar och lär dig PHP eller asp att använda en databas med dessa språk är väldigt lätt
jag föredrar PHP då jag tycker det är MYCKET logiskt
Behöver du hjälp med att komma igång så finns det många här på forumet som kan ge dig bra svar.

Förstår inte varför alla tycker php är logiskt. Jag har jobbat med ASP/VB i flera år nu och försöker lära mig php nu vilket jag tycker är fullkomligt ologiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är nog som med pc/mac xtermin8... när man väl vant sig vill man aldrig byta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Förstår inte varför alla tycker php är logiskt. Jag har jobbat med ASP/VB i flera år nu och försöker lära mig php nu vilket jag tycker är fullkomligt ologiskt

är nog samma med alla språk i världen också
jag tycker att svenska är lätt och tycker att alla andra ska ha lika lätt för svenskan, men dom tycker tvärtom istället för dom är vana med något annat.
Så är det bara

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

<?PHP include("filnamn.txt"); ?>

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

include() i PHP 0wnz

Permalänk
Medlem

vafan... varför kunde inte killarna bakom html hitta på nåt så enkelt som include()??? om servern stöder php, kan man slänga in ett phpkommando i html-filen? antar att det inte går

Permalänk
Medlem

annars finns ju
fopen($filnamn, "r");

i php

r - read
w - write

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om servern stöder PHP och du skall kunna slänga in ett php-kommando i en html-fil så får du nog lov att döpa om htmlfilen till .php för annars tror jag inte servern kollar igenom filen efter phpkod. Man kan visserligen ställa in det så att php kollar igenom all filer efter phpkod, men skulle inte tro det är så på webbhotell. Men ta och testa, det skadar aldrig.
Din PHP-fil kan då se ut såhär:

<html><head><title>Din sida</title></head> <body bgcolor=#ffffff> Din text <?PHP include("filnamn.txt"); ?> </body></html>

Det servern gör med koden ovan är att den skriver ut den vanliga html-koden ända tills den hittar början på php-koden som börjar vid <? och slutar läsa PHP-koden vid ?> därefter läser den allt som vanlig html bara. Om man skulle köra detta på en server med PHP så skulle hela raden med php-koden bli ersatt av det som finns i filnamn.txt. Mycket logiskt tycker jag.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

tack så mkt än en gång nulleman så den läser alltså texten i filen som html också? mktmkt praktiskt.. då behöver jag juh inte lära mig php... eller, jo kanske ändå, det är ett ganska stort företag med många produkter så det skadar väl inte att göra det grundligt. jag menar, det blir ju en jävla massa timmars självstudier på lönen