Permalänk
Medlem

Macbook air vs macbook PRO

Hej. Fixar en dator till mamma och undrar vilken som är bäst för henne. Hon ska bara ha den till att skriva men vill bara ha en Mac. Så 13 tum lät bäst för mig men vad förlorar man om man tar den nya air vs PRO?

Jag tackar för din tid i förväg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har haft Mac i över 20 år, men just är det svårt att svälja priserna. Med det sagt bestäm en budget och köp den variant som hamnar närmast. Tänk bara på att ni inte kan uppdatera datorn i efterhand då jag tror att allt är fastlött nu för tiden. Tror inte din mamma kommer märka någon större skillnad prestandamässigt utan skillnaden kommer nog främst märkas om några år när processorn och minne inte hänger med längre. Vill hon betala 13000 eller 17000? Tror det är samma tangentbord och skärm så jag skulle rekommendera en air med uppgraderad processor (i5) och minne (16 GB), ssd om nödvändigt men då hamnar ni på 20 papp. 256 GB fungerar för de flesta om man inte ska ha en massa bilder etcetera.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att basvarianten är säkert good enough nu. Att investera i processorn (dock så skulle jag nog gå på i5:an om man kan svälja priset) och minne är att rekommendera för framtidssäkring. Men tänker hon inte ha datorn mer än 3 år så skit i det.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Köp basversionen av Air. Billigare, lite tunnare och lättare. Ingen anledning att köpa mer kraft för hennes användningsområde. Jag sålde precis en 6 år gammal 2-kärnig Macbook Pro som inte hade några som helst problem med Office och Youtube i HD, dubbla externa skärmar etc.