Permalänk
Medlem

Stabil laptop max 15-30k.

Hej!
Ska börja plugga utomlands, så söker en bra, stabil laptop som kan hålla sig i bra skick i c:a 6år.
Vill använda den till skolan, något spel då och då och filmer.
Min bror tycker jag ska köra på en macbook, specifikt någon av dom här; https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/16-tum men jag har aldrig gillat mac och då främst pga operativsystemet. Har haft Windows datorer sen barnsben men han säger att man kan installera Windows på macbooken och då få det bästa från två världar.

Kanske också ska nämna att jag har Samsung Galaxy s20+, Galaxy watch och buds. Så något inom Samsung familjen hade varit att föredra men de verkar inte ha så stort utbud på laptops?

Om ni hade vart i min sits, vad hade ni köpt för dator då?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Razer blade, Asus Zepherus G14 (eller annan Zepherus) eller kanske enDell (käns solida på de jag känt på)
hadde jag nog valt, exakt vilken model kan jag inte säga så det får du välja ut skälv.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sober1:

Hej!
Ska börja plugga utomlands, så söker en bra, stabil laptop som kan hålla sig i bra skick i c:a 6år.
Vill använda den till skolan, något spel då och då och filmer.

Vad ska du plugga, kräver dina studier att datorn har en viss nivå av beräkningskraft?
När du säger att du spelar något spel då och då, är det grafiktunga spel eller lol och cs?

Skrivet av Sober1:

Min bror tycker jag ska köra på en macbook, specifikt någon av dom här; https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/16-tum men jag har aldrig gillat mac och då främst pga operativsystemet. Har haft Windows datorer sen barnsben men han säger att man kan installera Windows på macbooken och då få det bästa från två världar.

En macbook är ett alternativ. Men om du ändå tänker installera Windows så tycker jag personligen det är ett dåligt val. Köper man en macbook så ska man köpa konfigurationen för 35 000kr. För det kan du få mycket dator.

Skrivet av Sober1:

Om ni hade vart i min sits, vad hade ni köpt för dator då?

Om du inte ska göra något krävande på din bärbara dator och du har en budget på 30k skulle jag rekommendera att köpa Hp envy 13 och en stationär speldator.
Hp envy med ssd och i5 brukar gå att hitta för 8 till 9 tusen. Vilket möjliggör kundvagnen nedan. Finns även laptop alternativ som klarar allt i ett paket som Zephyrus G14. Dock föredrar jag stationär + ultrabook.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Köp en Thinkpad X eller Carbon X. Bästa jag gjort för mina studier är att köra Thinkpad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Vad ska du plugga, kräver dina studier att datorn har en viss nivå av beräkningskraft?
När du säger att du spelar något spel då och då, är det grafiktunga spel eller lol och cs?

En macbook är ett alternativ. Men om du ändå tänker installera Windows så tycker jag personligen det är ett dåligt val. Köper man en macbook så ska man köpa konfigurationen för 35 000kr. För det kan du få mycket dator.

Om du inte ska göra något krävande på din bärbara dator och du har en budget på 30k skulle jag rekommendera att köpa Hp envy 13 och en stationär speldator.
Hp envy med ssd och i5 brukar gå att hitta för 8 till 9 tusen. Vilket möjliggör kundvagnen nedan. Finns även laptop alternativ som klarar allt i ett paket som Zephyrus G14. Dock föredrar jag stationär + ultrabook.

https://komponentkoll.se/bild/bbqsk.png

Nej, studierna kräver egentligen inget av datorn mer än att skriva på Word och läsa. Spelar inte mycket nu för tiden men det kan bli något game lol då och då.
Det viktigaste är väl egentligen att den ska ha en livskraft på iallafall 6 år (längden av mina studier) och att jag ska kunna ha den som en allt i allo.

Tack för tipsen, kollar de alla ikväll och kanske ställer några frågor till er här!
Finns det inga Samsung laptops? Spelar egentligen ingen roll men hade vart skönt och ha alla mina grejer från ett varumärke (kanske tänker autistiskt, vet ej lol!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sober1:

Nej, studierna kräver egentligen inget av datorn mer än att skriva på Word och läsa. Spelar inte mycket nu för tiden men det kan bli något game lol då och då.
Det viktigaste är väl egentligen att den ska ha en livskraft på iallafall 6 år (längden av mina studier) och att jag ska kunna ha den som en allt i allo.

Samsung gör laptops men de säljs inte i Sverige. Vad jag vet så är de inte ens bra.
Lämnar dig med lite videos, hoppas du inte har några planer för helgen.

Lämnar dig med lite videos, hoppas du inte har några planer för helgen.

Dold text
Skrivet av Sober1:

Finns det inga Samsung laptops? Spelar egentligen ingen roll men hade vart skönt och ha alla mina grejer från ett varumärke (kanske tänker autistiskt, vet ej lol!)

Samsung gör laptops men de säljs inte i Sverige. Vad jag vet så är de inte ens bra.

Angående Autism eller ej kan jag inte svara på, där får jag hänvisa dig till 1177. Dock skulle jag nog mer gissa på ungefär samma Stockholmssyndrom Apple användare kan uppleva.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sober1:

Då samsung använder android i telefonen och google gör andriod. Så skulle väll närmast vara en Chrome book...
Fast det vill du inte ha!

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Blev senaste MacBook pro'n, den bättre varianten 16 tums. Slutade på 35 med försäkring. Får se om jag blir nöjd